Taide nytLaajuus (5 op)
Tunnus: 2021159
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tutustuu ajankohtaisiin ilmiöihin ja suuntauksiin taiteen tai muun yhteiskunnallisen toiminnan piirissä.
- ottaa kantaa.
- kehittää kriittistä ajatteluaan.
- hahmottaa nykytaiteen toimintamalleja ja tunnistaa sieltä toimintatapoja, keskusteluja tai tekijöitä, jotka puhuttelevat suhteessa omaan tekemiseen.
Sisältö
Taiteellinen työskentely, nykytaiteen kenttä ja niihin liittyvä keskustelu.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 23.09.2024
Ajoitus
10.09.2024 - 04.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Eero Merimaa
- Henna-Riikka Halonen
Ryhmät
-
PKUVAS22Kuvataiteen koulutus S22
Tavoitteet
Opiskelija
- tutustuu ajankohtaisiin ilmiöihin ja suuntauksiin taiteen tai muun yhteiskunnallisen toiminnan piirissä.
- ottaa kantaa.
- kehittää kriittistä ajatteluaan.
- hahmottaa nykytaiteen toimintamalleja ja tunnistaa sieltä toimintatapoja, keskusteluja tai tekijöitä, jotka puhuttelevat suhteessa omaan tekemiseen.
Sisältö
Taiteellinen työskentely, nykytaiteen kenttä ja niihin liittyvä keskustelu.
Opetusmenetelmät
Opetusjakso koostuu luennoista, keskusteluista, opiskelijaesittelyistä, luku ja kirjoitustehtävistä, näyttelyvierailuista, sekä lyhyistä sekä yksin että ryhmässä tehtävistä taiteellisista produktioista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ajatukset keskeneräisyydestä, alttiudesta, arvaamattomuudesta, yllätyksellisyydestä ja jopa
haavoittuvuudesta.
Asioiden kokeileminen, oman ajattelun jatkuva muokkaaminen kannustaa
ennakkoluulottomuuteen, halukkuus kyseenalaistaa käsityksiä, joiden luullaan olevan jo
tiedossa.
Tunnustetaan toiseuden, ei inhimillisen, "toisen" ratkaiseva rooli luovassa
vuoropuhelussa.
Oikean vastauksen etsimisestä luopuminen
Normaaliuden tuottamiseen puuttuminen (queer reading tai gaze), erilaiset tulkinnat, ilmeisimmän tason ohi katsominen.
Keskittyminen pikemminkin prosessiin kuin tuloksiin
Hidas lähilukeminen ja katsominen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h
Josta lähiopetusta n.60 h
Oma työskentely: 30h
Ryhmätyöskentely:25h
Luku/kirjoitustehtävät: 20h
Sisällön jaksotus
10.9-4.10.2024 (ti-pe)
Opetukseen osallistuminen: läsnäolo (pakollinen)
Taiteen spekulatiiviset maailmat
Outoja tiloja, aikoja, olentoja ja materiaaleja
Miten voimme määritellä nykyhetken? Tapahtuuko se aina suhteessa menneeseen ja tulevaan? Onko nykyhetkeä (NYT) edes olemassa? Millaisia mahdollisuuksia meillä on spekulatiivisesti kuvitella mitä on tulossa?
Opetusjaksolla tutkitaan, miten luovan maailman rakentamisen käytännöt, kuten kuvataide ja spekulatiivinen kirjallisuus, uudet teknologiat, feministinen teoria yms., näkökulmina ja välineinä voivat luoda tai ennakoida uusia outoja olemassaolon muotoja ja ajallisuuksia ja haastaa käsityksemme menneisyydestä sekä avata odottamattomia ja mahdollisesti lupaavampia tulevaisuuksia.
Kurssilla pyritään korostamaan tarvetta jäsentää kokemuksia fiktioksi, jotta voimme ymmärtää niitä. Luomalla spekulatiivisia järjestelmiä tai maailmoja taiteellisen työskentelyn kautta tutkitaan suhdettamme materiaaleihin, esineisiin, sanoihin sekä eläviin ja elottomiin olentoihin.
Kurssilla käsitellään mm. seuraavia asioita:
• (Spekulatiivisen) fiktion keinot taiteessa ja taidetekstissä
• Maailmat maailmojen sisällä, tilat tiloissa (kaupunkitila)
• Uudenlaiset ajallisuudet ja tilallisuudet
• Uudet teknologiat työkaluina ja kanssataiteilijoina, Tekoäly, AR, VR jne.
• Pyritään kiinnittämään huomio sivuutettuihin, myös ei-inhimillisiin olioihin ja materiaan
• Digitaalisen maailman ja luonnon järjestelmien kytkeytyminen
• Näkymätön näkyväksi tai aistituksi
viikko 37: 10-13.9: Taide ja Maailmojen luominen (työskennellään Henna-Riikan johdolla,
Kuvataiteen projektitila F 205)
10.9. klo 13 – 16 Kurssin aloitusluento, pieni kirjoitusharjoitus, Luettavan tekstin alustus
11.9. klo 10 – 16 10-12: Tekstiin tutustuminen, (klo 13-16) Luento 2. ja keskustelua
tekstistä
12.9. klo 10 – 16 klo 10-12: Pienryhmätehtävän alustus, klo 13-16: Näyttelyvierailu Titanik,
Kriittinen galleria , Taidehalli
14.9. klo 10 – 15 Pienryhmätyöskentely-klo 14-16 työskentelyn purku
viikko 38 (17-20.9): Shubhangi Singh: Kaupunki työhuoneena
(The days together, we spend time exploring ways to trouble the proverbial waters where we’d think about our role and participation in the public sphere. We’d exist largely in it and interact with it through multimodal thinking and processing the spaces through recording our contact with it. We’d make notes, drawings, tell anecdotes and redefine our relationship with it. Or expand upon it.)
17.9. klo 11 – 16 Työskennellään ryhmänä Shubhangin johdolla (kuvataiteen projektitila ja
ulkona)
18.9. klo 10 – 16 --II---
19.9. klo 10 – 16 --II---
20.9. klo 10-15 --II---
viikko 39 (24-26.9): Digitaaliset ja materiaaliset maailmat, uudet teknologiat ja ajallisuudet (Tekoäly, AR, VR työkaluina) (työskennellään Henna-Riikan johdolla, Kuvataiteen projektitila)
24.9. klo 10 – 16 Luento ja keskustelua, yhteisesti luettavan tekstin esittely
25.9. klo 11 – 16 AI-demoja, työskentelyä yhdessä
26.9. klo 10 – 16 Demoja Polycam ja Adobe Aero, Keskustelua luetusta tekstistä, lyhyt
kirjoitustehtävä
27.9 klo 10 – 15 Kirjoitustehtävän purku, Jako pienryhmiin yhteistyöteoksen toteuttamista
varten
Viikko 40 1-4.10: Pienryhmätyöskentelyä, teosdemon toteuttaminen kurssin teemojen pohjalta (Köysiratagalleria käytössä koko viikon)
01.10. klo 10 – 16 Yhteinen tapaaminen ja keskustelu
02.10. klo 10 – 16 työskentelyä ryhmissä
03.10. klo 10 – 16 työskentelyä ryhmissä, keskustelua ryhmittäin Henna-Riikan kanssa
04.10 klo 10 – 16 Teosdemot Köysiratagalleriassa tai valitsemassanne paikassa
HUOM! osa kurssin opetuksesta tapahtuu englanniksi
Kurssilla vierailevana opettajana toimii: Shubhangi Singh
https://www.shubhangi-singh.com/
Viestintäkanava ja lisätietoja
sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vertaisarviointi 1/3
Itsearviointi 1/3
Opettajan arviointi1/3
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen ja tehtäviin ja osaa toimia ohjeiden mukaan
- osaa tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja -välineet
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija
- osaa asettaa omia oppimistavoitteitaan ja hyödyntää oppimisympäristön mahdollisuudet
- osaa käyttää ammattikäsitteitä ja -välineitä tarkoituksenmukaisesti
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
- osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
- tunnistaa nykytaiteen eettiset ja ekologiset näkökulmat sekä taiteellisen ilmaisunsa perusteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija
- osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti sekä rakentaa aktiivisesti vuorovaikutustilanteita
- osaa reflektoida ja lähestyä kriitiisesti oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseen
- osoittaa taiteellisessa ilmaisussaan persoonallista näkemystä
- kykenee esittämään työskentelynsä lopputuloksen perustellusti.
Ilmoittautumisaika
08.09.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
12.09.2023 - 06.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Eero Merimaa
Ryhmät
-
PKUVAS21Kuvataiteen koulutus S21
Tavoitteet
Opiskelija
- tutustuu ajankohtaisiin ilmiöihin ja suuntauksiin taiteen tai muun yhteiskunnallisen toiminnan piirissä.
- ottaa kantaa.
- kehittää kriittistä ajatteluaan.
- hahmottaa nykytaiteen toimintamalleja ja tunnistaa sieltä toimintatapoja, keskusteluja tai tekijöitä, jotka puhuttelevat suhteessa omaan tekemiseen.
Sisältö
Taiteellinen työskentely, nykytaiteen kenttä ja niihin liittyvä keskustelu.
Opetusmenetelmät
Kurssilla työskennellään pienryhmissä. Pienryhmät määrittelevät työskentelynsä intensiteetin - ryhmän jäsenet voivat toimia melko etäällä toisistaan tai muodosta hyvinkin tiiviin yhteisön. Pohditaan hetkellisen kollektiivin mahdollisuuksia. Kollektiivi voi toimia tuotannollisena rakenteena tai ideoita kommentoivana vertaisryhmänä.
Kutrssin aikana tuotetusta materiaalista toimitetaan Taide NYT –julkaisu. Zine-tyyppinen pienlehti, missä jokaisella ryhmällä on oma “lukunsa”. Teosdokumentaatio julkaistaan myös Seinä-galleriassa torstaina 5.10. Pienryhmät “pitchaavat projektinsa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, pienryhmätyöskentely, ryhmätapaamiset, vertaispalaute
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Pienryhmät toteuttavat luentojen ja keskustelujen pohjalta taiteellisia projekteja.
Sisällön jaksotus
TAIDE NYT
Okkultturisia hahmotelmia
Kurssilla tarkastellaan nykytaiteen esoteerisia kytköksiä. Eläinten ja mineraalien kanssa käytävät keskustelut, salaseurat, tarot-luennat, meditaatio ja noituminen saattavat kuulostaa sekulaarissa yhteiskunnassa elävälle etäiseltä fantasialta. Kuitenkin edellä mainitut, esoterian perinteistä ammentavat käytänteet, esiintyvät varsin usein nykytaiteen kentällä. Mistä oikein on kyse? Taiteen merkitykseen on aina kuulunut pyrkimys kohti jotain. Kohti jumalaa, kauneutta, taidetta itseään... ajattelun laajentuminen on taiteen syvintä olemusta. Nykytaiteen kentällä vahvasti läsnä oleva uusmaterialistinen näkökulma korostaa materian toimijuutta. Tämän mukaan materia ei ole passiivista ainesta, mistä taiteilija muovaa taidollaan objektin, vaan sillä on oma luonteensa ja historiansa, joiden äärelle pääseminen vaatii dialogisen suhteen muodostamista. Materia on myös toimijoiden välistä vuorovaikutusta, hetkiä ajassa, paikkoja, luontoa, syvää läsnäoloa. Arkikielen ylittämiseksi tarvitaan poeettisia keinoja. Hahmottelemme niitä.
AIKATAULU - päivityksiä kahden viimeisen viikon osalta vielä luvassa
Ti 12.9. klo 9:30-16
Aloitusluennot
HUOM! PAIKKANA KUVATEATTERI!!!
9:30-11 Nina Kokkinen - okkulttuuri käsitteenä, esoteerisia yhteyksiä kultakauden taiteilijoiden ja nykytaiteen välillä
12-13:30 Elina Suoyrjö - Witching hour - kuraattorin näkökulma
14:15- 16 Lotta Petronella - Rituaali taideteoksena
Ke 13.9.
Pienryhmät itsenäisesti, ryhmien muodostaminen, luentojen reflektointi, kysymysten hahmottelua
To 14.9.
Eeron luento, Yhteinen tapaaminen, pienryhmät esittelevät omia näkökulmiaan, yhteistä keskustelua
Pe 15.9.
Pienryhmätyöskentelyä
Ti 19.9.
Ryhmät esittelevät alustavat ideansa
Ke 20.9.
Pienryhmätyöskentelyä
To 21.9.
Pienryhmien tapaamiset Eeron kanssa
19:30-21, Tuonpuolikabinetti, Ravintola Koulu - Arkeologinen näkökulma taikaesineisiin, 5€
https://www.facebook.com/events/s/sammakkoarkkuja-ja-kaarmeen-ka/1455058488622215/
Pe 22.9.
Pienryhmätyöskentelyä
Ti 26.9.
Ke 27.9.
Pienryhmätyöskentelyä
To 28.9.
Pe 29.9.
Pienryhmätyöskentelyä
Ti 3.10.
Ke 4.10.
Pienryhmätyöskentelyä
To 5.10.
Kurssipalaute, Seinä-gallerian avajaiset
Pe 6.10.
Lepopäivä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerisessa arvioinnissa kiinnitetään huomiota prosessiosaamiseen ja ryhmätyöskentelyyn. Taideteosten laadullinen arviointi palautekeskustelun yhteydessä.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmänsä työskentelyyn. Ei osallistu luentoihin tai yhteisiin tapaamisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja työskentelymetodeja ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
• osallistuu luentoihin ja tapaamisiin vain vähän.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osaa hahmottaa oman aktiivisen roolinsa pienryhmätyöskentelyssä
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
• osallistuu luentoihin ja tapaamisiin kiitettävästi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja
• osallistuu kaikkiin yhteisiin tapaamisiin
Ilmoittautumisaika
06.09.2022 - 26.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 07.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 30
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Eero Merimaa
- Taina Erävaara
- Ismo Luukkonen
Ryhmät
-
PKUVAS20Kuvataiteen koulutus S20
Tavoitteet
Opiskelija
- tutustuu ajankohtaisiin ilmiöihin ja suuntauksiin taiteen tai muun yhteiskunnallisen toiminnan piirissä.
- ottaa kantaa.
- kehittää kriittistä ajatteluaan.
- hahmottaa nykytaiteen toimintamalleja ja tunnistaa sieltä toimintatapoja, keskusteluja tai tekijöitä, jotka puhuttelevat suhteessa omaan tekemiseen.
Sisältö
Taiteellinen työskentely, nykytaiteen kenttä ja niihin liittyvä keskustelu.
Opetusmenetelmät
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Julkaisun toimittaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin aikana tehtävä työ kootaan julkaisuksi. Jokainen pienryhmä toimittaa julkaisuun oman "lukunsa". Kurssin laajuus on 5op. Työjärjestykseen on allakoituna 115h. Ks. Sisältö ja ajoitus.
Sisällön jaksotus
Materiaalisia ulottuvuuksia - tila, luonto, kulttuuri.
Kurssin temaattinen runko rakentuu kuraattori Pirkko Siitarin pitämien luentojen pohjalta. Miten ajatella tilaa ja luontoa materiaalina? Miten taidekentällä aiemmin karsastetut, mutta nykyään yleisesti esiintyvät artesaanitekniikat kuten lasi, keramiikka tai tekstiili vaikuttavat teoksen ja sen kokijan väliseen etäisyyteen? Opiskelijat työskentelevät kurssilla pienryhmissä ja toteuttavat yhteisen julkaisun.
ti 13.9. Klo 9:30 Kurssin aloitus, aikataulu ja tavoitteet, ryhmäytymisohjeistus (6 ryhmää)
Klo 10 Luento 1 LEM_B338
Klo 13 Pienryhmien yhteistä työskentelyä luennon teemojen parissa
ke 14.9. Klo 9:30 Luento 2 LEM_B338
Klo 12:30 Pienryhmien yhteistä työskentelyä luennon teemojen parissa
to 15.9. Klo 9:30 Luento 3 LEM_B338
Klo 12:30 Pienryhmien yhteistä työskentelyä luennon teemojen parissa
pe 16.9. Pienryhmien yhteistä työskentelyä. Ryhmät 1&2 työskentelevät teeman 1 parissa, ryhmät 3&4 teeman 2 parissa ja ryhmät 5&6 teeman 3 parissa
ti 20.9. Klo 9:30-12 Ryhmien presentaatiot teemoista 15min Zoomissa
ke 21.9. Työskentelyä
to 22.9. Työskentelyä
pe 23.9. TyöskentelyäPienryhmien klinikat Eeron kanssa
ti 27.9. Työskentelyä
ke 28.9. Klo 13-16 Yhteinen välikatselmus Zoomissa
to 29.9. Työskentelyä
pe 30.9. Työskentelyä
ti 4.10 Klo 9:30 yhteinen tapaaminen taittotyön tiimoilta
ke 5.10. Taittoa
to 6.10. Klo 10-15 Kurssin yhteinen loppukatselmus kuvateatteri
pe 7.10. Viimeistelyä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen luennoille pakollista - vaikuttaa arviointiin
Osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn - pienryhmien yhteinen itsearviointi
Osallistuminen loppuarviointiin
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
tyydyttävä (1-2)
Opiskelija? • osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä? • osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa? • osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija? • osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet? • osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan? • osallistuu pienryhmänsä työskentelyn ja vuorovaikutuksen kehittämiseen • työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti? • kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan suhteessa pienryhmän tavoitteisiin? • osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija? • osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen kurssin temaattisiin diskursseihin? • osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita? • osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja