Siirry suoraan sisältöön

Nykyteatterin historiaLaajuus (3 op)

Tunnus: 2011485

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa 1900-luvun länsimaisen teatterin eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 15

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
  • PTEATS22
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa 1900-luvun länsimaisen teatterin eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt.

Oppimateriaalit

Eurooppalaisen teatterin historia https://disco.teak.fi/euteatteri/
Suomen teatterihistoria https://disco.teak.fi/teatteri/
+ Muu materiaali (radiotallenteet, videot, dokumentit, artikkelit)

Opetusmenetelmät

Opiskelija tutustuu nykyteatterin historiaan eri tietolähteiden kautta ja soveltaa tietoa oppimistehtäviin.
Opintojakson tavoite on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta nykyteatterin historiaan sekä nähdä se omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on aktivoida opiskelijaa hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta.
• Lisäksi tavoitteena on vahvistaa opiskelijan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä sekä ohjata opiskelijaa ymmärtämään ihmisten toimintaan vaikuttaneita tekoja erilaisissa tilanteissa. Tavoitteena on kasvattaa historiallista empatiakykyä.
• Opintojakson tavoitteena on myös auttaa opiskelijaa arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille.
• Lisäksi tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historian jatkumoa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija suorittaa tehtävät verkkotehtävinä, joista ohjaava opettaja antaa suullista palautetta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtäväalueita on yhteensä viisi ja ne palautetaan Itslearningiin.

Sisällön jaksotus

Nykyteatterin historian opintojakso 3 op suoritetaan kokonaan verkko-opintoina. Opintojakson alkuinfo on to 25.1. klo 9.00-10.30. Tämän jälkeen tehtävät suoritetaan itsenäisesti. Opintojakso koostuu osa-alueista, joissa opiskelija tutustuu keskeisimpiin 1900-luvun teatterin uudistajiin sekä ilmiöihin, jotka ovat vaikuttaneet nykyteatteriin ja sen tekijöihin. Materiaalin pohjalta opiskelija soveltaa tietoa käyttäen sitä tehtävien pohjana.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien auki kirjoittaminen oppimistehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi kyky itsereflektioon sekä analysoida oman taiteenalan kehitystä.

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 15

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
  • PTEATS21
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa 1900-luvun länsimaisen teatterin eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt.

Oppimateriaalit

Eurooppalaisen teatterin historia https://disco.teak.fi/euteatteri/
Suomen teatterihistoria https://disco.teak.fi/teatteri/
+ Muu materiaali (radiotallenteet, videot, dokumentit, artikkelit)

Opetusmenetelmät

Opiskelija tutustuu nykyteatterin historiaan eri tietolähteiden kautta ja soveltaa tietoa oppimistehtäviin.
Opintojakson tavoite on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta nykyteatterin historiaan sekä nähdä se omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on aktivoida opiskelijaa hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta.
• Lisäksi tavoitteena on vahvistaa opiskelijan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä sekä ohjata opiskelijaa ymmärtämään ihmisten toimintaan vaikuttaneita tekoja erilaisissa tilanteissa. Tavoitteena on kasvattaa historiallista empatiakykyä.
• Opintojakson tavoitteena on myös auttaa opiskelijaa arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille.
• Lisäksi tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historian jatkumoa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija suorittaa tehtävät verkkotehtävinä, joista ohjaava opettaja antaa suullista palautetta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtäväalueita on yhteensä viisi ja ne ohjeistetaan Itslearningiin. Tehtävät palautetaan Itslearningiin.

Sisällön jaksotus

Teatterin analyysiopinnot
Nykyteatterin historian opintojakso 3 op suoritetaan kokonaan verkko-opintoina. Opintojakson alkuinfo tapahtuu zoom-yhteyden avulla ti 24.1. klo 12.30–14.00. Tämän jälkeen tehtävät suoritetaan itsenäisesti. Opintojakso koostuu osa-alueista, joissa opiskelija tutustuu keskeisimpiin 1900-luvun teatterin uudistajiin sekä 2000-luvun ilmiöihin, jotka ovat vaikuttaneet nykyteatteriin ja sen tekijöihin. Materiaalin pohjalta opiskelija soveltaa tietoa käyttäen sitä tehtävien pohjana.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien auki kirjoittaminen oppimistehtävissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi kyky itsereflektioon sekä analysoida oman taiteenalan kehitystä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 30.04.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 15

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
  • PTEATS20
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa 1900-luvun länsimaisen teatterin eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt.

Oppimateriaalit

Eurooppalaisen teatterin historia https://disco.teak.fi/euteatteri/
Suomen teatterihistoria https://disco.teak.fi/teatteri/
+ Muu materiaali (radiotallenteet, videot, dokumentit, artikkelit)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija suorittaa tehtävät verkkotehtävinä, joista ohjaava opettaja antaa suullista palautetta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtäväalueita on yhteensä kuusi ja ne ohjeistetaan Itslearningiin. Tehtävät palautetaan Itslearningiin.

Sisällön jaksotus

Opiskelija tutustuu nykyteatterin historiaan eri tietolähteiden kautta ja soveltaa tietoa oppimistehtäviin.
Opintojakson tavoite on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta nykyteatterin historiaan sekä nähdä se omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on aktivoida opiskelijaa hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta.
• Lisäksi tavoitteena on vahvistaa opiskelijan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä sekä ohjata opiskelijaa ymmärtämään ihmisten toimintaan vaikuttaneita tekoja erilaisissa tilanteissa. Tavoitteena on kasvattaa historiallista empatiakykyä.
• Opintojakson tavoitteena on myös auttaa opiskelijaa arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille.
• Lisäksi tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historian jatkumoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkotehtävät

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien auki kirjoittaminen oppimistehtävissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi kyky itsereflektioon sekä analysoida oman taiteenalan kehitystä.