Siirry suoraan sisältöön

ElinkaariarviointiLaajuus (5 op)

Tunnus: LC00BS48

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Student learning objectives:
1. Understand the principles of the LCA process.
2. Are able to clearly communicate the fundamental concepts of LCA
3. Understand the results of a LCA analysis.
4. Practice work in a multidisciplinary and multicultural team
5. Practice think in a customer-oriented way
6.Practice to act independently using external networks and resources to manage a work successfully

Sisältö

Life cycle assessment (LCA) is used to assess environmental impacts of different subjects, such as products, services, processes and economic activities. They can also be used as a basis for reducing the environmental impacts, for example by highlighting the problem areas and finding alternatives for the causes.
The core idea of a LCA is to look at the complete life cycle of a subject and both identify and quantify the different sources of environmental loads. There exists many different types of LCAs, some compare different products to each other and can be more simplified while others investigate the life cycle of one product in high detail and accuracy, some describe the current situation while others focus on capturing consequences of decisions. LCAs can be constructed based on processes when there is detailed data available but they can also be based on input-output data.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 26.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 16.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Erika Raitala
  • Henna Knuutila
  • Piia Nurmi
  • Eerika Heinonen
Ryhmät
  • PEYTES20
    Energia- ja ympäristötekniikka s20
  • PEYTES21
    Energia- ja ympäristötekniikka S21

Tavoitteet

Student learning objectives:
1. Understand the principles of the LCA process.
2. Are able to clearly communicate the fundamental concepts of LCA
3. Understand the results of a LCA analysis.
4. Practice work in a multidisciplinary and multicultural team
5. Practice think in a customer-oriented way
6.Practice to act independently using external networks and resources to manage a work successfully

Sisältö

Life cycle assessment (LCA) is used to assess environmental impacts of different subjects, such as products, services, processes and economic activities. They can also be used as a basis for reducing the environmental impacts, for example by highlighting the problem areas and finding alternatives for the causes.
The core idea of a LCA is to look at the complete life cycle of a subject and both identify and quantify the different sources of environmental loads. There exists many different types of LCAs, some compare different products to each other and can be more simplified while others investigate the life cycle of one product in high detail and accuracy, some describe the current situation while others focus on capturing consequences of decisions. LCAs can be constructed based on processes when there is detailed data available but they can also be based on input-output data.

Oppimateriaalit

Kaikki kurssissa tarvittavat materiaalit ovat ITS:ssä.

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluentoja online, lähiopetusta ja -ohjausta, päästölaskentaa, tehtäviä ITS:ssä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Päästölaskentaharjoituksia yksin ja ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita tapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pienempiä tehtäviä sekä isompi päästölaskentatehtävä.

Sisällön jaksotus

Opetus tapahtuu 15.1-16.2.2024 välisenä aika tiistaisin ja perjantaisin. Lisätietoa ITS:ssä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lisätietoa: henna.knuutila@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harkka päästölaskenta vaikuttaa loppuarvosanaan 40%
Pienemmät tehtävät vaikuttavat 60%

Hylätty (0)

Student has not returned tasks in deadline.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Student poorly understands the principles of LCA process and the results of a LCA analysis. Student has shortcomings in their independent work management and use of external networks and resources. Student has difficulties to think in a customer-oriented way.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Student understands the principles of LCA process and the results of a LCA analysis. Student practices to act independently using external networks and resources to manage a work successfully. Student practices to think in a customer-oriented way.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student excellently understands the principles of LCA process and the results of a LCA analysis. Student acts independently using external networks and resources to manage a work excellently. Student thinks excellently in a customer-oriented way.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 20.02.2023

Ajoitus

27.02.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Mitja Hokkanen
  • Marketta Virta
  • Piia Nurmi
  • Sonja Lankiniemi
  • Annika Holmbom
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Ryhmät
  • PEYTES19
    Energia- ja ympäristötekniikka s19
  • PEYTES20
    Energia- ja ympäristötekniikka s20
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)

Tavoitteet

Student learning objectives:
1. Understand the principles of the LCA process.
2. Are able to clearly communicate the fundamental concepts of LCA
3. Understand the results of a LCA analysis.
4. Practice work in a multidisciplinary and multicultural team
5. Practice think in a customer-oriented way
6.Practice to act independently using external networks and resources to manage a work successfully

Sisältö

Life cycle assessment (LCA) is used to assess environmental impacts of different subjects, such as products, services, processes and economic activities. They can also be used as a basis for reducing the environmental impacts, for example by highlighting the problem areas and finding alternatives for the causes.
The core idea of a LCA is to look at the complete life cycle of a subject and both identify and quantify the different sources of environmental loads. There exists many different types of LCAs, some compare different products to each other and can be more simplified while others investigate the life cycle of one product in high detail and accuracy, some describe the current situation while others focus on capturing consequences of decisions. LCAs can be constructed based on processes when there is detailed data available but they can also be based on input-output data.

Oppimateriaalit

Lähiopetus, jonka materiaaleihin voi palata etänä.
Online-materiaali ItsLearningissä.

Opetusmenetelmät

Materiaalit ja aktivoivat tehtävät sekä luennot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kurssin arviointi perustuu tehtäviin, joten kurssiarvosanaa tai yksittäistä tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot ja tehtävät, materiaalit Itslearning-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa vain tekemällä tehtävät, ei muuta mahdollisuutta suorittaa kurssia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 5 op eli 135 h.

Kurssin suoritus koostuu kahdesta tehtävästä:
- Itsenäinen tehtävä, 30 % arvosanasta. Tehtävä annetaan 6.3. ja deadline 17.3.
- Ryhmätyö, 70 % arvosanasta. Tehtävä annetaan 20.3. ja deadline 28.4.

Sisällön jaksotus

Kurssin suomenkielinen versio toteutetaan lähitoteutuksena. Englanninkielisen version opetus on etänä, mutta harjoituksiin voi tulla kyselemään kielestä riippumatta.

Kurssi toteutetaan ajalla 27.2.-30.4.2023

27.2. Johdantoluento
6.3. Johdanto osa 2 ja itsenäisen tehtävän esittely
13.3. Itsenäisen tehtävän apukerta
20.3. Projektitöiden esittely
3.4. Neuvontakerta nr 1
13.4. Neuvontakerta nr 2
17.4. Neuvontakerta nr 3
24.4. Projektityöseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n opiskelijoille varattu 15 paikkaa.

Itslearning ja sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 07.01.2022

Ajoitus

28.02.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Mitja Hokkanen
  • Marketta Virta
  • Sonja Lankiniemi
  • Annika Holmbom
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Ryhmät
  • PEYTES18
    Energia- ja ympäristötekniikka s18
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Student learning objectives:
1. Understand the principles of the LCA process.
2. Are able to clearly communicate the fundamental concepts of LCA
3. Understand the results of a LCA analysis.
4. Practice work in a multidisciplinary and multicultural team
5. Practice think in a customer-oriented way
6.Practice to act independently using external networks and resources to manage a work successfully

Sisältö

Life cycle assessment (LCA) is used to assess environmental impacts of different subjects, such as products, services, processes and economic activities. They can also be used as a basis for reducing the environmental impacts, for example by highlighting the problem areas and finding alternatives for the causes.
The core idea of a LCA is to look at the complete life cycle of a subject and both identify and quantify the different sources of environmental loads. There exists many different types of LCAs, some compare different products to each other and can be more simplified while others investigate the life cycle of one product in high detail and accuracy, some describe the current situation while others focus on capturing consequences of decisions. LCAs can be constructed based on processes when there is detailed data available but they can also be based on input-output data.

Oppimateriaalit

Lähiopetus, johon on mahdollista osallistua myös etänä.
Online-materiaali ItsLearningissä.

Opetusmenetelmät

Materiaalit ja aktivoivat tehtävät sekä luennot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kurssin arviointi perustuu tehtäviin, joten kurssiarvosanaa tai yksittäistä tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot ja tehtävät, materiaalit Itslearning-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa vain tekemällä tehtävät, ei muuta mahdollisuutta suorittaa kurssia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 5 op eli 135 h.

Kurssin päätyö on ryhmätehtävä. Lisäksi kurssilla tehdään muutamia pieniä tehtäviä.

Sisällön jaksotus

Kurssin suomenkielinen osuus toteutetaan hybridinä. Englanninkielinen versio tarjotaan kokonaan etäkurssina.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n opiskelijoille varattu 15 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää, että tehtävät on palautettu määräaikaan mennessä.

Ryhmätehtävä 70 %
Yksilötehtävät 30 %

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräaikaan mennessä tai ole osallistunut ryhmätyöhön ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää heikosti elinkaariarvioinnin periaatteet ja elinkaarianalyysin tulokset. Opiskelijalla on vaikeuksia hallita itsenäistä työskentelyä sekä puutteita ulkoisten verkostojen ja resurssien käytöstä. Opiskelijalla on vaikeuksia ajatella asiakaslähtöisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää elinkaariarvioinnin periaatteet ja elinkaarianalyysin tulokset. Opiskelija harjoittelee ulkoisten verkostojen ja resurssien käyttöä. Opiskelija harjoittelee asiakaslähtöistä ajattelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää erinomaisesti elinkaariarvioinnin periaatteet ja elinkaarianalyysin tulokset. Opiskelija työskentelee itsenäisesti hyödyntäen ulkoisia verkostoja ja resursseja. harjoittelee ulkoisten verkostojen ja resurssien käyttöä. Opiskelija ajattelee asiakaslähtöisesti erinomaisella tavalla.