Siirry suoraan sisältöön

Elinkaariarviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LC00BS48-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 26.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 16.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

Opettaja

  • Erika Raitala
  • Henna Knuutila
  • Piia Nurmi
  • Eerika Heinonen

Ryhmät

  • PEYTES20
    Energia- ja ympäristötekniikka s20
  • PEYTES21
    Energia- ja ympäristötekniikka S21
  • 16.01.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
  • 19.01.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
  • 23.01.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
  • 26.01.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
  • 30.01.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
  • 02.02.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
  • 06.02.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
  • 09.02.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
  • 13.02.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
  • 16.02.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005

Tavoitteet

Student learning objectives:
1. Understand the principles of the LCA process.
2. Are able to clearly communicate the fundamental concepts of LCA
3. Understand the results of a LCA analysis.
4. Practice work in a multidisciplinary and multicultural team
5. Practice think in a customer-oriented way
6.Practice to act independently using external networks and resources to manage a work successfully

Sisältö

Life cycle assessment (LCA) is used to assess environmental impacts of different subjects, such as products, services, processes and economic activities. They can also be used as a basis for reducing the environmental impacts, for example by highlighting the problem areas and finding alternatives for the causes.
The core idea of a LCA is to look at the complete life cycle of a subject and both identify and quantify the different sources of environmental loads. There exists many different types of LCAs, some compare different products to each other and can be more simplified while others investigate the life cycle of one product in high detail and accuracy, some describe the current situation while others focus on capturing consequences of decisions. LCAs can be constructed based on processes when there is detailed data available but they can also be based on input-output data.

Oppimateriaalit

Kaikki kurssissa tarvittavat materiaalit ovat ITS:ssä.

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluentoja online, lähiopetusta ja -ohjausta, päästölaskentaa, tehtäviä ITS:ssä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Päästölaskentaharjoituksia yksin ja ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita tapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pienempiä tehtäviä sekä isompi päästölaskentatehtävä.

Sisällön jaksotus

Opetus tapahtuu 15.1-16.2.2024 välisenä aika tiistaisin ja perjantaisin. Lisätietoa ITS:ssä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lisätietoa: henna.knuutila@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harkka päästölaskenta vaikuttaa loppuarvosanaan 40%
Pienemmät tehtävät vaikuttavat 60%

Hylätty (0)

Student has not returned tasks in deadline.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Student poorly understands the principles of LCA process and the results of a LCA analysis. Student has shortcomings in their independent work management and use of external networks and resources. Student has difficulties to think in a customer-oriented way.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Student understands the principles of LCA process and the results of a LCA analysis. Student practices to act independently using external networks and resources to manage a work successfully. Student practices to think in a customer-oriented way.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student excellently understands the principles of LCA process and the results of a LCA analysis. Student acts independently using external networks and resources to manage a work excellently. Student thinks excellently in a customer-oriented way.