Siirry suoraan sisältöön

Toimittajasuhteet ja toimitusketjun hallintaLaajuus (5 op)

Tunnus: 3061152

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää toimittajasuhteiden merkityksen yrityksen menestymiseen vaikuttavana tekijänä. Opiskelija perehtyy toimittajamarkkinoiden hallintaan, toimittajien arviointiin, toimittajien johtamiseen ja kehittämiseen

Opiskelija osaa tarkastella toimitusketjua kokonaisuutena, hahmottaa toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita ja miten toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita voi lähestyä sekä
käyttää toimitusketjuihin liittyviä käsitteitä ja ajattelumalleja.

Sisältö

Toimittajien arviointi
Toimittajien johtaminen ja kehittäminen
Laatu-, ympäristö-, työterveys- ja turvallisuusjärjestelmät
Organisaatiorajat ylittävä yhteistyö
Toimitusketjuteorian perusteet
Valmistusverkon ohjaus
Jakeluverkon suunnittelu
Toimitusketjun dynamiikka ja ohjauspisteet
Toimitusketjun kehittäminen
Toimitusketjun mittarit
Toimitusketjun läpinäkyvyys

Ilmoittautumisaika

03.02.2025 - 29.03.2025

Ajoitus

31.03.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Paula Kullanmäki
Ryhmät
  • MTUTAMK23
    Tuotantotalous, Myynti K23

Tavoitteet

Opiskelija tietää toimittajasuhteiden merkityksen yrityksen menestymiseen vaikuttavana tekijänä. Opiskelija perehtyy toimittajamarkkinoiden hallintaan, toimittajien arviointiin, toimittajien johtamiseen ja kehittämiseen

Opiskelija osaa tarkastella toimitusketjua kokonaisuutena, hahmottaa toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita ja miten toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita voi lähestyä sekä
käyttää toimitusketjuihin liittyviä käsitteitä ja ajattelumalleja.

Sisältö

Toimittajien arviointi
Toimittajien johtaminen ja kehittäminen
Laatu-, ympäristö-, työterveys- ja turvallisuusjärjestelmät
Organisaatiorajat ylittävä yhteistyö
Toimitusketjuteorian perusteet
Valmistusverkon ohjaus
Jakeluverkon suunnittelu
Toimitusketjun dynamiikka ja ohjauspisteet
Toimitusketjun kehittäminen
Toimitusketjun mittarit
Toimitusketjun läpinäkyvyys

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 16.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 02.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Paula Kullanmäki
Ryhmät
  • PLILOS23HANK
    PLILOS23Hankinnat
  • LIPATMODHankintojenKehittaminen
    MOD Hankintojen kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija tietää toimittajasuhteiden merkityksen yrityksen menestymiseen vaikuttavana tekijänä. Opiskelija perehtyy toimittajamarkkinoiden hallintaan, toimittajien arviointiin, toimittajien johtamiseen ja kehittämiseen

Opiskelija osaa tarkastella toimitusketjua kokonaisuutena, hahmottaa toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita ja miten toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita voi lähestyä sekä
käyttää toimitusketjuihin liittyviä käsitteitä ja ajattelumalleja.

Sisältö

Toimittajien arviointi
Toimittajien johtaminen ja kehittäminen
Laatu-, ympäristö-, työterveys- ja turvallisuusjärjestelmät
Organisaatiorajat ylittävä yhteistyö
Toimitusketjuteorian perusteet
Valmistusverkon ohjaus
Jakeluverkon suunnittelu
Toimitusketjun dynamiikka ja ohjauspisteet
Toimitusketjun kehittäminen
Toimitusketjun mittarit
Toimitusketjun läpinäkyvyys

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 10.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Paula Kullanmäki
Ryhmät
  • PLILOS22HANK
    PLILOS22HANKINNAT
  • LIPATMODHankintojenKehittaminen
    MOD Hankintojen kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija tietää toimittajasuhteiden merkityksen yrityksen menestymiseen vaikuttavana tekijänä. Opiskelija perehtyy toimittajamarkkinoiden hallintaan, toimittajien arviointiin, toimittajien johtamiseen ja kehittämiseen

Opiskelija osaa tarkastella toimitusketjua kokonaisuutena, hahmottaa toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita ja miten toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita voi lähestyä sekä
käyttää toimitusketjuihin liittyviä käsitteitä ja ajattelumalleja.

Sisältö

Toimittajien arviointi
Toimittajien johtaminen ja kehittäminen
Laatu-, ympäristö-, työterveys- ja turvallisuusjärjestelmät
Organisaatiorajat ylittävä yhteistyö
Toimitusketjuteorian perusteet
Valmistusverkon ohjaus
Jakeluverkon suunnittelu
Toimitusketjun dynamiikka ja ohjauspisteet
Toimitusketjun kehittäminen
Toimitusketjun mittarit
Toimitusketjun läpinäkyvyys

Oppimateriaalit

Iloranta, Pajunen-Muhonen: Hankintojen johtaminen - ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan, Tietosanoma, 2018 (tai 2012)
luku 3,12, 16, 17, 18, 20, 21
Luku3: Hankintaan liittyvä terminologia
Luku 12: Toimittajien etsintä ja arviointi
Luku 16: Yhteistyö ja kumppanuussuhteet
Luku 17: Toimittajien kehittäminen
Luku 18: Erilaiset toimittajasuhteet, erilaiset tavoitteet ja mittarit
Luku 20: Toimitusketjun johtaminen
Luku 21 Onnistumisen mittaaminen ja arviointi

Sanna Nieminen (Finna e-kirja): Hyvä Hankinta parempi bisnes
Luku 5
It´s Learningin materiaali
Mahdollisesti myös englannin kielistä materiaalia

Opetusmenetelmät

Luennot, luentotehtävät, kotitehtävät, yksilötehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei uusintamahdollisuutta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op. n. 130h opiskelijan työtä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Luennoilla torstaisin

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötyö, 40 % kurssin kok.arvosanasta.
Esitykset kampuksella 7.3 ja 14.3- opiskelija ei saa valita esityspäivää.
Yksilötyö palautetaan It´s Learningiin 6.3 klo 20.00 mennessä
Yksilötyöstä on erillinen ohje It´s Learningissa
Yksilötyöstä tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista hyväksytyn arvosanan.

Oppimispäiväkirja, 60% kurssin kok.arvosanasta.
Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.
Oppimispäiväkirja palautetaan It´s Learningiin 28.3.24 klo 14.00
Oppimispäiväkirjasta erillinen ohje It´s Learningissa.
Oppimispäiväkirjasta tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista hyväksytyn arvosanan.

Hylätty (0)

Yksilötehtävä puuttuu tai:
Arvosana 0 perustelut:
Yksilötehtävää ei palautettu ajallaan.
Esitys puuttuu
Plagiointitarkastus ei ole OK.
Alle 4 kysymykseen vastattu asiallisesti ja ammattitaitoisesti.
Lähteet ei ole merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaan.

Oppimispäiväkirja puuttuu tai oppimispäiväkirjassa puutteita
Arvosanan 0 perustelut:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan. MUTTA:
Päiväkirjan kotitehtäviin ei ole vastattu asiallisesti. Kotitehtäviä on tehty vain muutama ( kokonaisuudessa alle kahteen kokonaiseen kotitehtävään vastattu) ja niiden vastaus taso ei osoita vaadittua osaamista.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa EI OLE Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisällä omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia. Plagiointiprosentti yli 20%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Yksilötehtävä:
Yksilötyön kirjallinen osuus:
Arvosana 1

Yksilötehtävä palautettu annettujen ohjeiden mukaan ajallaan.
Esitys puuttuu.
Plagiointitarkastus on OK.
Alle 5 kysymykseen vastattu asiallisesti ja laajasti.
Kaikki lähteen merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaan.
Oppimispäiväkirja perustelut arvosanalle 1:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita. Vähintään 2 kotitehtävää on tehty ja näiden kotitehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu vähintään kahdella virkkeellä sekä lähdemerkinnöillä.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Luentotehtävät puuttuvat kokonaan oppimispäiväkirjasta.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia yli 10%, mutta alle 20%.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilötyön kirjallinen ja suullinen osuus:
Arvosana 2-3

Yksilötehtävä palautettu annettujen ohjeiden mukaan ajallaan.
Epävarma esiintyminen, ei oikeastaan yhtään omia mielipiteitä.
Esitys oli melko suoraan powerpointista lukua.
Vastauksissa puutteita, tai niistä kerrottu vähäisesti.
Esitys pidetään sovittuna ajankohtana.
Esitysaika lyhyt, alle 10 min.
Plagiointitarkastus on OK.
Kaikki lähteen merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Otetaan vastaan esityksessä tulleita kysymyksiä/ kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.
Oppimispäiväkirjan arviointi:
arvosana 2-3
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä ja omaa pohdintaa.
Päiväkirjassa on vähäisesti käytetty annettua lähdettä.
Kuvat, kuviot, taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla, mutta niissä on puutteita.
Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia.
Päiväkirja sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Arvosanaan 3 vähintään 50% luentotehtävistä tehty.
Plagiointitarkastus on OK.
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilötyön kirjallinen ja suullinen osuus:

Arvosana 4-5
Palautettu It´s Learningiin annetun ohjeen mukaan ajallaan.
Esitykseen lähteenä on haastateltu yrityksen työntekijää/ työntekijöitä.
Esitysaika väh. 13 min, ei kuitenkaan yli 20min, esitysmateriaali powerpointissa. Esitys pidetään sovittuna ajankohtana.
Esitysmateriaali selkeä ja johdonmukainen. Esitys selkeästi kirjoitettu käyttäen kuvia, kuvioita ja taulukoita itse tehden ja kertoen asia omin sanoin.
Työ tehty ohjeistuksen mukaisesti laajasti ja osaaminen on tunnistettavissa. Kaikkiin 10 kohtaa on vastattu asiallisesti, ammattimaisesti ja kattavasti.
Esityksessä luonteva esiintyminen, ei powerpointista lukua!
Omia mielipiteitä, hyviä kommentteja ja oivalluksia. Oma tietämys ja ymmärrys tulee esille esityksessä ja tekstissä.
Plagiointitarkastus on OK.
Sekä kirjalliset lähteet, että suulliset lähteet esim. henkilöhaastattelut on merkitty lähteeksi tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaan.
Otetaan vastaan esityksessä tulleita kysymyksiä/kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.

Oppimispäiväkirjan arviointi:
Arvosana 4-5
Oppimispäiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Oppimispäiväkirja on toteutettu itsenäisesti, ammattimaisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä laajoilla ja yksityiskohtaisilla omilla esimerkeillä ja kommenteilla.
Päiväkirja on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki kotitehtävät (arvosanaan 4 ja 5) löytyvät päiväkirjasta.
Arvosanaan 5 kaikki luentotehtävät tehty.
Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Kuvat, kuviot, taulukot, prosessikuvaukset on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia, itse tehden.
Aineistoista on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä ja kerrottu niistä yksityiskohtaisesti.
Päiväkirja sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, omia esimerkkejä ja omia kommentteja.
Plagiointitarkastus on OK.
Mitä minä olen oppinut- kappale löytyy oppimispäiväkirjasta. Jossa opiskelija laajasti kirjaa ja perustelee oma osaamistaan, tietoaan, kehityskohteitaan ja antaa arvioin omasta osaamisesta (1-5).
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 17.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Paula Kullanmäki
Ryhmät
  • PLILOS21B
    PLILOS21B
  • LIPATMODHankintojenKehittaminen
    MOD Hankintojen kehittäminen
  • PLILOS21A
    PLILOS21A

Tavoitteet

Opiskelija tietää toimittajasuhteiden merkityksen yrityksen menestymiseen vaikuttavana tekijänä. Opiskelija perehtyy toimittajamarkkinoiden hallintaan, toimittajien arviointiin, toimittajien johtamiseen ja kehittämiseen

Opiskelija osaa tarkastella toimitusketjua kokonaisuutena, hahmottaa toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita ja miten toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita voi lähestyä sekä
käyttää toimitusketjuihin liittyviä käsitteitä ja ajattelumalleja.

Sisältö

Toimittajien arviointi
Toimittajien johtaminen ja kehittäminen
Laatu-, ympäristö-, työterveys- ja turvallisuusjärjestelmät
Organisaatiorajat ylittävä yhteistyö
Toimitusketjuteorian perusteet
Valmistusverkon ohjaus
Jakeluverkon suunnittelu
Toimitusketjun dynamiikka ja ohjauspisteet
Toimitusketjun kehittäminen
Toimitusketjun mittarit
Toimitusketjun läpinäkyvyys

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 22.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Paula Kullanmäki
Ryhmät
  • PLILOS20B
    PLILOS20B
  • PLILOS20A
    PLILOS20A
  • LIPATMODHankintojenKehittaminen
    MOD Hankintojen kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija tietää toimittajasuhteiden merkityksen yrityksen menestymiseen vaikuttavana tekijänä. Opiskelija perehtyy toimittajamarkkinoiden hallintaan, toimittajien arviointiin, toimittajien johtamiseen ja kehittämiseen

Opiskelija osaa tarkastella toimitusketjua kokonaisuutena, hahmottaa toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita ja miten toimitusketjun keskeisiä suunnitteluhaasteita voi lähestyä sekä
käyttää toimitusketjuihin liittyviä käsitteitä ja ajattelumalleja.

Sisältö

Toimittajien arviointi
Toimittajien johtaminen ja kehittäminen
Laatu-, ympäristö-, työterveys- ja turvallisuusjärjestelmät
Organisaatiorajat ylittävä yhteistyö
Toimitusketjuteorian perusteet
Valmistusverkon ohjaus
Jakeluverkon suunnittelu
Toimitusketjun dynamiikka ja ohjauspisteet
Toimitusketjun kehittäminen
Toimitusketjun mittarit
Toimitusketjun läpinäkyvyys

Arviointiasteikko

H-5