Talouden ja rahoituksen hallintaLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00CT84
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- purkaa projektisuunnitelman rahoitushakemukseksi ja laatia toteuttamiskelpoisen budjetin
- nimetä keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä rahoituslähteitä sekä vertailla erilaisia rahoitusmalleja projektille hyödyntäen yritysyhteistyön käytäntöjä
- tarkastella projektia kiertotalouden näkökulmat huomioiden
- selittää kirjanpidon perusteet ja suunnitella projektin talouden seurannan
- nimetä työnantajana ja työn tilaajana toimimisen käytänteet projektin talouden näkökulmasta
Sisältö
Budjetointi, rahoituskartoitus ja rahoitushaku, yritysyhteistyö, kirjanpidon käytännöt, kiertotalous, resurssiymmärrys sekä työnantajan ja työn tilaajan velvollisuudet projektin talouden näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
06.06.2024 - 10.09.2024
Ajoitus
17.09.2024 - 29.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Henni Syrjänen
Vastuuopettaja
Henni Syrjänen
Ryhmät
-
PMEDIS24tuprPMEDIS24 Tuotanto ja projektinhallinta
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- purkaa projektisuunnitelman rahoitushakemukseksi ja laatia toteuttamiskelpoisen budjetin
- nimetä keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä rahoituslähteitä sekä vertailla erilaisia rahoitusmalleja projektille hyödyntäen yritysyhteistyön käytäntöjä
- tarkastella projektia kiertotalouden näkökulmat huomioiden
- selittää kirjanpidon perusteet ja suunnitella projektin talouden seurannan
- nimetä työnantajana ja työn tilaajana toimimisen käytänteet projektin talouden näkökulmasta
Sisältö
Budjetointi, rahoituskartoitus ja rahoitushaku, yritysyhteistyö, kirjanpidon käytännöt, kiertotalous, resurssiymmärrys sekä työnantajan ja työn tilaajan velvollisuudet projektin talouden näkökulmasta.
Oppimateriaalit
Itslearning-alustan materiaalit
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka (INNOPEDA)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele erikseen opettajien kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä
Ryhmätehtävä 1 (arviointi 1-5/hyl)
Ryhmätehtävä 2 (arviointi 1-5/hyl) ja vertaispalaute
Itsearviointi
Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 17.9.2024 ja päättyy 29.10.2024. Opintojaksolla on viisi kontaktitapaamista, osa kampuksella osa Zoomissa. Muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen.
Kontaktiopetukset:
17.9.2024 klo 9.00-14.00 Keskeiset rahoituslähteet ja erilaiset rahoitusmallit (LÄHIOPETUS, Syrjänen)
24.9.2024 klo 9.00-14.00 Projektisuunnitelman purku: Budjetin ja rahoitussuunnitelman laadinta (LÄHIOPETUS, Jussilainen)
1.10.2024 klo 9.00-14.00 Kiertotalouden näkökulmat projektitoiminnassa, yritysyhteistyö (ZOOM, Jussilainen & Syrjänen)
8.10.2024 klo 9.00-14.00 Kirjanpidon käytänteet ja talouden seuranta, työnantajan ja työn tilaajan velvollisuudet projektin talouden näkökulmasta (ZOOM, Jussilainen)
29.10.2024 klo 9.00-14.00 Ryhmäpresentaatiot ja keskustelua (LÄHIOPETUS, Jussilainen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat ryhmätehtävät 1 ja 2.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös vertaisarviointi.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.
Arviointiin vaikuttavat:
a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.