Moduuli 2: Väestön terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031477-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Päivi Erkko
- Liisa Kosonen-Karesto
- Opintojakso
- 7031477
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
A. Väestön terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminen 2 op
vko 6 2h Terveyden, toiminta- ja työkyvyn edistäminen - orientaatio
vko 10 4h Kunnat ja maakunnat hyvinvoinnin ja terveyden edistäjinä
vko 14 4h Globaali näkökulma väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen
B. Palvelumuotoilu sote-alan kehittämisessä 3 op
kehittämisprojekti (5 op) yhdessä opintojakson "Moniammatillinen toiminta muuttuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa" kanssa
Tavoitteena oppia palvelumuotoilun käsitteitä
• oppia toimimaan työelämässä palvelumuotoiluprojektissa
• oppia uusia työkaluja tämän päivän ja tulevaisuuden työelämään ja
kehittämistyöhön
Toteutus: lähitapaamisen + työskentely pienryhmissä
Ennakkotehtävä
Lähitapaamiset:
17.1 (4 h)
24.1. (4h) Tehtäväksi anto
7.2. (6h)
28.2. (4h)
13.3. (6h)
3.4. (6h)
17.4 (6h)
Tavoitteet
Opiskelija:osaa selittää yksilön, väestön ja erilaisten yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin tilan kansallisella ja kansainvälisellä tasollaosaa määritellä tärkeimmät kansanterveyden edistämistä ohjaavat eettiset ja juridiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaanosaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen osaa käyttää luotettavia tietokantoja ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksenosaa arvioida eri tiedonlähteistä hakemaansa näyttöä
Sisältö
Sisältö: eri-ikäisen väestön terveys ja keskeiset terveysongelmat kansallisella ja kansainvälisellä tasollakansanterveyden edistämistä ohjaavat eettiset ja juridiset periaatteetyksilön-, ryhmien ja yhteisöjen terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminenterveyden edistämisen lähestymistavat, sisällöt ja keskeiset menetelmätnäyttöön perustuva toiminta ja sen merkitys väestön terveyden edistämisessäkansalliset ja kansainväliset tietokannat, tiedonhaku ja tiedon arviointi
Oppimateriaalit
A. Duodecim / Oppiportti, Motivoiva keskustelu https://www.oppiportti.fi/op/dvk00017
Lyytikäinen, M., Koivisto, J., Savolainen N. & Rotko, T. 2017. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen keinoja: Innokylän innovaatiokatsaus http://www.julkari.fi/handle/10024/132086
Sotkanet ja Terveytemme http://www.terveytemme.fi/doc/SOTKAnet_Terveytemme_esite.pdf
STM Terveyden edistäminen https://stm.fi/terveyden-edistaminen
Terveyskylä terveyskyla.fi
The World Bank https://www.worldbank.org/
THL Aiheet https://thl.fi/fi/aiheet
esim.
THL Toimintakyky https://thl.fi/fi/web/toimintakyky
THL Ympäristöterveys https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys
THL Kansantaudit https://thl.fi/fi/web/kansantaudit
THL Hyvinvointi- ja terveyserot https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveysero
Työterveyslaitos. Työkykytalo. https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyokykytalo/
B,.
Soteammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa . THL, PÄÄTÖSTEN TUEKSI • 3 | 2019 https://www.aka.fi/globalassets/33stn/materiaaleja/politiikkasuositukset/2019_3_soteammattilaisten_osaamisen_tukeminen.pdf
Hiltunen, Piritta. PALVELUSTA TUOTTEEKSIKäsikirja palvelutuotteiden muotoiluun. Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke – Sokra, 2017. https://docplayer.fi/55552059-Palvelusta-tuotteeksi-kasikirja-palvelutuotteiden-muotoiluun.html
SOTEPEDA 24/7 - hankkeen palvelumuoitluun liittyvät materiaalit
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen työskentely
Työpari- ja pienryhmätyöskentely.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Jaksolla käytetään sekä yksilöllisiä että yhteisöllisiä oppimismenetelmiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
A. Kunnan hyvinvointikertomukseen tutustuminen / yksilötehtävä
Globaali tehtävä, parityö tai kolmen hengen pienryhmä
B. Palvelumuotoiluprosessia ja -menetelmiä hyödynnetään hoivakodin toimintaan liittyvässä kehittämisprojektissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi muodostuu aktiivisesta lähipäivien työskentelyyn osallistumisesta, oppimistehtävien laadinnasta ja esityksistä sekä niihin liittyviin keskusteluihin ja kommentointiin osallistumisesta.
A. Kunnan hyvinvointikertomukseen tutustuminen: hyväksytty/täydennettävä
Globaali tehtävä: hyväksytty/täydennettävä
Kriteerit yksityiskohtaisesti Optimassa.
B. Kehittämisprojektin hyväksytty suoritus