Siirry suoraan sisältöön

Projektin talousLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00BT19

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- purkaa projektisuunnitelman resursoitaviin osiin
- määritellä projektin edellyttämiä resursseja ja laatia toteuttamiskelpoisen budjetin
- käyttää taulukkolaskentaohjelmaa budjetin laadinnassa ja seurannassa tarvittavalla laajuudella
- selittää kirjanpidon perusteet ja kirjanpidon merkityksen projektimuotoisessa toiminnassa
- suunnitella projektin taloushallinnon yhteistyössä kirjanpidosta vastaavan kanssa
- selittää työnantajana toimimisen ja palkanmaksun käytännöt projektin talouden näkökulmasta

Sisältö

Pienimuotoisen projektin talouden suunnittelu ja seuranta sekä työnantajana toimiminen.

Ilmoittautumisaika

07.06.2024 - 14.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 18.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Henni Syrjänen
Vastuuopettaja

Henni Syrjänen

Ryhmät
  • PMEDIS23tupr
    PMEDIS23 Tuotannon ja projektinhallinta

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- purkaa projektisuunnitelman resursoitaviin osiin
- määritellä projektin edellyttämiä resursseja ja laatia toteuttamiskelpoisen budjetin
- käyttää taulukkolaskentaohjelmaa budjetin laadinnassa ja seurannassa tarvittavalla laajuudella
- selittää kirjanpidon perusteet ja kirjanpidon merkityksen projektimuotoisessa toiminnassa
- suunnitella projektin taloushallinnon yhteistyössä kirjanpidosta vastaavan kanssa
- selittää työnantajana toimimisen ja palkanmaksun käytännöt projektin talouden näkökulmasta

Sisältö

Pienimuotoisen projektin talouden suunnittelu ja seuranta sekä työnantajana toimiminen.

Oppimateriaalit

Itslearning-alustan materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT: Oppimistavoitteiden osaamisen osoittaminen työnäytteiden avulla. Neuvottele opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viimeistään viikkoa ennen, kun opintojakso alkaa 21.10.2024.

Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 21.10.2024 ja päättyy 18.11.2024. Opintojaksolla on viisi kontaktitapaamista, muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen.

Zoom-linkki kaikkiin verkkotapaamisiin (päivittyy syksyllä 2024)

Kontaktitapaamisten aikataulu ja teemat:

Ma 21.10 klo 14-16
Mistä on kyse? Budjetoinnin (kustannus & rahoitussuunnitelma) perusteet ja terminologiaa

Ma 28.10 klo 14-16
Kuinka laatia hyvä projektihakemus ja budjetoida se

Ma 4.11. klo 14-16
Resurssointi, kilpailutus & hintatiedustelut pohjana budjetoinnille

Ma 11.11 klo 14-16
Excelin perusteet - budjetointi, graafit, projektinhallintaohjelma

Ma 18.11. klo 14-16
Q&A: Oman projektin budjetointi, sparraus ja apu

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolle voi osallistua Taideakatemian muidenkin erikoistumisalojen opiskelijat, kiintiö 10 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat Oppimistehtävät.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös mahdollinen vertaisarviointi.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 25.09.2023

Ajoitus

03.10.2023 - 26.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Emma Uotinen
  • Taru Lehtinen
Vastuuopettaja

Taru Lehtinen

Ryhmät
  • PMEDIS22tupr
    PMEDIS22 Tuotannon ja projektinhallinta

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- purkaa projektisuunnitelman resursoitaviin osiin
- määritellä projektin edellyttämiä resursseja ja laatia toteuttamiskelpoisen budjetin
- käyttää taulukkolaskentaohjelmaa budjetin laadinnassa ja seurannassa tarvittavalla laajuudella
- selittää kirjanpidon perusteet ja kirjanpidon merkityksen projektimuotoisessa toiminnassa
- suunnitella projektin taloushallinnon yhteistyössä kirjanpidosta vastaavan kanssa
- selittää työnantajana toimimisen ja palkanmaksun käytännöt projektin talouden näkökulmasta

Sisältö

Pienimuotoisen projektin talouden suunnittelu ja seuranta sekä työnantajana toimiminen.

Opetusmenetelmät

Itslearning-alusta ja verkkotapaamiset.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppimine

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT: Oppimistavoitteiden osaamisen osoittaminen työnäytteiden avulla. Neuvottele opettajan kanssa.

Sisällön jaksotus

Tapaamiset ZOOM:ssa: https://turkuamk.zoom.us/j/63718909663

3.10. klo 14-16
9.10. klo 14-16
23.10. klo 14-16
30.10. klo 13-15
13.11. klo 14-16

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkotapaamisiin osallistuminen ja aktiivisuus on perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Opettaja arvioi kurssisuorituksen, kun tehtävät on palautettu.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen, tai ei palauta kurssitehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät joko myöhässä tai joiden taso ei ole riittävä suhteessa kurssin vaatimustasoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat hyvin tehtyjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat erinomaisesti tehtyjä.

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 24.10.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 08.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Sami Nummela
  • Henni Syrjänen
  • Taru Lehtinen
Vastuuopettaja

Henni Syrjänen

Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PMEDIS21tupr
    PMEDIS21 Tuotannon ja projektinhallinnan
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- purkaa projektisuunnitelman resursoitaviin osiin
- määritellä projektin edellyttämiä resursseja ja laatia toteuttamiskelpoisen budjetin
- käyttää taulukkolaskentaohjelmaa budjetin laadinnassa ja seurannassa tarvittavalla laajuudella
- selittää kirjanpidon perusteet ja kirjanpidon merkityksen projektimuotoisessa toiminnassa
- suunnitella projektin taloushallinnon yhteistyössä kirjanpidosta vastaavan kanssa
- selittää työnantajana toimimisen ja palkanmaksun käytännöt projektin talouden näkökulmasta

Sisältö

Pienimuotoisen projektin talouden suunnittelu ja seuranta sekä työnantajana toimiminen.

Opetusmenetelmät

Itslearning-alusta ja verkkotapaamiset.

Kirjanpidon ja kustannuslaskennan taustaksi hyvä ja selkä oppikirja on esimerkiksi Laskentatoimi (Jormakka) tai vastaava. Kirjan sisältöä luetaan kurssin sisältöön soveltuvin osin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT:
Oppimistavoitteiden osaamisen osoittaminen työnäytteiden avulla. Neuvottele opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Palautettavat tehtävät:

DL 17.11. Harjoitustehtävä 1
DL 17.11. Harjoitustehtävä 2
DL 17.11. Harjoitustehtävä 3
DL 24.11. Harjoitustehtävä 4
DL 1.12. Harjoitustehtävä 5
DL 8.12. Harjoitustehtävä 6

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 31.10.2022 ja päättyy 8.12.2022.

Verkkotapaamiset:

31.10. klo 14-16
7.11. Klo 14-16
11.11. Klo 9-11
18.11 klo 9-11.30
25.11. klo 9-11.30
2.12. klo 9-11.30

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kiintiö CampusOnlinen opiskelijamäärälle 5 opiskelijaa
Kiintiö Avoimen AMK:n opiskelijamäärälle 5 opiskelijaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkotapaamisiin osallistuminen ja aktiivisuus on perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Opettaja arvioi kurssisuorituksen, kun tehtävät ja oppimispäiväkirja on palautettu.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen, tai ei palauta kurssitehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät joko myöhässä tai joiden taso ei ole riittävä suhteessa kurssin vaatimustasoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat hyvin tehtyjä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat erinomaisesti tehtyjä.