Kuvanveiston ilmaisukeinot ILaajuus (5 op)
Tunnus: 2021106
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- hyödyntää nykykuvanveiston menetelmiä ja ilmaisukeinoja omassa työskentelyssään
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- tarkastella kriittisesti ja kehittää omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- seurata aktiivisesti ja analysoiden alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen kuvanveistotaiteen ilmiöitä
Sisältö
Opiskelija tutustuu nykykuvanveiston sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten kolmiulotteisella teoksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Millä materiaaleilla nykyveistäjä työskentelee ekologisesti? Opinnoissa tutustutaan nykykuvanveiston ajankohtaisiin ilmiöihin, esimerkiksi erilaisiin tilallisiin, moniaistisiin ja poikkitaiteellisiin ilmaisumahdollisuuksiin sekä teoksen ja sen kokijan väliseen vuorovaikutukseen.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Opintojen aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kolmiulotteisen teoksen tai teoskokonaisuuden. Lisäksi opiskelija toteuttaa kuvallisen esityksen valitsemastaan nykyveistäjästä opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla. Opinnot voivat sisältää myös näyttely- ja työhuonevierailuja, taiteilijaluentoja sekä opintomatkoja.
Ilmoittautumisaika
03.09.2024 - 21.12.2024
Ajoitus
22.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Eero Merimaa
Ryhmät
-
PKUVAS23Kuvataiteen koulutus S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- hyödyntää nykykuvanveiston menetelmiä ja ilmaisukeinoja omassa työskentelyssään
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- tarkastella kriittisesti ja kehittää omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- seurata aktiivisesti ja analysoiden alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen kuvanveistotaiteen ilmiöitä
Sisältö
Opiskelija tutustuu nykykuvanveiston sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten kolmiulotteisella teoksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Millä materiaaleilla nykyveistäjä työskentelee ekologisesti? Opinnoissa tutustutaan nykykuvanveiston ajankohtaisiin ilmiöihin, esimerkiksi erilaisiin tilallisiin, moniaistisiin ja poikkitaiteellisiin ilmaisumahdollisuuksiin sekä teoksen ja sen kokijan väliseen vuorovaikutukseen.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Opintojen aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kolmiulotteisen teoksen tai teoskokonaisuuden. Lisäksi opiskelija toteuttaa kuvallisen esityksen valitsemastaan nykyveistäjästä opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla. Opinnot voivat sisältää myös näyttely- ja työhuonevierailuja, taiteilijaluentoja sekä opintomatkoja.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mikäli kurssisuoritus jää vaillinaiseksi, ole yhteydessä ohjaavaan opettajaan.
Sisällön jaksotus
Kurssin aikana suunnitellaan ja toteutetaan kolmiulotteisia luonnoksia osana Linnanniemen taidekaupunginosan kehittämissuunnitelmaa. Turun kaupungin kulttuurin kärkihanke tiimi on tilannut kuvataiteen koulutukselta suunnitelmia veistoksellisista ajoesteistä, joiden toivotaan tukevan uuden kaupunginosan omaleimaisuutta. Kurssin aikana toteutetuista luonnoksista valitaan yksi jatkokehittelyyn ja tuotantoon. Samanaikaisesti ko opintojakson ohella toteutetaan Puu kuvanveiston materiaalina -kurssi.
Varsinaista kurssia edeltää työpajaviikolla ja itsenäisen työskentelyn viikolla toteutettava materiaalin keräämiseen ja alustavien ideoiden hahmottamiseen tähtäävä intensiivityöpaja (1op). Viikon ohjelmaan kuuluu aiheeseen tutustumista, erilaisten mallien benchmarkkaamista, paikkoihin (paikkojen dokumentointi jatkoa varten) ja alueen erityispiirteisiin tutustumista, ym. Työpajan aikana opiskelijat toteuttavat yhteisesti taustamateriaalikartoituksen ja itsenäisesti sarjan nopeita idealuonnoksia (materiaalina keramiikka).
Varsinaista kurssitoteutusta varten (5op) opiskelijat valitsevat 1-2 intensiivivaiheessa tuottamaansa luonnosta jatkokehittelyyn. Valinnan tueksi voidaan järjestää keskustelutilaisuus, missä tilaajan edustaja on mukana sparraamassa opiskelijoita. Luonnoksista toteutetaan viimeistelty teosehdotus 1:3 mittakaavassa. Pienoismallien materiaalina käytetään kipsiä. Järjestämme myös vierailun betonivalimoon, jotta toteutusprosessin perusteet ja mahdollisuudet tulevat konkreettisimmiksi.
Luonnosteluvaiheen viimeisessä osassa tuotetusta materiaalista koostetaan näyttely (näillä näkymin Taiteen taloon). Näyttelyssä on esillä pienoismallit, keraamiset luonnokset, sekä mahdollisesti digitaalisesti toteutettuja kuvaupotuksia betoniporsaista ”oikeilla” paikoillaan (tulosteina tai näytöllä) ja 3D- mallinnettuja luonnoksia testattavaksi esm. AR-sovelluksella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.
Ilmoittautumisaika
08.09.2023 - 23.10.2023
Ajoitus
24.10.2023 - 21.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Eero Merimaa
Ryhmät
-
PKUVAS22Kuvataiteen koulutus S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- hyödyntää nykykuvanveiston menetelmiä ja ilmaisukeinoja omassa työskentelyssään
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- tarkastella kriittisesti ja kehittää omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- seurata aktiivisesti ja analysoiden alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen kuvanveistotaiteen ilmiöitä
Sisältö
Opiskelija tutustuu nykykuvanveiston sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten kolmiulotteisella teoksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Millä materiaaleilla nykyveistäjä työskentelee ekologisesti? Opinnoissa tutustutaan nykykuvanveiston ajankohtaisiin ilmiöihin, esimerkiksi erilaisiin tilallisiin, moniaistisiin ja poikkitaiteellisiin ilmaisumahdollisuuksiin sekä teoksen ja sen kokijan väliseen vuorovaikutukseen.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Opintojen aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kolmiulotteisen teoksen tai teoskokonaisuuden. Lisäksi opiskelija toteuttaa kuvallisen esityksen valitsemastaan nykyveistäjästä opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla. Opinnot voivat sisältää myös näyttely- ja työhuonevierailuja, taiteilijaluentoja sekä opintomatkoja.
Oppimateriaalit
Krauss, Rosalind. Kuvanveiston laajentunut kenttä.
Seppä, Anita. Kuvien tulkinta. 2012. Gaudeamus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.
Sisällön jaksotus
Aikataulu tarkentuu! Yhteiset tapaamiset sijoittuvat pääsääntöisesti tiistaille ja torstaille.
Millä tavoilla kuvanveistossa ilmaistaan? Vastaus: kaikilla mahdollisilla tavoilla! Kuvanveiston laajentunut kenttä (Krauss) on sulauttanut kehoonsa valtavan joukon erilaisia ilmaisun tapoja aina videotaiteesta performanssiin. Esimerkiksi tilallisuus, ruumiillisuus ja materiaalisuus, tai toisaalta niiden vastakohdat, ovat nykytaiteen kannalta olennaisia käsitteitä jotka muokkaavat teoksen sisällöllistä kehitystä. Veistoksen, kuten kaikkien muidenkin taideobjektien, paikka on samassa fyysisessä todellisuudessa tekijänsä ja yleisönsä kanssa. Fyysisen ja materiaalisen ulottuvuuden lisäksi teoksen tekeytymiseen vaikuttaa myös taiteilijan valitsema ”kirjoitus- ja lukusuunta”. Mitä sisällöllistä mahdollisuutta tekijä haluaa työssään korostaa?
Kurssin aikana opiskelija valitsee itseään kiinnostavan nykykuvanveistoon liittyvän käsitteen ja valmistaa teoksen tai teoskokonaisuuden sen innoittamana. Samalla hän tutustuu syvällisemmin valitsemiensa käsitteiden teoriaan ja esittelee löydöksensä ryhmälle ”käsitetaideseminaarissa”.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 10.02.2022
Ajoitus
31.01.2022 - 18.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
3 - 12
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Eero Merimaa
Ryhmät
-
PKUVAS20Kuvataiteen koulutus S20
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- hyödyntää nykykuvanveiston menetelmiä ja ilmaisukeinoja omassa työskentelyssään
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- tarkastella kriittisesti ja kehittää omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- seurata aktiivisesti ja analysoiden alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen kuvanveistotaiteen ilmiöitä
Sisältö
Opiskelija tutustuu nykykuvanveiston sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten kolmiulotteisella teoksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Millä materiaaleilla nykyveistäjä työskentelee ekologisesti? Opinnoissa tutustutaan nykykuvanveiston ajankohtaisiin ilmiöihin, esimerkiksi erilaisiin tilallisiin, moniaistisiin ja poikkitaiteellisiin ilmaisumahdollisuuksiin sekä teoksen ja sen kokijan väliseen vuorovaikutukseen.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Opintojen aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kolmiulotteisen teoksen tai teoskokonaisuuden. Lisäksi opiskelija toteuttaa kuvallisen esityksen valitsemastaan nykyveistäjästä opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla. Opinnot voivat sisältää myös näyttely- ja työhuonevierailuja, taiteilijaluentoja sekä opintomatkoja.
Oppimateriaalit
Krauss, Rosalind. Kuvanveiston laajentunut kenttä.
Seppä, Anita. Kuvien tulkinta. 2012. Gaudeamus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.
Sisällön jaksotus
Aikataulu tarkentuu! Ryhmän yhteiset tapaamiset aina tiistaisin klo 10 lähtien.
Millä tavoilla kuvanveistossa ilmaistaan? Vastaus: kaikilla mahdollisilla tavoilla! Kuvanveiston laajentunut kenttä (Krauss) on sulauttanut kehoonsa valtavan joukon erilaisia ilmaisun tapoja aina videotaiteesta performanssiin. Esimerkiksi tilallisuus, ruumiillisuus ja materiaalisuus, tai toisaalta niiden vastakohdat, ovat nykytaiteen kannalta olennaisia käsitteitä jotka muokkaavat teoksen sisällöllistä kehitystä. Veistoksen, kuten kaikkien muidenkin taideobjektien, paikka on samassa fyysisessä todellisuudessa tekijänsä ja yleisönsä kanssa. Fyysisen ja materiaalisen ulottuvuuden lisäksi teoksen tekeytymiseen vaikuttaa myös taiteilijan valitsema ”kirjoitus- ja lukusuunta”. Mitä sisällöllistä mahdollisuutta tekijä haluaa työssään korostaa?
Kurssin aikana opiskelija valitsee itseään kiinnostavan nykykuvanveistoon liittyvän käsitteen ja valmistaa teoksen tai teoskokonaisuuden sen innoittamana. Samalla hän tutustuu syvällisemmin valitsemiensa käsitteiden teoriaan ja esittelee löydöksensä ryhmälle ”käsitetaideseminaarissa”.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa dokumentaarisen valokuvauksen tietoperustan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja