Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen tietoperusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP94-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 30.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.01.2025 - 05.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettajat
Hille Halonen
Jaana Tomppo
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
YTEDK25V
Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, K25
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TH00BP94

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 23.01.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta TH00BP94-3012
Zoom (linkki päivittyy ennen opintojakson alkua)
To 06.02.2025 klo 08:30 - 14:15
(5 t 45 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta TH00BP94-3012
Zoom (linkki päivittyy ennen opintojakson alkua)
Ke 05.03.2025 klo 08:30 - 14:15
(5 t 45 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta TH00BP94-3012
Zoom (linkki päivittyy ennen opintojakson alkua)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana, tuntee terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat, tietää terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset, osaa käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan sekä osaa analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämistä.

Sisältö
- Terveyden edistämisen arvo- ja tietoperusta.
- Terveyden edistämisen käsitteistö.
- Kansainväliset ja kansalliset ohjelmat ja strategiat.
- Terveyden edistämisen tulevaisuus ja kehittämishaasteet.

Kontaktitapaamiset (zoom)
23.1.2025 klo 10:00-11:30
6.2.2025 klo 8:30-14:15
5.3.2025 klo 8:30-14:15

Tentti (verkko-oppimisympäristö)
24.2.2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· tunnistaa väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana
· terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset
· terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat
· käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan
· analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämisen

Sisältö

· terveyden edistämisen arvo- ja tietoperusta
· salutogeneesi, terveyden lukutaito ja sen tukeminen, omahoito (itsehoito) ym.
· kansainväliset ja kansalliset ohjelmat ja strategiat · elämänkaariajattelu, ympäristöterveys, kulttuurihyvinvointi, väestön lukutaito
· väestön terveyden ja hyvinvoinnin arviointi
· terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset)
· terveyden edistämisen tulevaisuus ja kehittämishaasteet

Oppimateriaalit

Kirjatentti: Anna-Maija Pietilä & Anja Terkamo-Moisio (toim.). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen.

Linkki kirjatentin kirjaan sekä opetuksessa käytettävä muu materiaali verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen kontaktitapaamisiin, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely pienryhmissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjatentti opintojakson puolivälin jälkeen (kts. sisältö ja ajoitus). Tarvittavat uusintamahdollisuudet (max. 2 kertaa) sovitaan ryhmän kanssa.

Kansainvälisyys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä ryhmissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
1) Orientoiva tehtävä
2) Kirjallinen ryhmätehtävä omalla pohdintaosuudella
3) Kirjatentti

Opintojakson työn mitoitus 135 tuntia (5 op):
- Kontaktitapaamiset: 14 tuntia
- Orientoiva tehtävä:8 tuntia
- Kirjallinen ryhmätehtävä: 20 tuntia
- Kirjatentti: 2 tuntia
- Itsenäinen opiskelu: 91 tuntia

Lisätiedot

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.

Siirry alkuun