Siirry suoraan sisältöön

Kuvanveiston vaihtoehtoiset menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: 2021148

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa erilaisten kuvanveiston menetelmien historiaa ja nykykäytäntöjä
- hyödyntää erilaisia kuvanveiston menetelmiä omassa työskentelyssään ja kehittää laaja-alaisesti ja ennakkoluulottomasti omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- toimia työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökulmat huomioiden
- suunnitella ja mitoittaa työnsä annetun ajan puitteisiin
- työskennellä aktiivisesti ryhmässä ja kehittää sen toimintaa

Sisältö

Opiskelija tutustuu monipuolisesti erilaisiin kuvanveiston menetelmiin ja materiaaleihin, kuten esimerkiksi kierrätysmateriaalit, tekstiili, paperi, muovit, elektroniikka, robotiikka jne., sekä menetelmien ja materiaalien yhdistelemiseen sisällöllisesti kiinnostavalla tavalla, esimerkiksi kovat ja pehmeät materiaalit tai poikkitaiteelliset taideprojektit. Lisäksi opiskelija tutustuu käytettyjen kuvanveiston menetelmien ja materiaalien historiaan ja nykykäytäntöihin sekä työsuojelun näkökulmiin teoriassa ja käytännössä.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Harjoitustehtävien kautta opiskelija oppii hyödyntämään erilaisia menetelmiä, materiaaleja ja niiden yhdistelmiä osana ilmaisuaan. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Ilmoittautumisaika

26.11.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 21.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 10

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Eero Merimaa
Ryhmät
  • PKUVAS23
    Kuvataiteen koulutus S23

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa erilaisten kuvanveiston menetelmien historiaa ja nykykäytäntöjä
- hyödyntää erilaisia kuvanveiston menetelmiä omassa työskentelyssään ja kehittää laaja-alaisesti ja ennakkoluulottomasti omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- toimia työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökulmat huomioiden
- suunnitella ja mitoittaa työnsä annetun ajan puitteisiin
- työskennellä aktiivisesti ryhmässä ja kehittää sen toimintaa

Sisältö

Opiskelija tutustuu monipuolisesti erilaisiin kuvanveiston menetelmiin ja materiaaleihin, kuten esimerkiksi kierrätysmateriaalit, tekstiili, paperi, muovit, elektroniikka, robotiikka jne., sekä menetelmien ja materiaalien yhdistelemiseen sisällöllisesti kiinnostavalla tavalla, esimerkiksi kovat ja pehmeät materiaalit tai poikkitaiteelliset taideprojektit. Lisäksi opiskelija tutustuu käytettyjen kuvanveiston menetelmien ja materiaalien historiaan ja nykykäytäntöihin sekä työsuojelun näkökulmiin teoriassa ja käytännössä.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Harjoitustehtävien kautta opiskelija oppii hyödyntämään erilaisia menetelmiä, materiaaleja ja niiden yhdistelmiä osana ilmaisuaan. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.

Sisällön jaksotus

Kuvanveiston vaihtoehtoiset menetelmät kääntää huomion kuvanveiston kolmiulotteisuuden ja (näennäisen) pysyvyyden ympärillä tapahtuvaan neljänteen ulottuvuuteen eli aikaan. Minkälaisia tapahtumia, hetkiä ja poikkeamia esimerkiksi video, performanssi tai yhteisölliset kohtaamiset tuovat veistoksen kategoriaan. Millä tavalla anamorfiset, aikaan, lämpötilaan tai liikkeeseen voimakkaasti reagoivat materiaalit laajentavat traditionaalisen veistoksen käsitettä.
Opiskelijat kokeilevat ja havainnoivat ajallisuuden käsitettä suhteessa omaan taiteelliseen työskentelyynsä.

Ryhmän yhteiset tapaamiset aina tiistaisin klo 10:00, muu aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

08.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

30.01.2024 - 16.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 10

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Eero Merimaa
Ryhmät
  • PKUVAS22
    Kuvataiteen koulutus S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa erilaisten kuvanveiston menetelmien historiaa ja nykykäytäntöjä
- hyödyntää erilaisia kuvanveiston menetelmiä omassa työskentelyssään ja kehittää laaja-alaisesti ja ennakkoluulottomasti omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- toimia työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökulmat huomioiden
- suunnitella ja mitoittaa työnsä annetun ajan puitteisiin
- työskennellä aktiivisesti ryhmässä ja kehittää sen toimintaa

Sisältö

Opiskelija tutustuu monipuolisesti erilaisiin kuvanveiston menetelmiin ja materiaaleihin, kuten esimerkiksi kierrätysmateriaalit, tekstiili, paperi, muovit, elektroniikka, robotiikka jne., sekä menetelmien ja materiaalien yhdistelemiseen sisällöllisesti kiinnostavalla tavalla, esimerkiksi kovat ja pehmeät materiaalit tai poikkitaiteelliset taideprojektit. Lisäksi opiskelija tutustuu käytettyjen kuvanveiston menetelmien ja materiaalien historiaan ja nykykäytäntöihin sekä työsuojelun näkökulmiin teoriassa ja käytännössä.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Harjoitustehtävien kautta opiskelija oppii hyödyntämään erilaisia menetelmiä, materiaaleja ja niiden yhdistelmiä osana ilmaisuaan. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.

Sisällön jaksotus

Kuvanveiston vaihtoehtoiset menetelmät kääntää huomion kuvanveiston kolmiulotteisuuden ja (näennäisen) pysyvyyden ympärillä tapahtuvaan neljänteen ulottuvuuteen eli aikaan. Minkälaisia tapahtumia, hetkiä ja poikkeamia esimerkiksi video, performanssi tai yhteisölliset kohtaamiset tuovat veistoksen kategoriaan. Millä tavalla anamorfiset, aikaan, lämpötilaan tai liikkeeseen voimakkaasti reagoivat materiaalit laajentavat traditionaalisen veistoksen käsitettä.
Opiskelijat kokeilevat ja havainnoivat ajallisuuden käsitettä suhteessa omaan taiteelliseen työskentelyynsä. Pohjaa kuvanveiston ajallisuudelle pohditaan tutustumalla keramiikkatyöskentelyyn, historian historiallisimpaan muodonantotekniikkaan.

Ryhmän yhteiset tapaamiset aina tiistaisin klo 10:00, muu aikataulu tarkentuu myöhemmin.
31.1. iltapäivällä vierailu Turun yliopiston aerobiologian laboratorioon - mikrobit taiteessa.
1.2.-2.2., 8.2.-9.2. ja 22.2. klo 12-16 keramiikkatyöskentelyä Turun Tuulenpesässä.

Kurssinäyttely Turun Tuulenpesän Hiippari-ikkunagalleriassa 5.3.-24.3., ripustus 4.3.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Keramiikkatyöskentely sisältää opiskelijan vastuulle jäävän materiaalimaksun.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

15.11.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

10.01.2023 - 27.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Eero Merimaa

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa erilaisten kuvanveiston menetelmien historiaa ja nykykäytäntöjä
- hyödyntää erilaisia kuvanveiston menetelmiä omassa työskentelyssään ja kehittää laaja-alaisesti ja ennakkoluulottomasti omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- toimia työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökulmat huomioiden
- suunnitella ja mitoittaa työnsä annetun ajan puitteisiin
- työskennellä aktiivisesti ryhmässä ja kehittää sen toimintaa

Sisältö

Opiskelija tutustuu monipuolisesti erilaisiin kuvanveiston menetelmiin ja materiaaleihin, kuten esimerkiksi kierrätysmateriaalit, tekstiili, paperi, muovit, elektroniikka, robotiikka jne., sekä menetelmien ja materiaalien yhdistelemiseen sisällöllisesti kiinnostavalla tavalla, esimerkiksi kovat ja pehmeät materiaalit tai poikkitaiteelliset taideprojektit. Lisäksi opiskelija tutustuu käytettyjen kuvanveiston menetelmien ja materiaalien historiaan ja nykykäytäntöihin sekä työsuojelun näkökulmiin teoriassa ja käytännössä.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Harjoitustehtävien kautta opiskelija oppii hyödyntämään erilaisia menetelmiä, materiaaleja ja niiden yhdistelmiä osana ilmaisuaan. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.

Sisällön jaksotus

Aikataulu tarkentuu! Ryhmän yhteiset tapaamiset aina tiistaisin klo 10 lähtien.

Kuvanveiston vaihtoehtoiset menetelmät kääntää huomion kuvanveiston kolmiulotteisuuden ja (näennäisen) pysyvyyden ympärillä tapahtuvaan neljänteen ulottuvuuteen eli aikaan. Minkälaisia tapahtumia, hetkiä ja poikkeamia esimerkiksi video, performanssi tai yhteisölliset kohtaamiset tuovat veistoksen kategoriaan. Millä tavalla anamorfiset, aikaan, lämpötilaan tai liikkeeseen voimakkaasti reagoivat materiaalit laajentavat traditionaalisen veistoksen käsitettä.
Opiskelijat kokeilevat ja havainnoivat ajallisuuden käsitettä suhteessa omaan taiteelliseen työskentelyynsä. Pohjaa kuvanveiston ajallisuudelle pohditaan tutustumalla keramiikkatyöskentelyyn, historian historiallisimpaan muodonantotekniikkaan.

Ryhmän yhteiset tapaamiset aina tiistaisin klo 10:00, muu aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Keramiikkatyöskentely sisältää opiskelijan vastuulle jäävän materiaalimaksun.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa dokumentaarisen valokuvauksen tietoperustan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

11.01.2022 - 28.01.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

3 - 12

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Eero Merimaa
Ryhmät
  • PKUVAS20
    Kuvataiteen koulutus S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa erilaisten kuvanveiston menetelmien historiaa ja nykykäytäntöjä
- hyödyntää erilaisia kuvanveiston menetelmiä omassa työskentelyssään ja kehittää laaja-alaisesti ja ennakkoluulottomasti omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- toimia työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökulmat huomioiden
- suunnitella ja mitoittaa työnsä annetun ajan puitteisiin
- työskennellä aktiivisesti ryhmässä ja kehittää sen toimintaa

Sisältö

Opiskelija tutustuu monipuolisesti erilaisiin kuvanveiston menetelmiin ja materiaaleihin, kuten esimerkiksi kierrätysmateriaalit, tekstiili, paperi, muovit, elektroniikka, robotiikka jne., sekä menetelmien ja materiaalien yhdistelemiseen sisällöllisesti kiinnostavalla tavalla, esimerkiksi kovat ja pehmeät materiaalit tai poikkitaiteelliset taideprojektit. Lisäksi opiskelija tutustuu käytettyjen kuvanveiston menetelmien ja materiaalien historiaan ja nykykäytäntöihin sekä työsuojelun näkökulmiin teoriassa ja käytännössä.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Harjoitustehtävien kautta opiskelija oppii hyödyntämään erilaisia menetelmiä, materiaaleja ja niiden yhdistelmiä osana ilmaisuaan. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.

Sisällön jaksotus

Aikataulu tarkentuu! Ryhmän yhteiset tapaamiset aina tiistaisin klo 10 lähtien.

Kuvanveiston vaihtoehtoiset menetelmät kääntää huomion kuvanveiston kolmiulotteisuuden ja (näennäisen) pysyvyyden ympärillä tapahtuvaan neljänteen ulottuvuuteen eli aikaan. Minkälaisia tapahtumia, hetkiä ja poikkeamia esimerkiksi video, performanssi tai yhteisölliset kohtaamiset tuovat veistoksen kategoriaan. Millä tavalla anamorfiset, aikaan, lämpötilaan tai liikkeeseen voimakkaasti reagoivat materiaalit laajentavat traditionaalisen veistoksen käsitettä.
Opiskelijat kokeilevat ja havainnoivat ajallisuuden käsitettä suhteessa omaan taiteelliseen työskentelyynsä. Pohjaa kuvanveiston ajallisuudelle pohditaan tutustumalla keramiikkatyöskentelyyn, historian historiallisimpaan muodonantotekniikkaan. Keramiikkatyöskentelyn tiimoilta rakennetaan Tuulenpesän galleriaan näyttely teemalla "Röyhkeää keramiikkaa".

Ryhmän yhteiset tapaamiset aina tiistaisin klo 10:00, muu aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Keramiikkatyöskentely 9:30 - 16 Turun Tuulenpesässä (Rauhankatu 10):
Torstai 20.1.
Perjantai 21.1.
Torstai 27.1.
Perjantai 28.1.
Torstai 3.2.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Keramiikkatyöskentely sisältää opiskelijan vastuulle jäävän materiaalimaksun. Materiaalimaksu on 5€ / kilo käytettyä savea. Maksu pitää sisällään poltot ja lasituksen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa dokumentaarisen valokuvauksen tietoperustan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja