Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 13.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Essi Teuri
Sirppa Kinos
Ryhmät
AVOSOSERK25V
Sosionomi (AMK), Salo, verkko K25
Opintojakso
TH00CA39

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 13.02.2025 klo 14:00 - 18:00
(4 t 0 min)
Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018
Etä
To 27.02.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018
Etä
To 13.03.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018
Etä
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

13.2.25 14-16 Opintojakson käynnistys. Oppimistehtävien antaminen. ET, SK
16-18 Tukiluento: lainsäädäntö SK
Linkki tapaamiseen: https://turkuamk.zoom.us/j/68384694021?from=addon
27.2.25 16-18 Tukiluento: ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka ET
https://turkuamk.zoom.us/my/essiteuri?omn=61580237737
13.3.25 16-18 Ryhmätentti verkossa. https://turkuamk.zoom.us/j/62904580913?from=addon

22.5.25 klo 14-16 Uusintatentti verkossa. https://turkuamk.zoom.us/j/63124300371?from=addon

Oppimistehtävien (tehdään pienryhmissä) palautus viimeistään 13.3.25. Oppimistehtävien teemat:
1. Lainsäädäntö 2. Ammatillinen vuorovaikutus 3. Etiikka ja ihmiskäsitys.
Henkilökohtaisen reflektiotehtävän palautus viimeistään 28.3.25.
Ohjeistukset Itslearningissa.

Tavoitteet

• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä

Sisältö

• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana.

Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a

Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011). ETENE-julkaisuja 32. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841
Lisäksi: ryhmätehtävien materiaali ja tukiluennot

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely

Opiskelijan tulee osallistua jakson aloitukseen 13.2.2025 kello 14-16, jossa tehdään ryhmäjaot, keskustellaan kokemuksista ja lähtötasosta sekä käydään läpi tehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti verkossa 13.3.25 klo 16-18. Varmista, että sinulla on toimiva kamera ja ääniyhteys.
Uusintatentti 22.5.25 klo 14-16 verkossa. Ryhmätentti, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoitattaudu viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle. https://turkuamk.zoom.us/j/63124300371?from=addon

Toinen uusintatentti 13.8.25 klo 14-16 verkossa. Ryhmätentti, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoitattaudu ennen kesätaukoa, viimeistään 8.6.25 sähköpostitse vastuuopettajalle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppimistehtäväperusteinen

Oppimisen pääpaino on oppimistehtävissä. Tukiluennot vain varmistavat ja tukevat oppimista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Henkilökohtainen reflektiotehtävä 1 op

Hylätty (0)

Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet

Siirry alkuun