Yritystoiminnan kasvattaminenLaajuus (10 op)
Tunnus: KH00BG81
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää liiketoiminnassaan liike-elämän yhteistyökumppaneita
- pyrkii liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen
- huomioi kansainväliset vaatimukset ja käyttää liiketoiminnassa vieraita kieliä
- käyttää liiketoiminnan suunnittelun ja johtamisen työkaluja.
Sisältö
Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.
Ilmoittautumisaika
02.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Jenni Tuominen
Vastuuopettaja
Marita Nummi-Wikström
Ryhmät
-
PLIITS22BAPLIITS22BA
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää liiketoiminnassaan liike-elämän yhteistyökumppaneita
- pyrkii liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen
- huomioi kansainväliset vaatimukset ja käyttää liiketoiminnassa vieraita kieliä
- käyttää liiketoiminnan suunnittelun ja johtamisen työkaluja.
Sisältö
Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.
Oppimateriaalit
Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”. Linkki: https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2022/04/Kirja-kirjoista-2022-23-Johannes-Partanen.pdf?vgo_ee=C0vXWDI4RLC09mrE7yJJdckfwmyS0jaZlaq%2B5Zmrre4%3D
Opetusmenetelmät
Opiskelija kehittää omaa osaamista tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti (esim. Kansainvälisen kaupan vaatimukset, kansainvälinen kilpailu, kieli- ja kulttuuritaidot).
Opiskelija osana osuuskunnan toimintaa kasvattaa liikevaihtoa ja tulosta.
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen.
Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen.
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan liikevaihdon kasvua.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa. Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.
Opiskelija kirjoittaa teeman mukaisen esseen (noin 2 sivua) hyödyntäen eri lähteitä. Lähdeviittaukset ja lähdeluettelo laaditaan AMK:n viittausohjeiden mukaisesti. Essee liitetään omaan portfolioon.
Opiskelija osallistuu treeneihin / lukupiirehin ja niiden vetämiseen vuorollaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Hyväksyttyyn suoritukseen tarvitaan liiketoimintaa kasvattavaa tekemistä esim. projektin hankintaa, projektin työstämistä tai vastaavaa toimintaa, jolla osuuskunta on kasvattanut omaa bisnestä.
Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.
Sisällön jaksotus
Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Mahdolliset treeniaiheet:
• Aihe 1; Kasvuyritys
• Aihe 2; Muutosjohtaminen
• Aihe 3; Rahoitus
…
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Oppimistavoitteet eivät täyty. Opiskelijalla ei ole näyttöä osuuskunnan liikevaihdon kasvattamisesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1-2);
Opiskelija toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Liiketoimintaa on saatu aikaan, mutta kasvun ja tuloksen panos on vähäinen.
Opiskelija:
-osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa tarvittavien työkalujen avulla
-tiedostaa kansainvälisen kilpailun vaikutukset
-tiedostaa eri rahoitusmallit
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmenttien kulttuurisidoinnaisuuden
-pärjää kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ja ymmärtää kulttuurien vaikutukset
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyvä (3-4);
Opiskelija on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä. Liiketoiminnan kasvun ja tuloksen panos on hyvä.
Opiskelija
- osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja aktiivisesti vaativissa liiketoimintaprojekteissa
- tiedostaa kansainvälisen kilpailun vaikutukset
- tiedostaa ja osaa käyttää eri rahoitusmalleja
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmentit ja osaa kehittää kauppaa sen mukaisesti
- toimi sujuvasti kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ja omaa hyvät kulttuuriviestinnälliset taidot
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5);
Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita. Liiketoiminnan kasvun ja tuloksen panos on erinomaista.
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja saa aikaan tuloksia vaativissa liiketoimintaprojekteissa
- osaa vastata kansainvälisen kilpailun haasteisiin
- tiedostaa ja osaa käyttää eri rahoitusmalleja liiketoimintasuunnitelmassa
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmentit ja osaa kehittää kauppaa sen mukaisesti
-osaa käydä kauppaa kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ymmärtämällä kulttuurisidonnaiset vaikutukset
Ilmoittautumisaika
05.07.2023 - 03.08.2023
Ajoitus
04.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Maria Välivirta Havia
- Päivi Killström
- Kari Juhala
Ryhmät
-
PLIITS21baPLIITS21ba
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää liiketoiminnassaan liike-elämän yhteistyökumppaneita
- pyrkii liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen
- huomioi kansainväliset vaatimukset ja käyttää liiketoiminnassa vieraita kieliä
- käyttää liiketoiminnan suunnittelun ja johtamisen työkaluja.
Sisältö
Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Maria Välivirta Havia
- Päivi Killström
- Kari Juhala
Ryhmät
-
PLIITS21baPLIITS21ba
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää liiketoiminnassaan liike-elämän yhteistyökumppaneita
- pyrkii liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen
- huomioi kansainväliset vaatimukset ja käyttää liiketoiminnassa vieraita kieliä
- käyttää liiketoiminnan suunnittelun ja johtamisen työkaluja.
Sisältö
Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.
Oppimateriaalit
Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”. Linkki: https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2022/04/Kirja-kirjoista-2022-23-Johannes-Partanen.pdf?vgo_ee=C0vXWDI4RLC09mrE7yJJdckfwmyS0jaZlaq%2B5Zmrre4%3D
Opetusmenetelmät
Opiskelija kehittää omaa osaamista tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti (esim. Kansainvälisen kaupan vaatimukset, kansainvälinen kilpailu, kieli- ja kulttuuritaidot).
Opiskelija osana osuuskunnan toimintaa kasvattaa liikevaihtoa ja tulosta.
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen.
Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen.
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan liikevaihdon kasvua.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa. Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.
Opiskelija kirjoittaa teeman mukaisen esseen (noin 2 sivua) hyödyntäen eri lähteitä. Lähdeviittaukset ja lähdeluettelo laaditaan AMK:n viittausohjeiden mukaisesti. Essee liitetään omaan portfolioon.
Opiskelija osallistuu treeneihin / lukupiirehin ja niiden vetämiseen vuorollaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Hyväksyttyyn suoritukseen tarvitaan liiketoimintaa kasvattavaa tekemistä esim. projektin hankintaa, projektin työstämistä tai vastaavaa toimintaa, jolla osuuskunta on kasvattanut omaa bisnestä.
Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.
Sisällön jaksotus
Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Mahdolliset treeniaiheet:
• Aihe 1; Kasvuyritys
• Aihe 2; Muutosjohtaminen
• Aihe 3; Rahoitus
…
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Oppimistavoitteet eivät täyty. Opiskelijalla ei ole näyttöä osuuskunnan liikevaihdon kasvattamisesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1-2);
Opiskelija toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Liiketoimintaa on saatu aikaan, mutta kasvun ja tuloksen panos on vähäinen.
Opiskelija:
-osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa tarvittavien työkalujen avulla
-osallistuu kansainvälisen markkinaselvityksen tekemiseen
-tiedostaa kansainvälisen kilpailun vaikutukset
-tiedostaa eri rahoitusmallit
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmenttien kulttuurisidoinnaisuuden
-pärjää kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ja ymmärtää kulttuurien vaikutukset
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyvä (3-4);
Opiskelija on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä. Liiketoiminnan kasvun ja tuloksen panos on hyvä.
Opiskelija
- osaa tehdä kansainvälisen kaupan markkinaselvityksen
- osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja aktiivisesti vaativissa liiketoimintaprojekteissa
- tiedostaa kansainvälisen kilpailun vaikutukset
- tiedostaa ja osaa käyttää eri rahoitusmalleja
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmentit ja osaa kehittää kauppaa sen mukaisesti
- toimi sujuvasti kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ja omaa hyvät kulttuuriviestinnälliset taidot
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5);
Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita. Liiketoiminnan kasvun ja tuloksen panos on erinomaista.
Opiskelija
- osaa tehdä kansainvälisen kaupan markkinaselvityksen ja kriittisesti analysoida sen
- osaa suunnitella ja toteuttaa kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja saa aikaan tuloksia vaativissa liiketoimintaprojekteissa
- osaa vastata kansainvälisen kilpailun haasteisiin
- tiedostaa ja osaa käyttää eri rahoitusmalleja liiketoimintasuunnitelmassa
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmentit ja osaa kehittää kauppaa sen mukaisesti
-osaa käydä kauppaa kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ymmärtämällä kulttuurisidonnaiset vaikutukset
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 29.07.2023
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Arto Manninen
- Kari Juhala
Ryhmät
-
PLIITS20baPLIITS20ba
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää liiketoiminnassaan liike-elämän yhteistyökumppaneita
- pyrkii liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen
- huomioi kansainväliset vaatimukset ja käyttää liiketoiminnassa vieraita kieliä
- käyttää liiketoiminnan suunnittelun ja johtamisen työkaluja.
Sisältö
Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.
Oppimateriaalit
Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”. Linkki: https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyrittäjän-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf
Opetusmenetelmät
Opiskelija kehittää omaa osaamista tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti (esim. Yrityksen kasvu, rahoitus, kansainvälisen kaupan vaatimukset).
Opiskelija osana osuuskunnan toimintaa pyrkii liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen.
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen.
Osuuskunta perehtyy liiketoimintamalleihin, tutkii erilaisia rahoitusmalleja ja luo kansainvälisiä kontakteja ja verkostoja.
Tiimin liiketoiminta on aktiivista. Toiminnan kehittäminen lähtee aina asiakkaan lähtökohdista ja tarpeista. Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen.
Yksilötaso:
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa. Jokaista viittä opintopistettä kohti luetaan yksi kirja, josta kirjoitetaan reflektio noin kaksi sivua. Lisäksi kauden aikana kirjoitetaan yksi omia tavoitteita tukeva pidempi essee lähdeviittein. (Yritystoiminnan kasvattamiseen liittyen kaksi kirjaa ja vastaava määrä kirjoja muihin suoritettaviin opintojaksoihin 1kirja/5op.) Kirjat luetaan pääsääntöisesti lukupiireihin.
Reflektiot ja essee laaditaan omaan portfolioon. Poissaolo lukupiireistä pitää korvata.
Tiimitaso:
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää vaihtelevissa paikoissa ja asiantuntijoita voidaan pyytää osallistumaan treeneihin. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimus päivitetään ja siihen lisätään ajankohtaiset tavoitteet. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten, liike-elämän vaikuttajien ja muiden sidosryhmien kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso kehittää valmiuksia kansainväliseen liiketoimintaan, verkostoitumiseen sekä tiimioppimiseen,
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tulosten ja tuotosten perusteella.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa oman oppimisensa ja tekemänsä tehtävät ja liiketoiminnan.
Sisällön jaksotus
Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Mahdolliset treeniaiheet:
• Aihe 1; Kasvuyritys
• Aihe 2; Muutosjohtaminen
• Aihe 3; Rahoitus
…
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan, tuloksistaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Oppimistavoitteet eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1-2);
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Opiskelija:
-osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa tarvittavien työkalujen avulla
-on perehtynyt kansainväliseen liiketoimintaan
-on perehtynyt yritysrahoitukseen
- osaa arvioida ja parantaa liiketoimintaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyvä (3-4);
Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.
Opiskelija
- osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja aktiivisesti vaativissa liiketoimintaprojekteissa, saa aikaan tuloksia
- on perehtynyt kansainväliseen liiketoimintaan ja osaa kehittää liiketoimintaa sen mukaisesti
- on perehtynyt ja osaa käyttää eri yritysrahoitusmalleja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5);
Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa ja kehittää kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja saa aikaan tuloksia vaativissa liiketoimintaprojekteissa
- osaa vastata kansainvälisen kilpailun haasteisiin
- tiedostaa ja osaa käyttää eri rahoitusmalleja liiketoiminnassa
Ilmoittautumisaika
03.07.2021 - 01.10.2021
Ajoitus
02.08.2021 - 29.07.2022
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kai Schleutker
- Maria Välivirta Havia
- Päivi Killström
Ryhmät
-
PLIITS19BAPLIITS19BA
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää liiketoiminnassaan liike-elämän yhteistyökumppaneita
- pyrkii liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen
- huomioi kansainväliset vaatimukset ja käyttää liiketoiminnassa vieraita kieliä
- käyttää liiketoiminnan suunnittelun ja johtamisen työkaluja.
Sisältö
Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.
Oppimateriaalit
Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”. Linkki: https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyrittäjän-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf
Opetusmenetelmät
Opiskelija kehittää omaa osaamista tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti (esim. Kansainvälisen kaupan vaatimukset, kansainvälinen kilpailu, kieli- ja kulttuuritaidot).
Opiskelija osana osuuskunnan toimintaa pyrkii liikevaihdon ja tuloksen kasvattamiseen.
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen.
Osuuskunta perehtyy kansainvälisen kaupan liiketoimintamalleihin, tutkii erilaisia rahoitusmalleja ja luo kansainvälisiä kontakteja ja verkostoja.
Tiimin toiminta kehittyy asiakasprojekteja tehdessä. Projekteissa toiminnan kehittäminen lähtee aina asiakkaan lähtökohdista ja tarpeista. Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen.
Yksilötaso:
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Tiimitaso:
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää myös talon ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso kehittää valmiuksia kansainväliseen liiketoimintaan, verkostoitumiseen sekä tiimioppimiseen,
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.
Sisällön jaksotus
Opiskelija toimii kehittyvässä yrityksessä ja edistää yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä. Opiskelija laajentaa verkostojaan.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Mahdolliset treeniaiheet:
• Aihe 1; Kasvuyritys
• Aihe 2; Muutosjohtaminen
• Aihe 3; Rahoitus
…
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Oppimistavoitteet eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1-2);
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Opiskelija:
-osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa tarvittavien työkalujen avulla
-osallistuu kansainvälisen markkinaselvityksen tekemiseen
-tiedostaa kansainvälisen kilpailun vaikutukset
-tiedostaa eri rahoitusmallit
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmenttien kulttuurisidoinnaisuuden
-pärjää kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ja ymmärtää kulttuurien vaikutukset
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyvä (3-4);
Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.
Opiskelija
- osaa tehdä kansainvälisen kaupan markkinaselvityksen
- osaa suunnitella kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja aktiivisesti vaativissa liiketoimintaprojekteissa
- tiedostaa kansainvälisen kilpailun vaikutukset
- tiedostaa ja osaa käyttää eri rahoitusmalleja
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmentit ja osaa kehittää kauppaa sen mukaisesti
- toimi sujuvasti kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ja omaa hyvät kulttuuriviestinnälliset taidot
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5);
Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.
Opiskelija
- osaa tehdä kansainvälisen kaupan markkinaselvityksen ja kriittisesti analysoida sen
- osaa suunnitella ja toteuttaa kasvavaa liiketoimintaa kansainvälisessä ympäristössä tarvittavien työkalujen avulla
- toimii vastuullisesti ja saa aikaan tuloksia vaativissa liiketoimintaprojekteissa
- osaa vastata kansainvälisen kilpailun haasteisiin
- tiedostaa ja osaa käyttää eri rahoitusmalleja liiketoimintasuunnitelmassa
- tiedostaa kansainvälisen kaupan asiakassegmentit ja osaa kehittää kauppaa sen mukaisesti
-osaa käydä kauppaa kansainvälisessä verkostossa vieraalla kielellä ymmärtämällä kulttuurisidonnaiset vaikutukset