NäyttelijäntyöLaajuus (5 op)
Tunnus: 2011464
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa näyttämöilmaisun perusteet.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS24Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa näyttämöilmaisun perusteet.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla syvennytään näyttelijäntyöhön erilaisten näyttämöllisten harjoitteiden kautta. Näyttelijäntyöllisessä fokuksessa kurssilla ovat mm. läsnäolo, kontakti, reagointi sekä draamatekstin analysointi näyttelijän näkökulmasta.
Käytännön harjoitteiden lisäksi kurssilla käytetään teoriamateriaalia ja keskustellaan opettajan johdolla näyttelijäntyön teoreettisista lähtökohdista.
Kurssilla työskennellään myös tekstin kanssa ja mahdollisuuksien mukaan valmistetaan myös demo-esitykset kurssin päätteeksi.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta loppuraportista. Opiskelija pitää opintojakson aikana oppimispäiväkirjaa, jossa opiskelija reflektoi omaa oppimisprosessiaan näyttelijäntyön näkökulmasta opintojakson ajan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ja näytellijäntyön harjoitteet tehden sekä teorioina.
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu näyttelijäntyön perusteisiin teorian ja käytännön harjoitteiden kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
22.09.2023 - 21.10.2023
Ajoitus
22.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS23Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa näyttämöilmaisun perusteet.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla syvennytään näyttelijäntyöhön erilaisten näyttämöllisten harjoitteiden kautta. Näyttelijäntyöllisessä fokuksessa kurssilla ovat mm. läsnäolo, kontakti, reagointi sekä draamatekstin analysointi näyttelijän näkökulmasta.
Käytännön harjoitteiden lisäksi kurssilla käytetään teoriamateriaalia etäluentoina ja keskustellaan opettajan johdolla näyttelijäntyön teoreettisista lähtökohdista.
Kurssilla työskennellään myös tekstin kanssa ja mahdollisuuksien mukaan valmistetaan myös demo-esitykset kurssin päätteeksi.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta loppuraportista. Opiskelija pitää opintojakson aikana oppimispäiväkirjaa, jossa opiskelija reflektoi omaa oppimisprosessiaan näyttelijäntyön näkökulmasta opintojakson ajan.
Ke 8.11. klo 13.00-15.00 Zoom, luento (2h)
Kurssi-intro + luento post-fordistinen näyttelijä
Pe 10.11. klo 11.30-16.30 Opetusta kampuksella (5h)
Post-fordistinen näyttelijä harjoitteita
Ti 14.11. klo 11.30-16.30 Opetusta kampuksella (5h)
Sukellus ekspressionismiin luento + Sukellus ekspressionismiin harjoitteita
Ke 15.11 klo 13.00-15.00 Zoom, luento (2h)
Luento Brechtin V-efekti
To 16.11. klo 11.30-16.30 Opetusta kampuksella (5h)
Brechtin V-efekti harjoitteita
Pe 17.11. klo 11.30-16:30 Opetusta kampuksella (5h)
Luento Artaud ja julmuuden teatteri + Artaud ja julmuuden teatteri harjoitteita
Ti 21.11 klo 13.00-15.00 Zoom luento (2h)
Absurdi teatteri luento
Ke 22.11. klo 11.30-16:30 Opetusta kampuksella (5h)
Absurdi teatteri harjoitteita
Pe 24.11. klo 11.30-16.30 Opetusta kampuksella (5h)
Ei-inhimillinen näyttelijäntyö luento + harjoitteita
ti 28.11. klo 13.00-15.00 Zoom luento (2h)
Michail Chekhov luento
ke 29.11. klo 11:30-16:30 Opetusta kampuksella (5h)
Michail Chekhov harjoitteita
to 30.11. klo 13.00-15.00 Zoom luento (2h)
Meyerhold luento
ma 4.12. klo 11:30-16:30 Opetusta kampuksella (5h)
Meyerhold harjoitteita
pe 8.12. klo 11-30-16.00 Opetusta kampuksella (5h)
Antiikin Kreikka luento + Antiikin Kreikka harjoitteita
ke 13.12 klo 11.30-16.30 Opetusta kampuksella (5h)
Koonti + NÄYTÖKSEN suunnittelua ryhmissä
to 14.12 klo 11:30-16:30 Zoom konsultaaatio ryhmittäin (5h)
Ma 18.12 klo 11.30-16.30 Opetusta kampuksella + NÄYTÖS kello 14.00-15.00 + purku 15.00-16.30 (5h)
Ti 19.12. klo 13-15 Zoom päätös, kurssin taiteellinen purku + raporttien kirjoittaminen (2h)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla painotetaan sitä, millaisia näyttelijäntyöllisiä valmiuksia opiskelija tarvitsee siirtyessään työelämään, ja miten hän osaa hyödyntää oppimaansa ohjatessaan ryhmiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus tapahtuu lähiopetuksena. Kirjallinen raportti palautetaan opettajalle opintojakson päätteeksi.
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu näyttelijäntyön perusteisiin teorian ja käytännön harjoitteiden kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opiskelijan läsnäoloon, aktiiviseen tuntityöskentelyyn sekä annettujen tehtävien tekemiseen aikataulun mukaisesti. Kurssilla arvioidaan opiskelijan henkilökohtaista kehitystä kurssin aikana sekä opiskelijan halua haastaa itseään oppimisprosessissa. Arviointiin vaikuttaa myös ryhmätyötaidot: halukkuus ja kyky työskennellä ryhmässä sekä toisten opiskelijoiden kannustaminen.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo sekä osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) aktiivinen osallistuminen reflektiokeskusteluihin ja ”laboratoriotyöskentelyyn”
3) tehtävien soveltaminen ja linkittäminen omaan tulevaan ammattiin
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen. Oppimistehtävät puuttuvat ja/tai ovat vajavaisia. Opiskelija ei osoita aktiivisuutta oppimistilanteissa, eikä oppimistehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Hän osaa tunnistaa opintojakson keskeiset käsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ajallaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käytettyjä käsitteitä kirjallisesti sekä suullisesti. Hän osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Opiskelija on vaikuttanut myönteisesti kurssin ilmapiiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Hän osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun, ”laboratoriotyöskentelyyn” sekä analyysiin. Opiskelija osaa kehittää oppimaansa eteenpäin pyrkien luomaan uusia toimintamalleja tulevaan työhönsä teatteri-ilmaisun ohjaajana. Opiskelija haastaa itseään rohkeasti pyrkien syventämään omaa ammatillista osaamistaan.
Ilmoittautumisaika
05.09.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
01.11.2022 - 26.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Vastuuopettaja
Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS22Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa näyttämöilmaisun perusteet.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Miia Pätsi: Näyttelijän tekniikoita
Elina Kilkku: Teatterin tyylilajit
Tiina Markkanen: Älä näyttele
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla syvennytään näyttelijäntyöhön erilaisten näyttämöllisten harjoitteiden, pelien ja leikkien kautta. Näyttelijäntyöllisessä fokuksessa kurssilla ovat mm. läsnäolo, kontakti, reagointi sekä draamatekstin analysointi näyttelijän näkökulmasta.
Käytännön harjoitteiden lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia ja keskustellaan opettajan johdolla näyttelijäntyön teoreettisista lähtökohdista.
Kurssilla työskennellään myös tekstin kanssa ja mahdollisuuksien mukaan valmistetaan myös demo-esitykset kurssin päätteeksi.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta loppuraportista. Opiskelija pitää opintojakson aikana oppimispäiväkirjaa, jossa opiskelija reflektoi omaa oppimisprosessiaan näyttelijäntyön näkökulmasta opintojakson ajan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla painotetaan sitä, millaisia näyttelijäntyöllisiä valmiuksia opiskelija tarvitsee siirtyessään työelämään, ja miten hän osaa hyödyntää oppimaansa ohjatessaan ryhmiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus tapahtuu lähiopetuksena. Kirjallinen raportti palautetaan opettajalle opintojakson päätteeksi.
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu näyttelijäntyön perusteisiin teorian ja käytännön harjoitteiden kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opiskelijan läsnäoloon, aktiiviseen tuntityöskentelyyn sekä annettujen tehtävien tekemiseen aikataulun mukaisesti. Kurssilla arvioidaan opiskelijan henkilökohtaista kehitystä kurssin aikana sekä opiskelijan halua haastaa itseään oppimisprosessissa. Arviointiin vaikuttaa myös ryhmätyötaidot: halukkuus ja kyky työskennellä ryhmässä sekä toisten opiskelijoiden kannustaminen.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo sekä osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) aktiivinen osallistuminen reflektiokeskusteluihin ja ”laboratoriotyöskentelyyn”
3) tehtävien soveltaminen ja linkittäminen omaan tulevaan ammattiin
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen. Oppimistehtävät puuttuvat ja/tai ovat vajavaisia. Opiskelija ei osoita aktiivisuutta oppimistilanteissa, eikä oppimistehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Hän osaa tunnistaa opintojakson keskeiset käsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ajallaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käytettyjä käsitteitä kirjallisesti sekä suullisesti. Hän osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Opiskelija on vaikuttanut myönteisesti kurssin ilmapiiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Hän osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun, ”laboratoriotyöskentelyyn” sekä analyysiin. Opiskelija osaa kehittää oppimaansa eteenpäin pyrkien luomaan uusia toimintamalleja tulevaan työhönsä teatteri-ilmaisun ohjaajana. Opiskelija haastaa itseään rohkeasti pyrkien syventämään omaa ammatillista osaamistaan.
Opiskelija on vaikuttanut myönteisesti työskentelyilmapiiriin ja koko opintojakson onnistumiseen.