Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikationLaajuus (2 op)
Tunnus: YO00BF12
Laajuus
2 op
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
30 - 45
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Jaana Kaartovuori
Ryhmät
-
PTUTAS24APTUTAS24A
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (digikirjana Finnassa: turkuamk.finna.fi)
Opetusmenetelmät
Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä (mm. joka kerta tulee kotitehtäviä).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullisia näyttöjä erikseen sovitusti pienryhmissä kurssin loppupuolella.
Kirjallinen tentti kurssin loppupuolella.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattuja tapaamisia n. 20 h, itsenäinen työskentely n. 60 h
1 op = 27h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan lukkarin mukaan.
Ryhmällä on pääsääntöisesti 2h viikossa vuoroviikoin lähiopetuksena ja itsenäisenä työskentelynä.
Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Tavoitetaso vähintää B1.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2 op) ja Muntlig kommunikation (1 op) toteutetaan samanaikaisesti.
Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa eli vähintään 75 %, koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolojen määrä ylittää 25 %, niin arvosana alenee yhdellä numerolla. Käytännössä voi olla 2 kertaa pois ilman arvosanan alennusta.
Tunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Kokeeseen voi osallistua vähintään 50 % läsnäololla, mutta tuolloin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.
Kirjallisen osan (2 op) arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla, mahdollisista sanatesteistä, tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.
Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen.
Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän Video-CV:n tai suullisen esittelyn perusteella. Suullisilla harjoituksilla ja ohjeiden mukaan palautetulla video-CV:llä voi saada maximissaan arvosanan 1.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Hylätty (0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
30 - 45
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Jaana Kaartovuori
Ryhmät
-
PTUTAS24BPTUTAS24B
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (digikirjana Finnassa: turkuamk.finna.fi)
Opetusmenetelmät
Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä (mm. joka kerta tulee kotitehtäviä).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullisia näyttöjä erikseen sovitusti pienryhmissä kurssin loppupuolella.
Kirjallinen tentti kurssin loppupuolella.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattuja tapaamisia n. 20 h, itsenäinen työskentely n. 60 h
1 op = 27h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan lukkarin mukaan.
Ryhmällä on pääsääntöisesti 2h viikossa vuoroviikoin lähiopetuksena ja itsenäisenä työskentelynä.
Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Tavoitetaso vähintää B1.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2 op) ja Muntlig kommunikation (1 op) toteutetaan samanaikaisesti.
Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa eli vähintään 75 %, koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolojen määrä ylittää 25 %, niin arvosana alenee yhdellä numerolla. Käytännössä voi olla 2 kertaa pois ilman arvosanan alennusta.
Tunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Kokeeseen voi osallistua vähintään 50 % läsnäololla, mutta tuolloin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.
Kirjallisen osan (2 op) arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla, mahdollisista sanatesteistä, tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.
Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen.
Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän Video-CV:n tai suullisen esittelyn perusteella. Suullisilla harjoituksilla ja ohjeiden mukaan palautetulla video-CV:llä voi saada maximissaan arvosanan 1.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Hylätty (0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Ilmoittautumisaika
27.05.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Jaana Kaartovuori
Ryhmät
-
PTUTAS23APTUTAS23A
-
PTUTAS23Tuotantotalous
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (digikirjana Finnassa: turkuamk.finna.fi)
Opetusmenetelmät
Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä (mm. joka kerta tulee kotitehtäviä).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullisia näyttöjä vkolla 46 ja 48 erikseen sovitusti pienryhmissä.
Kirjallinen tentti kurssin loppupuolella ma 18.11.2024.
Uusintatentti ti 10.12.2024.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattuja tapaamisia n. 20 h, itsenäinen työskentely n. 60 h
1 op = 27h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan lukkarin mukaan lähitunteina alkaen viikolta 37 ja päättyen viikolla 48.
Ryhmällä on pääsääntöisesti 2h/vko.
Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Tavoitetaso vähintää B1.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2 op) ja Muntlig kommunikation (1 op) toteutetaan samanaikaisesti.
Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa eli vähintään 75 %, koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolojen määrä ylittää 25 %, niin arvosana alenee yhdellä numerolla. Käytännössä voi olla 2 kertaa pois ilman arvosanan alennusta.
Tunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Kokeeseen voi osallistua vähintään 50 % läsnäololla, mutta tuolloin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.
Kirjallisen osan (2 op) arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla, mahdollisista sanatesteistä, tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.
Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen.
Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän Video-CV:n tai suullisen esittelyn perusteella. Suullisilla harjoituksilla ja ohjeiden mukaan palautetulla video-CV:llä voi saada maximissaan arvosanan 1.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Hylätty (0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Ilmoittautumisaika
27.05.2024 - 11.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
30 - 40
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Jaana Kaartovuori
Ryhmät
-
PTUTAS23BPTUTAS23B
-
PTUTAS23Tuotantotalous
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (digikirjana Finnassa: turkuamk.finna.fi)
Opetusmenetelmät
Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä (mm. joka kerta tulee kotitehtäviä).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullisia näyttöjä vkolla 46 ja 48 erikseen sovitusti pienryhmissä.
Kirjallinen tentti kurssin loppupuolella ma 18.11.2024.
Uusintatentti ti 10.12.2024.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattuja tapaamisia n. 20 h, itsenäinen työskentely n. 60 h
1 op = 27h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan lukkarin mukaan lähitunteina alkaen viikolta 37 ja päättyen viikolla 48.
Ryhmällä on pääsääntöisesti 2h/vko.
Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Tavoitetaso vähintää B1.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti.
Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa eli vähintään 75 % lähitunneista, koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolojen määrä ylittää 25 %, niin arvosana alenee yhdellä numerolla. Käytännössä voi olla 2 kertaa pois ilman arvosanan alennusta.
Tunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Kokeeseen voi osallistua vähintään 50 % läsnäololla, mutta tuolloin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.
Kirjallisen osan (2 op) arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla, mahdollisista sanatesteistä, tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.
Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän Video-CV:n tai suullisen esittelyn perusteella. Suullisilla harjoituksilla ja ohjeiden mukaan palautetulla video-CV:llä voi saada maximissaan arvosanan 1.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Hylätty (0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Ilmoittautumisaika
05.01.2024 - 26.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
-
PTUTAS22LOGTuta hankinta ja logistiikka
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
Sisällön jaksotus
Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet ja sähköpostit
- yritykset ja niiden toiminta
- kaupan asiakirjat
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.
Ilmoittautumisaika
05.01.2024 - 26.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
-
PTUTAS22PRODTuta tuotehallinta ja tuotantojohtaminen
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
Sisällön jaksotus
Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet ja sähköpostit
- yritykset ja niiden toiminta
- kaupan asiakirjat
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.
Ilmoittautumisaika
05.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
04.01.2024 - 16.02.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
-
MTUTAMK23Tuotantotalous, Myynti K23
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana tunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- lähiopetus ja Zoom
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
Sisällön jaksotus
Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta, -tehtävistä ja -ympäristöstä kertominen
- puhelintilanteet ja sähköpostit
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 30.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Heli Söderlund-Laihinen
Ryhmät
-
PTUTAMS22Tuotantotalous, Myynti S22
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
03.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Opettaja
- Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
-
PTUTAS21BPTUTAS21B
-
PTUTAS21APTUTAS21A
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
Sisällön jaksotus
Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet ja sähköpostit
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
03.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
-
PTUTAMS21Tuotantotalous, Myynti
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
Sisällön jaksotus
Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet ja sähköpostit
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 14.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- roo.sv
Opettaja
- Pia Lindgren
Ryhmät
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
Sisällön jaksotus
kursen beskrivas i detalj i den muntliga delen
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 15.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Opettaja
- Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
-
PTUTAS20APTUTAS20A
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
- video
Sisällön jaksotus
Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla, kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin) , arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 15.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Opettaja
- Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
-
PTUTAS20BPTUTAS20B
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
- video
Sisällön jaksotus
Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Opettaja
- Leena Hämölä-Glorioso
Ryhmät
-
PTUTAMS20Tuotantotalous, Myynti
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali Itslearningissä. Materiaali on oltava mukana lähitunneilla joko tulostettuna tai sähköisenä (kannettavalla tietokoneella, ei puhelimella)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- lähiopetus
- kirjalliset tehtävät
- verkkotehtävät
- video
Sisällön jaksotus
Lähitunneilla käsitellään:
- omasta koulutuksesta kertominen
- työkokemuksesta kertominen ja CV
- puhelintilanteet
- yritykset ja niiden toiminta
- tekniikan alan sanasto ja ajankohtaiset aiheet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähitunneilla (kurssia ei voi suorittaa vain tekemällä tehtävät ja tentin), kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin. Jos 70% läsnäolo ei täyty lähiopetustunneilla, arvosana laskee yhdellä numerolla.
Kurssin perusteella opiskelija saa myös virkamiesruotsin kirjallisen arvosanan. Arvosana on hyvä, kun kurssiarvosana on 4-5 ja tyydyttävä, kun kurssiarvosana on 1-3.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 10.06.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- roo.sv
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Heli Söderlund-Laihinen
Ryhmät
-
MLIITAS20Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020
Oppimateriaalit
Hanska Sari - Keränen Marit - Lehtoviita Kirsi - Pirttilä Mia: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. Digikirja (6 kk), 2022
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Arviointiasteikko
H-5