Siirry suoraan sisältöön

Instrumenttipedagogiikka 4Laajuus (5 op)

Tunnus: 2032198

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Eveliina Kytömäki

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on hyväksytty kun kaikki "sisältö ja ajoitus"-kohdan osa-alueet on suoritettu ja pedagoginen portfolio täydennetty kuluneen lukuvuoden osalta. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja kehittänyt omaa pedagogista osaamistaan ja ajatteluaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakso kestää koko lukuvuoden.

1) Luennot/workshop viikottain

2) Opetusharjoittelu viikottain, sisältää sekä oman oppilaan oppitunnin että opetusharjoittelun ryhmätunnin

3) Harjoitusoppilaiden konsertit - kerran lukukaudessa

4) Ammattimaisen opetuksen seuraaminen (ns. tuntikuuntelut)
20 x 45 min lukuvuoden aikana

5) Opetusnäytteen antaminen ja muiden opiskelijoiden näytteiden seuraaminen

6) Mestarikurssitoiminnan seuraaminen

7) Vierailuja, lautakuntatyön seuraamista, oppimateriaaliesittelyjä, konserttikäyntejä, projektiviikkojen pedagogista ohjelmaa ym. erikseen tiedotettavaa ohjelmaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan kevätlukukauden päätteeksi.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Erkki Lahesmaa

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot /workshopit

Opetusharjoittelu – harjoitusoppilaan opettamista syyslukukaudella 14 x 45 min ja kevätlukukaudella 16 x 45 min, lisäksi palautekeskustelut sekä mahdolliset opetusharjoittelun ryhmätunnit ja vertaispalauteet

Ammattimaisen opetuksen seuraaminen (ns. kuuntelutunnit): 20 x 45 min/lukuvuosi tai 10 x 45 min/lukukausi – opiskelija seuraa ammatissa toimivan opettajan työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä esim. taiteen perusopetus, ammattillinen toinen aste, vapaa sivistystyö. Myös arviointityön (esim. lautakunnat) seuraaminen.

Muut pedagogiset projektit (esim. apuopettajana toimiminen, stemmaharjoituksien suunnittelu ja pitäminen, äänenjohtajana toimiminen esim. konservatorion orkesterissa, vierailut musiikkioppilaitoksissa)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 15.12.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin koulutus
Opettaja
  • Timo Korhonen

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Oppimateriaalit

Materiaalit löytyvät itsLearning-ympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Lähiopppinen, etäoppiminen, vertaisoppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen työpajoihin, opetusharjoittelu, videotyöskentely, kirjalliset tehtävät, opetuksen seuraaminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osallistunut oppimistilanteisiin aktiivisesti, antanut vertaispalautetta sovitusti, tehnyt oppimistehtävät aikataulun mukaisesti, antanut neljä harjoitusoppilastallennetta arvioitavaksi - kaksi syyslukukaudella ja kaksi kevätlukukaudella. Tarvittaessa työskentely harjoitusoppilaan kanssa voidaan aloittaa vasta kevätlukukaudella.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Slack ja sähköposti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kevätlukukaudella annetaan kaksi sanallisesti arvioitua opetusnäytettä, toinen aloittelijan ja toinen pidemmällä olevan soittajan kanssa. Opetusnäytteiden kesto on 30 minuuttia ja ne annetaan videotallenteina.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin koulutus
Opettaja
  • Kaisu Helminen
  • Lilia Varnas

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Hyödyntää laulun perusopetuksen tietoja ja opettajan taitojaan käytännönläheisesti ja innovatiivisesti
- On osallistuva ja analysoiva opiskelija, joka osaa perustella oman kantansa aiemmin oppimansa ja oman kokemuksensa perusteella.
- Tuntee laulun opetuksen pedagogisia metodeja ja suuntauksia
- Tuntee laulumusiikin historiaa
- Osaa hakea itsenäisesti tietoa ammattikirjallisuudesta ja artikkeleista.
- kirjoittaa seminaarityön laulamiseen tai laulunopettamiseen liittyvästä aiheesta
- tutustuu laulunopetuksen ryhmäohjaamiseen
- hallita ammattikäsitteet, joka ilmenee asiantuntevana keskustelijana ja kriittisenä kannanottajana
- Hallitsee laulunopetuksen kokonaissuunnittelun valmisten oppilaan laulun tasonäytteeseen
- Saa valmiudet opetustapahtuman, oppimateriaalin ja opetusmenetelmien erittelyyn ja arviontiin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Osallistuminen pidettävään pop-jazz-laulun intensiivikurssiin 23-27.10
2. Kirjallinen seminaarityö
3. Opetuksen ja tutkintoarvioinnin seuraaminen 20h.
4. Harjoitustuntien pitäminen 45min./viikko, 14 viikkoa syyskaudella ja 16 viikkoa kevätkaudella
5. Näytetuntien antaminen, neljä syksyllä ja kuusi keväällä
6. Harjoitusoppilaan valmentaminen laulun tasonäytteeseen ja konserttiin, lisäksi
osallistuminen opiskelijakollegan oppilaan kurssitutkinnon arviointiin.
7. Pedagoginen portfolio

Sisällön jaksotus

- Opintojaksolla syvennetään laulupedagogista osaamista ja tehdään itsenäistä opetustyötä a 45min./viikko, 14 viikkoa syksyllä ja 16 viikkoa keväällä
- Pop-jazz-laulutyylin intensiiviperiodi viikolla 43, 23-27.10, opettajana Annika Tepponen
- Opetusharjoittelun näytetunteja, joista osa on ryhmätunteja

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Siljamari Heikinheimo

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Opetusmenetelmät

1. Luennot /workshopit
2. Opetusharjoittelu – harjoitusoppilaan opettamista syyslukukaudella 14 x 45 min ja kevätlukukaudella 16 x 45 min, lisäksi palautekeskustelut sekä mahdolliset opetusharjoittelun ryhmätunnit ja vertaispalauteet
3. Ammattimaisen opetuksen seuraaminen (ns. kuuntelutunnit): 20 x 45 min/lukuvuosi tai 10 x 45 min/lukukausi – opiskelija seuraa ammatissa toimivan opettajan työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä esim. taiteen perusopetus, ammattillinen toinen aste, vapaa sivistystyö. Myös arviointityön (esim. lautakunnat) seuraaminen.
4. Muut pedagogiset projektit (esim. apuopettajana toimiminen, stemmaharjoituksien suunnittelu ja pitäminen, äänenjohtajana toimiminen esim. konservatorion orkesterissa, vierailut musiikkioppilaitoksissa)

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kaisu Helminen
  • Lilia Varnas

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Hyödyntää laulun perusopetuksen tietoja ja opettajan taitojaan käytännönläheisesti ja innovatiivisesti
- On osallistuva ja analysoiva opiskelija, joka osaa perustella oman kantansa aiemmin oppimansa ja oman kokemuksensa perusteella.
- Tuntee laulun opetuksen pedagogisia metodeja ja suuntauksia
- Tuntee laulumusiikin historiaa
- Osaa hakea itsenäisesti tietoa ammattikirjallisuudesta ja artikkeleista.
- kirjoittaa seminaarityön laulamiseen tai laulunopettamiseen liittyvästä aiheesta
- tutustuu laulunopetuksen ryhmäohjaamiseen
- hallita ammattikäsitteet, joka ilmenee asiantuntevana keskustelijana ja kriittisenä kannanottajana
- Hallitsee laulunopetuksen kokonaissuunnittelun valmisten oppilaan laulun ½-kurssitutkintoon
- Saa valmiudet opetustapahtuman, oppimateriaalin ja opetusmenetelmien erittelyyn ja arviontiin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1.. Osallistuminen luentoihin ja ryhmätöihin
2. Kirjallinen seminaarityö
3. Opetuksen ja tutkintoarvioinnin seuraaminen vähintään 20h
4. Harjoitustuntien pitäminen, näytetuntien antaminen ja harjoitusoppilaan valmentaminen laulun peruskurssisuoritukseen ½ ja konserttiin, lisäksi osallistuminen kollegan oppilaan kurssitutkinnon arviointiin.
5. Pedagoginen portfolio

Sisällön jaksotus

- Opintojaksolla syvennetään laulupedagogista osaamista ja tehdään itsenäistä opetustyötä a 45min.14 viikkoa syksyllä ja 16 viikkoa keväällä
- Pop-jazz-laulutyylin intensiiviperiodi viikolla 43, opettajana Annika Tepponen
- Opetusharjoittelun näytetunteja, joista osa on ryhmätunteja

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty