Projektin talousLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00BT19
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- purkaa projektisuunnitelman resursoitaviin osiin
- määritellä projektin edellyttämiä resursseja ja laatia toteuttamiskelpoisen budjetin
- käyttää taulukkolaskentaohjelmaa budjetin laadinnassa ja seurannassa tarvittavalla laajuudella
- selittää kirjanpidon perusteet ja kirjanpidon merkityksen projektimuotoisessa toiminnassa
- suunnitella projektin taloushallinnon yhteistyössä kirjanpidosta vastaavan kanssa
- selittää työnantajana toimimisen ja palkanmaksun käytännöt projektin talouden näkökulmasta
Sisältö
Pienimuotoisen projektin talouden suunnittelu ja seuranta sekä työnantajana toimiminen.
Ilmoittautumisaika
07.06.2024 - 14.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 18.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Henni Syrjänen
Vastuuopettaja
Henni Syrjänen
Ryhmät
-
PMEDIS23tuprPMEDIS23 Tuotannon ja projektinhallinta
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- purkaa projektisuunnitelman resursoitaviin osiin
- määritellä projektin edellyttämiä resursseja ja laatia toteuttamiskelpoisen budjetin
- käyttää taulukkolaskentaohjelmaa budjetin laadinnassa ja seurannassa tarvittavalla laajuudella
- selittää kirjanpidon perusteet ja kirjanpidon merkityksen projektimuotoisessa toiminnassa
- suunnitella projektin taloushallinnon yhteistyössä kirjanpidosta vastaavan kanssa
- selittää työnantajana toimimisen ja palkanmaksun käytännöt projektin talouden näkökulmasta
Sisältö
Pienimuotoisen projektin talouden suunnittelu ja seuranta sekä työnantajana toimiminen.
Oppimateriaalit
Itslearning-alustan materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT: Oppimistavoitteiden osaamisen osoittaminen työnäytteiden avulla. Neuvottele opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimispäiväkirja, palautus DL 24.11.2024
Oppimistehtävä 1 ”hintatiedustelut”, DL 11.11.2024
Oman projektin budjetointi (osat 1,2,3,), DL 24.11.2024
Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viimeistään viikkoa ennen, kun opintojakso alkaa 21.10.2024.
Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 21.10.2024 ja päättyy 18.11.2024. Opintojaksolla on viisi kontaktitapaamista, muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen.
Zoom-linkki kaikkiin verkkotapaamisiin (päivittyy syksyllä 2024)
Kontaktitapaamisten aikataulu ja teemat:
Ma 21.10 klo 14-16
Mistä on kyse? Budjetoinnin (kustannus & rahoitussuunnitelma) perusteet ja terminologiaa
Ma 28.10 klo 14-16
Kuinka laatia hyvä projektihakemus ja budjetoida se
Ma 4.11. klo 14-16
Resurssointi, kilpailutus & hintatiedustelut pohjana budjetoinnille
Ma 11.11 klo 14-16
Excelin perusteet - budjetointi, graafit, projektinhallintaohjelma
Ma 18.11. klo 14-16
Q&A: Oman projektin budjetointi, sparraus ja apu
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle voi osallistua Taideakatemian muidenkin erikoistumisalojen opiskelijat, kiintiö 10 paikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat Oppimistehtävät.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös mahdollinen vertaisarviointi.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.
Arviointiin vaikuttavat:
a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 25.09.2023
Ajoitus
03.10.2023 - 26.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Emma Uotinen
- Taru Lehtinen
Vastuuopettaja
Taru Lehtinen
Ryhmät
-
PMEDIS22tuprPMEDIS22 Tuotannon ja projektinhallinta
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- purkaa projektisuunnitelman resursoitaviin osiin
- määritellä projektin edellyttämiä resursseja ja laatia toteuttamiskelpoisen budjetin
- käyttää taulukkolaskentaohjelmaa budjetin laadinnassa ja seurannassa tarvittavalla laajuudella
- selittää kirjanpidon perusteet ja kirjanpidon merkityksen projektimuotoisessa toiminnassa
- suunnitella projektin taloushallinnon yhteistyössä kirjanpidosta vastaavan kanssa
- selittää työnantajana toimimisen ja palkanmaksun käytännöt projektin talouden näkökulmasta
Sisältö
Pienimuotoisen projektin talouden suunnittelu ja seuranta sekä työnantajana toimiminen.
Opetusmenetelmät
Itslearning-alusta ja verkkotapaamiset.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppimine
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT: Oppimistavoitteiden osaamisen osoittaminen työnäytteiden avulla. Neuvottele opettajan kanssa.
Sisällön jaksotus
Tapaamiset ZOOM:ssa: https://turkuamk.zoom.us/j/63718909663
3.10. klo 14-16
9.10. klo 14-16
23.10. klo 14-16
30.10. klo 13-15
13.11. klo 14-16
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotapaamisiin osallistuminen ja aktiivisuus on perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Opettaja arvioi kurssisuorituksen, kun tehtävät on palautettu.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen, tai ei palauta kurssitehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät joko myöhässä tai joiden taso ei ole riittävä suhteessa kurssin vaatimustasoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat hyvin tehtyjä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat erinomaisesti tehtyjä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 24.10.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 08.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Sami Nummela
- Henni Syrjänen
- Taru Lehtinen
Vastuuopettaja
Henni Syrjänen
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
PMEDIS21tuprPMEDIS21 Tuotannon ja projektinhallinnan
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- purkaa projektisuunnitelman resursoitaviin osiin
- määritellä projektin edellyttämiä resursseja ja laatia toteuttamiskelpoisen budjetin
- käyttää taulukkolaskentaohjelmaa budjetin laadinnassa ja seurannassa tarvittavalla laajuudella
- selittää kirjanpidon perusteet ja kirjanpidon merkityksen projektimuotoisessa toiminnassa
- suunnitella projektin taloushallinnon yhteistyössä kirjanpidosta vastaavan kanssa
- selittää työnantajana toimimisen ja palkanmaksun käytännöt projektin talouden näkökulmasta
Sisältö
Pienimuotoisen projektin talouden suunnittelu ja seuranta sekä työnantajana toimiminen.
Opetusmenetelmät
Itslearning-alusta ja verkkotapaamiset.
Kirjanpidon ja kustannuslaskennan taustaksi hyvä ja selkä oppikirja on esimerkiksi Laskentatoimi (Jormakka) tai vastaava. Kirjan sisältöä luetaan kurssin sisältöön soveltuvin osin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT:
Oppimistavoitteiden osaamisen osoittaminen työnäytteiden avulla. Neuvottele opettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Palautettavat tehtävät:
DL 17.11. Harjoitustehtävä 1
DL 17.11. Harjoitustehtävä 2
DL 17.11. Harjoitustehtävä 3
DL 24.11. Harjoitustehtävä 4
DL 1.12. Harjoitustehtävä 5
DL 8.12. Harjoitustehtävä 6
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 31.10.2022 ja päättyy 8.12.2022.
Verkkotapaamiset:
31.10. klo 14-16
7.11. Klo 14-16
11.11. Klo 9-11
18.11 klo 9-11.30
25.11. klo 9-11.30
2.12. klo 9-11.30
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kiintiö CampusOnlinen opiskelijamäärälle 5 opiskelijaa
Kiintiö Avoimen AMK:n opiskelijamäärälle 5 opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotapaamisiin osallistuminen ja aktiivisuus on perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Opettaja arvioi kurssisuorituksen, kun tehtävät ja oppimispäiväkirja on palautettu.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen, tai ei palauta kurssitehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät joko myöhässä tai joiden taso ei ole riittävä suhteessa kurssin vaatimustasoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat hyvin tehtyjä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat erinomaisesti tehtyjä.