PalvelumuotoiluosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 3011659
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Ilmoittautumisaika
01.01.2023
Ajoitus
30.03.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy pääosin sähköisenä. Linkit verkosta saataviin oppimateriaaleihin löytyy opintojakson ITSlearning-ympäristöstä.
Oppimateriaali on pääosin englanniksi, mutta tehtäviin vastataan suomeksi.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent. (saatavana e-kirjana esim. Finnasta)
Stickdorn, M. & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc. (saatavana e-kirjana esim. Finna)
Lisäksi ohjaajan antama sähköinen materiaali. Linkit ja dia-tidostot löytyvät tehtävien ja aihealueiden yhteydestä.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään seuraavia:
- ohjaajan antamat case-esimerkit
- pienryhmätehtävät
- yksilötehtävät
Oppimistetäviä linkitetään työelämän esimerkkeihin innovaatiopedagogiikan mukaisesti. Palvelumuotoilun teorioita hyödynnetään työelämän case-esimerkkien työstämisessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, joka vastaa 135 tunnin työmäärää. Työmäärä jakaantuu seuraavasti:
Ennakkotehtävä: 10 h (yksilötehtävä)
Tapaamiset joko kampuksella tai etänä 13h
Yksilötehtävät tapaamisten välisinä aikoina: 30h
Pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin toteutussuunnitelma ja sen esittely: 82h
Sisällön jaksotus
Tämä opintojakso on vain Avoimen AMK:n opiskelijoille.
Tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle toteutukselle.
Opintojakson tarkoituksena on saada yleiskuva siitä, mitä palvelumuotoilu on, palvelumuotoilun prosessista, palvelumuotoilun menetelmistä ja palvelumuotoilun hyödynnettävyydestä liiketoiminnan ja palvelujen kehittämisessä.
Opintojakson sisältö:
Palvelumuotoilun käsitteet
Käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet ja .menetelmät
Palvelumuotoilun prosessi ja vaiheet
Palvelumuotoilun työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa
Opintojaksolla on ennakkotehtävä, joka julkaistaan viikkoa ennen opintojakson ensimmäistä lähitapaamista ITSlearning oppimisalustalla klo 12:00 (23.3.3023). Tämän jälkeen suoritetaan palvelumuotoilun neljä vaihetta vaiheiden mukaisessa järjestyksessä. opintojakso sisältää 3 yksilötehtävää ja laajemman palvelumuotoilun kehittämistehtävän, jonka voi tehdä joko yksilö- tai ryhmätyönä.
Opintojaksolla on kaikille yhteiset lähipäivät:
30.3.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella
13.4.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella
27.4.2023 klo 17-19 (2 h) etänä
11.5.2023 klo 17-19 (2 h) etänä
24.8.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella esitykset
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, joiden kautta työelämässä tarvittavaa osaamista kehitetään kokeilujen sekä tiedon ja osaamisen jakamisen keinoin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ohjaajan kanssa viestiessä s-posti riikka.kulmala@turkuamk.fi tai ITS-learning-keskustelupalsta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet ja kriteerit käydään läpi opintojakson ensimmäisessä lähitapaamisessa.
Ilmoittautumisaika
30.08.2022 - 25.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Janne Granfors
Ryhmät
-
Vaihtos22YrmyVaihtos22Yrmy
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakamat luentomateriaalit
Artikkeleita
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Työpajat
Projektityö
Esittelyt
Portfolio
Itse- ja vertaisarviointi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 21 h
Etäopinnot: 114 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 86 h
- Yksilötehtävä 1 & 2: 8 h
- Portfolio: 18 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 24.10.2022 ja päättyy 5.12.2022.
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Arvosanaan vaikuttavat osatekijät painoarvoineen:
- Yksilötehtävät (1 & 2, portfolio, esitykset) 40 %
- Ryhmätyöt (projekti) 60 %
Tehtävien palauttaminen aikataulussa vaikuttaa arvosanaan.
Ammattimaisuuteen pyrkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakaslähtöisyyden huomioon ottaminen arvioidaan sekä yksilö- että ryhmätöissä.
Opettajan arvioinnin lisäksi itse- ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.
Läsnäoloaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtäviä ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamisen minimikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita tai useita tehtäviä on palauttamatta. Teorian ja metodologian soveltaminen tyydyttävää. Viestintä ja dokumentaatio kohtalaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Itsenäiset tehtävät on tehty hyvin ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa pääosin hallitsevansa tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Lähes kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen hyvällä tasolla. Viestintä ja dokumentaatio hyvää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Itsenäisten tehtävien suorituksissa on arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita. Kaikki tehtävät on palautettu määräajassa. Teorian ja metodologian soveltaminen erinomaista, samoin viestintä ja dokumentaatio.