Terveyden edistämisen tietoperusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP94-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 30.01.2025
Ajoitus
23.01.2025 - 05.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Jaana Tomppo
- Maarit Janhunen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YTEDK25VTerveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, K25
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 23.01.2025 10:00 - 11:30, Terveyden edistämisen tietoperusta TH00BP94-3012
- 06.02.2025 08:30 - 14:15, Terveyden edistämisen tietoperusta TH00BP94-3012
- 05.03.2025 08:30 - 14:15, Terveyden edistämisen tietoperusta TH00BP94-3012
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· tunnistaa väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana
· terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset
· terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat
· käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan
· analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämisen
Sisältö
· terveyden edistämisen arvo- ja tietoperusta
· salutogeneesi, terveyden lukutaito ja sen tukeminen, omahoito (itsehoito) ym.
· kansainväliset ja kansalliset ohjelmat ja strategiat · elämänkaariajattelu, ympäristöterveys, kulttuurihyvinvointi, väestön lukutaito
· väestön terveyden ja hyvinvoinnin arviointi
· terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset)
· terveyden edistämisen tulevaisuus ja kehittämishaasteet
Oppimateriaalit
Kirjatentti: Anna-Maija Pietilä & Anja Terkamo-Moisio (toim.). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen.
Linkki kirjatentin kirjaan sekä opetuksessa käytettävä muu materiaali verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Opetusmenetelmät
Osallistuminen kontaktitapaamisiin, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely pienryhmissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjatentti opintojakson puolivälin jälkeen (kts. sisältö ja ajoitus). Tarvittavat uusintamahdollisuudet (max. 2 kertaa) sovitaan ryhmän kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä ryhmissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
1) Orientoiva tehtävä
2) Kirjallinen ryhmätehtävä omalla pohdintaosuudella
3) Kirjatentti
Opintojakson työn mitoitus 135 tuntia (5 op):
- Kontaktitapaamiset: 14 tuntia
- Orientoiva tehtävä:8 tuntia
- Kirjallinen ryhmätehtävä: 20 tuntia
- Kirjatentti: 2 tuntia
- Itsenäinen opiskelu: 91 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana, tuntee terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat, tietää terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset, osaa käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan sekä osaa analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämistä.
Sisältö
- Terveyden edistämisen arvo- ja tietoperusta.
- Terveyden edistämisen käsitteistö.
- Kansainväliset ja kansalliset ohjelmat ja strategiat.
- Terveyden edistämisen tulevaisuus ja kehittämishaasteet.
Kontaktitapaamiset (zoom)
23.1.2025 klo 10:00-11:30
6.2.2025 klo 8:30-14:15
5.3.2025 klo 8:30-14:15
Tentti (verkko-oppimisympäristö)
24.2.2025
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritus koostuu kontaktipäiviin osallistumisesta sekä hyväksytysti suoritetuista tehtävistä (orientoiva - ja kirjallinen ryhmätehtävä) ja tentistä. Osallistuminen, orientoiva tehtävä ja tentti arvioidaan Hyväksytty/Hylätty, kirjallinen ryhmätehtävä omalla pohdintaosuudella asteikolla Hylätty/T1-K5 (kts. Arviointiasteikko).
Tentin Hyväksytty/Hylätty kriteerit:
- Monivalintaosion maksimipistemäärä on 32 pistettä. Hyväksytty alin pistemäärä on 16 pistettä.
- Esseeosion maksimipistemäärä on 30 pistettä. Molemmista esseekysymyksistä tulee saada vähintään 5 pistettä. Hyväksytty alin yhteispistemäärä on 15 pistettä.
- Kirjatentti on hyväksytty kokonaisuudessaan, kun molemmat osiot on suoritettu hyväksytysti.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty/T1-K5.
Hylätty (0)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan.
Ulkoasu epäsiisti, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat suurimmaksi osaksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Lähdemateriaali vähäistä ja/tai puutteellinen.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne hajanainen tai puutteellinen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Pohdinta niukkaa ja/tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote työstä puuttuu.
Muotoseikat
Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet puutteelliset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Työ sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Asioita tarkastelu pohtien. Pohdinta asiallisesti perusteltua.
Muotoseikat
Ulkoasu siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti ohjeistuksen mukaisesti.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.
Muotoseikat
Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.