Dramaturgia 2Laajuus (5 op)
Tunnus: 2011518
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää dramaturgian perusteiden osaamistaan.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet ja itsenäinen työ.
Ilmoittautumisaika
19.12.2022 - 09.02.2023
Ajoitus
18.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Minna Haapasalo
Tavoitteet
Opiskelija syventää dramaturgian perusteiden osaamistaan.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Oppikirjana käytetään mm. teosta Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy aina. (Saatavana verkosta pdf-nä).
Opetusmenetelmät
opintojakso koostuu luennoista, opiskelijoiden keskusteluista, harjoitteista, lukemisesta ja oman kurssityön eli pienoisnäytelmän / esitystekstin kirjoittamisesta. Oppilaat tekevät kurssin aikana myös ryhmissä esitelmän yhdestä nykynäytelmäteoksesta.
Sisällön jaksotus
Kurssin aikana käsitellään 1900- ja 2000-lukua dramaturgian näkökulmasta. Käydään läpi eeppinen dramaturgia, absurdi dramaturgia ja nykydramaturgiat. Kurssilla tutkitaan esittävien taiteiden murrosta, kun teksti- ja tarinakeskeisten paradigmojen rinnalle on noussut esitystä ja esityksellisyyttä painottavia ajattelutapoja. Mitä käsitteitä käytetään pohdittaessa dramaturgiaa tilassa enemmän kuin tekstinä?
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. läsnäolo opetuskerroilla
2. tehtävien suorittaminen määräajassa
3. dramaturgisten työkalujen ja rakenteiden käyttö tehtävissä
4. annettuun oppimateriaaliin tutustuminen ja sen soveltaminen
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla esiintuotuja tekstin tuottamisen lähtökohtia hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa.
Ilmoittautumisaika
04.12.2021 - 28.02.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 30.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 17
Opettaja
- Minna Haapasalo
Tavoitteet
Opiskelija syventää dramaturgian perusteiden osaamistaan.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Oppikirjana käytetään mm. teosta Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy aina. (Saatavana verkosta pdf-nä).
Opetusmenetelmät
Kurssi koostuu luennoista, opiskelijoiden keskusteluista, harjoitteista, lukemisesta ja oman kurssityön eli pienoisnäytelmän / esitystekstin kirjoittamisesta. Oppilaat tekevät kurssin aikana myös ryhmissä esitelmän yhdestä nykynäytelmäteoksesta.
Sisällön jaksotus
Kurssin aikana käsitellään 1900- ja 2000-lukua dramaturgian näkökulmasta. Käydään läpi eeppinen dramaturgia, absurdi dramaturgia ja nykydramaturgiat. Kurssilla tutkitaan esittävien taiteiden murrosta, kun teksti- ja tarinakeskeisten paradigmojen rinnalle on noussut esitystä ja esityksellisyyttä painottavia ajattelutapoja. Mitä käsitteitä käytetään pohdittaessa dramaturgiaa tilassa enemmän kuin tekstinä?
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. läsnäolo opetuskerroilla
2. tehtävien suorittaminen määräajassa
3. dramaturgisten työkalujen ja rakenteiden käyttö tehtävissä
4. annettuun oppimateriaaliin tutustuminen ja sen soveltaminen
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla esiintuotuja tekstin tuottamisen lähtökohtia hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa.