Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 14.02.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 13.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Essi Teuri
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • AVOSOSERK25V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K25
  • 13.02.2025 14:00 - 18:00, Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018
  • 27.02.2025 16:00 - 18:00, Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018
  • 13.03.2025 16:00 - 18:00, Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018

Tavoitteet

• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä

Sisältö

• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana.

Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a

Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011). ETENE-julkaisuja 32. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely

Opiskelijan tulee osallistua jakson aloitukseen 13.2.2025 kello 14-16, jossa tehdään ryhmäjaot, keskustellaan kokemuksista ja lähtötasosta sekä käydään läpi tehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Valvottu ryhmätentti verkossa 13.3.25 klo 16-18. Varmista, että sinulla on toimiva kamera ja ääniyhteys.
Uusintatentti 22.5.25 klo 14-16 verkossa. Ryhmätentti, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoitattaudu viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle.
Toinen uusintatentti 13.8.25 klo 14-16 verkossa. Ryhmätentti, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoitattaudu ennen kesätaukoa, viimeistään 8.6.25 sähköpostitse vastuuopettajalle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppimistehtäväperusteinen

Oppimisen pääpaino on oppimistehtävissä. Tukiluennot vain varmistavat ja tukevat oppimista.

Sisällön jaksotus

13.2.25 14-16 Opintojakson käynnistys. Oppimistehtävien antaminen. ET, SK
16-18 Tukiluento: lainsäädäntö SK
Linkki tapaamiseen: https://turkuamk.zoom.us/j/68384694021?from=addon
27.2.25 16-18 Tukiluento: ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka ET
https://turkuamk.zoom.us/my/essiteuri?omn=61580237737
13.3.25 16-18 Ryhmätentti verkossa.


Oppimistehtävien (tehdään pienryhmissä) palautus viimeistään 13.3.25. Oppimistehtävien teemat:
1. Lainsäädäntö 2. Ammatillinen vuorovaikutus 3. Etiikka ja ihmiskäsitys.
Ammatillisen vuorovaikutuksen ja etiikan reflektiotehtävä (tehdään yksilöllisesti) palautus viimeistään 28.3.25.
Ohjeistukset Itslearningissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Ammatillisen vuorovaikutuksen reflektiotehtävä 1 op

Hylätty (0)

Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet