Elinkaariarviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: LC00BS48-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 26.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 16.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Erika Raitala
- Henna Knuutila
- Piia Nurmi
- Eerika Heinonen
Ryhmät
-
PEYTES20Energia- ja ympäristötekniikka s20
-
PEYTES21Energia- ja ympäristötekniikka S21
- 16.01.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
- 19.01.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
- 23.01.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
- 26.01.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
- 30.01.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
- 02.02.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
- 06.02.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
- 09.02.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
- 13.02.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
- 16.02.2024 12:00 - 16:00, Elinkaariarviointi LC00BS48-3005
Tavoitteet
Student learning objectives:
1. Understand the principles of the LCA process.
2. Are able to clearly communicate the fundamental concepts of LCA
3. Understand the results of a LCA analysis.
4. Practice work in a multidisciplinary and multicultural team
5. Practice think in a customer-oriented way
6.Practice to act independently using external networks and resources to manage a work successfully
Sisältö
Life cycle assessment (LCA) is used to assess environmental impacts of different subjects, such as products, services, processes and economic activities. They can also be used as a basis for reducing the environmental impacts, for example by highlighting the problem areas and finding alternatives for the causes.
The core idea of a LCA is to look at the complete life cycle of a subject and both identify and quantify the different sources of environmental loads. There exists many different types of LCAs, some compare different products to each other and can be more simplified while others investigate the life cycle of one product in high detail and accuracy, some describe the current situation while others focus on capturing consequences of decisions. LCAs can be constructed based on processes when there is detailed data available but they can also be based on input-output data.
Oppimateriaalit
Kaikki kurssissa tarvittavat materiaalit ovat ITS:ssä.
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluentoja online, lähiopetusta ja -ohjausta, päästölaskentaa, tehtäviä ITS:ssä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Päästölaskentaharjoituksia yksin ja ryhmässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita tapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Pienempiä tehtäviä sekä isompi päästölaskentatehtävä.
Sisällön jaksotus
Opetus tapahtuu 15.1-16.2.2024 välisenä aika tiistaisin ja perjantaisin. Lisätietoa ITS:ssä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lisätietoa: henna.knuutila@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harkka päästölaskenta vaikuttaa loppuarvosanaan 40%
Pienemmät tehtävät vaikuttavat 60%
Hylätty (0)
Student has not returned tasks in deadline.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Student poorly understands the principles of LCA process and the results of a LCA analysis. Student has shortcomings in their independent work management and use of external networks and resources. Student has difficulties to think in a customer-oriented way.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Student understands the principles of LCA process and the results of a LCA analysis. Student practices to act independently using external networks and resources to manage a work successfully. Student practices to think in a customer-oriented way.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Student excellently understands the principles of LCA process and the results of a LCA analysis. Student acts independently using external networks and resources to manage a work excellently. Student thinks excellently in a customer-oriented way.