Siirry suoraan sisältöön

Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE15-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 03.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Afrisa Kapella

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 - A1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 - A2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 - B1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 4 - B2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1 - A1
  • Pienryhmä 2 - A2
  • Pienryhmä 3 - B1
  • Pienryhmä 4 - B2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta.
- Lähituntien materiaalit.
- Liikunta. Käypä hoito – suositus (2016).
- UKK-instituutin verkkosivut https://www.ukkinstituutti.fi/

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti:
Uusintamahdollisuus sovitaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, voi hän hyväksi lukea opintojakson tai osia siitä. Hyväksi luvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 30.11. mennessä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tarkentuu vielä:
- Valmistautuminen ohjausharjoituksiin
- Valmistautuminen asiakasohjauksiin
- Valmistautuminen ryhmätehtäviin
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilu
- Kirjallinen tentti

Sisällön jaksotus

*HUOM! Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä!

Vko 2:
2h Opintojakson orientaatio + terveyskuntotehtävä / A ja B yhdessä /
2h Ryhmänohjauksen perusteet (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä /

Vko 3:
2h+2h Ryhmänohjauksen perusteet (käytännön simulaatio) / A ja B erikseen
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset ja Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla - case-tehtävänanto (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä /


Vko 4-7:
14h+14h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A ja B erikseen

Vko 4:
2h Terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento) /A ja B yhdessä

Vko 5:
2h Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa (keskusteleva luento) / A ja B yhdessä

Vko 6:
2h Orientaatio asiakastyöhön / A ja B yhdessä

Vko 7:
4h+4h Case-tehtävien purku

Vko 9-22:
Asiakasohjauksia erillisen aikatauilun mukaisesti.

Vko 14 koe

Vko 22:
4h Opintojakson loppuseminaari ja päätösretki.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivisuutta lähitunneilla ja jokaisen osa-alueen hyväksyttyä suorittamista (arviointi hylätty-hyväksytty) sekä hyväksyttyä koe suoritusta (arviointiasteikko H-5). Opintojakson arvosanaksi muodostuu kokeen arvosana, Huom! Kokeen arvosanaan vaikuttaa tehtyjen osatehtävien laatu, (voi laskea - nousta max yhden numeron verran)

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.