VideoreportaasiLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00BT10
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- ideoida, käsikirjoittaa ja esitellä videoreportaasin
- hankkia videoreportaasiin tarvittavat taustatiedot
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida videoreportaasin
- kuljettaa tarinaa kuvakerronnan ja kohtausten rakentamisen avulla
- toimia työryhmän jäsenenä reportaasituotannossa
Sisältö
Opiskelijat analysoivat reportaaseja tai elokuvallisia dokumentteja. He ideoivat ja käsikirjoittavat oman pienen reportaasinsa suunnitelman, jonka he esittelevät myyntitarkoituksessa. Reportaasit toteutetaan työryhmissä julkaisukelpoisiksi. Opiskelijat antavat toisilleen palautetta prosessin aikana ja loppupurussa sekä kirjoittavat analyyttisen työraportin oman tuotantoryhmänsä toiminnasta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.01.2025
Ajoitus
14.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS23jourPMEDIS23 journalismi
Tavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- ideoida, käsikirjoittaa ja esitellä videoreportaasin
- hankkia videoreportaasiin tarvittavat taustatiedot
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida videoreportaasin
- kuljettaa tarinaa kuvakerronnan ja kohtausten rakentamisen avulla
- toimia työryhmän jäsenenä reportaasituotannossa
Sisältö
Opiskelijat analysoivat reportaaseja tai elokuvallisia dokumentteja. He ideoivat ja käsikirjoittavat oman pienen reportaasinsa suunnitelman, jonka he esittelevät myyntitarkoituksessa. Reportaasit toteutetaan työryhmissä julkaisukelpoisiksi. Opiskelijat antavat toisilleen palautetta prosessin aikana ja loppupurussa sekä kirjoittavat analyyttisen työraportin oman tuotantoryhmänsä toiminnasta.
Oppimateriaalit
Kuvausharjoitus on oltava suoritettuna.
Synopsis, käsikirjoitus, pitsaus, tuotanto ja työraportti arvioidaan osasuorituksina. Painopiste on valmiin tuotannon arvioinnissa. Siinä arvosana muodostuu oman työtehtävän perusteella.
Opetusmenetelmät
Kuvausharjoitukset, oman tuotannon ennakkotutkimus ja valmistelu. Synopsis ja sen pitsaus. Tuotantoprosessi ja palautteenanto.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso harjoittaa työelämäkompetensseja. Opintojakson tuotannot noudattavat Journalistin ohjeita eli eettistä koodistoa ja toteuttavat sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: opiskelija osoittaa aikaisemmin toteuttamallaan videoreportaasin tuotannolla osaavansa opintojakson oppimistavoitteet. Osaaminen osoitetaan kirjoittamalla analyyttinen työraportti omasta ja työryhmän toiminnasta ja liittämällä siihen videolinkki, josta käy ilmi, että opiskelija on itse ollut keskeisessä tehtävässä videon suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. KUVAUSHARJOITUS, JOKA KESKITTYY JATKUVUUSKERRONTAAN JA KUVAKOKOJEN KÄYTTÖÖN.
2. OMAN 3-7-MINUUTTISEN DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN SYNOPSIS.
3. OMAN SYNOPSIKSEN PITSAUS TYÖRYHMÄLLÄ
4. KAKSIPALSTAINEN KÄSIKIRJOITUS TUOTANNOSTA. Käsikirjoitus on toteuttamisvalmis kokonaisuus, jossa olet varmistanut henkilöiden ja kuvauspaikkojen suostumuksen
5. DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN TUOTANTO, jossa kukin opiskelija on vastuullisessa työtehtävässä. Tuotanto- ja editpalavereissa saat tukea opettajilta.
6. TYÖRAPORTTI TUOTANNOSTA: Jokainen opiskelija kirjoittaa henkilökohtaisen raportin, jossa esittelee tehtävänsä tuotannossa ja analysoi onnistumisensa niissä. Raporttiin on mahdollista myös kertoa ryhmän muiden jäsenten toiminnasta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää luentoja, kuvausharjoituksen ja oman tuotannon suunnittelun sekä toteutuksen joko parityönä, työryhmässä tai yksin. Opettajat tuutoroivat prosessia. Synopsis esitellään koko ryhmälle. Ennen kuvauksia opettajat käyvät läpi käsikirjoituksen ja tuotantosuunnitelman kunkin työryhmän kanssa, Ryhmä saa myös palautetta editpalavereissa. Valmiit teokset julkaistaan Tutka.pro -julkaisussa.
Luennot ja ryhmätapaamiset näkyvät Pmedis23Jour-lukujärjestyksestä ja varaukset tapaamisiin tehdään itsissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset arvioidaan itsenäisinä suorituksina. Jokaisessa osa-alueessa aikataulusta myöhästyminen laskee suorituksen arvosanaa.
Painopiste on kuitenkin videoreportaasin tuotannossa ja opiskelijan ammattiroolin arvioinnissa sen toteutuksessa.
Hylätty (0)
Osatehtäviä on tekemättä tai tuotanto ei ole julkaisukelpoinen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suorittaa kuvausharjoituksen. Hän tuottaa toteuttamiskelpoisen synopsiksen, jonka faktat hän on tarkistanut ja sopinut kuvausluvat. Opiskelija osallistuu käsikirjoitusprosessiin. Opiskelija täyttää tehtävänsä kuvausryhmän jäsenenä ja osallistuu suunnittelu- ja palautetilanteisiin rakentavasti. Toteutettu dokumentaarinen juttu on julkaisukelpoinen. Opiskelija palauttaa asiallisen työraportin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa mielekästä tietoa, kiinnostavan tarinan tai esittelee yleisesti merkittävän henkilön, paikan tai tapahtuman. Käsikirjoitus on tarkka ja realistinen. Opiskelija osoittaa tuotannossa ammattimaisuutta ja vastuullisuutta. Hän kykenee suunnitelmalliseen työhön ja noudattaa annettuja aikatauluja. Opiskelijan työskentely tuotannossa on vastuullista ja eettisesti kestävää. Hänen antamansa palaute on erityisen analyyttistä ja samalla rakentavaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu on teknisesti, ilmaisullisesti ja sisällöllisesti hyvä ja se painottuu toimintaan, ei puheeseen. Työraportti on analyyttinen ja oikeakielinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa uutta tietoa, sen dramaturginen suunnitelma on erityisen hyvä tai tarina emotionaalisesti koskettava. Synopsis on kunnianhimoinen ja kuitenkin realistinen. Päähenkilön esittely herättää lukijassa mielenkiinnon ja halun nähdä dokumentaarinen juttu toteutettuna. Käsikirjoitus sisältää kiinnostavia ja luovia ratkaisuja ja se on huolellisesti suunniteltu ja viimeistelty kokonaisuus. Opiskelija osoittaa tuotannossa erityistä vastuullisuutta ja toteuttaa luovia ammattimaisia ratkaisuja hankalissakin tilanteissa. Hän kykenee ohjaamaan ja organisoimaan oman ryhmänsä toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti. Hän tekee erityisen ahkerasti työtä vaikeuksista välittämättä. Hänen antamansa palaute vie opetusta eteenpäin ja lisää kaikkien yhteistä osaamispääomaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu sisältää erityisen taidokkaita teknisiä, ilmaisullisia tai sisällöllisiä elementtejä ja se on valmis tarjottavaksi televisioon tai elokuvafestivaaleille. Työraportti on tarkka ja asiallisen kriittinen omaa ja kokonaisuutta kohtaan.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 22.01.2024
Ajoitus
16.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 24
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS22jourPMEDIS22 journalismi
Tavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- ideoida, käsikirjoittaa ja esitellä videoreportaasin
- hankkia videoreportaasiin tarvittavat taustatiedot
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida videoreportaasin
- kuljettaa tarinaa kuvakerronnan ja kohtausten rakentamisen avulla
- toimia työryhmän jäsenenä reportaasituotannossa
Sisältö
Opiskelijat analysoivat reportaaseja tai elokuvallisia dokumentteja. He ideoivat ja käsikirjoittavat oman pienen reportaasinsa suunnitelman, jonka he esittelevät myyntitarkoituksessa. Reportaasit toteutetaan työryhmissä julkaisukelpoisiksi. Opiskelijat antavat toisilleen palautetta prosessin aikana ja loppupurussa sekä kirjoittavat analyyttisen työraportin oman tuotantoryhmänsä toiminnasta.
Oppimateriaalit
Kuvausharjoitus on oltava suoritettuna.
Synopsis, käsikirjoitus, pitsaus, tuotanto ja työraportti arvioidaan osasuorituksina. Painopiste on valmiin tuotannon arvioinnissa. Siinä arvosana muodostuu oman työtehtävän perusteella.
Opetusmenetelmät
Kuvausharjoitukset, oman tuotannon ennakkotutkimus ja valmistelu. Synopsis ja sen pitsaus. Tuotantoprosessi ja palautteenanto.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso harjoittaa työelämäkompetensseja. Opintojakson tuotannot noudattavat Journalistin ohjeita eli eettistä koodistoa ja toteuttavat sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: opiskelija osoittaa aikaisemmin toteuttamallaan videoreportaasin tuotannolla osaavansa opintojakson oppimistavoitteet. Osaaminen osoitetaan kirjoittamalla analyyttinen työraportti omasta ja työryhmän toiminnasta ja liittämällä siihen videolinkki, josta käy ilmi, että opiskelija on itse ollut keskeisessä tehtävässä videon suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. KUVAA JA EDITOI SUJUVA PROSESSI: Hyödynnä toteutuksessa laaja-alaisesti kuvakokojen vaihteluita huomioiden sujuva leikkautuvuus. Tee myös ns. liikeleikkauksia eli leikkauksia keskeltä liikettä. Valitse jokin yksinkertainen prosessi (esim. kahvin keitto, urheilusuoritus, käsityö) ja kuvaa se niin, että tuloksena on mahdollisimman havainnollinen ja ytimekäs audiovisuaalinen kokonaisuus.
2. OMAN 3-7-MINUUTTISEN DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN SYNOPSIS.
3. OMAN SYNOPSIKSEN PITSAUS TYÖRYHMÄLLÄ
4. KAKSIPALSTAINEN KÄSIKIRJOITUS TUOTANNOSTA. Käsikirjoitus on toteuttamisvalmis kokonaisuus, jossa olet varmistanut henkilöiden ja kuvauspaikkojen suostumuksen
5. DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN TUOTANTO, jossa kukin opiskelija on vastuullisessa työtehtävässä. Tuotanto- ja editpalavereissa saat tukea opettajilta.
6. TYÖRAPORTTI TUOTANNOSTA: Jokainen opiskelija kirjoittaa henkilökohtaisen raportin, jossa esittelee tehtävänsä tuotannossa ja analysoi onnistumisensa niissä. Raporttiin on mahdollista myös kertoa ryhmän muiden jäsenten toiminnasta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää luentoja, kuvausharjoituksen ja oman tuotannon suunnittelun sekä toteutuksen joko parityönä, työryhmässä tai yksin. Opettajat tuutoroivat prosessia. Synopsis esitellään koko ryhmälle. Ennen kuvauksia opettajat käyvät läpi käsikirjoituksen ja tuotantosuunnitelman kunkin työryhmän kanssa, Ryhmä saa myös palautetta editpalavereissa. Valmiit teokset julkaistaan Tutka.pro -julkaisussa.
Luennot 16.1. klo 9–14 ja 17.1 klo 9–14 Ailio B148
Kuvauksen luento ja tehtävä 19.1. klo 9-12 Kari Paananen Lem_B148
Kuvauksen tehtävän purku 23.1 klo 9–12 Kari Paananen Lem_B148
Synopsiksen palautus 5.2. klo 9:00
Pitsaus 6.2. klo 9–16 Ailio ja Paananen Lem_B148
Tuotannon suunnittelu 7.2. klo 9-14 Paananen Lem_B148
Käsikirjoituksen palautus 26.2. klo 9:00
Käsis- ja tuotantopalaverit 28.2. klo 9–14 Ailio ja Paananen B156 Luuppi
KUVAUKSET
Editpalaverit 26.3. klo 9–16 tunti /reportaasi Ailio
Loppupurku 5.4. klo 9–16 Ailio ja Paananen Lem_B148
Loppuraportti 15.4. Ailio
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset arvioidaan itsenäisinä suorituksina. Jokaisessa osa-alueessa aikataulusta myöhästyminen laskee suorituksen arvosanaa.
Painopiste on kuitenkin videoreportaasin tuotannossa ja opiskelijan ammattiroolin arvioinnissa sen toteutuksessa.
Hylätty (0)
Osatehtäviä on tekemättä tai tuotanto ei ole julkaisukelpoinen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suorittaa kuvausharjoituksen. Hän tuottaa toteuttamiskelpoisen synopsiksen, jonka faktat hän on tarkistanut ja sopinut kuvausluvat. Opiskelija osallistuu käsikirjoitusprosessiin. Opiskelija täyttää tehtävänsä kuvausryhmän jäsenenä ja osallistuu suunnittelu- ja palautetilanteisiin rakentavasti. Toteutettu dokumentaarinen juttu on julkaisukelpoinen. Opiskelija palauttaa asiallisen työraportin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa mielekästä tietoa, kiinnostavan tarinan tai esittelee yleisesti merkittävän henkilön, paikan tai tapahtuman. Käsikirjoitus on tarkka ja realistinen. Opiskelija osoittaa tuotannossa ammattimaisuutta ja vastuullisuutta. Hän kykenee suunnitelmalliseen työhön ja noudattaa annettuja aikatauluja. Opiskelijan työskentely tuotannossa on vastuullista ja eettisesti kestävää. Hänen antamansa palaute on erityisen analyyttistä ja samalla rakentavaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu on teknisesti, ilmaisullisesti ja sisällöllisesti hyvä ja se painottuu toimintaan, ei puheeseen. Työraportti on analyyttinen ja oikeakielinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa uutta tietoa, sen dramaturginen suunnitelma on erityisen hyvä tai tarina emotionaalisesti koskettava. Synopsis on kunnianhimoinen ja kuitenkin realistinen. Päähenkilön esittely herättää lukijassa mielenkiinnon ja halun nähdä dokumentaarinen juttu toteutettuna. Käsikirjoitus sisältää kiinnostavia ja luovia ratkaisuja ja se on huolellisesti suunniteltu ja viimeistelty kokonaisuus. Opiskelija osoittaa tuotannossa erityistä vastuullisuutta ja toteuttaa luovia ammattimaisia ratkaisuja hankalissakin tilanteissa. Hän kykenee ohjaamaan ja organisoimaan oman ryhmänsä toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti. Hän tekee erityisen ahkerasti työtä vaikeuksista välittämättä. Hänen antamansa palaute vie opetusta eteenpäin ja lisää kaikkien yhteistä osaamispääomaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu sisältää erityisen taidokkaita teknisiä, ilmaisullisia tai sisällöllisiä elementtejä ja se on valmis tarjottavaksi televisioon tai elokuvafestivaaleille. Työraportti on tarkka ja asiallisen kriittinen omaa ja kokonaisuutta kohtaan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS21jourPMEDIS21 journalismi
Tavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- ideoida, käsikirjoittaa ja esitellä videoreportaasin
- hankkia videoreportaasiin tarvittavat taustatiedot
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida videoreportaasin
- kuljettaa tarinaa kuvakerronnan ja kohtausten rakentamisen avulla
- toimia työryhmän jäsenenä reportaasituotannossa
Sisältö
Opiskelijat analysoivat reportaaseja tai elokuvallisia dokumentteja. He ideoivat ja käsikirjoittavat oman pienen reportaasinsa suunnitelman, jonka he esittelevät myyntitarkoituksessa. Reportaasit toteutetaan työryhmissä julkaisukelpoisiksi. Opiskelijat antavat toisilleen palautetta prosessin aikana ja loppupurussa sekä kirjoittavat analyyttisen työraportin oman tuotantoryhmänsä toiminnasta.
Oppimateriaalit
Kuvausharjoitus on oltava suoritettuna.
Synopsis, käsikirjoitus, pitsaus, tuotanto ja työraportti arvioidaan osasuorituksina. Painopiste on valmiin tuotannon arvioinnissa. Siinä arvosana muodostuu oman työtehtävän perusteella.
Opetusmenetelmät
Kuvausharjoitukset, oman tuotannon ennakkotutkimus ja valmistelu. Synopsis ja sen pitsaus. Tuotantoprosessi ja palautteenanto.
Innovaatiokompetensseista opintojaksolla harjoitellaan kaikkia osa-alueita: luovuutta, oma-aloitteisuutta, ryhmätyötaitoja, kriittisyyttä ja verkostoitumista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: opiskelija osoittaa aikaisemmin toteuttamallaan videoreportaasin tuotannolla osaavansa opintojakson oppimistavoitteet. Osaaminen osoitetaan kirjoittamalla analyyttinen työraportti omasta ja työryhmän toiminnasta ja liittämällä siihen videolinkki, josta käy ilmi, että opiskelija on itse ollut keskeisessä tehtävässä videon suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. KUVAA JA EDITOI SUJUVA PROSESSI: Hyödynnä toteutuksessa laaja-alaisesti kuvakokojen vaihteluita huomioiden sujuva leikkautuvuus. Tee myös ns. liikeleikkauksia eli leikkauksia keskeltä liikettä. Valitse jokin yksinkertainen prosessi (esim. kahvin keitto, urheilusuoritus, käsityö) ja kuvaa se niin, että tuloksena on mahdollisimman havainnollinen ja ytimekäs audiovisuaalinen kokonaisuus.
2. OMAN 3-7-MINUUTTISEN DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN SYNOPSIS.
3. OMAN SYNOPSIKSEN PITSAUS
4. KAKSIPALSTAINEN KÄSIKIRJOITUS TUOTANNOSTA. Käsikirjoitus on toteuttamisvalmis kokonaisuus, jossa olet varmistanut henkilöiden ja kuvauspaikkojen suostumuksen
5. DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN TUOTANTO, jossa kukin opiskelija on vastuullisessa työtehtävässä. Tuotanto- ja editpalavereissa saat tukea opettajilta.
6. TYÖRAPORTTI TUOTANNOSTA: Jokainen opiskelija kirjoittaa henkilökohtaisen raportin, jossa esittelee tehtävänsä tuotannossa ja analysoi onnistumisensa niissä. Raporttiin on mahdollista myös kertoa ryhmän muiden jäsenten toiminnasta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää luentoja, kuvausharjoituksen ja oman tuotannon suunnittelun sekä toteutuksen joko pienryhmässä tai yksin. Opettajat tuutoroivat prosessia. Synopsista muokataan yhteisissä toimituspalavereissa ja valmista käsikirjoitusta edeltää myös tapaaminen työryhmän ja opettajan kanssa. Opettajat kommentoivat teoksia editpalavereissa. Valmiit teokset julkaistaan Tutka.pro -julkaisussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset arvioidaan itsenäisinä suorituksina. Jokaisessa osa-alueessa aikataulusta myöhästyminen laskee suorituksen arvosanaa.
Painopiste on kuitenkin videoreportaasin tuotannossa ja opiskelijan ammattiroolin arvioinnissa sen toteutuksessa.
Hylätty (0)
Osatehtäviä on tekemättä tai tuotanto ei ole julkaisukelpoinen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suorittaa kuvausharjoituksen. Hän tuottaa toteuttamiskelpoisen synopsiksen, jonka faktat hän on tarkistanut ja sopinut kuvausluvat. Opiskelija osallistuu käsikirjoitusprosessiin. Opiskelija täyttää tehtävänsä kuvausryhmän jäsenenä ja osallistuu suunnittelu- ja palautetilanteisiin rakentavasti. Toteutettu dokumentaarinen juttu on julkaisukelpoinen. Opiskelija palauttaa asiallisen työraportin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa mielekästä tietoa, kiinnostavan tarinan tai esittelee yleisesti merkittävän henkilön, paikan tai tapahtuman. Käsikirjoitus on tarkka ja realistinen. Opiskelija osoittaa tuotannossa ammattimaisuutta ja vastuullisuutta. Hän kykenee suunnitelmalliseen työhön ja noudattaa annettuja aikatauluja. Opiskelijan työskentely tuotannossa on vastuullista ja eettisesti kestävää. Hänen antamansa palaute on erityisen analyyttistä ja samalla rakentavaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu on teknisesti, ilmaisullisesti ja sisällöllisesti hyvä ja se painottuu toimintaan, ei puheeseen. Työraportti on analyyttinen ja oikeakielinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa uutta tietoa, sen dramaturginen suunnitelma on erityisen hyvä tai tarina emotionaalisesti koskettava. Synopsis on kunnianhimoinen ja kuitenkin realistinen. Päähenkilön esittely herättää lukijassa mielenkiinnon ja halun nähdä dokumentaarinen juttu toteutettuna. Käsikirjoitus sisältää kiinnostavia ja luovia ratkaisuja ja se on huolellisesti suunniteltu ja viimeistelty kokonaisuus. Opiskelija osoittaa tuotannossa erityistä vastuullisuutta ja toteuttaa luovia ammattimaisia ratkaisuja hankalissakin tilanteissa. Hän kykenee ohjaamaan ja organisoimaan oman ryhmänsä toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti. Hän tekee erityisen ahkerasti työtä vaikeuksista välittämättä. Hänen antamansa palaute vie opetusta eteenpäin ja lisää kaikkien yhteistä osaamispääomaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu sisältää erityisen taidokkaita teknisiä, ilmaisullisia tai sisällöllisiä elementtejä ja se on valmis tarjottavaksi televisioon tai elokuvafestivaaleille. Työraportti on tarkka ja asiallisen kriittinen omaa ja kokonaisuutta kohtaan.
Ilmoittautumisaika
25.11.2021 - 21.01.2022
Ajoitus
11.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 26
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS20jourPMEDIS20 journalismi
Tavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- ideoida, käsikirjoittaa ja esitellä videoreportaasin
- hankkia videoreportaasiin tarvittavat taustatiedot
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida videoreportaasin
- kuljettaa tarinaa kuvakerronnan ja kohtausten rakentamisen avulla
- toimia työryhmän jäsenenä reportaasituotannossa
Sisältö
Opiskelijat analysoivat reportaaseja tai elokuvallisia dokumentteja. He ideoivat ja käsikirjoittavat oman pienen reportaasinsa suunnitelman, jonka he esittelevät myyntitarkoituksessa. Reportaasit toteutetaan työryhmissä julkaisukelpoisiksi. Opiskelijat antavat toisilleen palautetta prosessin aikana ja loppupurussa sekä kirjoittavat analyyttisen työraportin oman tuotantoryhmänsä toiminnasta.
Oppimateriaalit
Turkuamk.itslearning.com > Videoreportaasi 2022
Opetusmenetelmät
Kuvausharjoitukset, oman tuotannon ennakkotutkimus ja valmistelu. Synopsis ja sen pitsaus. Tuotantoprosessi ja palautteenanto.
Innovaatiokompetensseista opintojaksolla harjoitellaan kaikkia osa-alueita: luovuutta, oma-aloitteisuutta, ryhmätyötaitoja, kriittisyyttä ja verkostoitumista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: opiskelija osoittaa aikaisemmin toteuttamallaan videoreportaasin tuotannolla osaavansa opintojakson oppimistavoitteet. Osaaminen osoitetaan kirjoittamalla analyyttinen työraportti omasta ja työryhmän toiminnasta ja liittämällä siihen videolinkki, josta käy ilmi, että opiskelija on itse ollut keskeisessä tehtävässä videon suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. KUVAA JA EDITOI SUJUVA PROSESSI: Hyödynnä toteutuksessa laaja-alaisesti kuvakokojen vaihteluita huomioiden sujuva leikkautuvuus. Tee myös ns. liikeleikkauksia eli leikkauksia keskeltä liikettä. Valitse jokin yksinkertainen prosessi (esim. kahvin keitto, urheilusuoritus, käsityö) ja kuvaa se niin, että tuloksena on mahdollisimman havainnollinen ja ytimekäs audiovisuaalinen kokonaisuus.
2. OMAN 3-7-MINUUTTISEN DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN SYNOPSIS.
3. OMAN SYNOPSIKSEN PITSAUS
4. KAKSIPALSTAINEN KÄSIKIRJOITUS TUOTANNOSTA. Käsikirjoitus on toteuttamisvalmis kokonaisuus, jossa olet varmistanut henkilöiden ja kuvauspaikkojen suostumuksen
5. DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN TUOTANTO, jossa kukin opiskelija on vastuullisessa työtehtävässä. Tuotanto- ja editpalavereissa saat tukea opettajilta.
6. TYÖRAPORTTI TUOTANNOSTA: Jokainen opiskelija kirjoittaa henkilökohtaisen raportin, jossa esittelee tehtävänsä tuotannossa ja analysoi onnistumisensa niissä. Raporttiin on mahdollista myös kertoa ryhmän muiden jäsenten toiminnasta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää luentoja, kuvausharjoituksen ja oman tuotannon suunnittelun sekä toteutuksen joko pienryhmässä tai yksin. Opettajat tuutoroivat prosessia. Synopsista muokataan yhteisissä toimituspalavereissa ja valmista käsikirjoitusta edeltää myös tapaaminen työryhmän ja opettajan kanssa. Opettajat kommentoivat teoksia editpalavereissa. Valmiit teokset julkaistaan Tutka.pro -julkaisussa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehtona Audiovisuaalisen ilmaisun opintojakson suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot sekä perusosaaminen haastattelemisesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kuvausharjoitus on oltava suoritettuna.
Synopsis, käsikirjoitus, pitsaus, tuotanto ja työraportti arvioidaan osasuorituksina. Painopiste on valmiin tuotannon arvioinnissa. Siinä arvosana muodostuu oman työtehtävän perusteella.
Hylätty (0)
Osatehtäviä on tekemättä tai tuotanto ei ole julkaisukelpoinen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suorittaa kuvausharjoituksen. Hän tuottaa toteuttamiskelpoisen synopsiksen, jonka faktat hän on tarkistanut ja sopinut kuvausluvat. Opiskelija osallistuu käsikirjoitusprosessiin. Opiskelija täyttää tehtävänsä kuvausryhmän jäsenenä ja osallistuu suunnittelu- ja palautetilanteisiin rakentavasti. Toteutettu dokumentaarinen juttu on julkaisukelpoinen. Opiskelija palauttaa asiallisen työraportin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa mielekästä tietoa, kiinnostavan tarinan tai esittelee yleisesti merkittävän henkilön, paikan tai tapahtuman. Käsikirjoitus on tarkka ja realistinen. Opiskelija osoittaa tuotannossa ammattimaisuutta ja vastuullisuutta. Hän kykenee suunnitelmalliseen työhön ja noudattaa annettuja aikatauluja. Opiskelijan työskentely tuotannossa on vastuullista ja eettisesti kestävää. Hänen antamansa palaute on erityisen analyyttistä ja samalla rakentavaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu on teknisesti, ilmaisullisesti ja sisällöllisesti hyvä ja se painottuu toimintaan, ei puheeseen. Työraportti on analyyttinen ja oikeakielinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa uutta tietoa, sen dramaturginen suunnitelma on erityisen hyvä tai tarina emotionaalisesti koskettava. Synopsis on kunnianhimoinen ja kuitenkin realistinen. Päähenkilön esittely herättää lukijassa mielenkiinnon ja halun nähdä dokumentaarinen juttu toteutettuna. Käsikirjoitus sisältää kiinnostavia ja luovia ratkaisuja ja se on huolellisesti suunniteltu ja viimeistelty kokonaisuus. Opiskelija osoittaa tuotannossa erityistä vastuullisuutta ja toteuttaa luovia ammattimaisia ratkaisuja hankalissakin tilanteissa. Hän kykenee ohjaamaan ja organisoimaan oman ryhmänsä toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti. Hän tekee erityisen ahkerasti työtä vaikeuksista välittämättä. Hänen antamansa palaute vie opetusta eteenpäin ja lisää kaikkien yhteistä osaamispääomaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu sisältää erityisen taidokkaita teknisiä, ilmaisullisia tai sisällöllisiä elementtejä ja se on valmis tarjottavaksi televisioon tai elokuvafestivaaleille. Työraportti on tarkka ja asiallisen kriittinen omaa ja kokonaisuutta kohtaan.