Siirry suoraan sisältöön

Esihenkilö-ja työyhteisötaidotLaajuus (3 op)

Tunnus: KH00CJ94

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee esihenkilön tehtäväkentän ja kykenee toimimaan tiimin vastuullisena vetäjänä. Hän osaa tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä ja pystyy toimimaan rakentavasti työyhteisöä kehittäen. Hän osaa arvioida esihenkilövalmiuksiaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelija tuntee työlainsäädännön pääpiirteet.

Sisältö

Esimiehen rooli ja tehtävät
Muuttuva esimiestyö
Menestyvä työyhteisö
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutosjohtaminen
Työelämän säädöksiä

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Antti Koivuniemi
Ryhmät
  • PAUTOS23A
    PAUTOS23A
  • PAUTOS23B
    PAUTOS23B

Tavoitteet

Opiskelija tuntee esihenkilön tehtäväkentän ja kykenee toimimaan tiimin vastuullisena vetäjänä. Hän osaa tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä ja pystyy toimimaan rakentavasti työyhteisöä kehittäen. Hän osaa arvioida esihenkilövalmiuksiaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelija tuntee työlainsäädännön pääpiirteet.

Sisältö

Esimiehen rooli ja tehtävät
Muuttuva esimiestyö
Menestyvä työyhteisö
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutosjohtaminen
Työelämän säädöksiä

Oppimateriaalit

Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.

Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Kurssilla vierailee ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista:

Tentti toteutetaan kampuksella lukujärjestyksenmukaisessa tilassa ITSLearning-alustalla, opiskelijan omalla koneella. Tentin suorittaminen etänä tai muulla järjestelyllä kuin valvotussa tilassa erikseen määrättyinä ajankohtina ei ole mahdollista.

Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.

Tenttien ajankohdat tarkentuvat myöhemmin!

Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa. Toteutuksen sisältö kytketään aktiivisesti toteutuksen ajankohdan uutisiin ja tapahtumiin. Aktiivista kytkentää toteutusajankohdan yleiseen talouden tilanteeseen ja raportoituun talouden tietoon käytetään opetuksen teoreettisen aineksen tukena. Kestävän kehitys näkyy osana opetusta yleisimmin ESGn kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla käsiteltävät aihepiirit rakentuvat hyvin vahvasti aikaisemmin opittujen asioiden ja teorioiden päälle, eikä kurssin suorittaminen ilman aktiivista osallistumista luennoille ole mahdollista suorittaa.

Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla, jota tukevat vierailjoiden puheenvuorot ja luennoilla käsiteltävät case-esimerkit.

Kurssilla opisjelijan kokonaistyömäärä on 3 op = noin 81 tuntia. Kurssi vaatii aihepiirin omaehtoista tutustumista, asioiden itsenäistä kertaamista sekä luennoitsijan ITSLearning -alustalle toimittamaan materiaaliin itsenäistä tutustumista aikataulutettujen luentoajankohtien ulkopuolella.

Sisällön jaksotus

Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa esihenkilötehtäviin.

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.

Kurssin jälkeen opiskelija osaa:
- kuvailla esimiehen tehtäviä ja vastuita
- toimia tiimin vastuullisena vetäjänä
- tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä
- toimia rakentavasti työyhteisön jäsenenä ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia työyhteisössä
- sisäistää jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden varmistamiseksi
- arvioida keinoja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi
-toimia työlainsäädännön mukaan

Opintojakson sisältö:
Esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja oikeudet,
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutos työyhteisössä
Organisaatio
Työlainsäädäntö ja työsuojelu

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki kurssiin, aikataulutukseen ja toteutukseen liittyvä viestintä kohdennetaan kurssin ITSLearning-alustalle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja jokaisen opiskelijan oletetaan aktiivisesti osallistuvan opetukseen.

Kurssin keskeinen oppimismateriaali koostuu luennoitsijan kurssin ITSLearning-alustalle toimittamasta kurssimateriaalista.

Arviointi toteutetaan tentillä, joka määrää arvosanan. Tentti suoritetaan ITSLearning -alustalla valvotussa tenttitilaisuudessa, opiskelijan omalla tietokoneella. Mukaan tenttiin saat ottaa ainoastaan koneen ja laturin - muut tavarat on kielletty.

Tenttiajankohdat tarkentuvat myöhemmin.

Hylätty (0)

Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.

Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita.

Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.

Ryhmätyössä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja mahdolliseen esitykseen. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä.

Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esitykseen.

Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 17.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
Opettaja
  • Antti Koivuniemi
Ryhmät
  • PMYYFS23
    Finanssipalvelut 2023
  • LEMMODLIPASyventavaFinanssialanOsaaminen
    Syventävä finanssialan osaaminen

Tavoitteet

Opiskelija tuntee esihenkilön tehtäväkentän ja kykenee toimimaan tiimin vastuullisena vetäjänä. Hän osaa tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä ja pystyy toimimaan rakentavasti työyhteisöä kehittäen. Hän osaa arvioida esihenkilövalmiuksiaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelija tuntee työlainsäädännön pääpiirteet.

Sisältö

Esimiehen rooli ja tehtävät
Muuttuva esimiestyö
Menestyvä työyhteisö
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutosjohtaminen
Työelämän säädöksiä

Oppimateriaalit

Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.

Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Kurssilla vierailee ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista:

Tentti toteutetaan kampuksella lukujärjestyksenmukaisessa tilassa ITSLearning-alustalla, opiskelijan omalla koneella. Tentin suorittaminen etänä tai muulla järjestelyllä kuin valvotussa tilassa erikseen määrättyinä ajankohtina ei ole mahdollista.

Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.

Tenttien ajankohdat tarkentuvat myöhemmin.

Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa. Toteutuksen sisältö kytketään aktiivisesti toteutuksen ajankohdan uutisiin ja tapahtumiin. Aktiivista kytkentää toteutusajankohdan yleiseen talouden tilanteeseen ja raportoituun talouden tietoon käytetään opetuksen teoreettisen aineksen tukena. Kestävän kehitys näkyy osana opetusta yleisimmin ESGn kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla käsiteltävät aihepiirit rakentuvat hyvin vahvasti aikaisemmin opittujen asioiden ja teorioiden päälle, eikä kurssin suorittaminen ilman aktiivista osallistumista luennoille ole mahdollista suorittaa.

Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla, jota tukevat vierailjoiden puheenvuorot ja luennoilla käsiteltävät case-esimerkit.

Kurssilla opisjelijan kokonaistyömäärä on 3 op = noin 81 tuntia. Kurssi vaatii aihepiirin omaehtoista tutustumista, asioiden itsenäistä kertaamista sekä luennoitsijan ITSLearning -alustalle toimittamaan materiaaliin itsenäistä tutustumista aikataulutettujen luentoajankohtien ulkopuolella.

Sisällön jaksotus

Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa esihenkilötehtäviin.

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.

Kurssin jälkeen opiskelija osaa:
- kuvailla esimiehen tehtäviä ja vastuita
- toimia tiimin vastuullisena vetäjänä
- tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä
- toimia rakentavasti työyhteisön jäsenenä ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia työyhteisössä
- sisäistää jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden varmistamiseksi
- arvioida keinoja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi
-toimia työlainsäädännön mukaan

Opintojakson sisältö:
Esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja oikeudet,
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutos työyhteisössä
Organisaatio
Työlainsäädäntö ja työsuojelu

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki kurssiin, aikataulutukseen ja toteutukseen liittyvä viestintä kohdennetaan kurssin ITSLearning-alustalle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja jokaisen opiskelijan oletetaan aktiivisesti osallistuvan opetukseen.

Kurssin keskeinen oppimismateriaali koostuu luennoitsijan kurssin ITSLearning-alustalle toimittamasta kurssimateriaalista.

Arviointi toteutetaan tentillä, joka määrää arvosanan. Tentti suoritetaan ITSLearning -alustalla valvotussa tenttitilaisuudessa, opiskelijan omalla tietokoneella. Mukaan tenttiin saat ottaa ainoastaan koneen ja laturin - muut tavarat on kielletty.

Hylätty (0)

Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.

Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita.

Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä.

Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää.

Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 21.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Antti Koivuniemi
Ryhmät
  • PLILOS22KULJ
    PLILOS22KULJETUKSET
  • PLILOS22HANK
    PLILOS22HANKINNAT

Tavoitteet

Opiskelija tuntee esihenkilön tehtäväkentän ja kykenee toimimaan tiimin vastuullisena vetäjänä. Hän osaa tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä ja pystyy toimimaan rakentavasti työyhteisöä kehittäen. Hän osaa arvioida esihenkilövalmiuksiaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelija tuntee työlainsäädännön pääpiirteet.

Sisältö

Esimiehen rooli ja tehtävät
Muuttuva esimiestyö
Menestyvä työyhteisö
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutosjohtaminen
Työelämän säädöksiä

Oppimateriaalit

Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.

Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Kurssilla vierailee ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista:

Tentti toteutetaan kampuksella lukujärjestyksenmukaisessa tilassa ITSLearning-alustalla, opiskelijan omalla koneella. Tentin suorittaminen etänä tai muulla järjestelyllä kuin valvotussa tilassa erikseen määrättyinä ajankohtina ei ole mahdollista.

Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.

Tenttien ajankohdat:

varsinainen tentti: 25.11.2024 10.00 - 12.00 ICT_B1026_Gamma
1. korotus/uusintatentti: 2.12.2024 klo 10.00-12.00 EDU_3034
2. korotus/uusintatentti: 09.12.2024 13.00 - 15.00 SIGMA

Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa. Toteutuksen sisältö kytketään aktiivisesti toteutuksen ajankohdan uutisiin ja tapahtumiin. Aktiivista kytkentää toteutusajankohdan yleiseen talouden tilanteeseen ja raportoituun talouden tietoon käytetään opetuksen teoreettisen aineksen tukena. Kestävän kehitys näkyy osana opetusta yleisimmin ESGn kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla käsiteltävät aihepiirit rakentuvat hyvin vahvasti aikaisemmin opittujen asioiden ja teorioiden päälle, eikä kurssin suorittaminen ilman aktiivista osallistumista luennoille ole mahdollista suorittaa.

Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla, jota tukevat vierailjoiden puheenvuorot ja luennoilla käsiteltävät case-esimerkit.

Kurssilla opisjelijan kokonaistyömäärä on 3 op = noin 81 tuntia. Kurssi vaatii aihepiirin omaehtoista tutustumista, asioiden itsenäistä kertaamista sekä luennoitsijan ITSLearning -alustalle toimittamaan materiaaliin itsenäistä tutustumista aikataulutettujen luentoajankohtien ulkopuolella.

Sisällön jaksotus

Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa esihenkilötehtäviin.

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.

Kurssin jälkeen opiskelija osaa:
- kuvailla esimiehen tehtäviä ja vastuita
- toimia tiimin vastuullisena vetäjänä
- tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä
- toimia rakentavasti työyhteisön jäsenenä ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia työyhteisössä
- sisäistää jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden varmistamiseksi
- arvioida keinoja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi
-toimia työlainsäädännön mukaan

Opintojakson sisältö:
Esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja oikeudet,
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutos työyhteisössä
Organisaatio
Työlainsäädäntö ja työsuojelu

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki kurssiin, aikataulutukseen ja toteutukseen liittyvä viestintä kohdennetaan kurssin ITSLearning-alustalle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja jokaisen opiskelijan oletetaan aktiivisesti osallistuvan opetukseen.

Kurssin keskeinen oppimismateriaali koostuu luennoitsijan kurssin ITSLearning-alustalle toimittamasta kurssimateriaalista.

Arviointi toteutetaan tentillä, joka määrää arvosanan. Tentti suoritetaan ITSLearning -alustalla valvotussa tenttitilaisuudessa, opiskelijan omalla tietokoneella. Mukaan tenttiin saat ottaa ainoastaan koneen ja laturin - muut tavarat on kielletty.

Tenttiajankohdat ovat seuraavat:

Varsinainen tentti: 25.11.2024 10.00 - 12.00 ICT_B1026_Gamma (100 henkilöä)
1. korotus/uusintatentti: 02.12.2024 10.00 - 12.00 Helena muunto byod EDU_3034
2. korotus/uusintatentti: 09.12.2024 10.00 - 12.00 EDU_2001 (50 henkilöä)

Hylätty (0)

Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.

Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita.

Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä.

Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää.

Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 01.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Antti Koivuniemi
Ryhmät
  • PAUTOS22A
    PAUTOS22A
  • PAUTOS22B
    PAUTOS22B

Tavoitteet

Opiskelija tuntee esihenkilön tehtäväkentän ja kykenee toimimaan tiimin vastuullisena vetäjänä. Hän osaa tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä ja pystyy toimimaan rakentavasti työyhteisöä kehittäen. Hän osaa arvioida esihenkilövalmiuksiaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelija tuntee työlainsäädännön pääpiirteet.

Sisältö

Esimiehen rooli ja tehtävät
Muuttuva esimiestyö
Menestyvä työyhteisö
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutosjohtaminen
Työelämän säädöksiä

Oppimateriaalit

Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.

Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.

Tarkemmat tiedot oppikirjoista, niiden tarkemmasta sisällöstä ja tenttiin tulevasta materiaalista esitellään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Kurssilla vierailee ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alussa erikseen, uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla käsiteltävät aihepiirit rakentuvat hyvin vahvasti aikaisemmin opittujen asioiden ja teorioiden päälle, eikä kurssin suorittaminen ilman aktiivista osallistumista luennoille ole mahdollista suorittaa. Läsnäolo luennoilla on pakollista.

Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla, jota tukevat vierailjoiden puheenvuorot ja luennoilla käsiteltävät case-esimerkit.

Sisällön jaksotus

Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa esihenkilötehtäviin.

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.

Kurssin jälkeen opiskelija osaa:
- kuvailla esimiehen tehtäviä ja vastuita
- toimia tiimin vastuullisena vetäjänä
- tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä
- toimia rakentavasti työyhteisön jäsenenä ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia työyhteisössä
- sisäistää jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden varmistamiseksi
- arvioida keinoja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi
-toimia työlainsäädännön mukaan

Opintojakson sisältö:
Esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja oikeudet,
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutos työyhteisössä
Organisaatio
Työlainsäädäntö ja työsuojelu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja jokaisen opiskelijan edellytetään aktiivisesti osallistuvan opetukseen.

Kurssin keskeinen materiaali sovitaan ensimmäisellä luentokerralla luennoitsijan kanssa tarkemmin.

Arviointi toteutetaan tentillä, joka määrää arvosanan.. Painotuksesta ja arvoinnista tarkemmin kurssin alussa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn (mahdollinen harjoitustehtävä/ryhmätyö tekemättä). Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.

Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti mahdollisessa ryhmätyössä osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita.

Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.

Ryhmätyössä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja mahdolliseen esitykseen. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä.

Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esitykseen.

Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 27.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
Opettaja
  • Antti Koivuniemi
Ryhmät
  • PMYYFS22
    Myyntityö, Finanssipalvelut S22
  • LEMMODLIPAFinanssialanToimintaymparistoPMYYNS18
    LiPa Finanssialan toimintaympäristö PMYYNS18

Tavoitteet

Opiskelija tuntee esihenkilön tehtäväkentän ja kykenee toimimaan tiimin vastuullisena vetäjänä. Hän osaa tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä ja pystyy toimimaan rakentavasti työyhteisöä kehittäen. Hän osaa arvioida esihenkilövalmiuksiaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelija tuntee työlainsäädännön pääpiirteet.

Sisältö

Esimiehen rooli ja tehtävät
Muuttuva esimiestyö
Menestyvä työyhteisö
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutosjohtaminen
Työelämän säädöksiä

Oppimateriaalit

Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.

Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.

Tarkemmat tiedot oppikirjoista, niiden tarkemmasta sisällöstä ja tenttiin tulevasta materiaalista esitellään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Kurssilla vierailee ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alussa erikseen, uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla käsiteltävät aihepiirit rakentuvat hyvin vahvasti aikaisemmin opittujen asioiden ja teorioiden päälle, eikä kurssin suorittaminen ilman aktiivista osallistumista luennoille ole mahdollista suorittaa. Läsnäolo luennoilla on pakollista.

Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla, jota tukevat vierailjoiden puheenvuorot ja luentojen perusteella tehtävä ryhmätyö.

Sisällön jaksotus

Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa esihenkilötehtäviin.

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.

Kurssin jälkeen opiskelija osaa:
- kuvailla esimiehen tehtäviä ja vastuita
- toimia tiimin vastuullisena vetäjänä
- tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä
- toimia rakentavasti työyhteisön jäsenenä ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia työyhteisössä
- sisäistää jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden varmistamiseksi
- arvioida keinoja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi
-toimia työlainsäädännön mukaan

Opintojakson sisältö:
Esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja oikeudet,
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutos työyhteisössä
Organisaatio
Työlainsäädäntö ja työsuojelu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja jokaisen opiskelijan edellytetään aktiivisesti osallistuvan opetukseen.

Kurssin keskeinen materiaali sovitaan ensimmäisellä luentokerralla luennoitsijan kanssa tarkemmin.

Aktiivinen osallistuminen, ryhmätyön sisältö ja esitys 20%, tentti 80%. Painotuksesta ja arvoinnista tarkemmin kurssin alussa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn (harjoitustehtävä/ryhmätyö tekemättä). Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.

Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyössä osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita.

Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.

Ryhmätyössä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esitykseen. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä.

Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esitykseen.

Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.