Siirry suoraan sisältöön

Dramaturgia 2Laajuus (5 op)

Tunnus: 2011518

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää dramaturgian perusteiden osaamistaan.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet ja itsenäinen työ.

Ilmoittautumisaika

19.12.2022 - 09.02.2023

Ajoitus

18.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Minna Haapasalo

Tavoitteet

Opiskelija syventää dramaturgian perusteiden osaamistaan.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Oppikirjana käytetään mm. teosta Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy aina. (Saatavana verkosta pdf-nä).

Opetusmenetelmät

opintojakso koostuu luennoista, opiskelijoiden keskusteluista, harjoitteista, lukemisesta ja oman kurssityön eli pienoisnäytelmän / esitystekstin kirjoittamisesta. Oppilaat tekevät kurssin aikana myös ryhmissä esitelmän yhdestä nykynäytelmäteoksesta.

Sisällön jaksotus

Kurssin aikana käsitellään 1900- ja 2000-lukua dramaturgian näkökulmasta. Käydään läpi eeppinen dramaturgia, absurdi dramaturgia ja nykydramaturgiat. Kurssilla tutkitaan esittävien taiteiden murrosta, kun teksti- ja tarinakeskeisten paradigmojen rinnalle on noussut esitystä ja esityksellisyyttä painottavia ajattelutapoja. Mitä käsitteitä käytetään pohdittaessa dramaturgiaa tilassa enemmän kuin tekstinä?

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. läsnäolo opetuskerroilla
2. tehtävien suorittaminen määräajassa
3. dramaturgisten työkalujen ja rakenteiden käyttö tehtävissä
4. annettuun oppimateriaaliin tutustuminen ja sen soveltaminen

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla esiintuotuja tekstin tuottamisen lähtökohtia hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa.

Ilmoittautumisaika

04.12.2021 - 28.02.2022

Ajoitus

01.02.2022 - 30.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 17

Opettaja
  • Minna Haapasalo

Tavoitteet

Opiskelija syventää dramaturgian perusteiden osaamistaan.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Oppikirjana käytetään mm. teosta Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy aina. (Saatavana verkosta pdf-nä).

Opetusmenetelmät

Kurssi koostuu luennoista, opiskelijoiden keskusteluista, harjoitteista, lukemisesta ja oman kurssityön eli pienoisnäytelmän / esitystekstin kirjoittamisesta. Oppilaat tekevät kurssin aikana myös ryhmissä esitelmän yhdestä nykynäytelmäteoksesta.

Sisällön jaksotus

Kurssin aikana käsitellään 1900- ja 2000-lukua dramaturgian näkökulmasta. Käydään läpi eeppinen dramaturgia, absurdi dramaturgia ja nykydramaturgiat. Kurssilla tutkitaan esittävien taiteiden murrosta, kun teksti- ja tarinakeskeisten paradigmojen rinnalle on noussut esitystä ja esityksellisyyttä painottavia ajattelutapoja. Mitä käsitteitä käytetään pohdittaessa dramaturgiaa tilassa enemmän kuin tekstinä?

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. läsnäolo opetuskerroilla
2. tehtävien suorittaminen määräajassa
3. dramaturgisten työkalujen ja rakenteiden käyttö tehtävissä
4. annettuun oppimateriaaliin tutustuminen ja sen soveltaminen

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla esiintuotuja tekstin tuottamisen lähtökohtia hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa.