Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BT59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Killström
- Janne Granfors
Ryhmät
-
PLIITS23BAPLIITS23BA
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
Työyhteisöosaaminen (tiimi valitsee yhden seuraavista lukupiiriin)
- TEMin raportti
WorkUP! Tulevaisuuden työ. Työelämä 2020 -hanke.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161299
- Juuti, Pauli & Vuorela, Antti: Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi
- Aarnikoivu, Henrietta: Työelämätaidot : menesty ja voi hyvin
Lisälukemistoa kiinnostuksen mukaan:
Motivaatiojohtaminen: ihmistuntemuksen ja itsetuntemuksen kehittäminen matkalla kohti oppivaa organisaatiota
Jori Leskelä
Hämeen ammattikorkeakoulu, 2001 - 140 sivua
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus. Osuuskuntien tarjoamat tuotteet ja palvelut perustuvat asiakkaan tarpeeseen eivätkä kuormita luontoa kohtuuttomasti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen osuuskunnan liiketoimintaan on pakollista. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Työtunteja on tultava vähintään 100 h. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.
Portfolioon sisällytetään
1. Oman osuuskunnan toiminta ja sen reflektointi
2. Reflektointi tiimin valitsemasta kirjasta ja lukupiiristä.
3. Oma thomas-profiili sekä oman toiminnan reflektointia tiimityöskentelyssä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Aktiivinen osallistuminen suorituksiin, vaadittava dokumentointi tehty
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut tiimin toimintaan tiimin laatimien sääntöjen mukaisesti. Vaadittua dokumentointia ei ole tehty ohjeiden mukaan.
Sisällön jaksotus
Työyhteisöosaamisen aiheet (ja mahdolliset treeniaiheet)
- Thomas-analyysi ja palaute siitä
- erilaiset Thomas-tyypit tiimijäseninä sekä myyntityössä
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- työyhteisökäytänteet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- tiimijohtamisen keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Suorittaminen ajoittuu syyslukukaudelle ja toteutuu oman osuuskunnan toimintaympäristössä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jatkuva keskusteluyhteys BisnesAkatemiassa. Sähköisinä viestintäkanavina käytetään Teamsiä ja whatsappia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan tiimiltään sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 09.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
- Englanti
Paikat
15 - 120
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kai Schleutker
- Nicolas Le Grand
- Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
-
PMYYNS23Myyntityö S23
-
PLIITS23TAHAPLIITS23TAHA
-
PLIITS23MARPLIITS23MAR
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
Työelämään ja johtamiseen littyv materiaali internetissä.
Artikkelit, podcastit, videot.
Kirja: Management and Organisational Behaviour; Mullins & Rees, 2023 (linkki löytyy Itsistä)
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu, raportit, esitykset, keskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssi perustuu työelämän tilanteiden käsittelyyn sekä vuorovaikutukseen ja esityksiin. 4 esitystä suomeksi, 1 esitys på svenska ja 1 esitys in English. Aiheen saa valita. Jakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa (>70%) ja osallistumista oman ryhmän työhön koko kurssin ajan.
Tekoälyn käyttö: Tehtävien suorittamisessa saa käyttää tekoälytyökaluja, kuten kielimalleja, esimerkiksi tiedon hakemiseen ja alustavien suuntaviivojen luomiseen ratkaisuille. Tekoälyn vastuullisen käytön periaatteiden mukaisesti edellytämme seuraavaa:
Omat tuotokset ja ymmärrys: Jokainen opiskelija on vastuussa kaikesta kirjoittamastaan sisällöstä. Opiskelijan on varmistettava, että hän ymmärtää ja osaa selittää tuotoksensa sisällön ja taustat.
Tekoälyn rooli: Tekoälyn käyttö on sallittua tiedon etsimisessä ja alustavien ideoiden luomisessa, mutta itse ratkaisut ja analyysit tulee laatia ja kehittää opiskelijan omilla ajatuksilla ja näkemyksillä. Tekoälyn tarjoama sisältö ei saa olla opiskelijan ratkaiseva panos, vaan apuväline.
Prosessointi ja perustelut: Opiskelijoiden on kyettävä perustelemaan ja taustoittamaan case-tehtävien prosessointia sekä tehtyjä johtopäätöksiä ja ratkaisuehdotuksia. Tämä sisältää selityksen siitä, miten tekoälytyökalujen tarjoamaa tietoa on hyödynnetty ja mitä omia ajatteluprosesseja on käytetty lopullisten tulosten saavuttamiseen.
Opintojakson toteutustavassa opiskelijat ja opettajat käyvät suullisia keskusteluja, joissa esitellään kysymyksiä ja kommentteja opiskelijaryhmien tuotoksiin. Yksilötehtävien reflektoinnissa opettajat voivat esittää tarkentavia kysymyksiä kirjallisesti tai suullisesti arvioidakseen opiskelijan ymmärrystä ja kykyä perustella omaa työtään.
Rehellisyys ja lähteiden käyttö: Kaikkien käytettyjen lähteiden ja tekoälyn tuotosten on oltava asianmukaisesti merkittyjä. Plagiointi ja epäeettinen käyttö tekoälytyökaluista eivät ole sallittuja. Opiskelijoiden tulee myös noudattaa oppilaitoksen eettisiä ohjeita ja sääntöjä, jotka koskevat tekoälyn käyttöä ja akateemista rehellisyyttä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on monivuotinen kokemus työelämästä ja kaikista kurssin osa-alueista, ja siihen sisältyy myös toimintaa esimiesasemassa, voit harkita kursssin ahotoimista.
Vaihe 1: Tee hakemus jossa kuvaat toimintaasi ja kokemustasi, kurssin osaamistavoitteisiin peilaten (toteutussuunnitelma). Toimita hakemus jollekin ohjaajista 6.9. mennessä.
Vaihe 2: Mikäli hakemuksesi hyväksytään, valmistaudu suorittamaan kurssin henkilökohtainen työ 15.9. mennessä. Saat ohjaajilta tarkemmat ohjeet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5 op = 135h
- Itsenäinen työskentely (ryhmätyöt, valmistautuminen, yhteenvedot ja essee) 110h
- Viikoittainen opetus 7 x 2h = 14h
- Ryhmätöiden esitykset 6 x 2h = 12h
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö:
Vko 36:Työyhteisö ja organisaatiokäyttäytyminen
Vko 37:Yksilölliset erot ja persoonallisuus
Vko 38: Ryhmädynamiikka ja tiimityö
Vko 39: Johtaminen 2000-luvulla
Vko40: Konfliktinratkaisu ja neuvottelut
Vko 41: Organisaatiokulttuuri ja ilmapiiri
Vko 42: opetukseton viikko
Vko 43: Työhyvinvointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Yhteydenotto opettajiin sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
6 ryhmäesitystä
6 ryhmäpäiväkirjaa
Ryhmätyöt arvostellaan seuraavasti:
Epäonnistuminen (0 pistettä)
Hyväksytty / Hyvä (1 piste)
Erittäin hyvä / Erinomainen (2 pistettä)
- 6 ryhmäesitystä: Enintään 12 pistettä
- 6 ryhmäpäiväkirjaa: Enintään 12 pistettä
- 1 henkilökohtainen tehtävä: enintään 2 pistettä
Lopullisen arvosanan pisteet muodostuvat seuraavasti:
- 24-21 pistettä = arvosana 5
- 20-19 pistettä = arvosana 4
- 18-17 pistettä = arvosana 3
- 16-15 pistettä = arvosana 2
- 14-12 pistettä = arvosana 1
- alle 12 pistettä = hylätty
Yksilötyö ja -testit (arvosana 0-5):
2 testiä (10% + 10%)
Yksilötyö essee: 30% (opiskelija saa 1 lisäpisteen jos essee on kirjoitettu englanneksi tai ruotsiksi - esim. 3->4 tai 5->6)
Hylätty (0)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää kurssin keskeisiä osa-alueita hyvin vähän. Hänellä on vaikeuksia soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa hyvin vähän kykyä kerätä ja tulkita aiheeseen liittyvää tietoa tehtävien suorittamisessa. Opiskelijalla on vaikeuksia välittää ajatuksiaan muille suullisesti ja kirjallisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää kurssin keskeisiä osa-alueita vain vähän. Hänellä on vain vähän kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa ja vaikeuksia soveltaa näitä tehtävien tekemisessä. Opiskelijalla on vaikeuksia välittää ajatuksiaan muille.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää hyvin kurssin keskeiset osa-alueet. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, jotta hän voi tehdä arvioita, joihin sisältyy pohdintaa siitä, mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelija osaa kertoa ajatuksistaan muille.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää kurssin keskeiset osa-alueet erittäin hyvin ja osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa tehtävien tekemisessä. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Mikko Niskanen
- Nicolas Le Grand
Ryhmät
-
PMYYNS22Myyntityö S22
-
PLIITS22MARPLIITS22MAR
-
PLIITS22TAHAPLIITS22TAHA
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
ItsLearning
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu, raportit, esitykset, keskustelut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys tulee työelämässä olevien henkilöiden haastatteluista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5 op = 134h
- Itsenäinen työskentely (ryhmätyöt, valmistautuminen, yhteenvedot ja essee) 98h
- Viikoittainen opetus 9 x 2h = 18h
- Ryhmätöiden esitykset 9 x 2h = 18h
Sisällön jaksotus
HUOM ALUSTAVA - täsmentyy kun lukujärjestykset on julkaistu
1. vko 36 Aloitus. Organisaatiot ja organisaatiokulttuuri (Mikko Niskanen)
2. vko 37 Erilaisuus voimavarana. Thomas. (Mikko Niskanen)
3. vko 38 Tiimit ja tiimiytyminen erilaisuuden valossa (Mikko Niskanen)
4. vko 39 Alaistaidot (Mikko Niskanen)
5. vko 40 Tunneäly (Mikko Niskanen)
6. vko 41 Työyhteisön ongelmatilanteet (Mikko Niskanen)
vko 42 Syysloma
7. vko 43 Urasuunnittelu ja Työnhaku (Mikko Niskanen)
8. vko 44 Motivaatio (Nicolas LeGrand, in English)
9. vko 45 Esimiestyö (Nicolas LeGrand, in English)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyöt:
Opiskelijat jaetaan pineryhmiin, jotka tekevät yllä kohdassa "Sisältö ja ajoitus" mainituista aihepiireistä (viikot 1-6) ryhmätyön (powerpoint) ja esittävät sen seuraavalla viikolla. Ryhmä saa esityksestä yhteisen arvosanan. Mikäli opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen tai ryhmätyö katsotaan hylätyksi, myös koko kurssi hylätään. Kaikkien ryhmätöiden keskiarvo muodostaa 30% kurssin loppuarvosanasta.
Ryhmätöiden yhteenvedot:
Jokainen ryhmä kirjoittaa lyhyen yhteenvedon (referaatin, wordillä) kaikista aiheen ryhmätöistä, jotka on esitetty heidän ryhmässään. Koko ryhmä saa yhteenvedosta yhteisen arvosanan. Puuttuva tai vähimmäisvaatimukset alittava yhteenveto saa arvosanan 0. Kaikkien yhteenvetojen arvosanojen keskiarvo muodostaa 30% koko kurssin arvosanasta.
Essee:
Yksilötyönä tehtävä essee, joka muodostaa 40% arvosanasta. Puuttuva tai hylätty essee merkitsee myös koko kurssin hyltätyksi tulemista. Essee tulee olla palautettuna 30.11.2022.
Englanninkielinen essee saa arvosanaan +1, eli esim. arvosana 4 korottuu 5:ksi. Ja kyllä, arvosana 5 nousee 6:ksi. Valitettavasti hylätty essee on hylätty kielestä riippumatta.
Hylätty (0)
Työ täysin puutteellinen tai virheellinen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen
Ilmoittautumisaika
05.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Kaisa Aaltonen
- Kari Juhala
Ryhmät
-
PLIITS22BAPLIITS22BA
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
Tiimit perehtyvät alla mainittuun kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä käyvät sen läpi lukupiireissä.
Osa A) Ihmisten erilaisuus. Henkilöarvioinnista ja sen käytöstä:
JOKO
Erikson, Thomas: Idiootit ympärilläni
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
https://medium.com/@Soccermatics/how-swedes-were-fooled-by-one-of-the-biggest-scientific-bluffs-of-our-time-de47c82601ad
TAI
Motivaatiojohtaminen: ihmistuntemuksen ja itsetuntemuksen kehittäminen matkalla kohti oppivaa organisaatiota
Jori Leskelä
Hämeen ammattikorkeakoulu, 2001 - 140 sivua
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
Osa B) Työyhteisöosaaminen
TEMin raportti
WorkUP! Tulevaisuuden työ. Työelämä 2020 -hanke.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161299
Sekä jokin seuraavista kirjoista, ryhmän valinnan mukaan:
- Juuti, Pauli & Vuorela, Antti: Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi
- Aarnikoivu, Henrietta: Työelämätaidot : menesty ja voi hyvin
- Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen : strateginen kilpailutekijä
- Virtanen, Antero & Salminen, Ismo: Hallituksen puheenjohtajan opas : johda pk-yritys menestykseen
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen osuuskunnan liiketoimintaan on pakollista. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Työtunteja on tultava vähintään100 h. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.
Opiskelijatiimit laativat suunnitelman, josta ilmenee, miten he suorittavat kurssin (aiheesta pidettävät treenikerrat / lukupiirit). Suunnitelmaan on sisällytettävä alla mainitut osat sekä sitova aikataulu niiden suorittamiseen. Vaihtoehtoisista suoritustavoista on mainittava, minkä opiskelijat valitsevat. Suunnitelma esitellään valmentajalle lokakuun 2023 loppuun mennessä.
Opiskelijat voivat käyttää haluamiaan verkkotyökaluja kurssin suorittamiseen.
1. Oman osuuskunnan toiminta ja sen refelktointi
Opiskelijat organisoivat oman tiiminsä toimintaa ja reflektoivat sitä lukukauden lopussa järjestettävässä treenissä
2. Kohdassa oppimateriaali mainittu kirjallisuus suoritetaan lukupiireissä.
3. Treenit valituista aiheista ja Mikko Niskasen Thomas tiimipalaute - erilaisuus omassa tiimissä. Opiskelijat sopivat ajankohdan Niskasen kanssa lokakuulle 2023.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Aktiivinen osallistuminen suorituksiin, vaadittava dokumentointi tehty
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut vaadittuihin tapahtumiin tai tehtäviin
Sisällön jaksotus
Työyhteisöosaamisen aiheet (ja mahdolliset treeniaiheet), jotka toteutetaan nelivetomallin mukaisesti:
- erilaiset Thomas-tyypit tiimijäseninä sekä myyntityössä
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- tiimijohtamisen keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Suorittaminen ajoittuu koko opiskeluvuodelle ja riippuu kunkin osuuskunnan toiminnasta
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jatkuva keskusteluyhteys BisnesAkatemiassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan tiimiltään sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 30.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Mikko Niskanen
- Nicolas Le Grand
Ryhmät
-
PMYYNS21Myyntityö S21
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
ItsLearning
Opetusmenetelmät
Verkko/kontaktiopetus, ryhmätyöt itsenäinen opiskelu, raportit, esitykset, keskustelut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys tulee työelämässä olevien henkilöiden haastatteluista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5 op = 134h
- Itsenäinen työskentely (ryhmätyöt, valmistautuminen, yhteenvedot ja essee) 98h
- Viikoittainen opetus 9 x 2h = 18h
- Ryhmätöiden esitykset 9 x 2h = 18h
Sisällön jaksotus
HUOM! Alustava - täsmentyy kun lukujärjestykset julkaistaan
1. vko 35 Aloitus. Organisaatiot ja organisaatiokulttuuri (Mikko Niskanen)
2. vko 36 Tunneäly (Mikko Niskanen)
3. vko 37 Työyhteisön ongelmatilanteet (Mikko Niskanen)
4. vko 38 Erilaisuus voimavarana (Mikko Niskanen)
5. vko 39 Tiimit ja tiimiytyminen erilaisuuden valossa (Mikko Niskanen)
6. vko 40 Alaistaidot (Mikko Niskanen)
7. vko 41 Urasuunnittelu ja Työnhaku (Mikko Niskanen)
vko 42 Syysloma
8. vko 43 Motivaatio (Nicolas LeGrand, in English)
9. vko 44 Esimiestyö (Nicolas LeGrand, in English)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyöt:
Opiskelijat jaetaan 3-5 henkilön ryhmiin, jotka tekevät yllä kohdassa "Sisältö ja ajoitus" mainituista aihepiireistä 1-6 ryhmätyön (powerpoint) ja esittävät sen seuraavalla viikolla. Ryhmä saa esityksestä yhteisen arvosanan. Mikäli opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen tai ryhmätyö katsotaan hylätyksi, myös koko kurssi hylätään. Kaikkien ryhmätöiden keskiarvo muodostaa 30% kurssin loppuarvosanasta.
Ryhmätöiden yhteenvedot:
Jokainen ryhmä kirjoittaa lyhyen yhteenvedon (referaatin, word) kaikista aiheen ryhmätöistä, jotka on esitetty heidän ryhmässään. Koko ryhmä saa yhteenvedosta yhteisen arvosanan. Puuttuva tai vähimmäisvaatimukset alittava yhteenveto saa arvosanan 0. Kaikkien yhteenvetojen arvosanojen keskiarvo muodostaa 30% koko kurssin arvosanasta.
Essee:
Yksilötyönä tehtävä essee, joka muodostaa 40% arvosanasta. Puuttuva tai hylätty essee merkitsee myös koko kurssin hyltätyksi tulemista. Essee tulee olla palautettuna 30.11.2022.
Englanninkielinen essee saa arvosanaan +1, eli esim. arvosana 4 korottuu 5:ksi. Ja kyllä, arvosana 5 nousee 6:ksi. Valitettavasti hylätty essee on hylätty kielestä riippumatta.
Hylätty (0)
Työ täysin puutteellinen tai virheellinen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 30.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Mikko Niskanen
- Nicolas Le Grand
Ryhmät
-
PLIITS21marPLIITS21mar
-
PLIITS21tahaPLIITS21taha
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
ItsLearning
Opetusmenetelmät
Verkko/kontaktiopetus, ryhmätyöt itsenäinen opiskelu, raportit, esitykset, keskustelut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys tulee työelämässä olevien henkilöiden haastatteluista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5 op = 134h
- Itsenäinen työskentely (ryhmätyöt, valmistautuminen, yhteenvedot ja essee) 98h
- Viikoittainen opetus 9 x 2h = 18h
- Ryhmätöiden esitykset 9 x 2h = 18h
Sisällön jaksotus
HUOM ALUSTAVA - täsmentyy kun lukujärjestykset on julkaistu
1. vko 35 Aloitus. Organisaatiot ja organisaatiokulttuuri (Mikko Niskanen)
2. vko 36 Tunneäly (Mikko Niskanen)
3. vko 37 Työyhteisön ongelmatilanteet (Mikko Niskanen)
4. vko 38 Erilaisuus voimavarana (Mikko Niskanen)
5. vko 39 Tiimit ja tiimiytyminen erilaisuuden valossa (Mikko Niskanen)
6. vko 40 Alaistaidot (Mikko Niskanen)
7. vko 41 Urasuunnittelu ja Työnhaku (Mikko Niskanen)
vko 42 Syysloma
8. vko 43 Motivaatio (Nicolas LeGrand, in English)
9. vko 44 Esimiestyö (Nicolas LeGrand, in English)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyöt:
Opiskelijat jaetaan 3-5 henkilön ryhmiin, jotka tekevät yllä kohdassa "Sisältö ja ajoitus" mainituista aihepiireistä 1-6 ryhmätyön (powerpoint) ja esittävät sen seuraavalla viikolla. Ryhmä saa esityksestä yhteisen arvosanan. Mikäli opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen tai ryhmätyö katsotaan hylätyksi, myös koko kurssi hylätään. Kaikkien ryhmätöiden keskiarvo muodostaa 30% kurssin loppuarvosanasta.
Ryhmätöiden yhteenvedot:
Jokainen ryhmä kirjoittaa lyhyen yhteenvedon (referaatin, word) kaikista aiheen ryhmätöistä, jotka on esitetty heidän ryhmässään. Koko ryhmä saa yhteenvedosta yhteisen arvosanan. Puuttuva tai vähimmäisvaatimukset alittava yhteenveto saa arvosanan 0. Kaikkien yhteenvetojen arvosanojen keskiarvo muodostaa 30% koko kurssin arvosanasta.
Essee:
Yksilötyönä tehtävä essee, joka muodostaa 40% arvosanasta. Puuttuva tai hylätty essee merkitsee myös koko kurssin hyltätyksi tulemista. Essee tulee olla palautettuna 30.11.2022.
Englanninkielinen essee saa arvosanaan +1, eli esim. arvosana 4 korottuu 5:ksi. Ja kyllä, arvosana 5 nousee 6:ksi. Valitettavasti hylätty essee on hylätty kielestä riippumatta.
Hylätty (0)
Työ täysin puutteellinen tai virheellinen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Mikko Niskanen
- Maria Välivirta Havia
- Päivi Killström
- Leena Lemola
Ryhmät
-
PLIITS21baPLIITS21ba
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
Tiimit perehtyvät alla mainittuun kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä käyvät sen läpi lukupiireissä.
Osa A) Ihmisten erilaisuus. Henkilöarvioinnista ja sen käytöstä:
JOKO
Erikson, Thomas: Idiootit ympärilläni
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
https://medium.com/@Soccermatics/how-swedes-were-fooled-by-one-of-the-biggest-scientific-bluffs-of-our-time-de47c82601ad
TAI
Motivaatiojohtaminen: ihmistuntemuksen ja itsetuntemuksen kehittäminen matkalla kohti oppivaa organisaatiota
Jori Leskelä
Hämeen ammattikorkeakoulu, 2001 - 140 sivua
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
Osa B) Työyhteisöosaaminen
TEMin raportti
WorkUP! Tulevaisuuden työ. Työelämä 2020 -hanke.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161299
Sekä jokin seuraavista kirjoista, ryhmän valinnan mukaan:
- Juuti, Pauli & Vuorela, Antti: Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi
- Aarnikoivu, Henrietta: Työelämätaidot : menesty ja voi hyvin
- Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen : strateginen kilpailutekijä
- Virtanen, Antero & Salminen, Ismo: Hallituksen puheenjohtajan opas : johda pk-yritys menestykseen
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Työtunteja on tultava vähintään100 h. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.
Opiskelijatiimit laativat suunnitelman, josta ilmenee, miten he suorittavat kurssin (aiheesta pidettävät treenikerrat / lukupiirit). Suunnitelmaan on sisällytettävä alla mainitut osat sekä sitova aikataulu niiden suorittamiseen. Vaihtoehtoisista suoritustavoista on mainittava, minkä opiskelijat valitsevat. Suunnitelma palautetaan opettajatuutorille 29.10.2021 mennessä.
Opiskelijat voivat käyttää haluamiaan verkkotyökaluja kurssin suorittamiseen.
1. Oman osuuskunnan toiminta ja sen refelktointi
Opiskelijat organisoivat oman tiiminsä toimintaa ja reflektoivat sitä lukukauden lopussa järjestettävässä treenissä
2. Kohdassa oppimateriaali mainittu kirjallisuus suoritetaan lukupiireissä.
3. Treenit valituista aiheista ja Mikko Niskasen Thomas tiimipalaute - erilaisuus omassa tiimissä. Opiskelijat sopivat ajankohdan Niskasen kanssa lokakuulle 2022.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Aktiivinen osallistuminen suorituksiin, vaadittava dokumentointi tehty
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut vaadittuihin tapahtumiin tai tehtäviin
Sisällön jaksotus
Työyhteisöosaamisen aiheet (ja mahdolliset treeniaiheet), jotka toteutetaan nelivetomallin mukaisesti:
- erilaiset Thomas-tyypit tiimijäseninä sekä myyntityössä
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- tiimijohtamisen keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Suorittaminen ajoittuu koko opiskeluvuodelle ja riippuu kunkin osuuskunnan toiminnasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan tiimiltään sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 22.10.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Mikko Niskanen
- Arto Manninen
- Kari Juhala
Ryhmät
-
PLIITS20baPLIITS20ba
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
Tiimit perehtyvät alla mainittuun kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä käyvät sen läpi lukupiireissä.
Osa A) Ihmisten erilaisuus. Henkilöarvioinnista ja sen käytöstä:
JOKO
Erikson, Thomas: Idiootit ympärilläni
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
https://medium.com/@Soccermatics/how-swedes-were-fooled-by-one-of-the-biggest-scientific-bluffs-of-our-time-de47c82601ad
TAI
Motivaatiojohtaminen: ihmistuntemuksen ja itsetuntemuksen kehittäminen matkalla kohti oppivaa organisaatiota
Jori Leskelä
Hämeen ammattikorkeakoulu, 2001 - 140 sivua
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
Osa B) Työyhteisöosaaminen
TEMin raportti
WorkUP! Tulevaisuuden työ. Työelämä 2020 -hanke.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161299
Sekä jokin seuraavista kirjoista, ryhmän valinnan mukaan:
- Juuti, Pauli & Vuorela, Antti: Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi
- Aarnikoivu, Henrietta: Työelämätaidot : menesty ja voi hyvin
- Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen : strateginen kilpailutekijä
- Virtanen, Antero & Salminen, Ismo: Hallituksen puheenjohtajan opas : johda pk-yritys menestykseen
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Työtunteja on tultava vähintään100 h. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.
Opiskelijatiimit laativat suunnitelman, josta ilmenee, miten he suorittavat kurssin. Suunnitelmaan on sisällytettävä alla mainitut osat sekä sitova aikataulu niiden suorittamiseen. Vaihtoehtoisista suoritustavoista on mainittava, minkä opiskelijat valitsevat. Suunnitelma palautetaan opettajatuutorille 29.10.2021 mennessä.
Opiskelijat voivat käyttää haluamiaan verkkotyökaluja kurssin suorittamiseen.
1. Oman osuuskunnan organisointi.
Opiskelijat organisoivat oman tiiminsä toiminna ja kirjoittavat siitä lyhyen (max. 1000 sanaa) raportin - miten organisaatio syntyi, millainen, miksi - ohjaajalleen.
2. Kohdassa Oppimateriaali mainittu kirjallisuus suoritetaan lukupiireissä.
3. Treenit ja muut interventiot:
- Tradenomiliiton työelämäluento Zoomissa 8.11.2021 klo 10-11
- Mikko Niskasen tiimipalaute - erilaisuus omassa tiimissä. Opiskelijat sopivat ajankoohdan Niskasen kanssa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Aktiivinen osallistuminen suoritukseen
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut vaadittuihin tapahtumiin tai tehtäviin
Sisällön jaksotus
Työyhteisöosaamisen aiheet ( ja mahdolliset treeniaiheet), jotka toteutetaan nelivetomallin mukaisesti:
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Suorittaminen ajoittuu koko opiskeluvuodelle ja riippuu kunkin osuuskunnan toiminnasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.