Siirry suoraan sisältöön

Instrumenttipedagogiikka 3Laajuus (5 op)

Tunnus: 2032197

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Eveliina Kytömäki

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on hyväksytty kun kaikki "sisältö ja ajoitus"-kohdan osa-alueet on suoritettu ja pedagoginen portfolio täydennetty kuluneen lukuvuoden osalta. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja kehittänyt omaa pedagogista osaamistaan ja ajatteluaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakso kestää koko lukuvuoden.

1) Luennot/workshop viikottain

2) Opetusharjoittelu viikottain, sisältää sekä oman oppilaan oppitunnin että opetusharjoittelun ryhmätunnin

3) Harjoitusoppilaiden konsertit - kerran lukukaudessa

4) Ammattimaisen opetuksen seuraaminen (ns. tuntikuuntelut)
20 x 45 min lukuvuoden aikana

5) Opetusnäytteen antaminen ja muiden opiskelijoiden näytteiden seuraaminen

6) Mestarikurssitoiminnan seuraaminen

7) Vierailuja, lautakuntatyön seuraamista, oppimateriaaliesittelyjä, konserttikäyntejä, projektiviikkojen pedagogista ohjelmaa ym. erikseen tiedotettavaa ohjelmaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan kevätlukukauden päätteeksi.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Erkki Lahesmaa

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot /workshopit

Opetusharjoittelu – harjoitusoppilaan opettamista syyslukukaudella 14 x 45 min ja kevätlukukaudella 16 x 45 min, lisäksi palautekeskustelut sekä mahdolliset opetusharjoittelun ryhmätunnit ja vertaispalauteet

Ammattimaisen opetuksen seuraaminen (ns. kuuntelutunnit): 20 x 45 min/lukuvuosi tai 10 x 45 min/lukukausi – opiskelija seuraa ammatissa toimivan opettajan työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä esim. taiteen perusopetus, ammattillinen toinen aste, vapaa sivistystyö. Myös arviointityön (esim. lautakunnat) seuraaminen.

Muut pedagogiset projektit (esim. apuopettajana toimiminen, stemmaharjoituksien suunnittelu ja pitäminen, äänenjohtajana toimiminen esim. konservatorion orkesterissa, vierailut musiikkioppilaitoksissa)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Timo Korhonen

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin koulutus
Opettaja
  • Kaisu Helminen
  • Lilia Varnas

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Opettaa laulua peruskurssitasolla sekä hallitsee niihin kuuluvan ohjelmiston
- Osaa asettaa tavoitteita ja suunnitella opetusta (yhdessä oppilaan kanssa) sekä arvioida
oppilaan edistymistä ja omaa opetustaan sen pohjalta
- Osaa opettaa myös muuta kuin omaa sukupuolta edustavaa laulajaa
- Ymmärtää psyykkisen valmennukseen sekä motivaatiota ja itsetuntoa koskevia kysymyksiä
- Tuntee musiikkiopiston laulunopettajan työnkuvan
- hallita ammattikäsitteet, joka ilmenee asiantuntevana keskustelijana ja kriittisenä
kannanottajana.
- arvioida ja vertailla eri laulukouluja ja lauluopetuksen metodeja
- hakea itsenäisesti tietoa ammattikirjallisuudesta ja julkaisuista
- On tutustunut oopperan äänifakkeihin
- Tuntee englannin- ja ranskankielen fonetiikan perusteet

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

1. Osallistuminen luentoihin, seminaareihin ja ryhmätöihin
2. Marchesi-seminaariin osallistuminen ja laulutaidon näyte
3. Ammattimaisen opetuksen seuraaminen 20x45min./lukuvuosi
4. Itsenäinen opetusharjoittelu oman oppilaan kanssa 45min./viikko, syksyllä 14 ja keväällä 16
viikkoa, joista osa on ryhmätunteja
5. Arvioitava opetusnäyte

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Itsenäistä harjoitusoppilaan opettamista, syyskaudella 14x45min.ja kevätkaudella 16x45min.
• Ammattimaisen opetuksen seuraamista, tutkintojen ja niiden arvioinnin seuraamista 20x45min.
lukuvuosi - opiskelija seuraa ammatissa toimivan opettajan työskentelyä erilaisissa
oppimisympäristöissä esim. taiteen perusopetus, ammatillinen toinen aste, vapaa sivistystyö.
• Henkilökohtaiset- ja ryhmänäytetunnit neljä syyskaudella ja kuusi kevätkaudella/ oppilas
• Opetuspäiväkirjan pitäminen
• Oppilaan valmentaminen konserttiin

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla syvennetään laulupedagogista osaamista. harjaannutaan opettamaan myös muuta kuin omaa sukupuolta edustavaa laulajaa. Lisäksi tutustutaan pop-jazz-laulun opetuksen perusteisiin.

Ajoitus: 14.09.2023-16.05.2024

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Siljamari Heikinheimo

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Opetusmenetelmät

1. Luennot /workshopit
2. Opetusharjoittelu – harjoitusoppilaan opettamista syyslukukaudella 14 x 45 min ja kevätlukukaudella 16 x 45 min, lisäksi palautekeskustelut sekä mahdolliset opetusharjoittelun ryhmätunnit ja vertaispalauteet
3. Ammattimaisen opetuksen seuraaminen (ns. kuuntelutunnit): 20 x 45 min/lukuvuosi tai 10 x 45 min/lukukausi – opiskelija seuraa ammatissa toimivan opettajan työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä esim. taiteen perusopetus, ammattillinen toinen aste, vapaa sivistystyö. Myös arviointityön (esim. lautakunnat) seuraaminen.
4. Muut pedagogiset projektit (esim. apuopettajana toimiminen, stemmaharjoituksien suunnittelu ja pitäminen, äänenjohtajana toimiminen esim. konservatorion orkesterissa, vierailut musiikkioppilaitoksissa)

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Opettaja
  • Mikko Luoma
Ryhmät
  • PMUSIS21
    Musiikkipedagogi syksy 2021
  • PMUSIS23
    Musiikkipedagogi syksy 2023
  • PMUSIS20
    Musiikkipedagogi syksy 2020
  • PMUSIS22
    Musiikkipedagogi syksy 2022

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kaisu Helminen
  • Lilia Varnas

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Opetusmenetelmät

Opiskelijan opiskelumuodot:
• Itsenäistä ja ryhmä opetusharjoittelua syksyllä 14 viikkoa ja keväällä 16 viikkoa
• Opetuksen seuraamista, tutkintojen ja niiden arvioinnin seuraamista 20h
• Omakohtaista työtä ja itsenäistä ryhmätyöskentelyä
• Opetuspäiväkirjan pitäminen
• Oppilaan valmentaminen konserttiin

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

1. Osallistuminen luentoihin, seminaareihin ja ryhmätöihin
2. Marchesi-seminaariin osallistuminen ja laulutaidon näyte
3. Opetuksen ja tutkintoarvioinnin seuraamista vähintään 20h.
4. Harjoitustuntien ja ryhmätunteihin osallistuminen, opetusnäytteitä 15x45min.
5. Opetusnäyte 1, jonka saa suorittaa hyväksyttävästi suoritetun ohjatun opetusharjoittelun jälkeen.
6. Käytännönkoe

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Opettaa laulua peruskurssitasolla sekä hallitsee niihin kuuluvan ohjelmiston
- Osaa asettaa tavoitteita ja suunnitella opetusta (yhdessä oppilaan kanssa) sekä arvioida oppilaan edistymistä ja omaa opetustaan sen pohjalta
- Osaa opettaa myös muuta kuin omaa sukupuolta edustavaa laulajaa
- Ymmärtää psyykkisen valmennukseen sekä motivaatiota ja itsetuntoa koskevia kysymyksiä
- Tuntee musiikkiopiston laulunopettajan työnkuvan
- hallita ammattikäsitteet, joka ilmenee asiantuntevana keskustelijana ja kriittisenä kannanottajana.
- arvioida ja vertailla eri laulukouluja ja lauluopetuksen metodeja
- hakea itsenäisesti tietoa ammattikirjallisuudesta ja julkaisuista
- On tutustunut oopperan äänifakkeihin
- Tuntee englannin- ja ranskankielen fonetiikan perusteet

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla syvennetään laulupedagogista osaamista. harjaannutaan opettamaan myös muuta kuin omaa sukupuolta edustavaa laulajaa.

Ajoitus: Lukuvuosi 2023-24

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Timo Korhonen

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Oppimateriaalit

Oppimariaaleja löytyy itsLearning-kurssialustalta.

Opetusmenetelmät

Opetusharjoittelu, itsenäinen työskentely, luennot / seminaarit, opetuksen seuraaminen, vertaisarviointi, ryhmätyöt, videotyöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kitaran instrumenttipedagogiikan kaksi erityyppistä opetusnäytettä annetaan viimeisen opintovuoden keväänä.

Sisällön jaksotus

Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
-tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
-tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
-osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
-osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
-osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
-on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
-osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
-osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
-kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
-osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
-on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
-osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
-on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan

Viestintäkanava ja lisätietoja

Pikaviestintään käytetään Slack-sovellusta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi opettajaa arvioi näytteen sanallisesti sekä asteikolla hyväksytty-hylätty.

Opetusnäytetilanne eroaa normaalista opetustilanteesta. Se on työelämälähtöinen oppimistilanne, joka simuloi musiikkioppilaitoksen opettajan toimenhaun opetusnäytettä. Opetusnäytteen kesto on 30 minuuttia ja paikalla on yleisöä (lautakunta, mahdollisesti muita opiskelijoita). Opetusnäytteet voi antaa myös videotallenteina.

Opetusnäyte tulee suunnitella monipuoliseksi opetustuokioksi, joka sisältää kahden erilaisen teoksen opettamista. Opetuksen tulee olla taiteellisesti, teknisesti ja teoreettisesti korkeatasoista. Se voi sisältää myös muita oikeaan soitto/laulutuntiin kuuluvia elementtejä lämmittelyä, harjoituksia, musiikin perusteita, pelejä, leikkejä yms. Opetusnäytteessä opetusharjoittelija esittelee pedagogisia taitojaan ja valmiuksiaan lautakunnalle mahdollisimman kattavasti ja jäsennellysti omalla persoonallisella otteellaan. Opetustilanteen tulee olla vuorovaikutteinen ja ilmapiiriltään kannustava.

Harjoitusopetusnäytteessä harjoitellaan näytteen antamista. Tehtävänanto ja olosuhteet ovat samat kuin varsinaisessa opetusnäytteessä.

Pedagogisten taitojen arviointi jatkuu koko opintoajan. Arviointi koostuu formatiivisesta arvioinnista, vertaisarvioinnista ja itsereflektiosta.