Siirry suoraan sisältöön

Toimittajan tiedonhankinta ja etiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CU46

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- erottaa mielipiteet ja arkitiedon sekä tieteellisen tiedon toisistaan
- arvioida tiedon ja lähteiden luotettavuutta
- hankkia tietoa eri kanavista
- kertoa julkisuuslainsäädännön perusteet
- selittää Journalistin ohjeiden ja ammattieettisten periaatteiden merkityksen tiedonhankinnassa
- kuvailla journalistisen haastattelun pelisäännöt
- havainnollistaa journalistin vastuut ja velvollisuudet yhteiskunnallisena toimijana

Sisältö

Perehdytään tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin journalistin keskeisinä työvälineinä. Harjoitellaan kriittistä tiedonhankintaa eri lähteistä. Perehdytään Journalistin ohjeisiin ja alan eettisiin käytäntöihin esimerkkien avulla. Tutustutaan julkisuuslainsäädäntöön toimittajan työn kannalta. Perehdytään journalistisen haastattelun eettisiin käytäntöihin.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

24.09.2024 - 10.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Anna Kuusela
Vastuuopettaja

Anna Kuusela

Ryhmät
  • PMEDIS24jour
    PMEDIS24 Journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- erottaa mielipiteet ja arkitiedon sekä tieteellisen tiedon toisistaan
- arvioida tiedon ja lähteiden luotettavuutta
- hankkia tietoa eri kanavista
- kertoa julkisuuslainsäädännön perusteet
- selittää Journalistin ohjeiden ja ammattieettisten periaatteiden merkityksen tiedonhankinnassa
- kuvailla journalistisen haastattelun pelisäännöt
- havainnollistaa journalistin vastuut ja velvollisuudet yhteiskunnallisena toimijana

Sisältö

Perehdytään tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin journalistin keskeisinä työvälineinä. Harjoitellaan kriittistä tiedonhankintaa eri lähteistä. Perehdytään Journalistin ohjeisiin ja alan eettisiin käytäntöihin esimerkkien avulla. Tutustutaan julkisuuslainsäädäntöön toimittajan työn kannalta. Perehdytään journalistisen haastattelun eettisiin käytäntöihin.

Oppimateriaalit

Opettajan antama materiaali tunneilla ja Itslearningissa, lainsäädäntö ja Journalistin ohjeet, JSN:n päätökset.

Opetusmenetelmät

Luennot ja vuorovaikutteiset tehtävät, itsenäinen opiskelu, mahdolliset vierailut ja vierailevat puhujat.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, keskustelut ja itsenäinen opiskelu ja tehtävät, ryhmätehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetustunnit, tunneilla tehtävät tehtävät, kotona tehtävät tehtävät sekä itsenäinen opiskelu.

Sisällön jaksotus

Perehdytään vuorovaikutteisissa opetustilanteissa tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin journalistin työssä. Tutustutaan Journalistin ohjeisiin ja alan eettisiin käytäntöihin esimerkkien avulla. Tutustutaan julkisuuslainsäädäntöön toimittajan työn kannalta. Perehdytään journalistisen haastattelun eettisiin käytäntöihin ja pulmatilanteisiin. Perehdytään JSN:n toimintaan esimerkkien avulla.

1. lähiopetus 27.09. kl 9- 12 Mielipiteet, arkitieto, tieteellinen tieto, lähdekritiikki, tiedon luotettavuus.
2. lähiopetus 4.10. kl 9- 12 Journalistin asema yhteiskunnassa. Julkisuuslaki, muut toimittajan työn kannalta olennaiset lait.
3. lähiopetus 8.10. kl 13-16 Journalistin ohjeet, Julkisen sanan neuvosto, eettiset pulmatilanteet, haastattelun pelisäännöt.
4. lähiopetus 22.10. kl 13-16 Journalistin tiedonhankintakanavat: haastattelut, tiedotustilaisuudet, tietopyynnöt, nettilähteet, virranomaislähteet.
5. lähiopetus 29.10. kl 9-12 Ylen toimittajan Sarita Blomqvistin vierailu.
6. lähiopetus 5.11. kl 13-16 Disinformaatio, valeuutiset, tekoälyn haasteet ja mahdollisuudet.
7. lähiopetus 11.11. kl 13-16 ja kl 18- Tutustuminen kaupunginvaltuuston päätöksentekoon. Vierailu kaupunginvaltuuston kokouksessa illalla tai kokouksen seuraaminen videotallenteelta.
8. lähiopetus 19.11. kl 14-16 Journalisti vallan vahtikoirana.
9. lähiopetus 3.12. kl 12-14 Faktantarkistuksen työkaluja.
10. lähiopetus 3.12. kl 12-14 Keskustelemme oppimastamme ja annamme palautetta.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Anna Kuusela anna.kuusela@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen, tehtävien teko ja itsenäinen työskentely, vuorovaikutus sekä oman oppimisensa reflektointi.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole korvannut poissaolojaan sovitusti. Tehtäviä puuttuu tai ne on tehty puutteellisesti. Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet mutta pintapuolisesti. Opiskelija on tehnyt tehtävät hyväksytysti tehtävänannon mukaan, mutta niissä voi olla puutteita tai opiskelija on palauttanut ne myöhässä. Opiskelija erittelee oppimistaan pintapuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on tehnyt tehtävät tehtävänannon mukaisesti. Opiskelija erittelee omaa oppimistaan hyvin ja monipuolisesti. Opiskelija osallistuu rakentavasti keskusteluun ja vuorovaikutukseen opetustilanteissa sekä tuo omia näkemyksiään esille. Tehtävien palauttaminen myöhässä ilman opettajan kanssa sovittua joustoa laskee arvosanaa yhdellä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa tehtävissään ja osallistumisessaan aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja lähdekriittisyyttä. Opiskelija toimii rakentavasti vuorovaikutustilanteissa ja tuo omia ideoitaan esiin keskustelussa. Opiskelija erittelee omaa oppimistaan syvällisesti ja tuo omia oivalluksiaan esiin. Opiskelijan tehtävissä käyttämä kieli on sujuvaa.