Siirry suoraan sisältöön

Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CW60-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 14.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ETKDipa
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bioanalyytikkokoulutus
Opettajat
Mari Hiekko
Ryhmät
PBIOS24A
Bioanalyytikko (AMK), S24A
PBIOS24B
Bioanalyytikko (AMK), S24B
Opintojakso
TH00CW60

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 07.01.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Teoria Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
ICT_B1041_Omega OMEGA
Ke 08.01.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Teoria _Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
ICT_A1038b Oppimistila
Ma 24.02.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ma 10.03.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Etätallenne itsissä_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
Ma 17.03.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
ICT_A1038b Oppimistila
Ti 25.03.2025 klo 10:00 - 18:00
(8 t 0 min)
Työpaja/ryhmätyö_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
MED_D2095 Vierianalytiikka
Ma 14.04.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Tentti_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä- ja ristikoetutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan solut ja virtsan kemiallinen seulonta
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa

Laadunhallinnan käsitteet: sisäinen laadunohjaus, ulkoinen laadun arviointi, laaduntarkkailu,
laadunvarmistus, akkreditointi , sertifiointi, validointi, hyväksymiskriteerit, hälytysrajat.

Opintojaksolla opitaan käyttämään ammattikäsitteitä ja lukemaan ammattitekstiä. Tekstinlukutaito osoitetaan kirjallisessa kokeessa.

Ajoitus
2. lukukausi

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää bioanalyytikon vastuun ja tehtäväalueen
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja osaa toimia niiden vaatimalla tavalla
- osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa joustavasti, tunnistaen asiakkaan yksilöllisiä tarpeita
- osaa kertoa yleisimmistä laboratoriotutkimuksista, niihin valmistautumisesta, viitearvoista ja tulkita laboratoriotutkimustuloksia
- osaa huolehtia näytteiden oikeasta esikäsittelystä, säilytyksestä ja kuljetuksesta
- osaa vieritestien laadunvarmistuksen
- tietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossa
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen

Sisältö

- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä-, ristikoe- ja rasitustutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan kemiallinen seulonta ja sakkatutkimus
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Itslearning-alustalta.

Opetusmenetelmät

lähiopetus
pari- ja ryhmätyöskentely
kirjallinen tehtävä (vaikuttaa kurssiarvosanaan 20%)
tentti
teorian ja laboraation integrointi
ongelmanratkaisut, verkkotehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä .
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, jotka pääsääntöistesti kaksi seuraavaa uusintakertaa ellei asiasta erikseen opiskelijan kanssa sovita.

Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Teoriaopinnot

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Lähiopetuksessa opetuskeskustelua käydään erikokoisissa ryhmissä. Opettajan tehtävänä on valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisillä ja tiimeissä toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja.

Laboraatioharjoitukset

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Harjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja, yhdessä opiskelijaohjaajien kanssa, valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään erikokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla (5,0 op) on 133 h, joka jakaantuu seuraavasti:

Kontaktiopetus 26 h
pari/ryhmätyöskentelyä 20h
Itsenäistä opiskelua/verkkotehtäviä (sisältyy kirjallinen yksilötehtävä) 87h
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä.

Huom!
Pakollinen läsnäolo työpajoissa:
-Haastavat potilaat
-Eristysnäytteenotto

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on formatiivista ja numeerinen arvosana (HYL/1-5) muodostuu kolmesta arvioinnin kohteesta
1) opintojakson oppimistehtävien suorituksesta (tehtävät palautettava annetun vastausajan puitteissa)
2) tentin arvosanasta (teoria ja -käytännön osuuden tehtävistä tulee olla 50%oikein, jotta tentti on hyväksytysti suoritettu)
3) kirjallisesta työstä

Formatiivinen arviointi kohdistuu opettajan sekä opiskelijan itsensä tekemään oppimisprosessin arviointiin.
Arvioinnin kohteet
- aktiivisuus lähiopetuksessa
- pari- ja ryhmätehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus ja johdonmukaisuus
- verkkotehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus, johdonmukaisuus

Opiskelija osoittaa arvioinnissa osaavansa lukea ammattitekstiä ja käyttää ammattikäsitteitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Suomeksi
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.
-Opiskelijalla on vähäisiä puutteita ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä tai tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija on vähäisiä tiedollisia puutteita tunnistaa tai arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa

Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa
- Opiskelija ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa

Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa
- Opiskelija tietää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa

Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.

Lisätiedot

Ennen tämän opintojakson hyväksymistä Kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 1 -opintojakso tulee olla suoritettu hyväksytysti.

Opintojaksopalaute:
Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä.

Siirry alkuun