Siirry suoraan sisältöön

Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CU46-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2025 - 01.09.2025

Ajoitus

02.09.2025 - 24.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Anna Kuusela

Ryhmät

  • PMEDIS25jour
    PMEDIS25 Journalismi
  • 02.09.2025 08:30 - 12:00, Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
  • 05.09.2025 10:00 - 14:00, Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
  • 09.09.2025 08:30 - 12:00, Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
  • 12.09.2025 10:00 - 14:00, Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
  • 23.09.2025 08:30 - 16:00, Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
  • 30.09.2025 08:30 - 12:00, Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
  • 03.10.2025 08:30 - 12:00, Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
  • 10.10.2025 08:30 - 16:00, Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- erottaa mielipiteet ja arkitiedon sekä tieteellisen tiedon toisistaan
- arvioida tiedon ja lähteiden luotettavuutta
- hankkia tietoa eri kanavista
- kertoa julkisuuslainsäädännön perusteet
- selittää Journalistin ohjeiden ja ammattieettisten periaatteiden merkityksen tiedonhankinnassa
- kuvailla journalistisen haastattelun pelisäännöt
- havainnollistaa journalistin vastuut ja velvollisuudet yhteiskunnallisena toimijana

Sisältö

Perehdytään tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin journalistin keskeisinä työvälineinä. Harjoitellaan kriittistä tiedonhankintaa eri lähteistä. Perehdytään Journalistin ohjeisiin ja alan eettisiin käytäntöihin esimerkkien avulla. Tutustutaan julkisuuslainsäädäntöön toimittajan työn kannalta. Perehdytään journalistisen haastattelun eettisiin käytäntöihin.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.fi Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka syksy 25. Opettajan antama materiaali tunneilla ja Itslearningissa, lainsäädäntö ja Journalistin ohjeet, JSN:n päätökset. Itse hankittu materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähitapaamisina kampuksella pidettävät luennot, keskustelut ja vuorovaikutteiset tehtävät, itsenäinen opiskelu ja parityöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vastuullisuus ja journalistin eettiset ohjeet sekä niiden noudattaminen ovat olennainen osa opintojakson pedagogista sisältöä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisesta suorituksesta sovittava erikseen opettajan kanssa. Opiskelija tekee vaaditut tehtävät ja toimittaa ohjeiden mukaisen oppimispäiväkirjan, joka täyttää opintojakson arviointikriteerit ja jossa opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson osaamistavoitteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetustunnit, tunneilla tehtävät tehtävät, kotona tehtävät tehtävät sekä itsenäinen opiskelu.

Arvioitavat, omalla ajalla tehtävät tehtävät (tarkat ohjeistukset Itslearningissa, muutokset mahdollisia):

* LÄHDEKRITIIKKIHARJOITUS.

* JOURNALISTIN OHJEIDEN SOVELTAMISHARJOITUS.

* PARITEHTÄVÄ journalistinen faktantarkistus.

* OPPIMISPÄIVÄKIRJA
Pidät koko kurssin ajan oppimispäiväkirjaa, johon kirjaat tekemiäsi asioita ja reflektoit oppimistasi: mikä yllätti sinut, mitä uutta opit? Mikä tuntui vaikealta? Mitä oivalsit?

Sisällön jaksotus

Perehdytään vuorovaikutteisissa opetustilanteissa sekä itsenäisen työskentelyn ja parityöskentelyn kautta tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin journalistin työssä. Tutustutaan Journalistin ohjeisiin ja alan eettisiin käytäntöihin esimerkkien avulla. Tutustutaan julkisuuslainsäädäntöön toimittajan työn kannalta. Perehdytään journalistisen haastttelun eettisiin käytäntöihin ja pulmatilanteisiin. Perehdytään JSN:n toimintaan esimerkkien avulla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opettajan tavoittaa parhaiten sähköpostilla tai Itslearningin viesti-työkalulla.
Anna Kuusela anna.kuusela@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja oman oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjassa. Aktiivinen osallistuminen tunneilla voi nostaa arvosanaa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia arvioitavia tehtäviä tai ne on tehty puutteellisesti. Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet. Opiskelija on tehnyt tehtävät hyväksytysti tehtävänannon mukaan. Opiskelija erittelee oppimistaan, mutta pintapuolisesti. Tehtävien palauttaminen myöhässä ilman opettajan kanssa sovittua joustoa laskee arvosanaa yhdellä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on tehnyt tehtävät tehtävänannon mukaisesti. Opiskelija erittelee omaa oppimistaan hyvin ja monipuolisesti. Opiskelija osallistuu rakentavasti keskusteluun ja vuorovaikutukseen opetustilanteissa sekä tuo omia näkemyksiään esille. Tehtävien palauttaminen myöhässä ilman opettajan kanssa sovittua joustoa laskee arvosanaa yhdellä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa tehtävissään ja osallistumisessaan aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja lähdekriittisyyttä. Opiskelija toimii rakentavasti vuorovaikutustilanteissa ja tuo omia ideoitaan esiin keskustelussa. Opiskelija erittelee omaa oppimistaan syvällisesti ja tuo omia oivalluksiaan esiin. Opiskelijan tehtävissä käyttämä kieli on sujuvaa.