Siirry suoraan sisältöön

Sensory AnalysisLaajuus (2 op)

Tunnus: TE00BX90

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää ihmisen aistijärjestelmän toimintaa sekä aistien merkityksen ruoan aistittavan laadun arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä eri ruoan ominaisuuksia, joilla on merkitystä ruoan aistittavaan laatuun. Opiskelija osaa järjestää perusmakutestin sekä erilaisia aistinvaraisia testauksia. Hän oppii eri aistinvaraisten testien hyödyntämistä tuotekehityksessä sekä laaduntarkkailussa. Opiskelija osaa nimetä erilaisia aistinvaraisia testejä.

Sisältö

- ihmisen aistijärjestelmä sekä aistien toiminta
- perusmakutestin järjestäminen
- aistinvaraiset arviointimenetelmät
- aistinvaraisten testien järjestäminen

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kemiantekniikka

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Eija Kulju
Ryhmät
  • PBIOKES22Elintarvike
    PBIOKES22Elintarvike
  • PBIOKES22
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ihmisen aistijärjestelmän toimintaa sekä aistien merkityksen ruoan aistittavan laadun arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä eri ruoan ominaisuuksia, joilla on merkitystä ruoan aistittavaan laatuun. Opiskelija osaa järjestää perusmakutestin sekä erilaisia aistinvaraisia testauksia. Hän oppii eri aistinvaraisten testien hyödyntämistä tuotekehityksessä sekä laaduntarkkailussa. Opiskelija osaa nimetä erilaisia aistinvaraisia testejä.

Sisältö

- ihmisen aistijärjestelmä sekä aistien toiminta
- perusmakutestin järjestäminen
- aistinvaraiset arviointimenetelmät
- aistinvaraisten testien järjestäminen

Oppimateriaalit

Aistinvaraisen arvioinnin ja aistinvaraisten menetelmien oppimateriaali löytyy yliopiston Moodle-sivustolta sekä aistinvaraisten testien osalta Its kurssilta.

Kirja: Sensory Evaluation of Food Harry T. Lawless, Hildegarde Heymann ISBN: 978-1-4419-6488-5 (opintojen tukena voi käyttää)

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan teoriaopetuksena sekä laboratoriotöinä. Aistinvaraisten testien järjestämisen osuus tehdään pareittain ja opiskelija raportoi ohjeiden mukaisesti. Kokonaisuudesta opiskelija tekee oppimispäiväkirjan, joka muodostaa kurssin kokonaisarvosanan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kv-opinnot, käytännön laboratoriotyöt, yhteisopettajuus, oppimispäiväkirja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnainen suoritustapa pitää sopia erikseen Eija Kuljun kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aistinvarainen arviointi sekä aistinvaraiset menetelmät 1.5 op: lähiopetus teoriaopetuksena Turun yliopisto
Käytännön aistinvaraiset testit 0,5 op: laboratoriotyöt Turku AMK

Jaksosta opiskelija laatii oppimispäiväkirjan, joka on pakollinen ja arvioidaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kahdessa osassa: 1.5 op aistinvaraisen arvioinnin sekä aistinvaraisten menetelmien teoriaosuus, joka suoritetaan yhteistoteutuksena Turun yliopiston elintarvikekemian kanssa ja opetuksesta vastaa Turun yliopiston dosentti Oskar Laaksonen. Aistinvaraisten testien järjestämisen laboratorio-osuus 0.5 op toteutetaan Turun AMK:lla ja sen toteutuksesta vastaa elintarviketekniikan lehtori Eija Kulju.

Opintojaksolla käydään läpi erilaisia analyyttisiä sekä hedonistisia aistinvaraisen arvioinnin menetelmiä, kuten diskriminaatio testit, kuvaileva analyysi sekä hyväksyttävyys testit. Käsitellään erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat aistinvaraisten testien järjestämiseen. Oleellinen osa opintojaksoa on opiskelijoiden järjestämien aistivaraiset testit, tulosten analysointi niiden pohjalta sekä kokonaisuuden raportointi.

Ajoitus:
aistinvarainen arviointi ja aistinvaraiset menetelmät syyskuu 2024 Turun yliopiston Medisiina
aistinvaraisten testien järjestäminen syksy 2024 Turun AMK

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija tekee yksilöllisen oppimispäiväkirjan, joka perustuu teorialuentoihin sekä käytännön aistinvaraiseen laboratoriotyöhön. Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla 0-5.
Käytännön aistinvarainen laboratoriotyö on pakollinen suoritus kurssin hyväksyttävästi suorittamiseen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti annettuja tehtäviä/osioita; yksilöllinen oppimispäiväkirja sekä osallistunut käytännön aistinvaraiseen laboratoriotyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 11.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Eija Kulju
Ryhmät
  • PBIOKES21
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • PBIOKES21B
    PBIOKES21B
  • PBIOKES21A
    PBIOKES21A

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ihmisen aistijärjestelmän toimintaa sekä aistien merkityksen ruoan aistittavan laadun arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä eri ruoan ominaisuuksia, joilla on merkitystä ruoan aistittavaan laatuun. Opiskelija osaa järjestää perusmakutestin sekä erilaisia aistinvaraisia testauksia. Hän oppii eri aistinvaraisten testien hyödyntämistä tuotekehityksessä sekä laaduntarkkailussa. Opiskelija osaa nimetä erilaisia aistinvaraisia testejä.

Sisältö

- ihmisen aistijärjestelmä sekä aistien toiminta
- perusmakutestin järjestäminen
- aistinvaraiset arviointimenetelmät
- aistinvaraisten testien järjestäminen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 28.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus
Opettaja
  • Eija Kulju
Ryhmät
  • PBIOKES20
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • PBIOKES20elintarvike
    PBIOKES20elintarvike

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ihmisen aistijärjestelmän toimintaa sekä aistien merkityksen ruoan aistittavan laadun arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä eri ruoan ominaisuuksia, joilla on merkitystä ruoan aistittavaan laatuun. Opiskelija osaa järjestää perusmakutestin sekä erilaisia aistinvaraisia testauksia. Hän oppii eri aistinvaraisten testien hyödyntämistä tuotekehityksessä sekä laaduntarkkailussa. Opiskelija osaa nimetä erilaisia aistinvaraisia testejä.

Sisältö

- ihmisen aistijärjestelmä sekä aistien toiminta
- perusmakutestin järjestäminen
- aistinvaraiset arviointimenetelmät
- aistinvaraisten testien järjestäminen

Oppimateriaalit

Aistinvaraisen arvioinnin ja aistinvaraisten menetelmien oppimateriaali löytyy yliopiston Moodle-sivustolta sekä aistinvaraisten testien osalta Its kurssilta.

Kirja: Sensory Evaluation of Food Harry T. Lawless, Hildegarde Heymann ISBN: 978-1-4419-6488-5 (opintojen tukena voi käyttää)

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan teoriaopetuksena sekä laboratoriotöinä. Aistinvaraisten testien järjestämisen osuus tehdään pareittain ja opiskelija raportoi ohjeiden mukaisesti. Kokonaisuudesta opiskelija tekee oppimispäiväkirjan, joka muodostaa kurssin kokonaisarvosanan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kv-opinnot, käytännön laboratoriotyöt, yhteisopettajuus, oppimispäiväkirja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnainen suoritustapa pitää sopia erikseen Eija Kuljun kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aistinvarainen arviointi sekä aistinvaraiset menetelmät 1.5 op: lähiopetus teoriaopetuksena Jaksosta opiskelija laatii oppimispäiväkirjan, joka on pakollinen ja arvioidaan. Teorialuennot: 12x2h luentoja sekä henkilökohtainen oppimispäiväkirja yhteensä 82,5h

Elintarvikehygienia 2op: lähiopetus laboratoriotyöt, joihin liittyvät esitehtävät ovat pakolliset. Laboratoriotöissä määritetään pintojen hygieniaa, ilmanlaatua eri menetelmin sekä tuotteen mikrobiologista laatua. Laboratoriotyöt tehdään parityönä, joista pari laatii raportin. Osuudesta suoritetaan tentti.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kahdessa osassa: 1.5 op aistinvaraisen arvioinnin sekä aistinvaraisten menetelmien teoriaosuus, joka suoritetaan yhteistoteutuksena Turun yliopiston elintarvikekemian kanssa ja opetuksesta vastaa Turun yliopiston dosentti Oskar Laaksonen. Aistinvaraisten testien järjestämisen laboratorio-osuus 0.5 op toteutetaan Turun AMK:lla ja sen toteutuksesta vastaa elintarviketekniikan lehtori Eija Kulju.

Opintojaksolla käydään läpi erilaisia analyyttisiä sekä hedonistisia aistinvaraisen arvioinnin menetelmiä, kuten diskriminaatio testit, kuvaileva analyysi sekä hyväksyttävyys testit. Käsitellään erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat aistinvaraisten testien järjestämiseen. Oleellinen osa opintojaksoa on opiskelijoiden järjestämien aistivaraiset testit, tulosten analysointi niiden pohjalta sekä kokonaisuuden raportointi.

Ajoitus:
aistinvarainen arviointi ja aistinvaraiset menetelmät 10.9.-9.2022 Turun yliopiston Medisiina
aistinvaraisten testien järjestäminen 7.9.-17.9.2022 Turun AMK

Arviointiasteikko

H-5