Aikuistyön työmenetelmät / päivä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA64-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 29.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 46 - 55
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Riina Riihimäki
- Essi Teuri
- Katri Viippo
- Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
- Opintojakso
- TH00CA64
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 29.08.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Pe 26.09.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
EDU_1001
Dromberg Esitystila byod
|
Pe 03.10.2025 klo 12:15 - 15:00 (2 t 45 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
ei tilaa
|
Pe 10.10.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
ICT_C2025 Kieliluokka |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus perjantaisin
pe 29.8.2025 klo 10.00-11.30 Aikuistyön moduuli 2.n opintojaksojen yhteinen aloitus. klo 12.30-15.00 Keitä ovat aikuistyön asiakkaat? Asiakaspersoonat -työpaja. (ET,RR)
pe 12.9.2025 klo 10.00-15.00 . Työmenetelmät aikuistyössä -luento ja luentotehtävä. (ET,RR)
pe 26.9.2025 klo 10-11.30 MIELI Kriisikeskus Turku: Serene-työ (Lotta Häkkinen). 12.30-15.00 Luentotehtävän tekemistä itsenäisesti (ET,RR)
pe 3.10.2025 MIELI Kriisikeskus Turku: Feeniks-työ, Koski-työ ja itsemurhien ehkäisytyö (HUOM. etäopetus Zoomissa) klo:12.15-15.00 (ET,RR) Linkki opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/j/64395209889
pe 10.10.2025 Oppimistehtävien esitykset klo 10.00-12.30 (aamuryhmä + RR) 12.30-15.00 (iltapäiväryhmä + ET) Ryhmäjako löytyy Itsistä.
-THL Väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisy -verkkokoulu (itsenäinen työskentely)
-Toipumisorientaatio verkkoluento + diat (itsenäinen työskentely)
Tavoitteet
· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana
Sisältö
· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys ry ja Profami Oy. Ladattavissa ilmaiseksi esim. sivustolta https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/palveluohjaus tai Suomen Palveluohjausyhdistys ry:n sivuilta.
Katso myös em. yhdistyksen sivuilta muita julkaisuja palveluohjauksesta (https://www.palveluohjaus.f i).
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma (saatavilla e-kirjana). uudempi painos paperikirjana
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Karjalainen, P., Metteri, A. & Strömberg-Jakka, M. 2019. TIEKARTTA 2030 : Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:41. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4076-5
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Partanen, A. & Savelius-Koski, A. 2023. Aikuissosiaalityön käsikirja. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisusarja 53. Ladattavissa sivustolta Posken julkaisusarja - ekollega - Virtu
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa:?https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320426?
Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä molemmissa Aikuistyön II moduulin opintojaksoissa. (Kopioi linkki selaimeen)
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla osallistutaan luento-opetukseen ja tehdään itsenäisiä tehtäviä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopiskelussa on läsnäolovelvoite. Poissaoloista edellytetään korvaavat tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävä 3 op (hyl/T1-K5).
Luennot + luentotehtävät 2 op (hyv./täydennettävä):
Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävän (3op) ensimmäinen palautuspäivä on 24.10.2025. Toinen mahdollinen palautuspäivä on 21.11.25. KAIKKIEN MUIDEN TEHTÄVIEN PALAUTUSPÄIVÄ ON 24.10.25 (Luentotehtävät).
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei osaa nimetä asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- ei tiedä työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen eroa
- ei osaa soveltaa työorientaatioita ja menetelmiä toteuttamansa tavoitteellisen asiakastyön perustana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla niukasti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osaa yleisellä tasolla kuvailla omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan
- osaa auttavasti kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä
- tietää sosiaaliohjauksen, palveluohjauksen ja dialogisuuden menetelmällisiä lähtökohtia
- perehtyminen menetelmäkirjallisuuteen on vähäistä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan ja perustella pohdintojaan
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä hyvin
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja syvällisesti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan reflektiivisesti ja monipuolisesti sekä perustella pohdintojaan
- osaa soveltaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä ja kuvata menetelmien soveltamista kiitettävästi
- osaa teoreettisesti ja monipuolisesti perustella valitsemiaan menetelmiä ja suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
- opiskelija soveltaa monipuolisesti asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt monipuolisesti menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Lisätiedot
Käytä sähköpostia /puhelinta viestintäkanavana opettajien kanssa.