Professional Interaction and Ethics (5 cr)
Code: TH00CA39-3018
General information
- Enrollment
- 02.12.2024 - 14.02.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2025 - 13.03.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 36 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Essi Teuri
- Sirppa Kinos
- Course
- TH00CA39
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 8 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 13.02.2025 time 14:00 - 18:00 (4 h 0 min) |
Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018 |
Etä
|
Thu 27.02.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018 |
Etä
|
Thu 13.03.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3018 |
Etä
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
13.2.25 14-16 Opintojakson käynnistys. Oppimistehtävien antaminen. ET, SK
16-18 Tukiluento: lainsäädäntö SK
Linkki tapaamiseen: https://turkuamk.zoom.us/j/68384694021?from=addon
27.2.25 16-18 Tukiluento: ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka ET
https://turkuamk.zoom.us/my/essiteuri?omn=61580237737
13.3.25 16-18 Ryhmätentti verkossa. https://turkuamk.zoom.us/j/62904580913?from=addon
22.5.25 klo 14-16 Uusintatentti verkossa. https://turkuamk.zoom.us/j/63124300371?from=addon
Oppimistehtävien (tehdään pienryhmissä) palautus viimeistään 13.3.25. Oppimistehtävien teemat:
1. Lainsäädäntö 2. Ammatillinen vuorovaikutus 3. Etiikka ja ihmiskäsitys.
Henkilökohtaisen reflektiotehtävän palautus viimeistään 28.3.25.
Ohjeistukset Itslearningissa.
Objective
• you are familiar with the values and professional ethics guiding social services, and you are able to follow them in interactive situations
• you are familiar with the basic concepts of professional interaction
• you know how to plan and evaluate your interaction in different situations
• you are familiar with different views of human beings and understand the significance of these views and values in client work
• you are familiar with key legislation concerning client work in social services
Content
• professional interaction and dialogue
• the concept of ethics and professional ethics
• Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients
• the Social Welfare Act
Materials
Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011). ETENE-julkaisuja 32. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841
Lisäksi: ryhmätehtävien materiaali ja tukiluennot
Teaching methods
Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely
Opiskelijan tulee osallistua jakson aloitukseen 13.2.2025 kello 14-16, jossa tehdään ryhmäjaot, keskustellaan kokemuksista ja lähtötasosta sekä käydään läpi tehtäviä.
Exam schedules
Ryhmätentti verkossa 13.3.25 klo 16-18. Varmista, että sinulla on toimiva kamera ja ääniyhteys.
Uusintatentti 22.5.25 klo 14-16 verkossa. Ryhmätentti, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoitattaudu viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle. https://turkuamk.zoom.us/j/63124300371?from=addon
Toinen uusintatentti 13.8.25 klo 14-16 verkossa. Ryhmätentti, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoitattaudu ennen kesätaukoa, viimeistään 8.6.25 sähköpostitse vastuuopettajalle.
Pedagogic approaches and sustainable development
Oppimistehtäväperusteinen
Oppimisen pääpaino on oppimistehtävissä. Tukiluennot vain varmistavat ja tukevat oppimista.
Evaluation methods and criteria
Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Henkilökohtainen reflektiotehtävä 1 op
Failed (0)
Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Assessment criteria, good (3-4)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Assessment criteria, excellent (5)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet