Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS82-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Annika Karppelin
Ryhmät
-
PMYYNS23Myyntityö S23
- 11.09.2024 08:00 - 11:00, Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen KH00BS82-3004
- 18.09.2024 09:00 - 12:00, Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen KH00BS82-3004
- 25.09.2024 08:00 - 11:00, Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen KH00BS82-3004
- 03.10.2024 08:00 - 11:00, Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen KH00BS82-3004
- 09.10.2024 08:00 - 11:00, Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen KH00BS82-3004
- 23.10.2024 08:00 - 11:00, Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen KH00BS82-3004
- 28.10.2024 08:00 - 11:00, Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen KH00BS82-3004
- 06.11.2024 08:00 - 11:00, Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen KH00BS82-3004
- 13.11.2024 08:00 - 11:00, Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen KH00BS82-3004
- 20.11.2024 08:00 - 11:00, Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen KH00BS82-3004
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheiden viestintätapoja: markkinointiviestintä, puhelintyöskentely, neuvottelut ja kirjallinen myyntiviestintä.
- tuntee oman tapansa viestiä ja toimia organisaatiossa.
Sisältö
Viestintäharjoitukset
Thomas-analyysi
Oppimateriaalit
Itslearning-alustan materiaali, tehtävät sekä luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
-Luennot ja työpajat
-Itseopiskelu annetun tai suositellun materiaalin pohjalta.
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, ei uusintamahdollisuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Asiakaslähtöinen myyntityökokemus vähintään 150h, todistetaan työtodistuksella, jota ei käytetä hyväksilukuun muualla opetussuunnitelman sisältökohdissa.
Työtodistuksen lisäksi suullinen tentti viikolla viimeistään viikolla 39.
OTA YHTEYTTÄ VASTUUOPETTAJAAN elokuun aikana, viimeistään viikolla 35.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimateriaalien luku ja tunneille valmistautuminen 35 h
Luennot ja tuntitehtävät 30 h
Oppimistehtävät (henkilökohtaiset/pari/ryhmä) n.36 h
Päiväkirjanpito ja loppureflektion kirjoittaminen 30 h
Viestintäkanava ja lisätietoja
its oppimisalustalla opintojaksolla oleva ohjeistus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät sekä aktiivisuus tapaamisissa ja ryhmätyöskentelyssä vaikuttavat arviointiin.
Kurssi sisältää erilaisia oppimistehtäviä.
Tunnilla tehtäviä pariharjoitteita on kaksi (2), pienryhmäharjoitteita yksi (1) sekä myyntitilanne simulaation oppitunnille (Selling ice to en inuit). Nämä harjoitteet vaikuttavat opettajan aktiivisuusarviointiin. Tuntitehtävät, jotka arvioidaan skaalalla HYV/HYL (ei suoritettu esim. poissaolon takia)
Kaksi kirjallista tehtävää:
1) Minustako hyvä myyjä - anonyymi vertaisarviointi. Tehtäväkohtainen pisteytys ja pisteytetty vertaisarviointi.
2) Ostajapersoonia - pienryhmätehtävä - esitys tunnilla.
60% loppuarviosta muodostaa loppureflektio, jonka opettaja arvioi asteikolla 1-5 /HYL
Aktiivisuus ja tehtävien pisteytys vaikuttaa nostavasti tai laskevasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen.
Reflektio palauttamatta tutkintosäännön mukaisen ajan puitteissa.
Arvosanaa alentavat tekemättä jääneet tuntitehtävät tai arviolla hylätty suoritetut tehtävät. Poissaolot aktiviteettitunneilta tuottavat hylätyn arvioinnin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita
- tunnistaa onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa
- osaa käyttää erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
Reflektio on palautettu ja arvosana riittää kattamaan muut puutteet. Tehtävät on palautettu tai tekemiseen osallistuttu, mutta aktiivisuus on heikkoa ja tehtävissä on selkeitä puutteita. Tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle. Aktiivisuus tapaamisissa, tuntityöskentelyssä ja ryhmätöissä on vaatimatonta, poissaolevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja ymmärtää niiden vaikutuksen asiakassuhteiden ylläpitämisessä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- tunnistaa ja arvioi myyntityylien vaikutusta asiakaskohtaamisissa
- osaa viestiä selkeästi ja käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan ja löytää omia kehittämisalueita
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Reflektio on looginen kokonaisuus, jossa hyödynnetään myös tietopohjaa ja kokonaisuus linkittyy selkeästi opintojaksoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja pystyy arvioimaan viestinnän onnistumista sekä löytämään kehittämiskohteita
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja kehittää niitä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa ja hyödyntää niitä omassa toiminnassaan
- osaa viestiä selkeästi ja ammattimaisesti sekä käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan, löytää omia kehittämisalueita ja kehittää aktiivisesti niitä.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen, oikeaa sanastoa ja liiketalouden kieltä käyttäen ja tuotokset osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.
Reflektio on looginen, analyyttinen kokonaisuus luetusta, opitusta ja omista ajatuksista. Reflektio linkittyy selkeästi opintojaksoon.