Siirry suoraan sisältöön

Maalauksen ilmaisukeinot IILaajuus (5 op)

Tunnus: 2021112

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.

Sisältö

Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.

Ilmoittautumisaika

26.11.2024 - 10.02.2025

Ajoitus

28.01.2025 - 13.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 11

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
  • Kati Immonen
Ryhmät
  • PKUVAS23
    Kuvataiteen koulutus S23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.

Sisältö

Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.

Oppimateriaalit

Opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet ja luennot.

Opetusmenetelmät

-Luennot
-Opettajan demonstraatiot
-ryhmäarviointikeskustelut
-yksilöpalaute (ateljeekierto)
-itsenäinen taiteellinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu 28.1.-14.2.2025. Tarkempi aikataulu ja teemat ilmoitetaan hyväksytyille opiskelijoille ennen kurssia tammikuussa sähköpostitse.

Aikataulusta yleistä, jotta voitte sovittaa esim. mahdollisiin työvuoroihin:
Opetus alkaa tiistai-aamuisin yhteisellä, pakollisella luennolla klo 9, jonka jälkeen opettajan ateljeekierto. Keskiviikkoisin opetus alkaa klo 13 opettajakokouksen jälkeen yhteisellä sessiolla. Torstaisin klo 9 alkaen katselmus tai muu yhteinen tapaaminen ja ateljeekierrot/henk.koht. opetus. Koko ryhmän yhteiset tapaamiset päättyvät ti-to viimeistään klo 15.Opintojen suorittaminen hyväksytysti vaatii lisäksi itsenäsitä työskentelyä ma-pe oman aikataulun mukaan.

Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten
maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari
työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.
Opintojakson tekniikkana on opiskelijan itse valitsema ja omalle ilmaisulle sopiva
maalausmenetelmä. Opintojaksolla syvennetään edeltävän vesivärimaalauskurssin taitoja ja
akryylimaalauksen keinovalikoimaa. Opetus tapahtuu isossa maalaussalissa, jossa menetelmissä voidaan käyttää myös liuottimia.

Opintojen edellytyksenä on:
-Maalauksen perusteet tai sitä vastaavat tiedot
-kangaspohjien tekemisen hallinta ja oikeus pajatyöskentelyyn ja pajan koneiden käyttöön.
-vastuullinen työskentely luokassa maalauksen työsuojelun näkökulmasta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten yhteiskäytössä olevia akryylivärejä ja öljyvärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse kangasta/ maalauspohjia, siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita, mäntysuopaa siveltimien pesuun sekä liimaa ja gessoa pohjustukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen. Läsnäolo opetustilanteissa ja motivaation osoittaminen aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
-osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
-osaa kuvaesityksessään analysoida valitsemansa taiteilijan työtä ja verrata sitä omaan taiteelliseen prosessiinsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

08.12.2023 - 01.01.2024

Ajoitus

30.01.2024 - 15.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 11

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
  • Kati Immonen
Ryhmät
  • PKUVAS22
    Kuvataiteen koulutus S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.

Sisältö

Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.

Oppimateriaalit

-opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet ja luennot

Opetusmenetelmät

-Luennot
-Opettajan demonstraatiot
-ryhmäarviointikeskustelut
-yksilöpalaute (ateljeekierto)
-itsenäinen taiteellinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Sisällön jaksotus

30.1.-15.2.2023
-Tarkempi aikataulu ilmoitetaan hyväksytyille opiskelijoille ennen kurssia sähköpostitse.

-Tarkempi aikataulu ilmoitetaan hyväksytyille opiskelijoille ennen kurssia sähköpostitse.
Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten
maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari
työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja
toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden
työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi
kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.
Opintojakson tekniikkana on opiskelijan itse valitsema ja omalle ilmaisulle sopiva
maalausmenetelmä. Opintojaksolla syvennetään edeltävän vesivärimaalauskurssin taitoja ja
akryylimaalauksen keinovalikoimaa. Opetus tapahtuu isossa maalaussalissa, jossa menetelmissä
voidaan käyttää myös liuottimia. Opintojen edellytyksenä on:
-Maalauksen perusteet tai sitä vastaavat tiedot
-kangaspohjien tekemisen hallinta ja oikeus pajatyöskentelyyn ja pajan koneiden käyttöön.
-vastuullinen työskentely luokassa maalauksen työsuojelun näkökulmasta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten yhteiskäytössä olevia akryylivärejä ja öljyvärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita, mäntysuopaa siveltimien pesuun sekä liimaa ja gessoa pohjustukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen. Läsnäolo opetustilanteissa ja motivaation osoittaminen aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
-osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
-osaa kuvaesityksessään analysoida valitsemansa taiteilijan työtä ja verrata sitä omaan taiteelliseen prosessiinsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

15.11.2022 - 02.01.2023

Ajoitus

10.01.2023 - 02.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 11

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
Ryhmät
  • MKUVAS22
    Kuvataiteen monimuotokoulutus S22
  • PKUVAS21
    Kuvataiteen koulutus S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.

Sisältö

Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.

Oppimateriaalit

-opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet ja luennot

Opetusmenetelmät

-Luennot
-Opettajan demonstraatiot
-ryhmäarviointikeskustelut
-yksilöpalaute (ateljeekierto)
-itsenäinen taiteellinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Sisällön jaksotus

10.1.-2.2.2023
-Tarkempi aikataulu ilmoitetaan hyväksytyille opiskelijoille ennen kurssia sähköpostitse.

Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.
Opintojakson tekniikkana on öljyliukoiset menetelmät sekä temperamaalaus. Opetus tapahtuu isossa maalaussalissa, jossa menetelmissä voidaan käyttää myös liuottimia. Opintojen edellytyksenä on:
-Maalauksen perusteet tai sitä vastaavat tiedot
-öljyliukoisten menetelmien perusteet
-kangaspohjien tekemisen hallinta ja oikeus pajatyöskentelyyn ja pajan koneiden käyttöön.
-vastuullinen työskentely luokassa maalauksen työsuojelun näkökulmasta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja sekä yhteiskäytössä olevia maalinesteitä ja öljyvärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita, mäntysuopaa siveltimien pesuun sekä liimaa ja gessoa pohjustukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen. Läsnäolo opetustilanteissa ja motivaation osoittaminen aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
-osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
-osaa kuvaesityksessään analysoida valitsemansa taiteilijan työtä ja verrata sitä omaan taiteelliseen prosessiinsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja