Information Retrieval and Ethics of Journalists (5 cr)
Code: KU00CU46-3002
General information
- Enrollment
- 02.06.2025 - 01.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 02.09.2025 - 24.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Media
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Media Arts
- Teachers
- Anna Kuusela
- Course
- KU00CU46
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 36 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 02.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Thu 04.09.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Tue 09.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Fri 12.09.2025 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Tue 23.09.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Tue 30.09.2025 time 08:30 - 12:00 (3 h 30 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002 |
LEM_B163
Vellamo muunto
|
Fri 03.10.2025 time 08:30 - 12:00 (3 h 30 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Fri 10.10.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002 |
LEM_B161
IT-tila Ahti - koneilla
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Perehdytään vuorovaikutteisissa opetustilanteissa sekä itsenäisen työskentelyn ja parityöskentelyn kautta tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin journalistin työssä. Tutustutaan Journalistin ohjeisiin ja alan eettisiin käytäntöihin esimerkkien avulla. Tutustutaan julkisuuslainsäädäntöön toimittajan työn kannalta. Perehdytään journalistisen haastttelun eettisiin käytäntöihin ja pulmatilanteisiin. Perehdytään JSN:n toimintaan esimerkkien avulla.
Objective
After completing the course, the student is able to
- distinguish between opinions and everyday knowledge, as well as scientific knowledge
- assess the reliability of information and sources
- obtain information from different channels
- explain the basics of legislation on the openness of government activities
- explain the importance of the Guidelines for Journalists and the principles of professional ethics in information gathering
- describe the rules of the game for journalistic interviews
- illustrate the responsibilities and duties of journalists as social actors
Content
The students familiarise themselves with information gathering and source criticism as key tools for journalists. They practice critical information gathering from different sources. The students familiarise themselves with the Guidelines for Journalists and ethical practices in the field with examples. Students get acquainted with the legislation on openness from the point of view of journalistic work and get involved in the ethical practices of journalistic interviewing.
Materials
turkuamk.itslearning.fi Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka syksy 25. Opettajan antama materiaali tunneilla ja Itslearningissa, lainsäädäntö ja Journalistin ohjeet, JSN:n päätökset. Itse hankittu materiaali.
Teaching methods
Lähitapaamisina kampuksella pidettävät luennot, keskustelut ja vuorovaikutteiset tehtävät, itsenäinen opiskelu ja parityöskentely.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Vastuullisuus ja journalistin eettiset ohjeet sekä niiden noudattaminen ovat olennainen osa opintojakson pedagogista sisältöä.
Completion alternatives
Valinnaisesta suorituksesta sovittava erikseen opettajan kanssa. Opiskelija tekee vaaditut tehtävät ja toimittaa ohjeiden mukaisen oppimispäiväkirjan, joka täyttää opintojakson arviointikriteerit ja jossa opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson osaamistavoitteet.
Student workload
Opetustunnit, tunneilla tehtävät tehtävät, kotona tehtävät tehtävät sekä itsenäinen opiskelu.
Arvioitavat, omalla ajalla tehtävät tehtävät (tarkat ohjeistukset Itslearningissa, muutokset mahdollisia):
* LÄHDEKRITIIKKIHARJOITUS.
* JOURNALISTIN OHJEIDEN SOVELTAMISHARJOITUS.
* PARITEHTÄVÄ journalistinen faktantarkistus.
* OPPIMISPÄIVÄKIRJA
Pidät koko kurssin ajan oppimispäiväkirjaa, johon kirjaat tekemiäsi asioita ja reflektoit oppimistasi: mikä yllätti sinut, mitä uutta opit? Mikä tuntui vaikealta? Mitä oivalsit?
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävät ja oman oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjassa. Aktiivinen osallistuminen tunneilla voi nostaa arvosanaa.
Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnin apuna ja kielentarkistuksessa. Varsinaisia juttuja ei voi journalismissa toteuttaa tekoälyllä. Tekoälyn käytön on oltava vastuullista ja eettistä ja siitä pitää erikseen ilmoittaa.
Failed (0)
Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia arvioitavia tehtäviä tai ne on tehty puutteellisesti. Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet. Opiskelija on tehnyt tehtävät hyväksytysti tehtävänannon mukaan. Opiskelija erittelee oppimistaan, mutta pintapuolisesti. Tehtävien palauttaminen myöhässä ilman opettajan kanssa sovittua joustoa laskee arvosanaa yhdellä.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on tehnyt tehtävät tehtävänannon mukaisesti. Opiskelija erittelee omaa oppimistaan hyvin ja monipuolisesti. Opiskelija osallistuu rakentavasti keskusteluun ja vuorovaikutukseen opetustilanteissa sekä tuo omia näkemyksiään esille. Tehtävien palauttaminen myöhässä ilman opettajan kanssa sovittua joustoa laskee arvosanaa yhdellä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa tehtävissään ja osallistumisessaan aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja lähdekriittisyyttä. Opiskelija toimii rakentavasti vuorovaikutustilanteissa ja tuo omia ideoitaan esiin keskustelussa. Opiskelija erittelee omaa oppimistaan syvällisesti ja tuo omia oivalluksiaan esiin. Opiskelijan tehtävissä käyttämä kieli on sujuvaa.
Further information
Opettajan tavoittaa parhaiten sähköpostilla tai Itslearningin viesti-työkalulla.
Anna Kuusela anna.kuusela@turkuamk.fi