Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CU55

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kuvata markkinoinnillisen ajattelun lähtökohdat ja osa-alueet
- kuvata markkinoinnin keskeiset käsitteet, toimintatavat ja keinot
- määritellä markkinoinnin merkityksen ja tehtävät markkinointiviestinnän alalla
- määritellä asiakaslähtöisen markkinoinnin suunnitteluelementit ja merkityksen
- ottaa huomioon kestävän kehityksen periaatteet markkinoinnin suunnittelussa

Sisältö

Opintojakso toimii perustana mainonnan suunnittelun opinnoille. Opintojakson pääsisältönä ovat markkinoinnin peruskäsitteet, kohderyhmäajattelu, tavoiteasetanta sekä tärkeimmät kilpailukeinot. Opiskelijat oppivat ymmärtämään asiakaslähtöistä markkinoinnin suunnittelua sekä tavoitteellista viestintää myös kestävän kehityksen teemat huomioiden. Opintojaksolla tehdään markkinoinnin analysointi- ja suunnitteluharjoituksia yhteisen päämäärän saavuttamiseksi ja ryhmätyötaitojen kehittämiseksi.

Ilmoittautumisaika

26.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 22

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Minna Teittinen
Vastuuopettaja

Minna Teittinen

Ryhmät
  • PMEDIS24masu
    PMEDIS24 Mainonnan suunnittelu

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kuvata markkinoinnillisen ajattelun lähtökohdat ja osa-alueet
- kuvata markkinoinnin keskeiset käsitteet, toimintatavat ja keinot
- määritellä markkinoinnin merkityksen ja tehtävät markkinointiviestinnän alalla
- määritellä asiakaslähtöisen markkinoinnin suunnitteluelementit ja merkityksen
- ottaa huomioon kestävän kehityksen periaatteet markkinoinnin suunnittelussa

Sisältö

Opintojakso toimii perustana mainonnan suunnittelun opinnoille. Opintojakson pääsisältönä ovat markkinoinnin peruskäsitteet, kohderyhmäajattelu, tavoiteasetanta sekä tärkeimmät kilpailukeinot. Opiskelijat oppivat ymmärtämään asiakaslähtöistä markkinoinnin suunnittelua sekä tavoitteellista viestintää myös kestävän kehityksen teemat huomioiden. Opintojaksolla tehdään markkinoinnin analysointi- ja suunnitteluharjoituksia yhteisen päämäärän saavuttamiseksi ja ryhmätyötaitojen kehittämiseksi.

Oppimateriaalit

Kurssikirjat:
* Markkinoinnin maailma (Bergström, Leppänen 2007)
* Kestävä markkinointi (Lillberg, Mattila 2020)

Muu materiaali jaetaan lähiopetuksessa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetuksessa luentoja ja harjoituksia tehtäväperustaisesti ja vuorovaikutuksellisesti, tiimityöskentelyä ja itsenäisiä harjoituksia, itsenäinen tiedonhaku

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

tiimityöskentely, vertaisoppiminen, interaktiiviset luennot ja harjoitukset, työelämälähtöisyys, itsenäinen tiedonhaku

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksessa harjoituksia pienryhmissä ja itsenäisesti, tiimitehtäviä, kurssikirjoihin perustuva itsenäinen etätehtävä
(tehtävät tarkemmin ItsLearningissä)

Sisällön jaksotus

Markkinoinnin peruskäsitteet, kohderyhmäajattelu, tärkeimmät kilpailukeinot, asiakaslähtöinen markkinoinnin ja mainonnan suunnittelu sekä ideointi

Opintojakso jakautuu kolmeen osaan:
* Markkinoinnin suunnittelun perusteet
* Mainostoimistotyöskentely
* Markkinointimix

Näkökulma markkinointiin on vahvasti mainonnan suunnittelun ja markkinointiviestinnän näkökulma.

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning, sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja harjoituksiin, tiimityöskentelyn aktiivisuus ja tehtävien suorittaminen ohjeistuksen mukaan, itsenäisten tehtävien ohjeistuksen mukainen suorittaminen. Arviointikriteerit käydään läpi aloituskerralla.