Siirry suoraan sisältöön

Creating Customer ExperiencesLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00CM53

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

After completing the course the student is able to
- distinguish the differences between businesses representing basic hospitality services and those providing services based on experience economy
- apply the theories of experience economy in context of wellness services
- identify trends and the impacts of wellness at customer, company and destination level.

Sisältö

- Models of experience management
- Wellness services as experiences
- Wellness trends and forecasts

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 45

Opettaja
  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen
Ryhmät
  • PLMWES23
    PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23

Tavoitteet

After completing the course the student is able to
- distinguish the differences between businesses representing basic hospitality services and those providing services based on experience economy
- apply the theories of experience economy in context of wellness services
- identify trends and the impacts of wellness at customer, company and destination level.

Sisältö

- Models of experience management
- Wellness services as experiences
- Wellness trends and forecasts

Oppimateriaalit

Lähiopetusmateriaalit, muut oppimateriaalit ilmoitetaan lähiopetuskerroilla, itsissä sekä tehtäväohjeistuksissa. Oppimateriaalit ovat sähköisessä muodossa. Lisäksi itsenäistä tiedonhakua relevanteista lähteistä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on itsenäiseen opiskeluun perustuvia tehtäviä, avainluentoja, työelämän kehittämistehtävä pienryhmissä, tentti sekä opittua kokoava artikkeli/video vahvistaen näin opiskelijan yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaamista.Keskeinen tavoite on omaksua ja soveltaa opintojakson tietoperustaa työelämäkontekstissa uutta luovalla tavalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksilötentti järjestetään 3.3.2025. Tarvittaessa järjestetään kaksi uusintatenttikertaa erikseen sovittavina ajankohtina.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Turun AMK:n innovaatiopedagogiikan mukaisesti opintojaksolla hyödynnetään avainluentoja, itsenäistä tiedonhankintaa, tiedon jakamista ja rakentamista sekä työelämäesimerkkejä, joilla tuetaan opiskelijan kykyä soveltaa opintojakson tietoperustaa, luovuutta, kriittistä ajattelua sekä verkostoitumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso tarkoittaa keskimäärin 135 h opiskelijan työtä.
Lukujärjestyksen mukaista työskentelyä on n. 40 tuntia ja itsenäistä työskentelyä henkilökohtiasesti tai pienryhmissä n. 95 h.

Oppimistehtävät:
- yksilötentti keskeisestä tietoperustasta ja siihen liittyvät oppimateriaalit
- kolme palautettavaa tehtävää aiheina:

A. Elämysten kv-myyntikanavat
B. Elämyksen analysointi (Prebensenin lomake + turvallisuushavainnointi)
C. Tarinallistaminen, pelillistäminen, elämysteknologiat

- lukutehtävät 1 j 2 (itsenäinen lukeminen, purku lähiopetuskerralla)

Sisällön jaksotus

Lähiopetuskerrat (voi tulla muutoksia):
ma 13.1. klo 9.00 - 12.00: Kevätlukukauden aloitusinfo, toteutussuunnitelma, keskeisiä käsitteitä (elämys, elämystalous, ohjelmapalvelu), lukutehtävän 1 ohjeistus
ma 20.1. klo 9.00 - 12.00: Lukutehtävän 1 purku, elämysmallit, lukutehtävän 2 ohjeistus
- etäviikko
ma 3.2. klo 9.00 - 12.00: Lukutehtävän 2 purku, muutosmatkailu, uudistava matkailu, pienryhmätehtävän A ohjeistus ("elämysten kv-myyntikanavat"), tentin ohjeistus
ma 10.2. klo 9.00 - 12.00: Ohjelmapalveluiden turvallisuus, yksilötehtävän B ohjeistus ("elämyspalvelun analysointi Prebensenin lomakkeella sekä itse suunnitellulla turvallisuuden havainnointilomakkeella")
- etäviikko
ma 24.2. klo 9.00 - 12.00: Matkailun trendit, ideointitehtävä tunnilla
ma 3.3. klo 9.00 - 12.00: paritehtävän C ohjeistus ("tarinallistaminen, pelillistäminen, elämysteknologiat"), kirjallinen yksilötentti
ma 10.3. klo 9.00 - 12.00: Tehtävän A pienryhmien tulosten yhteenvedon tekoa, tehtävien B ja C välitsekkaus & ohjaus
ma 17.3, klo 9.00 - 12.00 (Vierailu Paimioon Matkailukohteen kilpailukyvyn opintojaksoon liittyen)
ma 24.3. klo 9.00 - 12.00: suullisten esitysten tekoa (valitut tuotokset tehtävistä A, B ja C)
ma 31.3. klo 9.00 - 12.00: suulliset esitykset
ma 7.4. klo 9.00 - 12.00: ohjelma vielä avoin
(ke 23.4. klo 8 - 12): käytetään mahdollisesti Matkailukohteen kilpailukyvyn opintojaksolla

Opintojakso toteutetaan suomeksi kuitenkin hyödyntäen pääosin englanninkielistä oppimateriaalia.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä tapahtuu lähiopetuskerroilla, itsissä sekä tarvittaessa s-postilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät:
- yksilötentti keskeisestä tietoperustasta ja siihen liittyvät oppimateriaalit, arviointi 1 - 5, opettaja-arviointi, painoarvo 30 % kokonaisarvosanasta

- kolme palautettavaa tehtävää aiheina:
A. Elämysten kv-myyntikanavat, arviointi 1 - 5, itse-, vertais- ja opettaja-arviointi, painoarvo 25 % kokonaisarvosanasta
B. Elämyksen analysointi (Prebensenin lomake + turvallisuushavainnointi), hyväksytty-hylätty, itsearviointi, opettaja-arviointi
C. Tarinallistaminen, pelillistäminen, elämysteknologiat, arviointi 1 - 5, opettaja- itse- ja vertaisarviointi, painoarvo 25 %
(Huom. tehtävissä A ja C pienryhmän/parin eri jäsenet voivat saada eri arvosanan opettaja-, itse- ja vertaisarviointiin perustuen)

- aktiivinen läsnäolo lähiopetuskerroilla arvioidaan numeerisesti 0 - 5 seuraavasti: 9 tai 10 osallistumiskertaa = 5, 9 osallistumista = 4, 8 osallistumista = 3, 7 osallistumista = 2, 6 osallistumista = 1, 5 tai alle osallistumista = hylätty), painoarvo 20 %

(Huom. Lukutehtävät 1 ja 2 (itsenäinen lukeminen, purku lähiopetuskerralla), ei erillistä arviointia, teemat sisältyvät tenttiin)

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli yksi tai useampi arvioinnin kohteena oleva osio on hylätty/suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 50 % pistemäärää maksimista.
Tehtävät: tuotos on sisällöltään pinnallinen, irrallisia asioita esiin nostava, sisältää niukasti opintojakson keskeisiä käsitteitä tai tietoperustanäkökulmia, on rakenteeltaan sekava ja/tai viimeistelemätön. Se täyttää pienessä määrin opintojakson sekä kyseisen tehtävän osaamistavoitteet ja tehtävien A ja C osalta sen hyöty alan elinkeinoedustajille on vähäinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3:
Tentti:edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 70 %:n pistemäärää maksimista.
Tehtävät: Tuotos kattaa sisällöltään hyvin opintojakson sekä tehtävänannon osaamistavoitteita ja sisältää relevantteja käsitteitä ym. tietoperustanäkökulmia. Se on hyvin jäsennelty, perusteltu, ymmärrettävä, ilmeeltään selkeä kokonaisuus ja tehtävien A ja C osalta tuotos on hyödyllinen elinkeinoedustajille.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5:
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 90 %:n pistemäärää maksimista.
Tehtävät: tuotos vastaa kiitettävästi opintojakson ja tehtävän osaamistavoitteisiin. Se on looginen, perusteltu ja ilmeeltään selkeä kokonaisuus, joka antaa käsiteltävästä teemasta tietoperustan ja käytännön soveltamisen näkökulmista kattavan kuvan ja tuottaa siten matkailualan yritykselle uusia, oleellisia ja hyödynnettäviä näkökulmia.