Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 3011659

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Ilmoittautumisaika

01.01.2023

Ajoitus

30.03.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Riikka Kulmala
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy pääosin sähköisenä. Linkit verkosta saataviin oppimateriaaleihin löytyy opintojakson ITSlearning-ympäristöstä.

Oppimateriaali on pääosin englanniksi, mutta tehtäviin vastataan suomeksi.

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent. (saatavana e-kirjana esim. Finnasta)

Stickdorn, M. & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc. (saatavana e-kirjana esim. Finna)

Lisäksi ohjaajan antama sähköinen materiaali. Linkit ja dia-tidostot löytyvät tehtävien ja aihealueiden yhteydestä.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään seuraavia:


- ohjaajan antamat case-esimerkit
- pienryhmätehtävät
- yksilötehtävät

Oppimistetäviä linkitetään työelämän esimerkkeihin innovaatiopedagogiikan mukaisesti. Palvelumuotoilun teorioita hyödynnetään työelämän case-esimerkkien työstämisessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, joka vastaa 135 tunnin työmäärää. Työmäärä jakaantuu seuraavasti:

Ennakkotehtävä: 10 h (yksilötehtävä)
Tapaamiset joko kampuksella tai etänä 13h
Yksilötehtävät tapaamisten välisinä aikoina: 30h
Pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin toteutussuunnitelma ja sen esittely: 82h

Sisällön jaksotus

Tämä opintojakso on vain Avoimen AMK:n opiskelijoille.
Tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle toteutukselle.

Opintojakson tarkoituksena on saada yleiskuva siitä, mitä palvelumuotoilu on, palvelumuotoilun prosessista, palvelumuotoilun menetelmistä ja palvelumuotoilun hyödynnettävyydestä liiketoiminnan ja palvelujen kehittämisessä.


Opintojakson sisältö:
Palvelumuotoilun käsitteet
Käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet ja .menetelmät
Palvelumuotoilun prosessi ja vaiheet
Palvelumuotoilun työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa


Opintojaksolla on ennakkotehtävä, joka julkaistaan viikkoa ennen opintojakson ensimmäistä lähitapaamista ITSlearning oppimisalustalla klo 12:00 (23.3.3023). Tämän jälkeen suoritetaan palvelumuotoilun neljä vaihetta vaiheiden mukaisessa järjestyksessä. opintojakso sisältää 3 yksilötehtävää ja laajemman palvelumuotoilun kehittämistehtävän, jonka voi tehdä joko yksilö- tai ryhmätyönä.

Opintojaksolla on kaikille yhteiset lähipäivät:

30.3.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella
13.4.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella
27.4.2023 klo 17-19 (2 h) etänä
11.5.2023 klo 17-19 (2 h) etänä
24.8.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella esitykset


Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, joiden kautta työelämässä tarvittavaa osaamista kehitetään kokeilujen sekä tiedon ja osaamisen jakamisen keinoin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ohjaajan kanssa viestiessä s-posti riikka.kulmala@turkuamk.fi tai ITS-learning-keskustelupalsta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet ja kriteerit käydään läpi opintojakson ensimmäisessä lähitapaamisessa.

Ilmoittautumisaika

30.08.2022 - 25.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Janne Granfors
Ryhmät
  • Vaihtos22Yrmy
    Vaihtos22Yrmy

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

- Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Artikkeleita

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Portfolio
Itse- ja vertaisarviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 21 h
Etäopinnot: 114 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 86 h
- Yksilötehtävä 1 & 2: 8 h
- Portfolio: 18 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 24.10.2022 ja päättyy 5.12.2022.

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5

Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävät (1 & 2, portfolio, esitykset) 40 %
- Ryhmätyöt (projekti) 60 %

Tehtävien palauttaminen aikataulussa vaikuttaa arvosanaan.

Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.

Opettajan arvioinnin lisäksi itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.

Läsnäoloaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtäviä ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Lähes kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio.