Fyysinen ilmaisu ja kehonhuolto 2Laajuus (2 op)
Tunnus: KU00CH62
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa fyysisen ilmaisun ja kehonhuollon perusteet.
Sisältö
Harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Tavoitteet
Opiskelija osaa fyysisen ilmaisun ja kehonhuollon perusteet.
Sisältö
Harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali.
Opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu opettajan antamien tehtävien pohjalta, havaintojen tekeminen näyttämötyöskentelystä ja yhteinen reflektio. Omaehtoinen oppimispäiväkirja tai muistiinpanot.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käytännön harjoittelu, vuorovaikutteinen oppiminen ja reflektio
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoon ei ole valinnaista suoritustapaa. Poissaoloista tehdään poissaolojen korvaavia tehtäviä. Mikäli opintojakso jää suorittamatta, tutoropettajan kanssa hops-keskustelussa jutellaan opintojakson myöhemmistä suoritustavoista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetukseen osallistuminen.
Sisällön jaksotus
Kehollinen ilmaisu ja naamiotyöskentely (neutraalinaamio, larvaire, ekspressiiviset naamiot)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso on hyväksytyksi suoritettu, kun opiskelija osallistuu kontaktiopetukseen ja tekee mahdolliset poissaolojen korvaavat tehtävät.
Ilmoittautumisaika
11.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS22Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa fyysisen ilmaisun ja kehonhuollon perusteet.
Sisältö
Harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ.
Opetusmenetelmät
Lähityöskentely harjoitteineen
Sisällön jaksotus
Lecoq-pedagogiikan peruspilarit:
- käydään läpi 7 jännitteen tasoa
- tutustutaan mimodynamiikkaan ja neutraalinaamioihin.
- ekspressiiviset naamiot eli fyysinen roolinrakennus
- sanaton tarinankerronta
- mahdollisuus tutustua Larvaire-naamio
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta liikeilmaisun opiskeluun.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on läsnä lähiopetuksessa ja osallistuu ohjattuihin vuorovaikutustilanteisiin.
Hän osaa tunnistaa ja nimetä opintojakson keskeisimmät peruskäsitteet sekä soveltaa niitä käytäntöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi ammattimainen asenne liikeilmaisun ja tekniikoiden opiskeluun.