Foundation of the Health Promotion (5 cr)
Code: TH00BP94-3012
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 30.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
23.01.2025 - 05.03.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master School
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Promotion
- Teachers
- Hille Halonen
- Jaana Tomppo
- Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
- Course
- TH00BP94
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 13 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 23.01.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Terveyden edistämisen tietoperusta TH00BP94-3012 |
Zoom (linkki päivittyy ennen opintojakson alkua)
|
Thu 06.02.2025 time 08:30 - 14:15 (5 h 45 min) |
Terveyden edistämisen tietoperusta TH00BP94-3012 |
Zoom (linkki päivittyy ennen opintojakson alkua)
|
Wed 05.03.2025 time 08:30 - 14:15 (5 h 45 min) |
Terveyden edistämisen tietoperusta TH00BP94-3012 |
Zoom (linkki päivittyy ennen opintojakson alkua)
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana, tuntee terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat, tietää terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset, osaa käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan sekä osaa analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämistä.
Sisältö
- Terveyden edistämisen arvo- ja tietoperusta.
- Terveyden edistämisen käsitteistö.
- Kansainväliset ja kansalliset ohjelmat ja strategiat.
- Terveyden edistämisen tulevaisuus ja kehittämishaasteet.
Kontaktitapaamiset (zoom)
23.1.2025 klo 10:00-11:30
6.2.2025 klo 8:30-14:15
5.3.2025 klo 8:30-14:15
Tentti (verkko-oppimisympäristö)
24.2.2025
Objective
After completing the course, the student is able to:
· understand the fundamental role that the population’s health and well-being and the underlying factors play in health promotion
· become familiar with regional, national and international research and development programmes for health promotion and the regulations governing them
· master the concepts, knowledge and fundamental values required for health promotion expertise and become familiar with the ethical foundation and fundamental values of health promotion
· learn to apply basic health promotion knowledge in their activities analyze and appraise studies describing the population’s health and well-being, as well as other current information in the context of health promotion development
Content
· Fundamental values and knowledge of health promotion
· Salutogenesis, health literacy and its support, self-care
· International and national programmes and strategies
· Life-cycle approach, environmental health, cultural well-being, literacy of population
· Assessment of the population’s health and well-being
· Structures of health promotion (changing operating environments and regulations, social welfare and health care reform)
· The future of health promotion and related development challenges
Materials
Kirjatentti: Anna-Maija Pietilä & Anja Terkamo-Moisio (toim.). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen.
Linkki kirjatentin kirjaan sekä opetuksessa käytettävä muu materiaali verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Teaching methods
Osallistuminen kontaktitapaamisiin, itsenäinen verkko-oppimateriaaleihin perehtyminen sekä tentin suorittaminen, kirjallisten oppimistehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely pienryhmissä.
Exam schedules
Kirjatentti opintojakson puolivälin jälkeen (kts. sisältö ja ajoitus). Tarvittavat uusintamahdollisuudet (max. 2 kertaa) sovitaan ryhmän kanssa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä opiskelua sekä työskentelyä ryhmissä.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Oppimistehtävät:
1) Orientoiva tehtävä
2) Kirjallinen ryhmätehtävä omalla pohdintaosuudella
3) Kirjatentti
Opintojakson työn mitoitus 135 tuntia (5 op):
- Kontaktitapaamiset: 14 tuntia
- Orientoiva tehtävä:8 tuntia
- Kirjallinen ryhmätehtävä: 20 tuntia
- Kirjatentti: 2 tuntia
- Itsenäinen opiskelu: 91 tuntia
Evaluation methods and criteria
Opintojakson suoritus koostuu kontaktipäiviin osallistumisesta sekä hyväksytysti suoritetuista tehtävistä (orientoiva - ja kirjallinen ryhmätehtävä) ja tentistä. Osallistuminen, orientoiva tehtävä ja tentti arvioidaan Hyväksytty/Hylätty, kirjallinen ryhmätehtävä omalla pohdintaosuudella asteikolla Hylätty/T1-K5 (kts. Arviointiasteikko).
Tentin Hyväksytty/Hylätty kriteerit:
- Monivalintaosion maksimipistemäärä on 32 pistettä. Hyväksytty alin pistemäärä on 16 pistettä.
- Esseeosion maksimipistemäärä on 30 pistettä. Molemmista esseekysymyksistä tulee saada vähintään 5 pistettä. Hyväksytty alin yhteispistemäärä on 15 pistettä.
- Kirjatentti on hyväksytty kokonaisuudessaan, kun molemmat osiot on suoritettu hyväksytysti.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty/T1-K5.
Failed (0)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan.
Ulkoasu epäsiisti, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat suurimmaksi osaksi.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Lähdemateriaali vähäistä ja/tai puutteellinen.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne hajanainen tai puutteellinen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Pohdinta niukkaa ja/tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote työstä puuttuu.
Muotoseikat
Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet puutteelliset.
Assessment criteria, good (3-4)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Työ sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty keskeisiä asioita.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työn rakenne selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Asioita tarkastelu pohtien. Pohdinta asiallisesti perusteltua.
Muotoseikat
Ulkoasu siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Assessment criteria, excellent (5)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin.
Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti ohjeistuksen mukaisesti.
Työn rakenne ja johdonmukaisuus
Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.
Muotoseikat
Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Further information
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.