Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.02.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 13.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
AVOSOSERK25VSosionomi (AMK), Salo, verkko K25
- 13.02.2025 14:00 - 18:00, Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018
- 27.02.2025 16:00 - 18:00, Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018
- 13.03.2025 16:00 - 18:00, Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018
Tavoitteet
• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
Sisältö
• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011). ETENE-julkaisuja 32. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely
Opiskelijan tulee osallistua jakson aloitukseen 13.2.2025 kello 14-16, jossa tehdään ryhmäjaot, keskustellaan kokemuksista ja lähtötasosta sekä käydään läpi tehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Valvottu ryhmätentti verkossa 13.3.25 klo 16-18. Varmista, että sinulla on toimiva kamera ja ääniyhteys.
Uusintatentti 22.5.25 klo 14-16 verkossa. Ryhmätentti, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoitattaudu viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle.
Toinen uusintatentti 13.8.25 klo 14-16 verkossa. Ryhmätentti, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoitattaudu ennen kesätaukoa, viimeistään 8.6.25 sähköpostitse vastuuopettajalle.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppimistehtäväperusteinen
Oppimisen pääpaino on oppimistehtävissä. Tukiluennot vain varmistavat ja tukevat oppimista.
Sisällön jaksotus
13.2.25 14-16 Opintojakson käynnistys. Oppimistehtävien antaminen. ET, SK
16-18 Tukiluento: lainsäädäntö SK
Linkki tapaamiseen: https://turkuamk.zoom.us/j/68384694021?from=addon
27.2.25 16-18 Tukiluento: ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka ET
https://turkuamk.zoom.us/my/essiteuri?omn=61580237737
13.3.25 16-18 Ryhmätentti verkossa.
Oppimistehtävien (tehdään pienryhmissä) palautus viimeistään 13.3.25. Oppimistehtävien teemat:
1. Lainsäädäntö 2. Ammatillinen vuorovaikutus 3. Etiikka ja ihmiskäsitys.
Ammatillisen vuorovaikutuksen ja etiikan reflektiotehtävä (tehdään yksilöllisesti) palautus viimeistään 28.3.25.
Ohjeistukset Itslearningissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Ammatillisen vuorovaikutuksen reflektiotehtävä 1 op
Hylätty (0)
Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet