Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE15-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 03.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 - A1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 - A2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 - B1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 - B2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS21BPFYSIS21B
-
PFYSIS21APFYSIS21A
-
PFYSIS21Fysioterapeutti (AMK), S21
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 - A1
- Pienryhmä 2 - A2
- Pienryhmä 3 - B1
- Pienryhmä 4 - B2
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.
Sisältö
Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
- Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta.
- Lähituntien materiaalit.
- Liikunta. Käypä hoito – suositus (2016).
- UKK-instituutin verkkosivut https://www.ukkinstituutti.fi/
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti:
Uusintamahdollisuus sovitaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, voi hän hyväksi lukea opintojakson tai osia siitä. Hyväksi luvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 30.11. mennessä).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tarkentuu vielä:
- Valmistautuminen ohjausharjoituksiin
- Valmistautuminen asiakasohjauksiin
- Valmistautuminen ryhmätehtäviin
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilu
- Kirjallinen tentti
Sisällön jaksotus
*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!
Vko 2:
2h Opintojakson orientaatio + terveyskuntotehtävä / A ja B yhdessä /
2h Ryhmänohjauksen perusteet (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä /
Vko 3:
2h+2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio) / A ja B erikseen
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä /
Vko 4-7:
14h+14h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A ja B erikseen
Vko 4:
2h Terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento) /A ja B yhdessä
Vko 5:
2h Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä
Vko 6:
2h Orientaatio asiakastyöhön / A ja B yhdessä
Vko 7:
4h+4h Case-tehtävien purku
Vko 9-22:
Asiakasohjauksia erillisen aikatauilun mukaisesti.
Vko 14 koe
Vko 22:
4h Opintojakson loppuseminaari ja päätösretki.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivisuutta lähitunneilla ja jokaisen osa-alueen hyväksyttyä suorittamista (arviointi hylätty-hyväksytty) sekä hyväksyttyä koe suoritusta (arviointiasteikko H-5). Opintojakson arvosanaksi muodostuu kokeen arvosana, Huom! Kokeen arvosanaan vaikuttaa tehtyjen osatehtävien laatu, (voi laskea - nousta max yhden numeron verran)
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.