Asiantuntijamyynti ja neuvottelutaidotLaajuus (15 op)
Tunnus: KH00BG83
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa myydä tuotteita ja palveluita asiakaskohtaiset tarpeet huomioivalla tavalla
- tunnistaa ja soveltaa myyntiprosessin eri vaiheet
- huomioi business-to-business kaupan erityispiirteet
- osaa myyntineuvotteluissa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen liiketoimintansa sekä pyrkii pitkäaikaisiin asiakkuuksiin.
Sisältö
Myyntiprosessin teoriaan tutustuminen ja soveltaminen eri myyntitilanteissa
Myyntisuunnitelmien laatiminen ja toteuttaminen
B-to-b myynnin ymmärrys ja asiakkuuksien kehittäminen
Dialogitaitojen merkitys neuvottelutilanteessa
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.09.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 - 15
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Jenni Tuominen
Ryhmät
-
PLIITS22BAPLIITS22BA
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa myydä tuotteita ja palveluita asiakaskohtaiset tarpeet huomioivalla tavalla
- tunnistaa ja soveltaa myyntiprosessin eri vaiheet
- huomioi business-to-business kaupan erityispiirteet
- osaa myyntineuvotteluissa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen liiketoimintansa sekä pyrkii pitkäaikaisiin asiakkuuksiin.
Sisältö
Myyntiprosessin teoriaan tutustuminen ja soveltaminen eri myyntitilanteissa
Myyntisuunnitelmien laatiminen ja toteuttaminen
B-to-b myynnin ymmärrys ja asiakkuuksien kehittäminen
Dialogitaitojen merkitys neuvottelutilanteessa
Oppimateriaalit
B-to-B-myyntiin liittyvät materiaalit
Johannes Partanen: Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan Parhaat kirjat
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
BisnesAkatemian nelivetomallin mukaan: oppimissopimus, treenit, liiketoiminta, lukupiirit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus:
Opiskelija valmistautuu myyntiprosessiin ja -tilanteisiin treenamalla ja lukemalla relevanttia teoriaa sekä perehtymällä asiakkaan tarpeisiin. Opiskelija myy tuotteita ja palveluita. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon B2B tai B2C -kaupan erityispiirteet neuvotteluissa, tarjousprosessissa, sopimuksen tekemisessä, laskutuskäytännöissä. Opiskelija kehittää myyntiä asiakaspalautteen kautta. Opiskelijaa kerää näytteitä osaamisestaan portfolioonsa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään yhden kirjan tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Työmäärä:
Treenit, luetut kirjat ja muut materiaalit myynnistä sekä suoritetut myyntiprojektit osuuskunnalle tai asiakkaille lasketaan mukaan. Opintojaksossa 5op:tta kohden (135h) vaaditaan 100h projektityöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opiskelija:
-osaa myydä tuotteita ja palveluita asiakaskohtaiset tarpeet huomioivalla tavalla
-tunnistaa ja soveltaa myyntiprosessin eri vaiheet
-huomioi business-to-business kaupan erityispiirteet
-osaa myyntineuvotteluissa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen liiketoimintaansa sekä pyrkii pitkäaikaisiin asiakkuuksiin.
Sisältö:
Myyntiprosessin teoriaan tutustuminen ja soveltaminen eri myyntitilanteissa, myyntisuunnitelmien laatiminen ja toteuttaminen
B-to-b myynnin ymmärrys ja asiakkuuksien kehittäminen
Dialogitaitojen merkitys neuvottelutilanteessa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu opiskelijan itse laatiman portfolion, itsearvioinnin, vertaisarvioinnin sekä valmentajien muodostaman arvioinnin perusteella. Opiskelija on itse vastuussa vertaisarvioinnin keräämisestä projektiryhmänsä jäseniltä sekä asiakkaalta. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.
Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1 -2), opiskelija :
valmistautuu myyntiprosessiin ja -tilanteisiin lukemalla relevanttia teoriaa.
Tietää ja tunnistaa B2B tai B2C -kaupan erityispiirteet
osallistuu myyntiprosesssin suunnitteluun ja läpivientiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija:
vie myyntiprosessia eteenpäin tavoitteiden mukaisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa ja saavuttaa myyntituloksia.
Toimii itsenäisesti myyntiprosessin eri tilanteissa oman roolinsa mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5), opiskelija:
arvioi ja kehittää asiantuntijuuttaan b-to-b ja b-to-c -myyjänä monipuolisesti ja tavoitteellisesti.
Organisoi ja ohjaa tavoitteellisesti myyntiprosessia ja toimii sekä tekee päätöksiä vaativissa tilanteissa.
Saa hyviä myyntituloksia ja tiedostaa omat haasteensa myyjänä.
Ilmoittautumisaika
06.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
05.01.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 - 15
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Maria Välivirta Havia
- Päivi Killström
- Leena Lemola
Ryhmät
-
PLIITS21baPLIITS21ba
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa myydä tuotteita ja palveluita asiakaskohtaiset tarpeet huomioivalla tavalla
- tunnistaa ja soveltaa myyntiprosessin eri vaiheet
- huomioi business-to-business kaupan erityispiirteet
- osaa myyntineuvotteluissa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen liiketoimintansa sekä pyrkii pitkäaikaisiin asiakkuuksiin.
Sisältö
Myyntiprosessin teoriaan tutustuminen ja soveltaminen eri myyntitilanteissa
Myyntisuunnitelmien laatiminen ja toteuttaminen
B-to-b myynnin ymmärrys ja asiakkuuksien kehittäminen
Dialogitaitojen merkitys neuvottelutilanteessa
Oppimateriaalit
B-to-B-myyntiin liittyvät materiaalit
Johannes Partanen: Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan Parhaat kirjat
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
BisnesAkatemian nelivetomallin mukaan: oppimissopimus, treenit, liiketoiminta, lukupiirit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus:
Opiskelija valmistautuu myyntiprosessiin ja -tilanteisiin treenamalla ja lukemalla relevanttia teoriaa sekä perehtymällä asiakkaan tarpeisiin. Opiskelija myy tuotteita ja palveluita. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon B2B tai B2C -kaupan erityispiirteet neuvotteluissa, tarjousprosessissa, sopimuksen tekemisessä, laskutuskäytännöissä. Opiskelija kehittää myyntiä asiakaspalautteen kautta. Opiskelijaa kerää näytteitä osaamisestaan portfolioonsa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään yhden kirjan tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Työmäärä:
Treenit, luetut kirjat ja muut materiaalit myynnistä sekä suoritetut myyntiprojektit osuuskunnalle tai asiakkaille lasketaan mukaan. Opintojaksossa 5op:tta kohden (135h) vaaditaan 100h projektityöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opiskelija:
-osaa myydä tuotteita ja palveluita asiakaskohtaiset tarpeet huomioivalla tavalla
-tunnistaa ja soveltaa myyntiprosessin eri vaiheet
-huomioi business-to-business kaupan erityispiirteet
-osaa myyntineuvotteluissa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen liiketoimintaansa sekä pyrkii pitkäaikaisiin asiakkuuksiin.
Sisältö:
Myyntiprosessin teoriaan tutustuminen ja soveltaminen eri myyntitilanteissa, myyntisuunnitelmien laatiminen ja toteuttaminen
B-to-b myynnin ymmärrys ja asiakkuuksien kehittäminen
Dialogitaitojen merkitys neuvottelutilanteessa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu opiskelijan itse laatiman portfolion, itsearvioinnin, vertaisarvioinnin sekä valmentajien muodostaman arvioinnin perusteella. Opiskelija on itse vastuussa vertaisarvioinnin keräämisestä projektiryhmänsä jäseniltä sekä asiakkaalta. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.
Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1 -2), opiskelija :
valmistautuu myyntiprosessiin ja -tilanteisiin lukemalla relevanttia teoriaa.
Tietää ja tunnistaa B2B tai B2C -kaupan erityispiirteet
osallistuu myyntiprosesssin suunnitteluun ja läpivientiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija:
vie myyntiprosessia eteenpäin tavoitteiden mukaisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa ja saavuttaa myyntituloksia.
Toimii itsenäisesti myyntiprosessin eri tilanteissa oman roolinsa mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5), opiskelija:
arvioi ja kehittää asiantuntijuuttaan b-to-b ja b-to-c -myyjänä monipuolisesti ja tavoitteellisesti.
Organisoi ja ohjaa tavoitteellisesti myyntiprosessia ja toimii sekä tekee päätöksiä vaativissa tilanteissa.
Saa hyviä myyntituloksia ja tiedostaa omat haasteensa myyjänä.
Ilmoittautumisaika
04.12.2021 - 02.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 13.06.2022
Opintopistemäärä
5 - 15
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Arto Manninen
- Kari Juhala
Ryhmät
-
PLIITS20baPLIITS20ba
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa myydä tuotteita ja palveluita asiakaskohtaiset tarpeet huomioivalla tavalla
- tunnistaa ja soveltaa myyntiprosessin eri vaiheet
- huomioi business-to-business kaupan erityispiirteet
- osaa myyntineuvotteluissa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen liiketoimintansa sekä pyrkii pitkäaikaisiin asiakkuuksiin.
Sisältö
Myyntiprosessin teoriaan tutustuminen ja soveltaminen eri myyntitilanteissa
Myyntisuunnitelmien laatiminen ja toteuttaminen
B-to-b myynnin ymmärrys ja asiakkuuksien kehittäminen
Dialogitaitojen merkitys neuvottelutilanteessa
Oppimateriaalit
B-to-B-myyntiin liittyvät materiaalit
Johannes Partanen: Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan Parhaat kirjat
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
BisnesAkatemian nelivetomallin mukaan: oppimissopimus, treenit, liiketoiminta, lukupiirit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus:
Opiskelija valmistautuu myyntiprosessiin ja -tilanteisiin treenamalla ja lukemalla relevanttia teoriaa sekä perehtymällä asiakkaan tarpeisiin. Opiskelija myy tuotteita ja palveluita. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon B2B tai B2C -kaupan erityispiirteet neuvotteluissa, tarjousprosessissa, sopimuksen tekemisessä, laskutuskäytännöissä. Opiskelija kehittää myyntiä asiakaspalautteen kautta. Opiskelijaa kerää näytteitä osaamisestaan portfolioonsa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Työmäärä:
Treenit, luetut kirjat ja muut materiaalit myynnistä sekä suoritetut myyntiprojektit osuuskunnalle tai asiakkaille lasketaan mukaan. Opintojaksossa 5op:tta kohden (135h) vaaditaan 100h projektityöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opiskelija:
-osaa myydä tuotteita ja palveluita asiakaskohtaiset tarpeet huomioivalla tavalla
-tunnistaa ja soveltaa myyntiprosessin eri vaiheet
-huomioi business-to-business kaupan erityispiirteet
-osaa myyntineuvotteluissa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen liiketoimintaansa sekä pyrkii pitkäaikaisiin asiakkuuksiin.
Sisältö:
Myyntiprosessin teoriaan tutustuminen ja soveltaminen eri myyntitilanteissa, myyntisuunnitelmien laatiminen ja toteuttaminen
B-to-b myynnin ymmärrys ja asiakkuuksien kehittäminen
Dialogitaitojen merkitys neuvottelutilanteessa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu opiskelijan itse laatiman portfolion, itsearvioinnin, vertaisarvioinnin sekä valmentajien muodostaman arvioinnin perusteella. Opiskelija on itse vastuussa vertaisarvioinnin keräämisestä projektiryhmänsä jäseniltä sekä asiakkaalta. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.
Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana hyväksytty (1 -2), opiskelija :
valmistautuu myyntiprosessiin ja -tilanteisiin lukemalla relevanttia teoriaa.
Tietää ja tunnistaa B2B tai B2C -kaupan erityispiirteet
osallistuu myyntiprosesssin suunnitteluun ja läpivientiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija:
vie myyntiprosessia eteenpäin tavoitteiden mukaisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa ja saavuttaa myyntituloksia.
Toimii itsenäisesti myyntiprosessin eri tilanteissa oman roolinsa mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana kiitettävä (5), opiskelija:
arvioi ja kehittää asiantuntijuuttaan b-to-b ja b-to-c -myyjänä monipuolisesti ja tavoitteellisesti.
Organisoi ja ohjaa tavoitteellisesti myyntiprosessia ja toimii sekä tekee päätöksiä vaativissa tilanteissa.
Saa hyviä myyntituloksia ja tiedostaa omat haasteensa myyjänä.