Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuolto (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031481-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 31.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Jaana Uuttu
Eija Kedonpää
Opintojakso
7031481
Toteutukselle 7031481-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

AVOIMEN AMK:N ILMOITTAUTUMISET JA OHJEET:
- opiskelupaikkoja 5, opiskelijat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
- ilmoittautuminen koskee vain opintojakson osaa "Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, 2op"
- ilmoittautuminen tapahtuu ilmoittautumislomakkeella, johon tulee kopioida opintojakson tunnus 7031481-3002:
https://www.lyyti.fi/reg/Avoimen_AMKn_ilmoittautumislomake_lukuvuodelle_20182019_7430
SOTE (3op): alkaa johdannolla 14.1 klo 12.30 (ICT-talo B 1047 Alpha) ja päättyy kokeeseen 28.2.2019.
Opintojaksossa on neljä teemaa: 1) Terveyspalvelujärjestelmä ja terveyspalvelut 2) Sosiaalipalvelujärjestelmä ja palvelut, 3) Toimeentuloturva sekä 4) SoTe uudistus
TETO (2 op)
vko 12 3 h Johdatus opintojaksoon, terveyden edistämisen ja toimintakyvyn käsitteitä
vko 13 2 h Terveyden edistämiseen ja toimintakykyyn liittyviä tilastoja
vko 14 3 h Terveyden edistämisen tapahtuman suunnittelua yhdessä
vko 16 4 h Terveyden edistämisen tapahtumat ja niiden arviointi ryhmissä
vko 18 1h Tapahtumien yhteenveto ja palaute

Tavoitteet

Asiakaslähtöinen sosiaali-ja terveydenhuolto 5 op ASTE

Tavoitteet

Opiskelija

- Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvoperustan, lainsäädännön, organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan Suomessa
- Tietää potilasturvallisuutta koskevan lainsäädännön ja keskeiset toimijatTietää näyttöön perustuvan toiminnan - käsitteen ja sen merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa
- Tietää ja osaa seurata sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisiä toimenpideohjelmiaosaa kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteita
- Tietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossaTietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita
- Tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- Osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- Tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- Tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- Tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- Tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.

Sisältö

Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ja sähköiset terveydenhuollon palvelut 3 op SOTE

- Käsitteet asiakas ja potilas
- Yksilö, perhe ja yhteisö asiakkaana
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen lainsäädäntö, järjestämisvastuut, organisointi, ohjaus ja valvonta
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet: julkinen, yksityinen ja kolmas sektori
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä lainsäädäntö, valtakunnalliset ohjeistukset ja ohjelmat sekä kansainväliset ja kansalliset
- Terveydenhuollon asiakassuhteen erityispiirteet
- Asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmien valinnassa ja kehittämisessäsuositukset
- Yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä
- Sähköiset terveyspalvelut ja teknologia, niiden erityispiirteet ja kyky vastata väestön terveystarpeisiin
- Tietosuoja ja -turvallisuus
- Terveydenhuollon turvallisuutta koskevat lakisääteiset velvoitteet

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2op TETO
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteetVaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät

Oppimateriaalit

SOTE:
Oppimateriaali löytyy Optiman kautta.
TETO
Duodecim / Oppiportti, Motivoiva keskustelu https://www.oppiportti.fi/op/dvk00017
Lait ja ohjelmat
Lyytikäinen, M., Koivisto, J., Savolainen N. & Rotko, T. 2017. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen keinoja: Innokylän innovaatiokatsaus http://www.julkari.fi/handle/10024/132086
Sotkanet ja Terveytemme http://www.terveytemme.fi/doc/SOTKAnet_Terveytemme_esite.pdf
STM Terveyden edistäminen https://stm.fi/terveyden-edistaminen
Terveyskylä terveyskyla.fi
The World Bank https://www.worldbank.org/
THL Aiheet https://thl.fi/fi/aiheet
esim.
THL Toimintakyky https://thl.fi/fi/web/toimintakyky
THL Ympäristöterveys https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys
THL Kansantaudit https://thl.fi/fi/web/kansantaudit
THL Hyvinvointi- ja terveyserot https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja terveyserot

Opetusmenetelmät

SOTE: Pääasiallinen opiskelu tapahtuu verkossa englanninkielisellä oppimisalustalla. Opiskelijat saavat työstää tehtäviä ja kirjata vastaukset suomeksi tai englanniksi (jälkimmäisessä tapauksessa arviointiin merkitään englanninkielinen toteutus).
Jokaista teemaa varten opettajat määrittävät keskeisen materiaalin, johon opiskelijat itsenäisesti perehtyvät ja luovat lähteisiin perustuvat muistiinpanot. Opiskelijat voivat käyttää myös lisämateriaalia, mikä tulee ladata tiimin kansioon ja kirjata lähteeksi omiin muistiinpanoihin.
Muistiinpanojen pohjalta opiskelija osallistuu nimetyn tiiminsä verkkokeskusteluun määriteltynä ajankohtana.
Verkkokeskustelun lopuksi tiimi laatii yhdessä yhteenvedon käydystä keskustelusta koostaen sen asiakirjamuotoon. Yhteenvedossa tulee olla selkeä rakenne ja "juoni", johdanto ja pohdinta sekä lähdeluettelo.
TETO
Lähiopetus
Itsenäinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

SOTE:
Opintojakso päättyy kokeeseen to 28.2.
Mahdollinen poissaolija tekee kokeen yksilötenttinä uusintakokeessa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

SOTE:
Pedagogisena lähtökohtana on käänteien oppiminen/luokkahuone eli flipped classroom ja tiimissä oppiminen (osaamisen jakaminen) sekä verkkotyöskentely.
- Instruktio opintojaksolle
- Henkilökohtaiset teemakohtaiset muistiinpanot x 4
- tiimin teemakohtainen verkkokeskustelu x 4
- tiimin teemakohtainen yhteenveto verkkokeskustelusta x 4
- tiimitentti 2h
TETO
Jaksolla käytetään sekä yksilöllisiä että yhteisöllisiä oppimismenetelmiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

TETO
Lähiopetus
Terveydenedistämistapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppiportin Motivoiva keskustelu verkkokurssi (itsenäinen työskentely)
Omaterveys essee (itsenäinen työskentely)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TETO
Arviointi muodostuu aktiivisesta lähipäivien työskentelyyn osallistumisesta, oppimistehtävien laadinnasta ja esityksistä sekä niihin liittyviin keskusteluihin ja kommentointiin osallistumisesta. Terveydenedistämistapahtuma arvioidaan numeerisesti, kriteerit yksityiskohtaisesti Optimassa.
Omaterveys essee: hyväksytty/täydennettävä
Motivova keskustelu verkkokurssi: hyväksytty
Terveydenedistämistapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi: 0-5
- itseisarviointi, opettajan arviointi

Siirry alkuun