Instrumenttipedagogiikka 3 / kitara (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2032197-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Timo Korhonen
Tavoitteet
opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin
Sisältö
Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet
Oppimateriaalit
Oppimariaaleja löytyy itsLearning-kurssialustalta.
Opetusmenetelmät
Opetusharjoittelu, itsenäinen työskentely, luennot / seminaarit, opetuksen seuraaminen, vertaisarviointi, ryhmätyöt, videotyöskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kitaran instrumenttipedagogiikan kaksi erityyppistä opetusnäytettä annetaan viimeisen opintovuoden keväänä.
Sisällön jaksotus
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
-tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
-tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
-osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
-osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
-osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
-on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
-osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
-osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
-kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
-osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
-on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
-osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
-on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Viestintäkanava ja lisätietoja
Pikaviestintään käytetään Slack-sovellusta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi opettajaa arvioi näytteen sanallisesti sekä asteikolla hyväksytty-hylätty.
Opetusnäytetilanne eroaa normaalista opetustilanteesta. Se on työelämälähtöinen oppimistilanne, joka simuloi musiikkioppilaitoksen opettajan toimenhaun opetusnäytettä. Opetusnäytteen kesto on 30 minuuttia ja paikalla on yleisöä (lautakunta, mahdollisesti muita opiskelijoita). Opetusnäytteet voi antaa myös videotallenteina.
Opetusnäyte tulee suunnitella monipuoliseksi opetustuokioksi, joka sisältää kahden erilaisen teoksen opettamista. Opetuksen tulee olla taiteellisesti, teknisesti ja teoreettisesti korkeatasoista. Se voi sisältää myös muita oikeaan soitto/laulutuntiin kuuluvia elementtejä lämmittelyä, harjoituksia, musiikin perusteita, pelejä, leikkejä yms. Opetusnäytteessä opetusharjoittelija esittelee pedagogisia taitojaan ja valmiuksiaan lautakunnalle mahdollisimman kattavasti ja jäsennellysti omalla persoonallisella otteellaan. Opetustilanteen tulee olla vuorovaikutteinen ja ilmapiiriltään kannustava.
Harjoitusopetusnäytteessä harjoitellaan näytteen antamista. Tehtävänanto ja olosuhteet ovat samat kuin varsinaisessa opetusnäytteessä.
Pedagogisten taitojen arviointi jatkuu koko opintoajan. Arviointi koostuu formatiivisesta arvioinnista, vertaisarvioinnista ja itsereflektiosta.