Visuaalinen kommunikointi 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CX52-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.08.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 30.09.2025 - 03.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Konetekniikka
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
- Opettajat
- Mervi Vuolas
- Vastuuopettaja
- Mervi Vuolas
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
DMUOTS25Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
-
OSMUOTS125Design Plugin Medium 1 - Muotoiluajattelun osaaja
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- TE00CX52
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 30.09.2025 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Ke 29.10.2025 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Ti 04.11.2025 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Ke 05.11.2025 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Ti 18.11.2025 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Ke 19.11.2025 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Ti 02.12.2025 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Ke 03.12.2025 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen muotoilussa.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.
Sisältö:
Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Värien havainnointi
- Datan visualisointi
Kurssi suoritetaan 30.9.-3.12.2025.
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
Opiskelija ymmärtää käsin piirtämisen mahdollisuuksia havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä
Sisältö
Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Värien havainnointi
- Datan visualisointi
Oppimateriaalit
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunnittelussa, 2000
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen käytännönläheisesti. Oppimisalustana käytetään itsLearningia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Koska kurssirakenne perustuu aikaisempien tehtävien suorittamiseen ennen uusien tehtävien tekoa, tehtävät on tehtävä ajallaan. Tehtäviä voi parannella opettajan antaman palautteen perusteella. Myöhässä tehdyt tehtävät vaikuttavat alentavasti arvosanaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena toimintatapana on käytännönläheisyys, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op 27 h opiskelijan työtä eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä. Tämä sisältää etäkontaktiohjausta 8 iltaa (klo 17.30-20) (3 x 45 min oppituntia) eli yhteensä 24 oppituntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat harjoitustehtävät ja yleinen aktiivisuus ja osallistuminen etätapaamisissa ja keskusteluissa. Jatkuvaa sanallista palautetta ja arviointia annetaan etätapaamisissa sekä henkilökohtaista palautetta kirjallisesti mm. itsLearningin palautuslaatikon kautta.
Myöhässä palautetut harjoitustehtävät ja poissaolot etätapaamisissa alentavat arvosanaa, koska kurssi etenee pohjautuen osittain aikaisempiin suorituksiin.
Hylätty (0)
- Harjoitustöitä ei ole tehty, tai niitä ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.
- Tehtävät on tehty, mutta poissaoloja on 50% tai enemmän.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita. Ei poissaoloja.
- Harjoitustyöt on tehty hyvin, mutta poissaoloja on paljon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti ja palautettu aikataulussa. Osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista. Ei poissaoloja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta omasta oppimisestaan sekä hyvästä ryhmähengen luomisesta osaltaan. Ei poissaoloja.
Lisätiedot
Viestintä tapahtuu pääasiallisesti itsLearning-alustalla, mutta myös sähköposti on mahdollinen.