Siirry suoraan sisältöön

Journalistinen kirjoittaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00BY98

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- journalismin keskeiset ammattieettiset periaatteet
- keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- journalististen juttujen ideoimisen alkeet
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen tiedonhankinnan
- uutiskirjoittamisen alkeet
- tunnistaa erilaisten journalististen tekstien ydinasiat ja ominaispiirteet
- suunnitella ja kirjoittaa monimediajournalistiseen ympäristöön soveltuvia tekstityyppejä
- uutistuotannon toimituksellisen prosessin ja toimituksellisen roolituksen
- käsitellä kestävän kehityksen teemoja journalistisessa työssä

Sisältö

Opiskelijat ottavat haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen ja rakenteen sekä perehtyvät myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Opiskelijat perehtyvät tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin sekä haastattelutekniikkaan journalistin keskeisinä välineinä. Opettajan johdolla opiskelijat ideoivat uutisjuttuja ja antavat toisilleen palautetta näistä. Uutisjutun yhtenä teemana on kestävä kehitys.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.10.2023

Ajoitus

24.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 26

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Johanna Ailio
Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät
  • PMEDIS23jour
    PMEDIS23 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- journalismin keskeiset ammattieettiset periaatteet
- keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- journalististen juttujen ideoimisen alkeet
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen tiedonhankinnan
- uutiskirjoittamisen alkeet
- tunnistaa erilaisten journalististen tekstien ydinasiat ja ominaispiirteet
- suunnitella ja kirjoittaa monimediajournalistiseen ympäristöön soveltuvia tekstityyppejä
- uutistuotannon toimituksellisen prosessin ja toimituksellisen roolituksen
- käsitellä kestävän kehityksen teemoja journalistisessa työssä

Sisältö

Opiskelijat ottavat haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen ja rakenteen sekä perehtyvät myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Opiskelijat perehtyvät tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin sekä haastattelutekniikkaan journalistin keskeisinä välineinä. Opettajan johdolla opiskelijat ideoivat uutisjuttuja ja antavat toisilleen palautetta näistä. Uutisjutun yhtenä teemana on kestävä kehitys.

Opetusmenetelmät

Johdantoluennot ja toimitustyön kaltainen toiminta: juttujen ideointi, toteuttaminen, työn loppuun vieminen, palautteen saaminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot ja itsenäinen työskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla harjoitellaan journalististen tekstien kirjoittamisen alkeita. Opiskelijat pääsevät kirjoittamaan ideoimiaan uutisaiheita. Jutun teko hoidetaan omalla ajalla.
Opintojaksolla hiotaan yhdessä aiheita, jutun toteutusta ja haastattelukysymyksiä.
Opiskelija ottaa omalla ajallaan yhteyden haastateltavaan sekä hoitaa haastattelun ja jutun kirjoittamisen.
Opintojaksolla sparrataan, editoidaan ja arvioidaan kokonaisuutta yhdessä. Jutuista annetaan ja saadaan palautetta.
Opiskelija hoitaa mahdolliset juttukeikat, kuten tiedotustilaisuudet, haastattelut ja gallupit, omalla ajalla ja sovitusti.
Opintojaksolla mietitään yhdessä jutun kuvittamista ja visuaalista ilmettä.
Uutistuotannon prosessi käydään läpi yhdessä aina jutun sisällöstä ja rakenteesta lähtien kielenhuoltoon ja editointiin asti.
Juttu versioidaan printtiin, verkkoon, premille ja somejulkaisuksi.

Sisällön jaksotus

24.10.-14.12.2023

24.10. Journalistin ammatillinen asema, uutistoimituksen arki ja toimittajan tehtävät journalistisessa prosessissa

25.10. Erilaiset journalistiset juttutyypit ja niiden ominaispiirteet

31.10. Journalistiset uutiskriteerit ja uutiskynnys

2.11. Uutiskirjoittamisen perusteet: uutisen rakenne, kielenhuolto

9.11. Toimittajan tapa työskennellä: haastattelu, tiedonlähteet

16.11. Tiedonhankinnan perusteet: ideointi ja toteutus

21.11. Uutistuotanto: ideointi, haastattelu, lähteiden hankinta, lähdekritiikki

23.11. Uutistuotanto: haastattelukysymysten laadinta, haastateltavan tavoittaminen, juttukeikka

28.11. Uutistuotanto: jutun kirjoittaminen, eri kirjoitustyylit, palaute

30.11. Uutisen rakenne, editointi ja uutiskieli

7.12. Uutistuotanto: editointi, palautteen antaminen ja saaminen

12.12. Uutistuotanto ja erilaiset juttutyypit: kestävä kehitys

14.12. Oman jutun versiointi: uutinen, premi, nettiuutinen ja somejulkaisu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat:
Omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja harjoitusjuttujen laatu. Tuntiaktiivisuus ja tunnilla suoritettaviin tehtäviin osallistuminen. Poissaolojen määrä.

Hylätty (0)

Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia, julkaisukelpoisia ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa hyödyntää harjoituksissaan erilaisia journalistisia tyylilajeja. Hän kykenee rakentamaan selkeän ja informatiivisen otsikko- ja ingressikokonaisuuden. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutuissaan erityistä luovuutta tai kunnianhimoa, esimerkiksi aiheen tai asiaan perehtymisen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun erittäin aktiivisesti ja rakentavasti.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Johanna Ailio
Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät
  • PMEDIS22jour
    PMEDIS22 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- journalismin keskeiset ammattieettiset periaatteet
- keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- journalististen juttujen ideoimisen alkeet
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen tiedonhankinnan
- uutiskirjoittamisen alkeet
- tunnistaa erilaisten journalististen tekstien ydinasiat ja ominaispiirteet
- suunnitella ja kirjoittaa monimediajournalistiseen ympäristöön soveltuvia tekstityyppejä
- uutistuotannon toimituksellisen prosessin ja toimituksellisen roolituksen
- käsitellä kestävän kehityksen teemoja journalistisessa työssä

Sisältö

Opiskelijat ottavat haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen ja rakenteen sekä perehtyvät myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Opiskelijat perehtyvät tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin sekä haastattelutekniikkaan journalistin keskeisinä välineinä. Opettajan johdolla opiskelijat ideoivat uutisjuttuja ja antavat toisilleen palautetta näistä. Uutisjutun yhtenä teemana on kestävä kehitys.

Oppimateriaalit

Turkuamk.itslearning.com Journalistinen kirjoittaminen 2022

Opetusmenetelmät

Johdantoluennot ja työelämän kaltainen toiminta, journalismin harjoittaminen käytännössä, palautteen antaminen ja saaminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan innovaatiokompetensseja: kriittisyys, luovuus, aloitteellisuus ja yhteistyökyky.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppitunnille opiskelijat tuovat uutislistalle omia aiheita.
Oppitunnin uutishuoneessa aiheiden kehittely ja toteutustavan ideointi yhdessä. Jutun teko omalla ajalla.
Uutishuoneessa yhdessä haastattelun ideointia, kysymysten valmistelua ja juttutyypin valinta. Omalla ajalla yhteydenotto haastateltavaan, haastattelun teko ja jutun kirjoittaminen.
Uutishuoneessa jutun visuaalisen ilmeen suunnittelu, kuvien hankinta, kuvauksen valmistelu, tietojen hankinta infografiikkaan.
Oppitunnilla saman aiheen toteutussuunnitelma printti- ja verkkojuttuna (teksti ja kuvat). Lisäksi suunnitelma jutun somejakoon; sopivien somekanavien valinta ja saate.
Omalla ajalla juttukeikat erilaisiin tilaisuuksiin sovitusti; tiedotustilaisuudet, yksilöhaastattelut, gallupit jne.
Oppitunnilla uutistuotannon prosessin läpikäynti ja arviointi: toimittajan rooli, jutun sisältö ja rakenne, uutiskieli, ilmaisu ja visuaalinen toteutus, lähdekritiikki, toisen jutun editointi ja palaute.

Sisällön jaksotus

12.9.-30.12.2021
Ma 12.9. Journalistisen työn perusteet, toimittajan rooli
Ti 13.9. Journalistiset uutiskriteerit ja erilaiset juttutyypit
Ke 14.9. Journalististen juttujen ideointi, haastattelutekniikka
Pe 23.9. Tiedonhankinnan perusteet, tehtävän ideointi ja toteutus
Pe 30.9. Uutiskirjoittamisen alkeet, ilmaisu ja kielenhuolto
To 13.10. Erilaiset journalistiset tekstit ja niiden ominaispiirteet
To 26.10. Monimediajuttujen suunnittelu ja toteutus
Pe 27.10. Tiedonhankinta, uutislähteet ja lähdekritiikki
Ke 2.11. Uutinen ja muut journalistiset juttutyypit, kestävä kehitys
Pe 23.11. Uutistuotannon prosessi ideoinnista tehtävänjakoon ja tiedonhankintaan
To 24.11. Uutistuotannon prosessi haastattelukysymysten laadinnasta juttukeikkaan
Ke 7.12. Uutistuotannon prosessi jutun kirjoittamisesta ja editoinnista palautteeseen
To 8.12. Journalistiset roolit sekä uutiskieli, ilmaisu ja rakenne

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat:
• omalla ajalla tehtävien harjoitusten saaminen valmiiksi ja harjoitustöiden laatu
• tuntiaktiivisuus ja osallistuminen oppitunneilla tehtäviin harjoituksiin
• poissaolojen määrä

Hylätty (0)

Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa ohjeiden mukaisesti harjoitukset ajallaan. Ne vastaavat tehtävänantoa ja sopivat määriteltyyn kontekstiin. Niiden kieli on kelvollista, otsikointi ja ingressi sisältävät vaaditun informaation. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelijan harjoitukset käsittelevät mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia aiheita. Kielenkäyttö on luontevaa ja kuhunkin tyylilajiin sopivaa. Otsikko ja ingressi ovat napakat ja selkeät. Opiskelijan panos oppitunneilla on rakentava ja oikealla tavalla kriittinen. Opiskelijalla ei ole poissaoloja kontaktiopetuksesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelijan harjoitukset osoittavat erityistä kunnianhimoa aiheen, haastateltavien tai asiaan perehtymisen osalta. Harjoitusten perusteella tehtyjä juttuja voi tarjota median julkaistaviksi. Opiskelijan käyttämä kieli on erityisen täsmällistä, luovaa tai sujuvaa. Se nostaa kunkin tekstilajin persoonalliselle tasolle. Otsikko ja ingressi houkuttelevat lukijaa. Opiskelijan osallistuminen kontaktitunneilla on erittäin aktiivista ja rakentavaa eikä poissaoloja ole lainkaan.