Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 16.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
AVOSOSERK25VSosionomi (AMK), Salo, verkko K25
Tavoitteet
• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
Sisältö
• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011). ETENE-julkaisuja 32. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely
Opiskelijan tulee osallistua jakson aloitukseen 30.1. kello 16-18, jossa tehdään ryhmäjaot, keskustellaan kokemuksista ja lähtötasosta sekä käydään läpi tehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 13.3.25 klo 16-18.
Uusintatentti 22.5.25 klo 14-16.
Toinen uusintatentti syksyllä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
oppimistehtäväperusteinen
Sisällön jaksotus
13.2.25 14-16 Opintojakson käynnistys. Oppimistehtävien antaminen. ET, SK
16-18 Tukiluento SK
Linkki tapaamiseen:
27.2.25 16-18 Tukiluento ET
13.3.25 16-18 Ryhmätentti.
Oppimistehtävän palautus viimeistään
Tehtävä koostuvat neljästä osasta:
1. Ammatillinen vuorovaikutus 2. Lainsäädäntö 3. Ihmiskäsitys ja arvomaailma asiakastyössä. 4. Oman työn eettiset lähtökohdat ja tilanteet.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät 3 op
Tentti ja oman sekä ryhmän toiminnan reflektio 2 op
Hylätty (0)
Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet