Olio-ohjelmointiLaajuus (5 op)
Tunnus: 5051125
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Tiina Ferm
Ryhmät
-
PTIVIS23HHealth Technology
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Opintojakso kattaa luvut 1-5 and 11
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261
Opetusmenetelmät
Ohjelmoimalla oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu täysin harjoituksiin.
Koko opintojakson voi korvata, jossa opiskelija osoittaa jo osaavansa vastaavat tiedot. Korvaava tentti on suoritettava syyskuun aikana.
Korvaavaa tenttiä ei ole mahdollista uusia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koko opintojakson voi korvata tentilla, jonka ajankohta sovitaan ensimmäisesä tapaamisessa. Korvaava tentti on suoritettava yhden kuukauden kuluessa aloituksesta.
Korvaava tentti tehdään Ville-alustalla e-tenttitilassa.
Korvaavan tentin voi tehdä vain, jos on ilmoittautunut opintojaksolle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 7 * 5 = 35 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10 * 7 tuntia = 70 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset luennot ja harjoitukset kustakin aiheesta
Opiskelija tutustuu kunkin aiheen teoriaan itsenäisesti ennen harjoitustustunteja. Kaikki lähitunnit ovat harjoitustunteja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisympäristönä on itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu täysin harjoituksiin. HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 5 pakollista luokassa tehtävää harjoitusta, arviointi hyväksytty/hylätty, arvioidaan välittömästi tunnilla, palautus saman päivän aikana
- 4 verkkotehtävää, jokainen 5 pistettä
- 4 ohjelmointitehtävää, jokainen 5 pistettä
Kaikki pakolliset luokassa tetävät harjoitukset hyväksytysti suoritettuna ? arvosana 1
Jokainen 10 pitettä verkkotehtäväistä ja ohjelmointiharjoituksista lisää arvosanaa 1:llä
Jos opiskelija saa luokkatehtävistä hylätyn (tai ei tee sitä lainkaan) 10 pistettä korvaa yhden pakollisen.
Hylätty (0)
osa pakollisista tehtävistä puuttuu ja pisteitä ei ole riittävästi kompensoimaan puuttuvia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 10 pistettä (arvosana 2)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 20 pistettä (arvosana 3) tai 30 pistettä (arvosana 4)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 40 pistettä (arvosana 5)
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Jari-Pekka Paalassalo
Ajoitusryhmät
- Opetusryhmä A (Koko: 18. Avoin AMK: 0.)
- Opetusryhmä B (Koko: 18. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PTIVIS23SEmbedded Software and IoT
Pienryhmät
- Opetusryhmä A
- Opetusryhmä B
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Published at git.dc.turkuamk.fi
Opetusmenetelmät
Lectures
Exercises
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Online lectures 12h
supervised exercises 36h
final exam and preparation 8h
independent study 74h
Sisällön jaksotus
1. Introduction to Object-Oriented Programming
2. Classes, Objects and Methods
3. Objects and references
4. Class hierarchies
5. Module tests with objects
6. Design Patterns
Viestintäkanava ja lisätietoja
itslearning course page
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
for a total of 100pts:
50 pts homework submitted
30 pts development process evidence in gitlab
20 pts concepts exam
Hylätty (0)
<50 pts
missing homework
No systematic gitlab commit evidence
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
50-70 pts
homework missing
Weak evidence of systematic commit cycle
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
70-90 pts
Clear evidence of systematic commit cycle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
>90 pts
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 70
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Anne Jumppanen
- Annukka Kinnari
Ryhmät
-
PTIVIS23WOhjelmistojen kehittäminen ja Tietojärjestelmät
-
PTIETS23swisOhjelmistojen kehittäminen ja tietojärjestelmät
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Opintojakson työtilassa itslearningissa.
Opetusmenetelmät
Materiaalin lukeminen ja ohjelmointiharjoitusten tekeminen ohjatusti sekä itsenäisesti.
Harjoitustyö opettaa soveltamaan opittuja asioita laajemman sovelluksen näkökulmasta.
Materiaali pitää sisällään olio-ohjelmoinnin teoriaa sekä teoriaa valaisevia kuvia ja esimerkkikoodeja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsearviointi
Opiskelijan tulee kiinnittää säännöllisesti huomiota omaan opiskeluunsa ja oppimiseensa.
Opiskelijaa pyydetään tekemään muistiinpanoja jokaisen viikkotehtäväsarjan kohdalla pohtien ainakin seuraavia asioita
* Tehtävän teema: Mitä tiesin teemasta etukäteen? Mitä ajatuksia teema herätti?
* Tehtävää tehdessä: Esiin nousseet ajatukset kohdistuen tehtävien vaativuustasoon ja mielenkiintoon
* Tehtävän jälkeen: Mitä opin?
sekä antamaan itselleen arvosana työskentelystään jokaisen viikkotehtäväsarjan kohdalla asteikolla: Erinomainen - Hyvä - Tyydyttävä.
Toteutuksella noudatetaan jatkuvan tekemisen ja arvioinnin mallia siten, että opiskelijan tulee tehdä, palauttaa ja demota kurssin tehtäviä säännöllisesti noudattaen kurssin tehtäville annettuja aikatauluja. Tällä tähdätään opiskelijan mahdollisuuteen seurata itsenäisesti omaa edistymistään ja oppimistaan kurssin aikana.
Jatkuva aktiivinen työskentely ja oppiminen tukevat ohjelmoinnissa esiintyvää spiraalioppimisen mallia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1) Antamalla näytön esim. tekemästään työelämän projektista, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön.
2) Sivustolla mooc.fi kuvataan ohjelmoinnin MOOC, joka vastaa sisällöltään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi. Kurssit vastaavat yhteensä kymmentä opintopistettä (5+5).
Olio-ohjelmoinnin voi suorittaa tekemällä ohjelmoinnin MOOCin Java-kielisen loppuosan.
Toteutuksen valinnaisista suoritustavoista pitää aina keskustella kurssin opettajan kanssa heti toteutuksen alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettujen harjoitustehtäväsarjojen tekemistä ja palauttamista määräaikaan mennessä. Lisäksi opiskelijan tulee esitellä tekemänsä tehtäväsarjat kurssin demotuntien aikana.
Kurssi järjestetään kampuksella ja opiskelijoilta odotetaan läsnäoloja. Poikkeusjärjestelyistä on sovittava kurssin opettajan kanssa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
5 opintopistettä: 27 * 5 = 135 tuntia
Opintojakso ajoittuu aikavälille 1.9.2024 - 16.12.2024
Viikkotyömäärä: 135 tuntia / 13 viikkoa = 10,4 tuntia viikossa
Kurssilla annetaan kontaktiopetusta 5h viikkotasolla. Tämä koostuu luento-osiosta (3 h) ja koodiklinikasta (2 h). Luento-osio koostuu uusien asioiden teoriaopetuksesta ja näihin liittyvistä koodiesimerkeistä. Koodiklinikalla tehdään ohjelmoinnin harjoituksia yhdessä ja opiskelijat demoavat itsenäisesti tekemiään tehtäviä.
Toteutuksella seurataan opiskelijan läsnäoloa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- havainnoida säännöllisten lausekkeiden ja funktionaalisen ohjelmoinnin käyttömahdollisuuksia
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- keskeisimmät oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML kaavioiden ymmärtäminen ja niiden piirtäminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin viestintäkanava on itslearning.
Avoimen AMK:n opiskelijoita otetaan mukaan opintojaksolle max 3.
Lue myös opintojakson edeltävyysehdot.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan muodostuminen
Opintojakso pitää sisällään 8 viikkotehtäväsarjaa, joihin sisältyy ohjelmoinnin teorian opiskelua sekä aiheeseen liittyviä ohjelmointitehtäviä. Opiskelija saa pisteitä opettajalle demoamistaan tehtävistä.
Jokaisen viikkotehtäväsarjan maksimipistemäärä on 10 pistettä.
Viikkotehtäväsarjojen maksimipistemäärä on 80 pistettä.
Kurssilla tehdään harjoitustyö, jossa opiskelija tekee laajemman sovelluksen. Harjoitustyössä opiskelija pääsee soveltamaan oppimiaan asioita ja osoittamaan osaamistaan. Harjoitustyön tuotos demotaan opiskelijaryhmälle.
Harjoitustyön maksimipistemäärä on 40 pistettä.
Jos kurssin edetessä näyttää siltä, että opiskelija ei saavuta kurssin läpäisyyn tarvittavaa pistemäärää, niin hänen kanssaan sovitaan puuttuvien tehtävien tekemisestä takautuvasti. Näistä tehtävistä hän voi saada maksimissaan puolet tarjolla olevasta pistemäärästä. Opiskelijan tulee kerätä läpäisyyn vaadittava pistemäärä ennen kurssin loppumispäivämäärää.
Koko kurssilla on siis jaossa 120 pistettä.
Pistemäärä 48 (40%) -> arvosana 1
Pistämäärä 66 (55%) -> arvosana 2
Pistemäärä 84 (70%) -> arvosana 3
Pistemäärä 96 (80%) -> arvosana 4
Pistemäärä 108 (90%) -> arvosana 5
Hylätty (0)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien, palauttamien ja demoamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on hylätty, mikäli pistemäärä on alle 40 % maksimipistemäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien, palauttamien ja demoamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on 1, mikäli pistemäärä on yli 40 % mutta alle 55% maksimipistemäärästä.
Opiskelijan arvosana on 2, mikäli pistemäärä on yli 55 % mutta alle 70% maksimipistemäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien, palauttamien ja demoamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on 3, mikäli pistemäärä on yli 70 % mutta alle 80% maksimipistemäärästä.
Opiskelijan arvosana on 4, mikäli pistemäärä on yli 80 % mutta alle 90% maksimipistemäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien, palauttamien ja demoamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on 5, mikäli pistemäärä on vähintään 90% maksimipistemäärästä.
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
29.05.2024 - 23.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Timo Haavisto
- Werner Ravyse
Ryhmät
-
ICTMODgameSemMOD Game Development (International Semester)
-
PTIVIS23PGame and Interactive Technologies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Jari-Pekka Paalassalo
Vastuuopettaja
Jari-Pekka Paalassalo
Ryhmät
-
PTIVIS22SEmbedded Software and IoT
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Published at git.dc.turkuamk.fi
Opetusmenetelmät
Lectures
Exercises
Final project
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lectures 12h
hands-on exercises 24h
home exercises 100h
Sisällön jaksotus
1. Introduction to Object-Oriented Programming
2. Classes, Objects and Methods
3. Objects and references
4. Class hierarchies
5. Design Patterns
6. Applications
Viestintäkanava ja lisätietoja
itslearning course page
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
for a total of 100pts:
40 pts homework submitted
40 pts development process evidence in gitlab
20 pts concepts exam
Hylätty (0)
<50 pts
missing homework
No systematic gitlab commit evidence
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
50-70 pts
homework missing
Weak evidence of systematic commit cycle
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
70-90 pts
Clear evidence of systematic commit cycle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
>90 pts
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 23.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Werner Ravyse
Vastuuopettaja
Werner Ravyse
Ryhmät
-
ICTMODgameSemMOD Game Development (International Semester)
-
PTIVIS22PGame and Interactive Technologies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
01.05.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Anne Jumppanen
- Annukka Kinnari
Ryhmät
-
PTIETS22swisPTIETS22 Ohjelmistojen kehittäminen ja tietojärjestelmät
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Opintojakson työtilassa IT'S Learningissa.
Opetusmenetelmät
Materiaalin lukeminen ja ohjelmointiharjoitusten tekeminen.
Materiaali pitää sisällään olio-ohjelmoinnin teoriaa sekä teoriaa valaisevia kuvia ja esimerkkikoodeja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsearviointi
Opiskelijan tulee kiinnittää säännöllisesti huomiota omaan opiskeluunsa ja oppimiseen.
Opiskelijaa pyydetään tekemään muistiinpanoja jokaisen viikkotehtävän kohdalla pohtien ainakin seuraavia asioita
* Tehtävän teema: Mitä tiesin teemasta etukäteen? Mitä ajatuksia teema herätti?
* Tehtävää tehdessä: Esiin nousseet ajatukset kohdistuen tehtävien vaativuustasoon ja mielenkiintoon
* Tehtävän jälkeen: Mitä opin?
sekä antamaan itselleen arvosana työskentelystään jokaisen viikkotehtäväsarjan kohdalla asteikolla: Erinomainen - Hyvä - Tyydyttävä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1) Antamalla näytön esim. tekemästään työelämän projektista, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön.
2) Sivustolla mooc.fi kuvataan ohjelmoinnin MOOC, joka vastaa sisällöltään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi. Kurssit vastaavat yhteensä kymmentä opintopistettä (5+5).
Olio-ohjelmoinnin voi suorittaa tekemällä ohjelmoinnin MOOCin loppuosan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettujen harjoitustehtävien tekemistä ja palauttamista määräaikaan mennessä.
5 opintopistettä: 27 * 5 = 135 tuntia
Opintojakso ajoittuu aikavälille 1.9.2023 - 16.12.2023
Viikkotyömäärä: 135 tuntia / 13 viikkoa = 10,4 tuntia viikossa
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- keskeisimmät oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML kaavioiden ymmärtäminen ja auttavasti niiden piirtäminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen AMK:n opiskelijoita otetaan mukaan opintojaksolle max 3.
Lue myös opintojakson edeltävyysehdot.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan muodostuminen
Opintojakso pitää sisällään 10 viikkotehtäväsarjaa, joihin sisältyy ohjelmoinnin teorian opiskelua sekä aiheeseen liittyviä ohjelmointitehtäviä.
Jokaisen viikkotehtäväsarjan maksimipistemäärä on 10 pistettä. Koko kurssilla on siis jaossa 100 pistettä.
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Tehtyjä tehtäviä 40 % -> arvosana 1
Tehtyjä tehtäviä 55 % -> arvosana 2
Tehtyjä tehtäviä 70 % -> arvosana 3
Tehtyjä tehtäviä 80 % -> arvosana 4
Tehtyjä tehtäviä 90 % -> arvosana 5
Hylätty (0)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on hylätty, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on alle 40 % kokonaismäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on 1, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 40 % mutta alle 55% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 2, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 55 % mutta alle 70% kokonaismäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on 3, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 70 % mutta alle 80% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 4, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 80 % mutta alle 90% kokonaismäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on 5, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on vähintään 90 kokonaismäärästä.
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
30.11.2022 - 18.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Tiina Ferm
Vastuuopettaja
Tiina Ferm
Ryhmät
-
PTIVIS21SEmbedded Software and IoT
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Opintojakson sisältö kattaa luvut 1-5 ja
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261
Opetusmenetelmät
ohjelmoimalla oppiminen
tämä ei ole on-line opintojakso
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koko opintojakson voi korvata tentillä, ilmoittautuminen 15.1.2023 mennessä sähköpostilla. Ilmoittautuessa kerro myös millä ohjelmointikielellä esim. java, C#, Python... teet tentin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10* 4 tuntia = 40tuntia
projekti 35 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset luennot kustakin aiheesta ja harjoituksista
- viikottaiset harjoitustunnit, joiden aikana harjoitukset voi näyttää ja joihin voi saada tukea ennen harjoitusten palauttamista
- ohjelmointiprojekti
Kaikki tunnit ovat harjoitustunteja. Opiskelijan odotetaan tutustuvan kunkin aiheen teoriaan ennen harjoituksia. Osassa harjoituksista arvioinnin edellytyksenä on, että ratkaisu on esitetty koko luokalle,.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolla on käytössä Itslearning oppimisympäristö
HUOM! Opintojakso toteutetaan yhdessä PTIVIS21H ryhmän kanssa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu täysin ajoissa palautettuihin harjoituksiin. Arvosana muodostuu kumulatiivista suorituksista (verkko- ja ohjelmointiharjoitukset sekä ohjelmointiprojekti)
- 40% verkkotehtävät
- 40% ohjelmointitehtävät HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 20% ohjelmointiprojekti
Jos pistemäärä on 90% opintopistemäärää korotetaan 6 op (arvosana 5).
Hylätty (0)
< 40% kaikista palautetuista ja arvioiduista harjoituksista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
40-59%
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
60-79%
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
>80%
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Werner Ravyse
Vastuuopettaja
Werner Ravyse
Ryhmät
-
ICTMODgameSemMOD Game Development (International Semester)
-
PTIVIS21PGame and Interactive Technologies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
20.07.2022 - 08.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Anne Jumppanen
Ryhmät
-
PTIETS21swisPTIETS21 Ohjelmistojen kehittäminen ja Tietojärjestelmät
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Opintojakson työtilassa IT'S Learningissa.
Opetusmenetelmät
Materiaalin lukeminen ja ohjelmointiharjoitusten tekeminen.
Materiaali pitää sisällään olio-ohjelmoinnin teoriaa sekä teoriaa valaisevia kuvia ja esimerkkikoodeja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsearviointi
Opiskelijan tulee kiinnittää säännöllisesti huomiota omaan opiskeluunsa ja oppimiseen.
Opiskelijaa pyydetään tekemään muistiinpanoja jokaisen viikkotehtävän kohdalla pohtien ainakin seuraavia asioita
* Tehtävän teema: Mitä tiesin teemasta etukäteen? Mitä ajatuksia teema herätti?
* Tehtävää tehdessä: Esiin nousseet ajatukset kohdistuen tehtävien vaativuustasoon ja mielenkiintoon
* Tehtävän jälkeen: Mitä opin?
sekä antamaan itselleen arvosana työskentelystään jokaisen viikkotehtäväsarjan kohdalla asteikolla: Erinomainen - Hyvä - Tyydyttävä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1) Antamalla näytön esim. tekemästään työelämän projektista, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön.
2) Sivustolla mooc.fi kuvataan ohjelmoinnin MOOC, joka vastaa sisällöltään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi. Kurssit vastaavat yhteensä kymmentä opintopistettä (5+5).
Olio-ohjelmoinnin voi suorittaa tekemällä ohjelmoinnin MOOCin loppuosan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettujen harjoitustehtävien tekemistä ja palauttamista määräaikaan mennessä.
5 opintopistettä: 27 * 5 = 135 tuntia
Opintojakso ajoittuu aikavälille 1.9.2022 - 16.12.2022
Viikkotyömäärä: 135 tuntia / 13 viikkoa = 10,4 tuntia viikossa
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- keskeisimmät oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML kaavioiden ymmärtäminen ja auttavasti niiden piirtäminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen AMK:n opiskelijoita otetaan mukaan opintojaksolle max 3.
Lue myös opintojakson edeltävyysehdot.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan muodostuminen
Opintojakso pitää sisällään 10 viikkotehtäväsarjaa, joihin sisältyy ohjelmoinnin teorian opiskelua sekä aiheeseen liittyviä ohjelmointitehtäviä.
Jokaisen viikkotehtäväsarjan maksimipistemäärä on 10 pistettä. Koko kurssilla on siis jaossa 100 pistettä.
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Tehtyjä tehtäviä 40 % -> arvosana 1
Tehtyjä tehtäviä 55 % -> arvosana 2
Tehtyjä tehtäviä 70 % -> arvosana 3
Tehtyjä tehtäviä 80 % -> arvosana 4
Tehtyjä tehtäviä 90 % -> arvosana 5
Hylätty (0)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on hylätty, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on alle 40 % kokonaismäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on 1, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 40 % mutta alle 55% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 2, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 55 % mutta alle 70% kokonaismäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on 3, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 70 % mutta alle 80% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 4, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 80 % mutta alle 90% kokonaismäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Katso yllä arvioinnin kohteet:
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.
Opiskelijan arvosana on 5, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on vähintään 90 kokonaismäärästä.
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Tiina Ferm
Vastuuopettaja
Tiina Ferm
Ryhmät
-
PTIVIS20SEmbedded Software and IoT
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Työkalut:
esimerkit ja mallivastaukset on toteutettu Spyder-ohjelmalla
Linkkejä suoiteltaviin esimerkkeihin ja lisälukemistoon:
SoloLearn
This course covers SoloLearn (Android , IOS) Learn Python 3 module Object-Oriented Programming sub modules 1-9
Python.org
Python tutorial chapter 9
Python 3.7.3 documentation
Documentation
w3schools
w3schools topics Python Classes/Objects, Python Inheritance, Python Modules
Suositeltavaa luettavaa:
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261
Learning Python: Powerfull Object-Oriented Programing, 5th Edition, by Mark Lutz
Mastering object-oriented Python : grasp the intricacies of object-oriented programming in Python in order to efficiency build powerful real-world applications by Steven F. Lott
Opetusmenetelmät
ohjelmoimalla oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koko opintojakson voi korvata tentillä, joka pidetään 18.1.2022 10.15-12.00 ilmoittautuminen 15.1.2022 mennessä sähköpostilla. Ilmoittautuessa kerro myös millä ohjelmointikielellä esim. java, C#, Python... teet tentin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10* 4 tuntia = 40tuntia
projekti 35 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset videoidut luennot kustakin aiheesta ja harjoituksista
- viikottaiset harjoitustunnit, joiden aikana harjoitukset voi näyttää ja joihin voi saada tukea ennen harjoitusten palauttamista
- ohjelmointiprojekti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolla on käytössä Itslearning oppimisympäristö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu täysin ajoissa palautettuihin harjoituksiin. Arvosana muodostuu kumulatiivista suorituksista (verkko- ja ohjelmointiharjoitukset sekä ohjelmointiprojekti)
- 40% verkkotehtävät
- 40% ohjelmointitehtävät HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 20% ohjelmointiprojekti
Hylätty (0)
< 40% kaikista palautetuista ja arvioiduista harjoituksista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
40-59%
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
60-79%
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
>80%
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot