Skip to main content

Information Retrieval and Ethics of Journalists (5 cr)

Code: KU00CU46-3002

General information


Enrollment
02.06.2025 - 01.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
02.09.2025 - 24.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Media
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Media Arts
Teachers
Anna Kuusela
Course
KU00CU46

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 36 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 02.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Thu 04.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Tue 09.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Fri 12.09.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Tue 23.09.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Tue 30.09.2025 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
LEM_B163 Vellamo muunto
Fri 03.10.2025 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Fri 10.10.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka KU00CU46-3002
LEM_B161 IT-tila Ahti - koneilla
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Perehdytään vuorovaikutteisissa opetustilanteissa sekä itsenäisen työskentelyn ja parityöskentelyn kautta tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin journalistin työssä. Tutustutaan Journalistin ohjeisiin ja alan eettisiin käytäntöihin esimerkkien avulla. Tutustutaan julkisuuslainsäädäntöön toimittajan työn kannalta. Perehdytään journalistisen haastttelun eettisiin käytäntöihin ja pulmatilanteisiin. Perehdytään JSN:n toimintaan esimerkkien avulla.

Objective

After completing the course, the student is able to

- distinguish between opinions and everyday knowledge, as well as scientific knowledge
- assess the reliability of information and sources
- obtain information from different channels
- explain the basics of legislation on the openness of government activities
- explain the importance of the Guidelines for Journalists and the principles of professional ethics in information gathering
- describe the rules of the game for journalistic interviews
- illustrate the responsibilities and duties of journalists as social actors

Content

The students familiarise themselves with information gathering and source criticism as key tools for journalists. They practice critical information gathering from different sources. The students familiarise themselves with the Guidelines for Journalists and ethical practices in the field with examples. Students get acquainted with the legislation on openness from the point of view of journalistic work and get involved in the ethical practices of journalistic interviewing.

Materials

turkuamk.itslearning.fi Toimittajan tiedonhankinta ja etiikka syksy 25. Opettajan antama materiaali tunneilla ja Itslearningissa, lainsäädäntö ja Journalistin ohjeet, JSN:n päätökset. Itse hankittu materiaali.

Teaching methods

Lähitapaamisina kampuksella pidettävät luennot, keskustelut ja vuorovaikutteiset tehtävät, itsenäinen opiskelu ja parityöskentely.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Vastuullisuus ja journalistin eettiset ohjeet sekä niiden noudattaminen ovat olennainen osa opintojakson pedagogista sisältöä.

Completion alternatives

Valinnaisesta suorituksesta sovittava erikseen opettajan kanssa. Opiskelija tekee vaaditut tehtävät ja toimittaa ohjeiden mukaisen oppimispäiväkirjan, joka täyttää opintojakson arviointikriteerit ja jossa opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson osaamistavoitteet.

Student workload

Opetustunnit, tunneilla tehtävät tehtävät, kotona tehtävät tehtävät sekä itsenäinen opiskelu.

Arvioitavat, omalla ajalla tehtävät tehtävät (tarkat ohjeistukset Itslearningissa, muutokset mahdollisia):

* LÄHDEKRITIIKKIHARJOITUS.

* JOURNALISTIN OHJEIDEN SOVELTAMISHARJOITUS.

* PARITEHTÄVÄ journalistinen faktantarkistus.

* OPPIMISPÄIVÄKIRJA
Pidät koko kurssin ajan oppimispäiväkirjaa, johon kirjaat tekemiäsi asioita ja reflektoit oppimistasi: mikä yllätti sinut, mitä uutta opit? Mikä tuntui vaikealta? Mitä oivalsit?

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävät ja oman oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjassa. Aktiivinen osallistuminen tunneilla voi nostaa arvosanaa.
Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnin apuna ja kielentarkistuksessa. Varsinaisia juttuja ei voi journalismissa toteuttaa tekoälyllä. Tekoälyn käytön on oltava vastuullista ja eettistä ja siitä pitää erikseen ilmoittaa.

Failed (0)

Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia arvioitavia tehtäviä tai ne on tehty puutteellisesti. Opiskelija ei ole saavuttanut oppimistavoitteita.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet. Opiskelija on tehnyt tehtävät hyväksytysti tehtävänannon mukaan. Opiskelija erittelee oppimistaan, mutta pintapuolisesti. Tehtävien palauttaminen myöhässä ilman opettajan kanssa sovittua joustoa laskee arvosanaa yhdellä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on tehnyt tehtävät tehtävänannon mukaisesti. Opiskelija erittelee omaa oppimistaan hyvin ja monipuolisesti. Opiskelija osallistuu rakentavasti keskusteluun ja vuorovaikutukseen opetustilanteissa sekä tuo omia näkemyksiään esille. Tehtävien palauttaminen myöhässä ilman opettajan kanssa sovittua joustoa laskee arvosanaa yhdellä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut oppimistavoitteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa tehtävissään ja osallistumisessaan aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja lähdekriittisyyttä. Opiskelija toimii rakentavasti vuorovaikutustilanteissa ja tuo omia ideoitaan esiin keskustelussa. Opiskelija erittelee omaa oppimistaan syvällisesti ja tuo omia oivalluksiaan esiin. Opiskelijan tehtävissä käyttämä kieli on sujuvaa.

Further information

Opettajan tavoittaa parhaiten sähköpostilla tai Itslearningin viesti-työkalulla.
Anna Kuusela anna.kuusela@turkuamk.fi

Go back to top of page