Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BS82
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheiden viestintätapoja: markkinointiviestintä, puhelintyöskentely, neuvottelut ja kirjallinen myyntiviestintä.
- tuntee oman tapansa viestiä ja toimia organisaatiossa.
Sisältö
Viestintäharjoitukset
Thomas-analyysi
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Annika Karppelin
Ryhmät
-
PMYYNS23Myyntityö S23
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheiden viestintätapoja: markkinointiviestintä, puhelintyöskentely, neuvottelut ja kirjallinen myyntiviestintä.
- tuntee oman tapansa viestiä ja toimia organisaatiossa.
Sisältö
Viestintäharjoitukset
Thomas-analyysi
Oppimateriaalit
Itslearning-alustan materiaali, tehtävät sekä luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
-Luennot ja työpajat
-Itseopiskelu annetun tai suositellun materiaalin pohjalta.
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, ei uusintamahdollisuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Asiakaslähtöinen myyntityökokemus vähintään 150h, todistetaan työtodistuksella, jota ei käytetä hyväksilukuun muualla opetussuunnitelman sisältökohdissa.
Työtodistuksen lisäksi suullinen tentti viikolla viimeistään viikolla 39.
OTA YHTEYTTÄ VASTUUOPETTAJAAN elokuun aikana, viimeistään viikolla 35.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimateriaalien luku ja tunneille valmistautuminen 35 h
Luennot ja tuntitehtävät 30 h
Oppimistehtävät (henkilökohtaiset/pari/ryhmä) n.36 h
Päiväkirjanpito ja loppureflektion kirjoittaminen 30 h
Viestintäkanava ja lisätietoja
its oppimisalustalla opintojaksolla oleva ohjeistus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät sekä aktiivisuus tapaamisissa ja ryhmätyöskentelyssä vaikuttavat arviointiin.
Kurssi sisältää erilaisia oppimistehtäviä.
Tunnilla tehtäviä pariharjoitteita on kaksi (2), pienryhmäharjoitteita yksi (1) sekä myyntitilanne simulaation oppitunnille (Selling ice to en inuit). Nämä harjoitteet vaikuttavat opettajan aktiivisuusarviointiin. Tuntitehtävät, jotka arvioidaan skaalalla HYV/HYL (ei suoritettu esim. poissaolon takia)
Kaksi kirjallista tehtävää:
1) Minustako hyvä myyjä - anonyymi vertaisarviointi. Tehtäväkohtainen pisteytys ja pisteytetty vertaisarviointi.
2) Ostajapersoonia - pienryhmätehtävä - esitys tunnilla.
60% loppuarviosta muodostaa loppureflektio, jonka opettaja arvioi asteikolla 1-5 /HYL
Aktiivisuus ja tehtävien pisteytys vaikuttaa nostavasti tai laskevasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen.
Reflektio palauttamatta tutkintosäännön mukaisen ajan puitteissa.
Arvosanaa alentavat tekemättä jääneet tuntitehtävät tai arviolla hylätty suoritetut tehtävät. Poissaolot aktiviteettitunneilta tuottavat hylätyn arvioinnin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita
- tunnistaa onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa
- osaa käyttää erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
Reflektio on palautettu ja arvosana riittää kattamaan muut puutteet. Tehtävät on palautettu tai tekemiseen osallistuttu, mutta aktiivisuus on heikkoa ja tehtävissä on selkeitä puutteita. Tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle. Aktiivisuus tapaamisissa, tuntityöskentelyssä ja ryhmätöissä on vaatimatonta, poissaolevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja ymmärtää niiden vaikutuksen asiakassuhteiden ylläpitämisessä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- tunnistaa ja arvioi myyntityylien vaikutusta asiakaskohtaamisissa
- osaa viestiä selkeästi ja käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan ja löytää omia kehittämisalueita
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Reflektio on looginen kokonaisuus, jossa hyödynnetään myös tietopohjaa ja kokonaisuus linkittyy selkeästi opintojaksoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja pystyy arvioimaan viestinnän onnistumista sekä löytämään kehittämiskohteita
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja kehittää niitä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa ja hyödyntää niitä omassa toiminnassaan
- osaa viestiä selkeästi ja ammattimaisesti sekä käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan, löytää omia kehittämisalueita ja kehittää aktiivisesti niitä.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen, oikeaa sanastoa ja liiketalouden kieltä käyttäen ja tuotokset osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.
Reflektio on looginen, analyyttinen kokonaisuus luetusta, opitusta ja omista ajatuksista. Reflektio linkittyy selkeästi opintojaksoon.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 05.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Sanna Merisalo
- Taru Lehtinen
Vastuuopettaja
Taru Lehtinen
Ryhmät
-
PMYYNS22Myyntityö S22
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheiden viestintätapoja: markkinointiviestintä, puhelintyöskentely, neuvottelut ja kirjallinen myyntiviestintä.
- tuntee oman tapansa viestiä ja toimia organisaatiossa.
Sisältö
Viestintäharjoitukset
Thomas-analyysi
Oppimateriaalit
Itslearning-alustan materiaali, tehtävät sekä tapaamisten luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
-Luennot ja työpajat
-Opiskelu- ja opetusmateriaalit
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimateriaalit 40 h
Luennot ja työpajat 20 h
Oppimistehtävät (henkilökohtaiset/pari/ryhmä) 70 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 5.9. lähitapaamisella klo 10-12 Educityssa tilassa 2002 Ivar. Opintojaksolla kokoonnutaan tiistaisin klo 10-12 samaisessa tilassa. Viimeinen tapaaminen on 5.12.
Mikko Niskasen luento ”Erilaisuuden johtaminen ja Thomas-analyysi” opintojaksolla ”Työyhteisö- ja esimiesosaaminen” sekä Thomas-analyysin suorittaminen, mukaan luettuna Niskasen henkilökohtainen palaute tuloksista, kuuluvat myös tähän opintojaksoon. Jos olet suorittamassa tuota opintojaksoa, tämä ei vaadi sinulta lisätoimia. Jos kuitenkin jostain syystä et ole tänä syksynä suorittamassa mainittua opintojaksoa – vaikka olisit saanut sen hyväksiluettua - mene mainitulle luennolla (alustavasti viikolla 37 – tarkista lukujärjestyksestä) ja toimi siellä saamiesi ohjeiden mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät sekä aktiivisuus tapaamisissa ja ryhmätyöskentelyssä vaikuttavat arviointiin.
Kurssi sisältää erilaisia oppimistehtäviä:
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-5. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, se alentaa arvosanaa yhdellä pykälällä.
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-1-2. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, sen arvosana on 0.
- tehtävät, jotka arvioidaan skaalalla HYV/HYL
Kaikki oppimistehtävät pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita
- tunnistaa onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa
- osaa käyttää erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle. Aktiivisuus tapaamisissa, työpajoissa ja ryhmätöissä on vaatimatonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja ymmärtää niiden vaikutuksen asiakassuhteiden ylläpitämisessä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- tunnistaa ja arvioi myyntityylien vaikutusta asiakaskohtaamisissa
- osaa viestiä selkeästi ja käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan ja löytää omia kehittämisalueita
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja pystyy arvioimaan viestinnän onnistumista sekä löytämään kehittämiskohteita
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja kehittää niitä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa ja hyödyntää niitä omassa toiminnassaan
- osaa viestiä selkeästi ja ammattimaisesti sekä käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan, löytää omia kehittämisalueita ja kehittää aktiivisesti niitä.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 02.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Sanna Vauranoja
- Sanna Merisalo
Ryhmät
-
PMYYNS21Myyntityö S21
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheiden viestintätapoja: markkinointiviestintä, puhelintyöskentely, neuvottelut ja kirjallinen myyntiviestintä.
- tuntee oman tapansa viestiä ja toimia organisaatiossa.
Sisältö
Viestintäharjoitukset
Thomas-analyysi
Oppimateriaalit
Kurssin aikana annettu kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit
Opetusmenetelmät
-Luennot ja työpajat
-Opiskelu- ja opetusmateriaalit
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kurssin alettua.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- Kirjallisuus, artikkelit ja podcastit
- Lähitunnit ja luentomateriaali
- Oppimistehtävät
- Ryhmätyöt ja esitykset
- Pajaharjoitukset
- Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimateriaalit 40 h
Luennot ja työpajat 20 h
Oppimistehtävät (henkilökohtaiset/pari/ryhmä) 70 h
Sisällön jaksotus
Myyntityö - Asiakaslähtöisen viestinnän merkitys organisaatiolle:
- Asiakasvaatimukset, tarpeet ja toiveet myyntitoiminnan ja operatiivisen toiminnan kannalta.
- Myynti tuottaa lisäarvoa asiaksorganisaation toimintaan - aika, raha, laatu, määrä.
- Asiakassuhteiden luonne, merkitys, ylläpito ja kehittäminen.
- Yrityksen brändi, imago, asiakaskokemus ja mielikuvat, tarinat.
Omat viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen:
- Onnistunut asiakaskohtaaminen
- Myyntityylit ja myyjän ja ostajan persoonallisuuksien yhteensopivuus
- Viestintätavat myyntiprosessin eri vaiheissa
- Omien viestintätaitojen kehittäminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ole paikalla. Se kannattaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät sekä aktiivisuus tapaamisissa ja ryhmätyöskentelyssä vaikuttavat arviointiin.
Kurssi sisältää erilaisia oppimistehtäviä:
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-5. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, se alentaa arvosanaa yhdellä pykälällä.
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-1-2. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, sen arvosana on 0.
- tehtävät, jotka arvioidaan skaalalla HYV/HYL
Kaikki oppimistehtävät pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita
- tunnistaa onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa
- osaa käyttää erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle. Aktiivisuus tapaamisissa, työpajoissa ja ryhmätöissä on vaatimatonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja ymmärtää niiden vaikutuksen asiakassuhteiden ylläpitämisessä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- tunnistaa ja arvioi myyntityylien vaikutusta asiakaskohtaamisissa
- osaa viestiä selkeästi ja käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan ja löytää omia kehittämisalueita
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja pystyy arvioimaan viestinnän onnistumista sekä löytämään kehittämiskohteita
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja kehittää niitä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa ja hyödyntää niitä omassa toiminnassaan
- osaa viestiä selkeästi ja ammattimaisesti sekä käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan, löytää omia kehittämisalueita ja kehittää aktiivisesti niitä.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.