Siirry suoraan sisältöön

UutistuotantoLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00BT07

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- listata radion ja television uutislähetyksen elementit ja niiden merkityksen
- tehdä tiedonhankinnan uutista varten
- laatia radion ja television uutislähetykseen sähkeen ja uutisjutun
- esiintyä luontevasti kameran edessä toimittajan roolissa
- osaa aikatauluttaa uutistyön toimitusrytmiin

Sisältö

Opiskelijat analysoivat television ja radion uutislähetyksen rakennetta. He harjoittelevat audiovisuaalisen uutissähkeen ja uutisjutun ideoimista, esittelyä, kirjoittamista sekä toteuttamista julkaisukelpoiseksi nopeassa tahdissa.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 29.04.2024

Ajoitus

15.04.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Johanna Ailio
  • Jussi Arvio
Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät
  • PMEDIS23jour
    PMEDIS23 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- listata radion ja television uutislähetyksen elementit ja niiden merkityksen
- tehdä tiedonhankinnan uutista varten
- laatia radion ja television uutislähetykseen sähkeen ja uutisjutun
- esiintyä luontevasti kameran edessä toimittajan roolissa
- osaa aikatauluttaa uutistyön toimitusrytmiin

Sisältö

Opiskelijat analysoivat television ja radion uutislähetyksen rakennetta. He harjoittelevat audiovisuaalisen uutissähkeen ja uutisjutun ideoimista, esittelyä, kirjoittamista sekä toteuttamista julkaisukelpoiseksi nopeassa tahdissa.

Opetusmenetelmät

Luennot, opiskelijan tekemät analyysit ja toimitustyöskentely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskleija harjoittaa opintojaksolla ammattimaista työskentelyä ja ottaa huomioon kestävän kehityksen vaatimukset noudattamalla journalistin ohjeita ja huolehtimalla omassa työskentelyssään ekologisuudesta. Kestävän kehityksen aiheista on myös suositeltavaa tehdä uutisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija toimittaa portfolion arvioitavaksi. Portfolio sisältää juttunäytteiden lisäksi niiden analyysin, jossa opiskelija kertoo, missä ja millä tilauksella jutut on tuotettu ja mikä on ollut hänen oma roolinsa prosessissa. Lisäksi hän arvioi oman osaamisensa kehittymisen kyseisen proessin aikana. Raportissa opiskelija kertoo myös lyhyesti vierailustaan Yle Turun toimituksessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen opiskelija tekee kaksi uutistoteutusta, joissa on kaksi elementtiä, video ja audio. Opiskelija on aina viikon kerrallaan toimitusvuorossa, jossa maanantaina sovitaan aihe ja torstaina/perjantaina julkaistaan se Tutkassa.

Opintojaksolla vieraillaan Yle Turun toimituksessa ja varjostetaan ammattitoimittajaa. Tämä vierailu sisällytetään myös opintojakson loppuraporttiin.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään video- ja audiouutisen ominaispiirteisiin sekä näistä tiivistetyyn uutistekstiin.

Opintojaksolla versioidaan uutisia nettiin. Jokaisesta toteutetusta uutisesta opiskelija tekee videon ja audion. Nämä julkaistaan Tutka.pro -mediassa. Versionnissa tarkoituksena on perehtyä siihen, mitkä elementit toimivat parhaiten kussakin muodossa.

Opintojaksolla harjoitellaan toimitustyöskentelyä: uutisideat käsitellään yhdessä aloituspalaverissa ja totutetaan itsenäisesti julkaisupäivään mennessä. Työskentelyssä harjoitellaan nopeaa toteuttamista.

Toimitustyöskentely tapahtuu neljän viikon aikana 22.4.-16.5.2024 välissä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

turkuamk.itslearning.com Uutistuotanto kevät 2024 ja opettajien sähköpostiosoitteet.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole toteuttanut vaadittuja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa ohjeiden mukaisesti harjoitukset ajallaan. Ne vastaavat tehtävänantoa ja sopivat määriteltyyn kontekstiin. Niiden tekninen ja sisällöllinen ilmaisu on kelvollista ja ne tarjoavat oleellisen tiedon. Työpareina toteutettavissa harjoituksissa opiskelija vastaa omasta työpanoksestaan yhteisen lopputuloksen eteen. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelijan harjoitukset käsittelevät mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia aiheita. Opiskelijan panos oppitunneilla on rakentava ja oikealla tavalla kriittinen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelijan harjoitukset osoittavat erityistä kunnianhimoa aiheen, haastateltavien tai asiaan perehtymisen osalta. Harjoitusten perusteella tehtyjä juttuja voi tarjota median julkaistaviksi. Tekninen toteutus on moitteetonta, sisältö on houkuttelevaa ja sujuvasti rakennettua. Opiskelijan osallistuminen kontaktitunneilla on erittäin aktiivista ja rakentavaa.

Ilmoittautumisaika

30.11.2022 - 14.04.2023

Ajoitus

04.04.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Johanna Ailio
Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät
  • PMEDIS22jour
    PMEDIS22 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- listata radion ja television uutislähetyksen elementit ja niiden merkityksen
- tehdä tiedonhankinnan uutista varten
- laatia radion ja television uutislähetykseen sähkeen ja uutisjutun
- esiintyä luontevasti kameran edessä toimittajan roolissa
- osaa aikatauluttaa uutistyön toimitusrytmiin

Sisältö

Opiskelijat analysoivat television ja radion uutislähetyksen rakennetta. He harjoittelevat audiovisuaalisen uutissähkeen ja uutisjutun ideoimista, esittelyä, kirjoittamista sekä toteuttamista julkaisukelpoiseksi nopeassa tahdissa.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com: Uutistuotanto 2023

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla harjoitellaan innovaatiopedagogiikan mukaisista osaamisalueista erityisesti
kriittistä ajattelua, aloitteellisuutta ja ryhmätyötä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kukin opiskelija tutustuu uutistoimittajan työhön Yleisradiossa.
Opiskelijat harjoittelevat pienryhmissä uutistyöskentelyä ja tuottavat audio- ja videouutisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely: tuota opintojakson opettajalle työnäytteet, jotka vastaavat opintojakson
vaatimuksia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen opiskelija seuraa päivän toimittajan työtä Yleisradiossa. Opiskelijat kirjoittavat
päivästään Ylellä raportin - raportti saa kaikin mokomin sisältää myös audio- ja/tai
videosisältöä. Lisäksi pidämme palautepäivän, jossa ruodimme päivän tuloksia.

Kurssilla palautetaan mieleen jo aiemmin opitut uutistyön periaatteet, ja harjoitellaan niiden
soveltamista audioiden ja videoiden tekemisessä.

Opintojaksolla käydään läpi äänityksen, videokuvaamisen ja editoinnin perussäännöt.
Harjoittelemme uutisen tekemistä erilaisten laitteiden, kuten älypuhelimen avulla.
Aiheet, näkökulmat ja haastateltavat mietitään yhteisissä palavereissa uutiskriteereitä
noudattaen. Valmiit uutiset käydään läpi palautekeskusteluissa. Kritiikin saaminen on yhtä
tärkeää kuin sen antaminenkin.

Jokainen opiskelija tekee radiouutisen. Uutisvideot toteutetaan pareittain siten, että jokainen
opiskelija on mukana kahden uutisvideon tekemisessä. Kurssilla tehtyjä laatukriteerit
täyttäviä uutisvideoita julkaistaan Tutkassa.

Sisällön jaksotus

Uutistuotantokurssin tavoitteena on antaa valmiudet käytännön uutistyötä varten. Kurssin
suoritettuaan opiskelija osaa toimittaa ja toteuttaa sekä uutisen radioon että televisioon.
Käymme läpi myös perinteisen televisiouutisen ja verkkovideon eroavaisuuksia.
Nopea tiedonvälitys asettaa haasteita toimittajalle. Päivittäisessä uutistyössä vaaditaan
sinnikkyyttä ja taitoa valita mikrofonin ääreen ja kameran eteen näkökulman mukaiset ja
asiantuntevat haastateltavat.

Radiouutisen tulee hyödyntää monipuolisesti äänikerronnan monia keinoja. Videouutisen
kuvakerronnan on oltava havainnollistavaa, oivaltavaa ja sisältöä tukevaa. Molempiin
välineisiin materiaali on editoitava nopeasti valmiiksi, jotta kuulijalle ja katsojalle voidaan
tarjota ajantasaista tietoa. Samalla pitää varmistaa, että journalismin taso säilyy korkealla ja
saadut tiedot pitävät paikkansa. Valmiin uutisen on tarjottava tieto yleisölle tiiviisti ja
selkeästi.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tuottanut kaikkia vaadittavia tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa ohjeiden mukaisesti harjoitukset ajallaan. Ne vastaavat tehtävänantoa ja
sopivat määriteltyyn kontekstiin. Niiden tekninen ja sisällöllinen ilmaisu on kelvollista ja ne
tarjoavat oleellisen tiedon. Työpareina toteutettavissa harjoituksissa opiskelija vastaa omasta
työpanoksestaan yhteisen lopputuloksen eteen. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun
ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelijan harjoitukset käsittelevät mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia
aiheita. Opiskelijan panos oppitunneilla on rakentava ja oikealla tavalla kriittinen.
Opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja kontaktiopetuksesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelijan harjoitukset osoittavat erityistä kunnianhimoa aiheen,
haastateltavien tai asiaan perehtymisen osalta. Harjoitusten perusteella tehtyjä juttuja voi
tarjota median julkaistaviksi. Tekninen toteutus on moitteetonta, sisältö on houkuttelevaa ja
sujuvasti rakennettua. Opiskelijan osallistuminen kontaktitunneilla on erittäin aktiivista ja
rakentavaa eikä korvaamattomia poissaoloja ole lainkaan.

Ilmoittautumisaika

17.01.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 30.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Johanna Ailio
Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät
  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- listata radion ja television uutislähetyksen elementit ja niiden merkityksen
- tehdä tiedonhankinnan uutista varten
- laatia radion ja television uutislähetykseen sähkeen ja uutisjutun
- esiintyä luontevasti kameran edessä toimittajan roolissa
- osaa aikatauluttaa uutistyön toimitusrytmiin

Sisältö

Opiskelijat analysoivat television ja radion uutislähetyksen rakennetta. He harjoittelevat audiovisuaalisen uutissähkeen ja uutisjutun ideoimista, esittelyä, kirjoittamista sekä toteuttamista julkaisukelpoiseksi nopeassa tahdissa.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com Uutistuotanto 2022

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla harjoitellaan innovaatiopedagogiikan mukaisista osaamisalueista erityisesti kriittistä ajattelua, aloitteellisuutta ja ryhmätyötä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kukin opiskelija tutustuu uutistoimittajan työhön Yle Turun toimituksessa.
Opiskelijat harjoittelevat pienryhmissä uutistyöskentelyä ja tuottavat audio- ja videouutisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely: tuota opintojakson opettajalle työnäytteet, jotka vastaavat opintojakson vaatimuksia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen opiskelija suraa päivän Yle Turun uutistoimittajan työtä ja kirjoittaa tästä raportin. Tämän lisäksi pidetään yhteinen seminaari, jossa esitellään tämän päivän tuloksia.

Kurssilla palautetaan mieleen jo aiemmin opitut uutistyön periaatteet, ja harjoitellaan niiden soveltamista videoiden tekemisessä.

Valtakunnallisen uutislähetyksen toimitetut jutut eroavat suoraan verkkoon nopeasti tuotetuista videoista. Siksi opintojaksolla analysoidaan erityyppisiä uutisvideoita ja harjoitellaan niiden tekemistä käytännön harjoitusten kautta.

Opintojaksolla käydään läpi äänityksen, videokuvaamisen ja editoinnin perussäännöt, ja harjoittelemme esimerkiksi uutisen tekemistä älypuhelimen avulla.

Aiheet, näkökulmat ja haastateltavat mietitään yhteisissä palavereissa uutiskriteereitä noudattaen, ja valmiit uutiset käydään läpi palautekeskusteluissa. Kritiikin saaminen on yhtä tärkeää kuin sen antaminen.

Uutisvideot toteutetaan sekä yksin että pareittain siten, että jokainen opiskelija on mukana kahden uutisvideon tekemisessä.

Lisäksi tehdään yksilötyönä radiouutinen.

Kurssilla tehtyjä laatukriteerit täyttäviä uutisvideoita julkaistaan Tutkassa.

Sisällön jaksotus

Uutislähetyskurssin tavoitteena on antaa valmiudet käytännön uutistyötä varten. Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa toimittaa, käsikirjoittaa, kuvata ja äänittää television ja verkkomaailman standardit täyttäviä uutisvideoita.

Nopea tiedonvälitys asettaa haasteita toimittajalle ja kuvaajalle, ja päivittäisessä uutistyössä vaaditaan sinnikkyyttä ja taitoa valita kameran eteen näkökulman mukaiset ja asiantuntevat haastateltavat. Videouutisen kuvakerronnan on oltava havainnollistavaa, oivaltavaa ja sisältöä tukevaa. Materiaali on editoitava nopeasti valmiiksi, jotta katsojalle voidaan tarjota ajantasaista tietoa. Samalla pitää varmistaa, että journalismin taso säilyy korkealla ja että saadut tiedot pitävät paikkansa. Videouutisen on tarjottava tieto yleisölle tiiviisti ja selkeästi.

Tätä kaikkea harjoittelemme kurssilla.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tuottanut kaikkia vaadittavia tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa ohjeiden mukaisesti harjoitukset ajallaan. Ne vastaavat tehtävänantoa ja sopivat määriteltyyn kontekstiin. Niiden tekninen ja sisällöllinen ilmaisu on kelvollista ja ne tarjoavat oleellisen tiedon. Työpareina toteutettavissa harjoituksissa opiskelija vastaa omasta työpanoksestaan yhteisen lopputuloksen eteen. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelijan harjoitukset käsittelevät mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia aiheita. Opiskelijan panos oppitunneilla on rakentava ja oikealla tavalla kriittinen. Opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja kontaktiopetuksesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelijan harjoitukset osoittavat erityistä kunnianhimoa aiheen, haastateltavien tai asiaan perehtymisen osalta. Harjoitusten perusteella tehtyjä juttuja voi tarjota median julkaistaviksi. Tekninen toteutus on moitteetonta, sisältö on houkuttelevaa ja sujuvasti rakennettua. Opiskelijan osallistuminen kontaktitunneilla on erittäin aktiivista ja rakentavaa eikä korvaamattomia poissaoloja ole lainkaan.