Siirry suoraan sisältöön

Terveysliikunta ja liikuntaneuvontaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BE15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 26

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MFYSIK24
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Pienryhmät
  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Liikkumattomuuden lasku kasvaa – vähäisen fyysisen aktiivisuuden ja heikon fyysisen kunnon yhteiskunnalliset kustannukset VN 2018. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160724/31-2018-Liikkumattomuuden%20lasku%20kasvaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät

Minä liikunnanohjaajana (vko 35)
Terveysliikuntamuotoihin tutustuminen (vko 35-49)
Omanaktiivisuuden  seuranta  (35-39)
Liikunnanohjaussuunnitelman  laatiminen  parin kanssa (vko 36-38 ja vko 43-50)
Liikunta sairauksien ehkäisyssä,  hoidossa  ja kuntoutuksessa–ryhmätehtävä (vko 41 mennessä)

Sisällön jaksotus

*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!

Vko 35
2h Opintojakson orientaatio
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento)

Vko 36
2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio)
3h Allasohjauksen käytännön simulaatio (petreliuksen uimahalli)
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento)

Vko 37
2h Liikuntaneuvonta
2h Ryhmäohjauksen harjoitustunti

Vko 38
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)

Vko 39
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)
2h Orientaatio asiakastyöhön


Vko 40
2h Liikuntaneuvonta ja teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa (keskusteleva luento)

Vko 40-50
Asiakasohjauksia erillisen (ti)
Sun Hyvä Breikki-taukoliikuntatuokiot (ma)
Sun hyvä Temppu (ti)

Vko 41
4h Case-tehtävien purku

Vko 47
1h Tentti

Vko 51
2h Opintojakson loppuseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl
Tentti: 1-5/hyl
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Juho Korpi
  • Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
  • A1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
  • A2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
  • B1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
  • B2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PFYSIS23
    Fysioterapeutti (AMK), S23
  • PFYSIS23B
    PFYSIS23B
  • PFYSIS23A
    PFYSIS23A
Pienryhmät
  • A1
  • A2
  • B1
  • B2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Luentomateriaalit. ks. Its learning
- Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
- Liikunta. Käypä hoito  -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075 (päivitys päättynyt 12/2023)
-UKK-instituutin www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Liikkuminen, Liikkumisen turvallisuus, Liike lääkkeenä ja Elintapaohjaus.
- Terveurheilija www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Vammojen ehkäisy, Terveydenhuolto ja Harjoittelu-osioita.
- Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf


Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti vkolla 13
1, uusintatentti vkolla 17 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, esim. Liikunnanohjaaja (AMK), voi hän hyväksilukea opintojakson tai, liikuntaneuvoja/LPT, hän voi hyväksilukea osia siitä. Hyväksiluvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 6.12. mennessä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Valmistautuminen oppitunneille itsenäisesti käsiteltäviin teemoihin perehtyen kirjallisuuden, videoiden ja arviointitehtävien kautta
- Ryhmäliikuntatuokion suunnittelu ja ohjaaminen omalle ryhmälle
- Ryhmäliikuntatuokioiden suunnittelu ja ohjaaminen asiakkaille
- Liikunta sairauksien ehkäisyssä, kuntoutuksessa ja hoidossa -ryhmätehtävän laatiminen ja esitys
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilutehtävä
- Kirjallinen tentti

Sisällön jaksotus

Vko 2
2h Opintojakson orientaatio / A+B
2h Keskusteleva luento 1: Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet / A+B
2h Keskusteleva luento 2: Vesiliikunta + Luontoliikunta / A+B

Vko 3
2h Harjoitustunti 1: Ryhmänohjauksen perusteet / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
2h Keskusteleva luento 3: Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset A+B

Vko 4
2h Harjoitustunti 2: Vesiliikunta (harjoitustunti) / A1, A2, B1, B2
2h Keskusteleva luento 4: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset / A+B
2h Harjoitustunti 3: Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

Vko 5
2h + 2h Keskusteleva luento 5: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset -> tuntitehtävien purku / A ja B erikseen
2h Harjoitustunti 4: Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

Vko 6
2h Keskusteleva luento 6: Asiakastyöhön valmistautuminen, / A+B /
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen /
Vko 7
2h + 2h Keskusteleva luento 7: Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa / A ja B erikseen / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

Vko 8:talviloma

Vko 9
6h + 6h Ryhmätehtävän purku / A+B erikseen

Vko 9 ->

Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti. / A1, A2, B1 ja B2 erikseen

* Sun hyvä Breikki - etäliikuntatuokiot teamsissa (vko 9-21, ma ja ke)
* Sun hyvä Temppu (vko 11-17, ti klo 16-18)
* Allasryhmien ohjaus ( vko 9-18, ti ja to)
* Kelan liikuntaryhmä (vko 10-18, ti klo 16:30-17.30)

Vko 13
2h Tentti / A+B

Vko 17
2h Uusintatentti / A+B

Vko 20
2h Opintojakson loppuseminaari / A+B

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä s-postitse ja its learningin välityksellä.

Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä..

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl (tarkempi arviointikriteeristö tehtävänannon yhteydessä)
Tentti: 1-5/hyl (tasavälinen skaala, vähintään 50% vaaditaan läpipääsyyn)
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

01.05.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Liikkumattomuuden lasku kasvaa – vähäisen fyysisen aktiivisuuden ja heikon fyysisen kunnon yhteiskunnalliset kustannukset VN 2018. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160724/31-2018-Liikkumattomuuden%20lasku%20kasvaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät

Minä liikunnanohjaajana (vko 35)
Terveysliikuntamuotoihin tutustuminen (vko 35-49)
Omanaktiivisuuden  seuranta  (35-39)
Liikunnanohjaussuunnitelman  laatiminen  parin kanssa (vko 36-38 ja vko 43-50)
Liikunta sairauksien ehkäisyssä,  hoidossa  ja kuntoutuksessa–ryhmätehtävä (vko 41 mennessä)

Sisällön jaksotus

*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!

Vko 35
2h Opintojakson orientaatio
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento)

Vko 36
2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio)
3h Allasohjauksen käytännön simulaatio (ruusukorttelin hyvinvointikeskus)
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento)

Vko 37
2h Liikuntaneuvonta
2h Ryhmäohjauksen harjoitustunti

Vko 38
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)

Vko 39
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)
2h Orientaatio asiakastyöhön


Vko 40
2h Liikuntaneuvonta ja teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa (keskusteleva luento)

Vko 40-50
Asiakasohjauksia erillisen (ti)
Sun Hyvä Breikki-taukoliikuntatuokiot (ma)
Sun hyvä Temppu (ti)

Vko 41
4h Case-tehtävien purku

Vko 47
1h Tentti

Vko 51
2h Opintojakson loppuseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl
Tentti: 1-5/hyl
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 55

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Iida Laine
  • Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
  • A1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • A2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • B1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • B2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A
Pienryhmät
  • A1
  • A2
  • B1
  • B2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito  -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf

Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti 28.4..2023
1, uusintatentti 8.5.2023 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, voi hän hyväksilukea opintojakson tai osia siitä. Hyväksiluvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 6.12. mennessä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Valmistautuminen oppitunneille itsenäisesti käsiteltäviin teemoihin perehtyen kirjallisuuden, videoiden ja arviointitehtävien kautta
- Ryhmäliikuntatuokion suunnittelu ja ohjaaminen omalle ryhmälle
- Ryhmäliikuntatuokioiden suunnittelu ja ohjaaminen asiakkaille
- Liikunta sairauksien ehkäisyssä, kuntoutuksessa ja hoidossa -ryhmätehtävän laatiminen ja esitys
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilutehtävä
- Kirjallinen tentti

Sisällön jaksotus

Vko 2
2h Opintojakson orientaatio / A+B / Iida & Afrisa
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento) / A+B / Afrisa
2h Vesiliikunta (keskusteleva luento) / A+B / Afrisa

Vko 3
3h Ryhmänohjauksen perusteet (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset 1(keskusteleva luento) / A+B / Iida

Vko 4
3h Vesiliikunta (harjoitustunti) / A / Afrisa
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset 2 (keskusteleva luento) / A+B / Iida
2h Ryhmänohjaus-demo (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 5
3h Vesiliikunta (harjoitustunti) / B / Afrisa
2h Orientaatio asiakastyöhön / A+B / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 6
2h Liikuntaneuvonta 1, Keskusteleva luento / A+B / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 7
2h Liikuntaneuvonta 2 / A+B / Iida
2h Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa / A ja B erikseen / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 9
4h Ryhmätehtävän purku / A+B / Iida

Vko 13
5h Luontomenetelmät ja GC terveysliikunnassa / A+B / Afrisa


Vko 9 ->

Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti. / A1, A2, B1 ja B2 erikseen sekä vielä pareina / Iida & Afrisa
* Sun hyvä Treeni - työkykyä ylläpitävä harjoitus Edu cityssä (vko 9-21) / Iida
* Sun hyvä Breikki - etäliikuntatuokiot teamsissa (vko 9-21) / Iida
* Luonnosta työhyvinvointia-tapahtuma asiakkaille (vko 16) / Afrisa

Vko 21
2h Tentti / A+B / Iida
2h Opintojakson loppuseminaari / A+B / Afrisa & Iida

Viestintäkanava ja lisätietoja

Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl (tarkempi arviointikriteeristö tehtävänannon yhteydessä)
Tentti: 1-5/hyl (tasavälinen skaala, vähintään 50% vaaditaan läpipääsyyn)
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
Ryhmät
  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito  -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf

Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.
Englanniksi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, voi hän hyväksi lukea opintojakson tai osia siitä. Hyväksi luvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 30.11. mennessä).
Englanniksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tarkentuu vielä:
- Valmistautuminen ohjausharjoituksiin
- Valmistautuminen asiakasohjauksiin
- Valmistautuminen ryhmätehtäviin
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilu
- Kirjallinen tentti

Sisällön jaksotus

Suomeksi
*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!

Vko 35
2h Opintojakson orientaatio
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento)

Vko 36
2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio)
3h Allasohjauksen käytännön simulaatio (Petreliuksen uimahalli)
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento)

Vko 37-39
12h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti)

Vko 38
2h Orientaatio asiakastyöhön
Luontomenetelmät ja GC terveysliikunnassa tehtävänannot

Vko 39
2h Liikuntaneuvonta

Vko 40
2h Liikuntaneuvonta ja teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa (keskusteleva luento)

Vko 40-49
Asiakasohjauksia erillisen aikatauilun mukaisesti.
Ma 3.10. ? -> Sun Hyvä Breikki-taukoliikuntatuokiot

Vko 41
4h Case-tehtävien purku

Vko 47
8h Ma 21.11. Green care-seminaari

Vko 48
Pe 2.12. Luonnosta työhyvinvointia-tapahtuma

Vko 49
Pe 9.12. Luonnosta työhyvinvointia-tapahtuma

Vko 50
2h Opintojakson loppuseminaari

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl
Tentti: 1-5/hyl
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 03.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 - A1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 - A2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 - B1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 4 - B2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1 - A1
  • Pienryhmä 2 - A2
  • Pienryhmä 3 - B1
  • Pienryhmä 4 - B2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta.
- Lähituntien materiaalit.
- Liikunta. Käypä hoito – suositus (2016).
- UKK-instituutin verkkosivut https://www.ukkinstituutti.fi/

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti:
Uusintamahdollisuus sovitaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, voi hän hyväksi lukea opintojakson tai osia siitä. Hyväksi luvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 30.11. mennessä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tarkentuu vielä:
- Valmistautuminen ohjausharjoituksiin
- Valmistautuminen asiakasohjauksiin
- Valmistautuminen ryhmätehtäviin
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilu
- Kirjallinen tentti

Sisällön jaksotus

*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!

Vko 2:
2h Opintojakson orientaatio + terveyskuntotehtävä / A ja B yhdessä /
2h Ryhmänohjauksen perusteet (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä /

Vko 3:
2h+2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio) / A ja B erikseen
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä /


Vko 4-7:
14h+14h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A ja B erikseen

Vko 4:
2h Terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento) /A ja B yhdessä

Vko 5:
2h Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä

Vko 6:
2h Orientaatio asiakastyöhön / A ja B yhdessä

Vko 7:
4h+4h Case-tehtävien purku

Vko 9-22:
Asiakasohjauksia erillisen aikatauilun mukaisesti.

Vko 14 koe

Vko 22:
4h Opintojakson loppuseminaari ja päätösretki.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivisuutta lähitunneilla ja jokaisen osa-alueen hyväksyttyä suorittamista (arviointi hylätty-hyväksytty) sekä hyväksyttyä koe suoritusta (arviointiasteikko H-5). Opintojakson arvosanaksi muodostuu kokeen arvosana, Huom! Kokeen arvosanaan vaikuttaa tehtyjen osatehtävien laatu, (voi laskea - nousta max yhden numeron verran)

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.